تولید قارچ خشک

طرح تولید قارچ خشک

با توجه به اینکه نگهداری قارچ تازه بخصوص صدفی بسیار مشکل است و در مدت کوتاهی در اثر نگهداری در یخچال یا فریزر بیشتر مواد مغذی خود را از دست می‌دهد و یا فاسد می‌شود, بنابر این بهترین راه نگهداری و استفاده بهینه از آن خشک کردن و تهیه پودر از آن به روش‌های مکانیزه و طبق فرمولها و الگوهای لازم می‌باشد زیرا این فرآیند بسیار سریع و پیچیده می‌باشد و در صورت اندک غفلتی مواد مغذی آن کاهش می‌یابد و از نظر ظاهری نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
برای مصرف کننده مهمترین ویژگی ماده غذایی در برداشتن خصوصیات حسی (بافت, طعم, عطر, بو, شکل و رنگ) است که با این روش خشک کردن کمترین آثار نامطلوب را بر کیفیت نهایی محصولات می‌گذارد.
خشک نمودن قارچ توسط دستگاههای مختلف و به صورت‌های گوناگون انجام می‌گیرد. اصول خشک نمودن قارچ در مدت زمان کوتاه در اثر گرما در محوطه‌های خاصی که به این منظور تهیه شده‌اند دمای مورد نیاز بین ۵۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد متفاوت است و رطوبت قارچ به ۱۰ تا ۱۲ درصد خواهد رسید که این عمل با پهن نمودن قارچ‌های تمیز شده بر روی صفحات و سین ب های مخصوص و در معرض باد گرم قرار دادن انها طی زمان کوتاهی صورت می‌پذیرد.
این قارچ خشک شده بسته به میزان رطوبتی گه ازان گرفته شده و روش خشک شدن قابلیت آن را دارد که دوباره آبجذب نماید یا اینکه ان را تبدیلی به پودر قارچ نمود و درون غذا استفاده کرد. یکی از موارد عمده مصرف قارچ خشک در کارخانجات تهیه شیر خشک و غذای کودک می‌باشد

روش تولید قارچ خشک:

خشک کردن مواد غذایی وتبخیر و حذف نسبی رطوبت ماده غذایی و درنتیجه نامساعد کردن محیط برای رشد میکروارگانیسم‌ها و انجام فعل و انفعلات شیمیایی به منظور حفظ و نگهداری مواد غذایی به مدت بیشتر، یکی از راههای نگهداری موادغذایی می‌باشد، که کاربردهای وسیعی در صنایع غذایی دارد. به همین اساس نیز خشک کردن قارچ خوراکی صورت می‌گیرد.
در روش صنعتی خشک کردن قارچ (Hot air drying) ابتدا قارچهای مورد نظر تحت یک شستشوی مقدماتی قرار می‌گیرند و برای به دست آوردن بهترین محصول خشک شده قارچ لازم است که قارچ‌ها بدون فرآیند آنزیم بری پس از فرو بردن در محلول‌های حاوی متابی سولفیت- سدیم ابتدا به مدت ۵ ساعت در درجه حرارت ۴۵ درجه سانتیگراد و بعد به مدت یک ساعت در درجه حرارت ۸۰ درجه سانتیگراد توسط هوای داغ و خشک تا رسیدن به رطوبت مطلوب (زیر ۷ درصد) خشک شوند.
کیفیت قارچ خشک شده به وسیله انجماد تحت خلاء بهتر می‌باشد. از طرفی تحقیقات اخیر نشان داده است که روش Free-drying زمان خشک کردن را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد و از این نظر در حفظ عطر و طعم قارچ بسیار مؤثر است:

میزان سرمایه مورد نیاز جهت تولید قارچ خشک

بودجه: بالاتر از ۱ میلیارد تومان
نام محصول: قارچ خشک
ظرفیت تولید محصول: ۱۵۰ تن
مساحت زمین: ۱۵۰۰ مترمربع
مساحت زیربنای طرح: ۵۲۰ متر مربع
نرخ برابری دلار: ۱۵۰۰۰۰ ریال
قیمت ماشین آلات تولید قارچ خشک: ۹۸۰۰۰ میلیون ریال
تعداد اشتغال مستقیم: ۱۶ نفر
طول دوره ساخت: ۱ سال
نرخ بازده داخلی: ۳۲ درصد
سرمایه ثابت: ۱۱۶۸۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۳۹۴۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۱۵۶۲۰ میلیون ریال

۵/۵ - (۱ امتیاز)