تولید زغال فشرده یا قالبی

تولید زغال از دیرباز به عنوان صنعتی شناخته شده در اختیار بشر بوده است. این صنعت با رشد جوامع صنعتی دیگر قابلیت تولیدی خود در ساختار های سنتی را از دست داده و به دنبال ساز و کار های صنعتی و نوین است. ساختاری که بتواند در عین کاهش آلایندگی حاصل از فرآوری زغال، هزینه های
تولیدی را کاهش داده و محصولی با بالاترین کیفیت تولید کند.
بریکِت (Briquette یا Briquet) که خشته و خوش‌ سوز نیز خوانده می‌شود، معمولاً به مواد سوختنی فشرده‌ شده و قالب‌گیری‌ شده گفته می‌شود. علاوه بر مواد سوختی، قطعات و براده‌های ریز و درشت فلزی، مواد آلیاژی، خرده قطعات نسوز و برخی مواد دیگر را نیز برای استفاده مجدد به شکل بریکت در می‌آورند. در این روش بر خلاف زغال سنتی، از تنه در ختان و چوب خالص برای تولید زغال استفاده نمی شود، بلکه در تهیه مواد اولیه زغال فشرده، از خاک اره و فرآورده های بازیافتی چوب استفاده می شود.

بریکت‌های سوختی (Fuel briquettes) زغال فشرده

بریکت سوختی شامل بریکت زغال چوب (زغال فشرده)، بریکت انواع زغال سنگ و بریکت مواد گیاهی (بیوماس) است .
زغال فشرده یا زغال قالبی، رایج ترین نوع بریکت سوختی است که با گرد زغال چوب ساخته می‌شود .برای ساختن این ماده، زغال چوب را آسیاب می‌کنند و گرد به دست آمده را با گونه‌ای چسب که معمولا نشاسته و گاهی صمغ‌های گیاهی است به همراه برخی افزودنی‌های دیگر درهم می‌آمی‌زند، سپس مخلوط به دست آمده را تحت فشار و گرما قرار داده و به شکل‌های گوناگون (معمولا چهارگوش یا استوانه‌ای و یا تخم مرغی) قالب گیری می‌کنند. درازا و پهنای این بریکت‌ها معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر است . افزودنی‌هایی که ممکن است برای ساخت زغال فشرده به کار رود شامل آهک، گرد زغال، بوره، نیترات سدیم ( کاتالیزور )، پارافین و خاک اره است.

طرح-تولید-زغال-فشرده-10

مزایای تولید زغال فشرده

۱- بدون استفاده از مواد شیمیایی
۲- بدون بوی بد و گاز
۳- بدون جرقه و بدون سردرد
۴- بدون صمغ
۵- با خاکستر بسیار کم
۶- دارای حرارت بالا
۷- زمان سوخت بالا

کاربرد تولید زغال فشرده

زغال چوب کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره ی ما دارد که از جمله آن می توان به ایجاد شعله برای پخت غذا و استفاده در شومینه و غیره اشاره کرد. همچنین برای ساخت ماسک ضدگاز کاربرد دارد. از گرافیت به شکل پودر و سفت شده به عنوان زغال چوب در آثار هنری به کار گرفته می شود. داروهای زغال چوب در پزشکی که به صورت قرص یا پودر وجود دارند، برای جذب سم از دستگاه گوارشی مورد استفاده اند. این ها نمونه ای از کاربردهای زغال چوب در زندگی روز مره ما می باشد.

فرمول تولید زغال چینی

با توجه به تنوع زغال‌های تولید ، طیف متنوعی از مواد اولیه برای تولید زغال به کار گرفته خواهد شد :
۱. خاک اره
۲. خاک زغال
۳. پوست گردو ، پوست فندق ، پوست بادام ، پوست نارگیل
۴. گرد زغال نارگیل ، گرد زغال بامبو ، گرد زغال تنباکو
۵. مواد رنگی تخصصی
۶. طعم‌دهنده‌های جدید
۷. نشاسته گندم ، نشاسته ذرت
۸. آهک
۹. سرکه
در فرمول ساخت زغال چینی از ریز ترین ضایعات چوب (خاک اره) که ارزان قیمت و دور ریختنی هستند استفاده می کنند که باعث جلوگیری از قطع درختان و نیز نگهداری جنگلهای طبیعی می شود.
از زغال فشرده برای تولید انرژی و گرما استفاده می شود که ارزش حرارتی بالایی دارد. برای تهیه کردن این نوع زغال (قالبی) که درصد بالایی از آن تهیه شده از خاک زغال میباشد، خاک اره و خاک کک یا مخلوطی از آنها نیز در آن بکار می رود.
در فرمول ساخت زغال چینی ابتدا زغال چوب را توسط آسیابهای مخصوص به شکل پودر شده درآورده که در برخی از کارخانه جات از ترکیب این ماده با چسب شیمیایی و مواد افزودنی دیگر استفاده می شود که اکثر این چسبها به صورت برجسته می باشند مانند آهک ، سیمان و مواد معدنی دیگر …
در مرحله ی بعد تمام مواد و مخلوط بدست آمده را بر اثر فشار بالا بصورت فشرده در آورده و با استفاده از دستگاه قالب زن به شکلها و اندازه های مختلف قالب می زنند. شکل زغال های چینی معمولا بصورت مکعبی شکل یا استوانه ای و یا تخم مرغی است و ابعاد آنها معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر می باشد.

تجهیزات خط تولید زغال فشرده یا قالبی

۱-دستگاه خرد کن
۲- دستگاه الک یا سرند
۳- دستگاه مخزن گرمکن حرارتی و گرمایشی
۴- دستگاه خشک‌کن به همراه بیست متر لوله‌ آهنی
۵- دستگاه مکنده توربینی ۱۲ پره
۶- دستگاه سیکلن گریز از مرکز
۷- دستگاه میکسر ۱۲ پره
۸- دستگاه اکسترودر یا فشرده‌ساز
۹- کوره صنعتی چهارجداره فیلتردار
۱۰- فیلتر مادر کاهنده دود

در خط تولید زغال فشرده عمل فشرده‌ سازی بر حسب نوع و اندازه ماده اولیه،نوع محصول مورد نظر و فرآیند تولید اندازه گیری میشود،اگر ماده خام مورد نظر خاک اره یا براده چوب باشد،لیگنین چوب (یکی از ترکیبات اصلی تمام گیاهان آوندی) تحت فشار زیاد که با افزایش دما نیز همراه است، آزاد شده و موادی را که قرار است فشرده یا بریکوت شوند را به هم می‌چسباند.

در طی فشردن مواد، دما به قدر کافی افزایش می‌یابد تا از مواد اولیه (خاک اره) هم‌جوشی یا مواد چسبنده مختلفی آزاد ‌شود. در انجام موفقیت‌ آمیز این فرآیند مقدار رطوبت مواد خام باید حداقل ۱۰% باشد. توجه شود که دمای بالا سبب تبخیر رطوبت در مواد خام می‌شود و در رطوبت‌های بالا نیز ممکن است بخار داغ زیاد تولید و خروج آن از سیلندر باعث انبساط و تخریب بریکوت شود.در خط تولید زغال فشرده باید تمامی این مراحل حفظ شود و در تولی آندقت لازم را داشت.

فرآیند تولید زغال فشرده

اگر برای تولید زغال‌ چوب فشرده از خاک اره یا دیگر ضایعات کشاورزی استفاده شود، از تخریب جنگل‌ها جلوگیری خواهد شد. علاوه بر این، از دود حاصل از این فرآیند برای تولید سرکه چوب استفاده می‌شود که در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد. زغال‌چوب تولیدی نیز نه‌ تنها از استحکام بالایی برخوردار خواهد بود بلکه زمان حرارت‌دهی آن در مقایسه با زغال‌چوب معمولی افزایش خواهد یافت. قطعات این زغال هم شکل و هم‌ اندازه بوده و با وجود حفره‌ای در وسط قطعات زغال، هنگام استفاده از آن دیگر نیازی به باد زدن برای افزایش اکسیژن‌ رسانی هنگام سوخت نخواهد بود؛ همچنین بسته‌بندی و نگهداری این نوع زغال‌چوب بسیار راحت‌تر خواهد بود. برای تهیه زغال‌چوب فشرده از خاک اره، ابتدا خاک اره و دیگر پسماندهای چوبی کارخانجات دانه‌بندی شده، سپس وارد دستگاه فشرده‌سازی هیدرولیک می‌شوند. به دلیل فشار بسیار زیاد اعمال‌‌شده در این فرآیند، ذرات خاک اره و پودر چوب بدون نیاز به هیچ نوع ماده افزودنی و عامل چسباننده، بخوبی به همدیگر می‌چسبند و به این ترتیب خاک اره پس از فشرده شدن به شکل استوانه یا چهارگوش‌ یا مستطیلی به قطعات کوچکتر و مجزایی تقسیم می‌شود. خاک اره فشرده شده از قابلیت استفاده در شومینه‌های هیزمی با طول عمری ۳ برابر هیزم‌های معمولی برخوردار است. در مرحله بعدی، خاک‌‌اره فشرده شده و شکل گرفته در کوره‌‌های کنترل شده و بدون وجود هوا به زغال‌چوب تبدیل می‌شود. دود حاصل از تبدیل خاک اره به زغال‌چوب به سرکه چوب تبدیل می‌شود. از آنجا که در این روش برای تولید زغال‌چوب از ماده اولیه ارزان‌قیمت و بدون نیاز به مواد افزودنی دیگر و ماده چسباننده استفاده می‌شود، هزینه تولید این نوع زغال‌چوب در مقایسه بسیار کمتر خواهد بود؛ بعلاوه این نوع زغال نوعی زغال‌چوب با شکل خاص و یکسان و همچنین مدت زمان حرارت‌دهی آن تا ۳ برابر زغال‌های معمولی است و از استحکام بیشتری نیز برخوردار است.
قیمت تجهیزات تولید زغال
خط تولید تک پلاس ۱۲۰/۰۰۰/۰۰ تومان
خط تولید دوبل پلاس ۱۶۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
خط تولید زغال حبه ای ۹۹/۰۰۰/۰۰۰ تومان
خط تولید زغال توپی ۱۱۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
کوره صنعتی ۱ تن ۴۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
کوره صنعتی ۲ تن ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
کوره صنعتی ۳ تن ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
کوره صنعتی ۴ تن ۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
کراشر ۳۰ اسب ۶۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان
کراشر ۴۰ اسب ۷۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان

طرح-تولید-زغال-فشرده

هزینه های سرمایه گذاری طرح تولید زغال فشرده

ظرفیت تولید : ۴۵۰ تن در سال
سرمایه ثابت: ۱.۹ میلیارد تومان
نرخ بازدهی طرح : ۳۷ درصد
مساحت زمین : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنا : ۴۵۰ مترمربع

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۶/۵ - (۷ امتیاز)