تولید کاشی شیشه‌ای

طرح تولید کاشی شیشه‌ای

کاشی شیشه‌ای محصولی است جذاب برای بسیاری از دکوراتورها و طراحان، چرا که قابلیت استفاده در هر فضا و شرایطی را دارد و طراح با تغییر نوع چیدمان آن‌ها می‌تواند فضاها را به زیبایی تزیین نماید. حضور کاشیهای شیشه‌ای در طرحها و سایزهای مختلف در سالهای اخیر در بازار حاکی از گستردگی کاربرد آنها در دکوراسیون داخلی است مزایای استفاده از کاشی‌های شیشه‌ای این است که چون از جنس شیشه است، کاملاً قابل شستشو می‌باشد و به دلیل اینکه با رنگهای کوره‌ای پخته می‌شود، هیچ تغییر رنگی نخواهد داشت. مزیت دیگر این کاشی نسبت به کاشیهای موجود در بازار این است که برجسته است و قابلیتهای برجسته سازی در ضخامتهای مختلف را می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال اگر طرح آکواریومی داشته باشیم، ماهی‌های آن برجسته می‌شود و رنگ آمیزی و طراحی هیچ محدودیتی ندارد. همچنین کاشی شیشه‌ای قابلیت نورپردازی از پشت و رو را دارد یعنی اگر قرار باشد به عنوان فضای بین کاشی در آشپزخانه کار شود می‌توان از پشت آن نورپردازی کرد محصول تیپ تولیدی در این طرح، کاشی شیشه‌ای با طول و عرض به ترتیب ۱۰ و ۱۰ سانتیمتر و ضخامت ۴ سانتیمتر درنظر گرفته شده است.

مراحل و فرایند تولید کاشی شیشه‌ای

برای تولید کاشی شیشه‌ای در ابتدا هر کدام از مواد اولیه ساخت شیشه، نظیر سیلیس دانه بندی شده (۲ (SiO و کربنات سدیم (o2 Na) و اکسید آهک (Cao) و فلدسپات به منظور داشتن ثبات اولیه در کوره با ۴% الی ۵ %آب ترکیب می‌شود و سپس در کوره مخزنی در داخل بوته‌های نسوز با دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار داده می‌شود که در این حالت شیشه بصورت مذاب بدست می‌آید و بعد از آن با گذر از لوله‌های آب خنک کننده به منظور پائین آوردن دمای شیشه مذاب، مرحله رنگ زنی مذاب شیشه (با درجه حرارت کم‌تر) فرا می‌رسد در این حالت با ترکیب اکسید فلزات با مذاب شیشه و خارج کردن گاز آن، مذاب شیشه رنگی بدست می‌آید و در نهایت به منظور شکل گیری مذاب، ترکیب را داخل قالب‌هایی فولادی ریخته در این حالت کاشی شیشه‌ای با شکل مورد نظر بدست می‌آید.

بررسی بازار تولید کاشی شیشه‌ای

کاشی شیشه‌ای امروزه در صنعت ساختمان و به خصوص در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل ویژگی‌های خاص و کاربردهای وسیعی که در دکوراسیون دارد، تبدیل به یک صنعت مدرن شده است. امروزه کاشی کاری شیشه‌ای در دکوراسیون جایگزین خوبی برای کاشی‌های سرامیکی است که در دهه‌های قبل در دکوراسیون فضاهای مسکونی مورد استفاده قرار می‌گرفت، کاشی‌های فشرده شیشه‌ای که اغلب می‌توان در دکوراسیون سبک مدرن آن را به عنوان پارتیشن برای جدا کردن دو قسمت از یک فضای واحد یا برای ایجاد زیبایی روی سطح یکی از دیوارها یا کنج‌های آپارتمان، مشاهده کرد.
کاشی‌های شیشه‌ای که همه عناصر آنها از جنس شیشه هستند به مراتب زیبایی و درخشندگی و استحکام بیشتری نسبت کی به کاشی‌های سرامیکی دارند همچنین قابلیت‌هایی نظیر نورپردازی از پشت و رو سبب می‌شود که این نوع کاشی‌ها درخشندگی و زیبایی منحصر به فردی در فضای منزل ایجاد کنند.
مرکز تولید کاشی شیشه‌ای در دنیا، آمریکا، ایتالیا، ترکیه و چین است که ایران هم ۱۰ سالی است به تولید این محصول می‌پردازد و با توجه به اینکه رفته رفته با گذشت زمان، توجه به دکوراسیون و نماسازی ساختمان‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود توجه و نیاز به این صنعت نیز افزایش می‌یابد.
بر اساس آمارهای اعلام شده در کشور تعداد محدودی کارخانه کاشی شیشه‌ای در کشور وجود دارد که پاسخگوی بخشی از تقاضا می‌باشد و مابقی آن از طریق واردات تأمین می‌گردد. با توجه به موارد فوق پیش بینی می‌گردد، طرح از بازار مناسبی برخوردار باشد.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت احداث تولید کاشی شیشه‌ای

بودجه: بالاتر از ۳ میلیارد تومان
نام محصول: کاشی شیشه‌ای
ظرفیت تولید محصول: ۶۰۰ تن
مساحت زمین: ۲۰۰۰ متر مربع
مساحت زیربنای طرح: ۱۱۵۰ متر مربع
نرخ برابری دلار: ۱۵۰۰۰۰ ریال
قیمت ماشین آلات تولید کاشی شیشه‌ای: ۲۱۶۰ میلیون ریال
تعداد اشتغال مستقیم: ۴۰ نفر
طول دوره ساخت: ۱ سال
نرخ بازده داخلی: ۳۴.۷۱ درصد
سرمایه ثابت: ۳۱۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۵۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۳۶۰۰۰ میلیون ریال

۴/۵ - (۱ امتیاز)