تولید پودر کاکائو

درخت کاکائو درختى همیشه سبز ویژه پهنه هاى وسیع گرمسیرى است. این درخت بومى مکزیک آمریکاى مرکزى است وقسمت مورداستفاده آن دانه هایش مى باشد که پس از جدا کردن میوه خشک وسپس فرآورى مى گردد. دانه کاکائوازدیرباز مورد استفاده و توجه بوده به طورى که در قدیم براى بیش از۳۰۰ سال مانند طلا و به صورت پولدر دادوستد مورد استفاده قرار مى گرفت. در قرن ششم پس از میلاد مردم از دانه هاى درخت کاکائو استفاده خوراکى مى کردند و نوشیدنى حاصل ازآن را آب تلخ مى نامیدند. در سال۶۰۰ بعد از میلاد تمدن مایا به آمریکاى جنوبى گسترش یافت و آنها در قلمروهاى جدید خود شروع به کاشت درخت کاکائو کردند و کاکائو را غذاى خدایان نامید. پودر کاکائو (انگلیسی: Cocoa solids) پس از اینکه کره کاکائو از دانه‌های کاکائو به دست آمد مواد جامد بسیاری هم به همراه آن وجود دارد که مخلوطی از بسیاری از مواد باقیمانده است، هنگامی که به عنوان یک فراوردهٔ نهایی به فروش می‌رسد به عنوان پودر کاکائو و گاهی هم کاکائو نامیده می‌شود، این پودر در مقابل جزء چرب شکلات قرار می‌گیرد که همان کره کاکائو است.قبل از اینکه شکلات‌های شیری و همچنین شکلات‌های تیره محبوبیت پیدا کنند، پودر کاکائو به عنوان یک محصول اولیه بود، و کره کاکائو کمی بیش از یک محصول زائد به نظر می‌رسید.
پودر کاکائو خام و پودر کاکائو فراوری شده
پودر کاکائو فراوری شده در طول تولید، برخی از خواص خود را از دست می دهد. به عنوان مثال، تخمیر و بو دادن می تواند تاثیر منفی بر روی غلظت آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید این ماده داشته باشد. اما در کل هم پودر کاکائو خام و هم پودر کاکائو فراوری شده حاوی آنتی اکسیدان ها (پلی فنل ها) هستند.

فرآیند تولید پودر کاکائو

دانه کاکائو میوه درختی با نام علمی تئوبروما می باشد .این دانه ها پس از برداشت تحت فرایندهایی قرار می گیرد تا به پودر کاکائو تبدیل شود:
۱- بو دادن اولیه
این کار برای جدا شدن مغز دانه کاکائو از پوسته آن صورت می گیرد.که دانه ها به مدت کوتاهی در معرض سطح داغی قرار می گیرند ، درنتیجه سطح بیرونی دانه ها متورم شده و مغز از آن جدا می شود.
۲- غربال کردن
جدا کردن پوسته ومغز در این مرحله صورت می گیرد.این کار توسط الکهای مخصوصی صورت می گیرد.
۳- آسیاب کردن
در این مرحله لپه های بوداده شده کاکائو خرد شده وبه صورت خمیر در می آید که به آن خمیر کاکائو یا لیکور کاکائو می گویند.
۴- استخراج چربی
در این قسمت چربی کاکائو از خمیر کاکائو جدا می شود که این کار توسط پرسهای هیدرولیک صورت می گیرد. چربی جدا شده از صافی ها عبور می نماید که در اصطلاح به آن کره کاکائو (Cocoa Butter) می گویند.آنچه باقی می ماند کیک کاکائو نام دارد.
۵- قلیایی کردن
برای خنثی کردن خاصیت اسیدی کاکائو بکار می رود.این فرایند سبب تقویت عطر ورنگ کاکائو نیز می شود . پودر کاکائوی تولید شده به این روش پودر کاکائوی آلکالایز گفته می شود که براساس میزان آلکالیته آن رنگهای مختلفی را بوجود آورده اند .
۶- پودر کردن
کیک کاکائوی حاصل حاوی درصدی چربی می باشد که برای تولید پودر کاکائو باید از میان غلطکهایی عبور کند تا به تکه های ریز تری تبدیل شود.برای ریز ترشدن می توان از آسیابهای چکشی متصل به الکهای بادی وسیکلون استفاده کرد . وجود درصدی از کره کاکائو در ترکیب پودر، استفاده از هوای سرد را در حین خرد کردن ضروری میسازد. رطوبت نسبی مورد استفاده در داخل آسیاب نباید از ۶۰% تجاوز کند چون موجب رشد کپک در محصول می شود. درنهایت پودر کاکائوی آسیاب شده ،به وسیله جریان هوا به لوله های سرد کننده هدایت می شود وپس از خنک شدن سیکلون انتهایی هوا را از پودر کاکائو جدا می کند.
۴- بسته بندی
باتوجه به اینکه پودر کاکائو یک ماده جاذبه الرطوبه می باشد باید بسته بندی آن به صورتی باشد که در حین حمل ونقل رطوبتی جذب نکند وحالت کلوخه به خود نگیرد که این موضوع هم سبب رشد میکروارگانیسمها می شود و هم کیفیت محصول راتقلیل می دهد.

کاربرد پودر کاکائو در صنایع غذایی

– شکلات های واقعی تهیه شده از کره کاکائو cocoa butter
– شکلاتهای تهیه شده از جانشینهای کره کاکائو
– فراورده های کاکائویی مانند شکلات صبحانه ، فیلینگ کیکها و کلوچه
– روکشهای شکلاتی
– پودر نوشیدنیها
– پودر شیرکاکائو
– بستنی
– خامه های شکلاتی
– کاستاردها ، موسها ، پودینگها
– ماکارونی و پاستا با طعم کاکائو
– سیگ

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پودر کاکائو

کد آیسیک پودر کاکائو : ۱۵۴۳۴۱۲۳۷۴
کد آیسیک پودر کاکائو طبیعی : ۱۵۴۳۵۱۲۳۷۵
کد آیسیک پودرکاکائو قلیایی شده : ۱۵۴۳۵۱۲۳۷۶

معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پودر کاکائو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پودر کاکائو : ۱۸۰۵۰۰۱۰,۱۸۰۵۰۰۹۰
کد تعرفه گمرکی پودر کاکائو طبیعی : ۱۸۰۵۰۰۱۰,۱۸۰۵۰۰۹۰
کد تعرفه گمرکی پودرکاکائو قلیایی شده : ۱۸۰۵۰۰

وضعیت واردات و صادرات تولید پودر کاکائو

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات پودرکاکائو در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید پودر کاکائو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده پودرکاکائو در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید پودر کاکائو

ظرفیت تولید سالیانه : ۸۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)