پست برق کامپکت

طرح تولید پست برق کامپکت

پست برق کمپکت پیش ساخته به سازه ای از جنس فلز یا ساندویچ پنل گفته می شود. پست برق کامپکت، تجهیزات مختلف الکتریکی از جمله ترانس ها، تابلو برق و تجهیزات ثبت و اندازه گیری در آن قرار می گیرد.
از پست برق کامپکت بیشتر در مکان های روباز و فضاهایی که در محل تردد عمومی است استفاده می شود.
پست‌ برق کامپکت پیش‌ساخته بر اساس سه پارامتر خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، یکی از این پرامترها یکپارچگی است، به این صورت که اگر پست به‌صورت یکپارچه و تغییرناپذیر ساخته شده باشد، اصطلاحاً پکیج گفته می‌شود و اگرمتشکل اجزای جداگانه و تغییرپذیرباشد، ماژولار گفته می‌شود.
به‌طورمعمول در مکان‌های شلوغ از پست‌های ماژولار استفاده می‌شود تا بتوان در صورت لزوم قطعاتی به آن اضافه کرد.
پارامتر دیگر فونداسیون پست کمپکت است. برخی پست‌ها دارای محل فونداسیون پایه هستند. در حالی‌که دسته دیگر بدون وجود فونداسیون پایه مستقیما روی زمین قرار می‌گیرند، البته در نصب این دسته از پست‌ها استانداردهایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.
ارتفاع پست پارامتر بعدی است که در دسته‌بندی انواع پست‌های پیش‌ساخته در نظر گرفته می‌شود‌. بر این اساس پست‌ها به سه نوع نیم طبقه (نیمه دفنی)، یک طبقه و دو طبقه تقسیم بندی می‌شود.

مزیت‌های به کار بردن پست کمپکت‌ها

امکان استفاده در فضاهای محدود: همانطور که گفتیم در هر جایی که زمین کافی برای ساخت پست‌های دائمی در دسترس نباشد و یا نیاز به پست توزیع‌ کننده موقتی باشد، به راحتی می‌توان از پست‌های پیش ساخته استفاده کرد.
قابلیت حمل ونقل آسان: جابه‌جایی پست برق کامپکت سخت نیست و پس از اتمام یک پروژه می‌توان به راحتی آن‌ها را از محل نصب برداشت.
صرفه جویی در زمان و هزینه: برای ساخت و نصب این تجهیزات زمان زیادی لازم نیست. همچنین نگه‌داری آن‌ها هزینه بالایی نیاز ندارد.
ایمنی بالا: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پست کمپکت‌ها ایمنی زیاد آن‌هاست. این پست‌ها تمامی تجهیزات برقی را درون خود نگه‌داری می‌کنند، از طرفی این تجهیزات با وجود قرار داشتن در مکان‌های عمومی در دسترس همه قرار نمی‌گیرد. و از طرف دیگر در مواقع لزوم به راحتی در دسترس اپراتور برق قرار دارد.
سازگاری با شرایط آب وهوایی مختلف: یکی دیگر از مزیت‌های این پست‌های پیش ساخته استحکام و مقاومتشان نسبت به رطوبت، آلودگی هوا، حرارت و سایر ناهنجاری‌های آب وهوایی است. بنابراین در هر شرایط آب و هوایی می‌توان آن‌ها را نصب کرد.
ظاهر آراسته و متناسب با المان‌های شهری: این پست‌ها معمولا ابعاد بزرگی ندارند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که فضاهای شهری را دچار بی‌نظمی نمی‌کنند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پست برق کامپکت

کلمه کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
پست برق کامپکت۳۱۲۰۴۱۲۳۰۹
پست برق کامپکت با عایق هوا (۱۱ کیلوولت)۳۱۲۰۵۱۲۳۱۰
پست برق کامپکت با عایق هوا (۲۰ کیلوولت)۳۱۲۰۵۱۲۳۱۱
پست برق کامپکت با عایق هوا (۳۳ کیلوولت)۳۱۲۰۵۱۲۳۱۲
پست برق کامپکت با عایق روغنی (۱۱ کیلوولت)۳۱۲۰۵۱۲۵۲۶
پست برق کامپکت با عایق روغنی (۲۰ کیلوولت)۳۱۲۰۵۱۲۵۲۸
پست برق کامپکت با عایق روغنی (۳۳ کیلوولت)۳۱۲۰۵۱۲۵۲۷
پست برق کامپکت با عایق گازی (۱۱ کیلوولت)۳۱۲۰۵۱۲۳۰۳
پست برق کامپکت با عایق گازی (۲۰ کیلوولت)۳۱۲۰۵۱۲۳۰۴
پست برق کامپکت با عایق گازی (۳۳ کیلوولت)۳۱۲۰۵۱۲۳۰۵
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پست برق کامپکت

عبارت تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
پست برق کامپکت۸۵۳۷۲۰
طراحی پست کمپکت

نوع طراح تولید پست برق کامپکت بر اساس محل نصب و مقدار فضای موجود متفاوت است، اما یک طرح عمومی اولیه در تمامی پست‌های توزیع‌کننده پیش‌ساخته مشترک است.
از آنجایی که این تجهیزات معمولا در مکان‌های قابل دسترسی قرار دارند، لازم است که در طراحی و ساخت آنها علاوه بر ایمنی حداکثری، زیبایی ظاهری آن نیز رعایت شود.
عموما طراحی پست کمپکت‌ها شامل ۲ طراحی مجزا است که یکی طراحی بدنه و مشخصات ظاهری پست است و دیگری مربوط به مشخصات فنی و تجهیزات برق داخل آن است.
اتاقک فلزی پست اولین بخش آن است که محفظه اصلی را تشکیل می‌دهد.
این اتاقک باید دارای تهویه و روشنایی مناسب باشد و ابعاد آن طوری طراحی شود که در عین جمع و جور بودن، تمامی تجهیزات را در خود جای دهد.
درون این اتاقک تابلو برق صنعتی قرار می‌گیرد، همان‌طور که در مقاله‌های انواع تابلو برق گفتیم، گیرنده، انتقال دهنده و سپس توزیع‌کننده نیروی الکتریکی است.
برای دسترسی به تجهیزات الکتریکی داخل پست دو مسیر مجزا طراحی می‌شود.
بدنه پست‌های کمپکت غالبا با گالوانیزه پوشش‌دهی می‌شود تا از آن در مقابل آتش‌سوزی، آسیب‌های مکانیکی و خوردگی محافظت کند.
در قسمت بالای پست کمپکت یک پنل آلارم دهنده تعبیه شده که به محض باز شدن درهای محفظه چراغ روشن می‌شود و آلارم آن به صدا در می‌آید.
در کف محفظه نیز یک مسیر مشخص برای خروج آب‌های تجمع یافته تعبیه می‌شود.

اجزایی تشکیل شده پست برق کمپکت

بدنه: بدنه پست‌های پیش‌ساخته ممکن است، فلزی، بتونی یا از فایبرگلاس باشد. رنگ آمیزی بدنه با رنگ‌های پودری الکترواستاتیک انجام می‌شود که باعث ایجاد یک گستره عایق در سطح بدنه می‌کند.

تابلو برق فشار متوسط: معمولا در ساختمان پست‌های توزیع‌کننده پیش‌ساخته یک تابلو سه سلولی ۲۰ کیلو وات،یک تابلو برق فشار ضعیف که ظرفیت آن ۴۰۰ ولت است .
یک تابلو برق فشار متوسط با ظرفیت ۸۰۰ کیلو ولت به کار می‌رود. هر تابلوی به کار رفته در محفظه پست کمپکت باید از طریق یک کابل هادی به زمین اتصال داشته باشد.

ترانسفورماتور: برای توزیع نیروی از ترانسفورماتورها استفاده می‌شود. بار ترانسفورماتور با توجه به میزان قدرت پست کمپکت، دمای محیط و کلاس حرارتی تعیین می‌شود.
در مناطق شهری با توجه به تراکم بار به‌طورمعمول ترانسفورماتورها دارای ظرفیت ۸۰۰ کیلوولت آمپراست. ترانسفورماتورها دارای انواع روغنی و خشک است.
ترانسفورماتورهای روغنی می‌تواند دارای منبع انبساط یا فاقد آن باشد.

اینترلاک: در واقع این قطعه مجوز لازم برای زدن هریک از کلیدهای درون محفظه را صادر می‌کند. اینترلاک شامل قطعاتی است که مابین بخش‌های مختلف تابلو برق قرار داده می‌شوند.
هنگامی که این قطعات در حالت باز قرار دارند، می‌توان کلیدهای قطع و وصل، قدرت یا کلید جداکننده را به کار انداخت. اینترلاک یا سیستم قفل کننده به نوعی سیستم مجازکننده کلیدزنی است که سطح ایمنی تجهیزات را هنگام تعمیرات و کار با پست بالا می‌برد.

تجهیزات اندازه‌گیری: درون یک پست توزیع‌کننده اجزای کوچک و بزرگ زیادی قرار دارد که مجموع عملکرد همه آن‌ها منجر به توزیع مناسب نیروی برق می‌شود.
تجهیزات اندازه‌گیری درون پست شامل فیوزها، بریکرها، کنتور و …است.

وضعیت واحد های فعال تولید پست برق کامپکت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پست برق کامپکت در کشور به تفکیک استان آمده است .

پست برقجدول واحد های فعال تولید پست برق کامپکت

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پست برق کامپکت در کشور به تفکیک استان آمده است .

کامپکت
پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پست برق کامپکت

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۳ میلیارد تومان(بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۷ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)