تولید شناور های باری بدون موتور (بارج)

دوبه یا بارج (به انگلیسی: Barge) شناوری است که برای حمل و نقل اشیای بزرگ یا میزان حجم نسبتاً زیادی از کالا یا مواد برروی آب به‌کار می‌رود. بیشتر دوبه‌ها را در کانال‌ها و رودها به‌کار می‌برند. دوبه معمولاً موتور یا پیشرانهٔ دیگری ندارد و آن را قایق یا کشتی دیگری بر روی آب می‌کشد یا به جلو می‌رانَد.

تفاوت دوبه و لنج

ظرفیت بارج از ۲۰ تن تا چند هزار تن است و به دلیل اینکه آبخور آن کم بوده،‌ برای عبور از کانال‌های دریایی و مسیر رودخانه‌ها استفاده می‌شود و معمولاً طبق گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی ساخته و تولید می‌شود. اکثر آن‌ها فاقد موتور هستند و توسط قایق یا کشتی یا یدک‌کش‌های بالای ۲۰۰۰ اسب بخار یدک می‌شوند. در مجموع بارج ‌ها برای مسافت‌های کوتاه بین بنادر و جزایر استفاده می‌شود و یا برای سبک‌سازی و تخلیه و بارگیری انواع بار در لنگرگاه‌ها و اسکله‌ها از آن استفاده می‌شود. بارج ها مجاز به دریانوردی در آب‌های بین‌المللی و مسافت‌های دور نیستند. همچنین شرکت‌های بیمه نیز بارج ‌ها را در آب‌های بین‌المللی بیمه نکرده و کالاهایی که با آن جابجا می‌شوند را تحت پوشش بیمه حمل و نقل کالا قرار نمی‌دهند.
لنج نیز نوعی شناور دریایی است، با این تفاوت که دارای موتور بوده و ظرفیت آن از ۱۰ تن تا ۵۰۰ تن متغیر است. جنس ساخت لنج‌ها از چوب مخصوص می‌باشد و با توجه به کوچک بودن آن، فقط برای مسافت‌های کوتاه بین بنادر و جزایر استفاده می‌شود. به دلیل اینکه لنج، آبخور زیادی دارد، نمی‌تواند کاملاً به ساحل برسد و این یکی از ضعف‌های لنج به شمار می‌آید. لنج‌ها معمولاً بر پایه قایق‌های بادبانی رایج در خلیج فارس ساخته می‌شوند،‌ با این تفاوت که به جای بادبان، موتور دارد و با موتور حرکت می‌کند.

تولید کنندگان سازه های دریایی در ایران

از مهمترین شرکت های این گروه مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، کشتی سازی اروندان می باشند. شرکت ایزوایکو در زمینه ساخت و تعمیر کشتی، ساخت و نصب اسکله و تجهیزات دریایی و همچنین طراحی و ارائه خدمات فنی و مهندسی در موارد فوق فعالیت می نماید. شرکت اروندان در زمینه ساخت انواع قایق های گشتی و تندرو و نیز انواع بارج و کشتی های کوچک مسافربری و باری فعالیت گسترده ای دارد. همچنین شرکت صدرا امید چهابهار در زمینه ساخت انواع لایروب و شناورهای فولادی کوچک فعالیت دارد.
سطح تکنولوژی واحدهای کشتی و شناور سازی در سالهای اخیر توسعه قابل توجهی یافته بگونه ای که شرکت صنعتی دریایی صدرا در زمینه ساخت کشتی های اقیانوس پیما با کشور ونزوئلا قرارداد بسته است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شناور های باری بدون موتور (بارج)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک قایق دوبه غیر موتوری : ۳۵۱۱۵۱۲۳۵۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید شناور های باری بدون موتور (بارج)

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی قایق دوبه غیر موتوری : ۸۹۰۱

فرآیند تولید شناور های باری بدون موتور (بارج)

– طراحی
– برنامه ریزی تولید
– سند بلاست مواد اولیه
– برشکاری
– پرسکاری
– براکت و قالب سازی
– مونتاژ کاری بخشهای مختلف
– جوشکاری
– رنگ آمیزی
-کنترل کیفی نهایی
– اخذ مجوزهای لازم از سازمان بنادر و کشتیرانی
– به آب اندازی
هر چند که در دهه اخیر توجه خاصی به صنایع دریایی و کشتی سازی مبذول شده است و توفیقات چشم گیری نیز حاصل شده است ولی تا رسیدن به صنعت پیشرو کشتی سازی در جهان فاصله ای مشاهده می گردد. امروزه در کشورهای صاحب نام در صنعت شناور و کشتی سازی از مواد کامپوزیتی استفاده می شود.
طبق گزارش موسسه SPI ،سالانه بالغ بر ۲ میلیارد پوند کامپوزیت در ساخت شناورهای فایبر گلاس در آمریکا مصرف می شود. امروزه حتی کشتی هایی به بزرگی ده ها متر را از فایبر گلاس می سازند. علی رغم این آمار مصرف جهانی و وجود بازار بزرگ داخلی برای شناور و کشتی، تنها به دلیل مشکلات فرهنگی و فقدان یک سیاست حمایتی مناسب، این مواد جدید در صنعت دریایی کشور مهجور مانده اند. صنعت کشتی سازی به تنهایی بالغ بر ده درصد مصرف کامپوزیت ها در جهان را به خود اختصاص داده است.
با توجه به بالا بودن این رقم، دلایل استقبال کشتی سازی از مواد موکب (مواد مرکب خصوصیات مناسب بسیار زیادی دارند) این دسته از مواد بسیار ساده تر از مواد سنتی مانند فلزات و چوب شکل می پذیرند. بنابراین برای ساخت سطوح انحنادار، استفاده از فایبر گلاس بسیار آسان تر از فلزات است. همچنین این دسته از مواد در محیط مرطوب و خورنده دریایی کمتر از چوب و فلز دچار خوردگی و پوسیدگی می شوند.
این عوامل همراه با قیمت مناسب این مواد باعث شده است تا روز به روز بر میزان مصرف این مواد در صنعت کشتی سازی افزوده گردد. اکثر شناورهای تولید و مورد استفاده در ایران از جنس چوب و فلز می باشند.
مسلماً تجربه کشور ما در مقایسه با کشورهایی همچون ژاپن و دیگر سازندگان شناور در دنیا بسیار محدودتر است. آنها بیش از چند دهه در این امر سابقه فعالیت دارند. انتقال تکنولوژی از این کشورها می تواند طی کمتر از یک دهه صنعت شناورسازی کشور را در حد استانداردهای بین المللی و تولید محصولات رقابتی ارتقا دهد.
لازم به ذکر است که شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا به تکنولوژی ساخت کشتی اقیانوس پیما دست یافته و در این زمینه با کشور ونزوئلا جهت ساخت ۵ کشتی قرارداد بسته است که این امر نوید بخش پیشرفت صنایع دریایی کشور است.

وضعیت واحد های فعال تولید شناور های باری بدون موتور (بارج)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحد های فعال تولید قایق دوبه غیر موتوری در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات شناور های باری بدون موتور (بارج)

نمودار واردات و صادرات قایق دوبه غیر موتوری در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

منطقه مناسب برای اجرای طرح تولید سازه های دریایی

صنایع دریایی بعلت شرایط خاص خود (حمل و نقل و آب اندازی وسیله) باید در کنار آب و سواحل احداث گردند، بنابراین همه استان های همجوار سواحل و بنادر که محل عبور و مرور ، بارگیری و باربری کشتی ها و سایر شناور ها می باشد جهت تولید این سازه ها پیشنهاد می گردد در استان هایی مانند خوزستان (بندر امام و خرمشهر) و بوشهر، هرمزگان و مازندران.

سازندگان و فروشندگان ماشین آلات و تجهیزات ساخت تولید شناور های باری بدون موتور (بارج)

– شرکت آلمانی هانسا اگریگیت (aggrigate Hansa)
– شرکت آلمانی دیف (Deif)
– شرکت chawell کره
– شرکت طراحی و تحقیقات تجهیزات مکانیکی (دستگاه سندبلاست)
– ایساب (نماینده فروش تجهیزات جوش و برش دستگاه های آلمانی)
– جوش و برش کارا
– پویا زیست (مبلمان شناور و کشتی)
– محیط آرا

جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد تولید شناور های باری بدون موتور (بارج)

قدرت دریایی هر کشور از عناصر مختلفی تشکیل می شود. این عناصر می توانند با ناوگان نظامی، ناوگان تجاری، ناوگان صیادی، ناوگان شناورهای مردمی ، مراکز آموزش دریایی و صنایع دریایی تشکیل شوند. یکی از قسمتهای مهم این قدرت دریایی، بخش صنایع دریایی است . حمل و نقل آبی به واسطه آسانتر و اقتصادی تر بودن نسبی آن ،رشد روز افزونی دارد در این راستا شناورها از سازه های کلیدی حمل و نقل آبی محسوب می شوند .
کشور ما مرزهای آبی نسبتاً وسیعی در حوزه خزر و خلیج فـارس و دریـای عمـان دارد. علاوه بر آن حضور کشورهای کوچک متعدد در مجاورت ایـن حـوزههـا، بیـانگـر بـازار مصرف قابل توجهی برای شناورسازان است کشور جمهوری اسـلامی ایـران بـا داشـتن بیش از ۱۲۰۰ کیلو.متر مرز آبی ، استعداد بالقوه بسـیاری در زمینـه صـنایع دریـایی و حمل و نقل بین المللی دارد . امابا توجه به مرز طولانی آبی کشور ، متاسفانه با تمـامی تلاشی که مسئولان زحمتکش ذیربط تاکنون انجام داده اند، هدف غـایی حمـل و نقـل دریای که همان خود کفایی در صنعت حمل و نقل دریایی است محقق نگردیـده اسـت وبرای رسیدن به این هدف لازم است که تیپ های مختلف شناورها در ابعاد کوچـک و بزرگ ساخته شود تا بتوان ناوگان حمل و نقل دریایی کشور را بیش از گذشـته تقویـت نمود .

تاسیس و پروانه بهره برداری و احداث واحد تولید شناور های باری بدون موتور (بارج)

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و احداث واحد تولید شناور های باری بدون موتور (بارج) اینجا کلیک کنید

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید تولید شناور های باری بدون موتور (بارج)

ظرفیت تولید سالیانه : ۳ فروند
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)