شرایط اخذ تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی

صندوق توسعه صنایع دریایی، یک شرکت دولتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است. صندوق توسعه صنایع دریایی جهت تسهیل بخشیدن به صنایع دریایی و بهبود فضای کسب و کار در این حوزه می‌باشد و برای ایجاد ارتباط موثر میان دولت و سازمان های غیر دولتی در حوزه صنایع دریایی این صندوق ایجاد شده است.
اهداف صندوق توسعه صنایع دریایی تحقق توسعه پایدار در بخش صنایع دریایی، تبیین، تنظیم و اعمال انواع حمایت از صنایع دریایی در حوزه های مختلف این صنعت مانند ساخت، تعمیر، توسعه زنجیره ی تامین و همچنین حوزه ی خدمات و تسهیل گری در رفع مشکلات و عوامل بازدارنده ی توسعه صنایع دریایی می‌باشد.
بدیهی است که برای دریافت هرگونه تسهیلات بانکی و یا تایید بانک جهت دریافت خدمات صندوق توسعه دریایی نیاز به ارائه طرح توجیهی مورد تایید بانک می باشد.
اهداف صندوق توسعه صنایع دریایی تحقق توسعه پایدار در بخش صنایع دریایی، تبیین، تنظیم و اعمال انواع حمایت از صنایع دریایی در حوزه های مختلف این صنعت مانند ساخت، تعمیر، توسعه زنجیره ی تامین و همچنین حوزه ی خدمات و تسهیل گری در رفع مشکلات و عوامل بازدارنده ی توسعه صنایع دریایی می‌باشد.
خدماتی که صندوق توسعه دریایی به متقاضیان سرمایه گذاری در صنعت دریایی ارائه می‌دهد:

۱- صدور ضمانتنامه اعتباری
متقاضیان در صورت داشتن شرایط اعتباری مناسب و تایید بانک، می‌توانند نسبت به دریافت ضمانتنامه صندوق جهت دریافت تسهیلات اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز برای صدور ضمانتنامه اعتباری نامه درخواست ضمانتنامه، مستندات مربوط به رزومه متقاضی، گردش حساب بانکی متقاضی با ذکر میانگین مانده سالیانه، صورت های مالی حسابرسی شده ۳ دوره مالی منتهی به تاریخ درخواست ضمانتنامه، تراز آزمایشی منتهی به تاریخ درخواست ضمانتنامه، تراز آزمایشی منتهی به تاریخ درخواست ضمانتنامه، کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، اساسنامه، آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات شرکت(متقاضی و ضامنین)، لیست بیمه کارکنان در سه ماه منتهی به تاریخ درخواست، اسناد مربوط به دارایی ها و اعلام ارزش تقریبی آنها، گزارش کارشناسی ارزیابی ملک یا شناور(توسط کارشناس رسمی دادگستری)، مصوبه بانک، نامه بانک درخصوص سود تسهیلات، مبلغ اقساط و شاخص های طرح توجیهی شامل نرخ بازده، درآمد خالص طرح توجیهی و… ، اعلام آمادگی ضامنین و ارایه مدارک و مستندات مربوط به دارایی ها و گردش حساب، گواهی امضای متقاضی و ضامنین، گواهی ثبت نام در سامانه ثنا (متقاضی و ضامنین)، بیمه نامه تمام خطر شناور یا بیمه نامه کارخانه کشتی سازی، الحاقیه بیمه نامه شناور مبنی بر ذینفع شدن صندوق در دریافت خسارات احتمالی از بیمه و یا نامه اعلام آمادگی کارخانه کشتی سازی جهت پرداخت خسارات احتمالی دریافتی از شرکت بیمه به صندوق، سفته به میزان تعیین شده از سوی صندوق و چک بانکی معتبر می‌باشند.

۲- تسهیلات کارمزد ضمانتنامه
صندوق توسعه صنایع دریایی برای حمایت از صنایع دریایی کشور در حوزه های ساخت و تعمیر توسعه زیرساخت های صنایع دریایی و صنایع فراساحل ۵۰درصد کارمزد ضمانتنامه های بانکی را پرداخت میکند؛ انواع ضمانتنامه های مورد تایید صندوق، ضمانتنامه شرکت در مناقصه و مزایده ، حسن انجام تعهدات، پیش پرداخت، حسن انجام خرید، استرداد کسور وجه الضمان، گمرکی و تعهد پرداخت هستند.

۳- تسهیلات تکمیل شناورهای نیمه ساخته
این صندوق برای حمایت از تکمیل شناورهای نیمه ساخته و یا در حال تغییر کاربری که بیش از ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند؛ تسهیلتی به میزان حداکثر هشت میلیارد ریال اعطا می‌نماید. نرخ سود سالانه این تسهیلات با احتساب یارانه پرداختی ۱۴درصد تا ۱۵ درصد و دوره بازپرداخت بسته به نوع پروژه بین ۲۴ الی ۳۶ ماه می‌باشد. متقاضی تسهیلات بر اساس گواهی ثبت موقت بایستی یکی از سهام داران شناور باشد. ارائه رضایتنامه از کلیه سهامداران شناور جهت اخذ تسهیلات الزامی است؛ متقاضی دریافت تسهیلات بایستی فاقد هرگونه چک برگشتی و معوقه در سیستم بانکی باشد و هزینه اعتبارسنجی فنی و مالی و کارشناسی وثایق توسط بانک عامل از متقاضی اخذ خواهد شد که در صورت عدم تایید اعتبار فنی و مالی متقاضی این هزینه قابل عودت نخواهد بود. همچنین اطلاعات پرونده هر فقره از تسهیلات در گزارش صندوق منعکس می‌گردد.

۴- تسهیلات توسعه کارگاه
تولیدکنندگان کوچک و متوسط مرتبط با بخش دریا با توجه به نقش و سهم بسزایی که در رشد صنعت کشتی‌سازی به عنوان یکی از صنایع مادر دارند، از جایگاه ویژه‌ای در مطالعات صنعتی به خصوص تقویت حلقه های ارتباطی فیمابین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ کشور دارند. بطوریکه با نگاهی پویا به این موضوع می‌توان روند تبدیل صنایع کوچک به متوسط و بزرگ را ایجاد و یا تقویت نمود تا هم از مزایای اشتغال‌زایی و هم از مزایای کمک به صنعت کشتی‌سازی مادر و افزایش توان صادراتی آنها بهره‌ مند گردید. بدین منظور کلیه کارگاه‌ها و تولیدکنندگان مرتبط با صنایع دریایی کشور می‌توانند جهت اجرای طرح‌های توجیهی توسعه ای تولید با رویکرد نوسازی، بازسازی و تامین سرمایه در گردش از تسهیلات و حمایت های صندوق توسعه صنایع دریایی استفاده نمایند.

۵- تسهیلات بهبود فضای کسب و کار
اعطای تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط معرفی شده از سوی صندوق توسعه صنایع دریایی، به منظور تامین منابع مورد نیاز جهت راه اندازی کسب و کار جدید و حمایت از توسعه کسب و کارهای بازار محور فعلی در مناطق ساحلی، نوسازی و بازسازی شناورها و همچنین اجرای طرحهای کار آفرینی دانش بنیان در حوزه دریایی و خدمات مرتبط با آن به شرح ذیل است:
• ارائه تسهیلات به کشتی های صیادی جهت خرید ابزار آلات صیادی
• ارائه تسهیلات به کشتی های خدماتی
• حمایت از توسعه و پایداری مشاغل کارگاههای ساخت ، تعمیر و تجهیزات دریایی
• تامین تسهیلات جهت تعمیر کشتی ها و قایق ها به منظور توسعه و پایداری مشاغل موجود
• حمایت از مشاغل ایجادی حاصل از طرحهای فن آورانه و دانش بنیان
• ارائه تسهیلات جهت ایجاد مراکز ارائه خدمات دریایی
• ارائه تسهیلات خود اشتغالی در حوزه صنایع دریایی

۶- پرداخت یارانه تسهیلات
صندوق توسعه صنایع دریایی با رویکرد حمایت از صنایع دریایی در بخش‎های ساخت شناور، تعمیرات، تجهیزات دریایی و زیرساخت‎های صنایع مذکور، اقدام به پرداخت یارانه به تسهیلات اخذ شده از سیستم بانکی کشور در این حوزه‎ها می‎نماید. قابل ذکر است که مورد مصرف و هزینه کرد تسهیلات تامین شده از سیستم بانکی، می‎بایست در حوزه صنایع دریایی بوده باشد. میزان یارانه اعطایی به تسهیلات اخذ شده تا ۱۵% و به سود تسهیلات مصوب تعلق می‎گیرد.
شرایط و مشخصات مربوط به تسهیلات پرداخت یارانه:
• تسهیلات اخذ و هزینه شده در راستای حوزه صنایع دریایی باشد
• تسهیلات اخذ شده در داخل کشور هزینه شده باشد
• حداقل ۶۰ درصد هزینه‎کرد بابت تولیدات ساخت داخل بوده باشد
• احراز منبع تخصیص تسهیلات از منابع مستقیم و داخلی بانک باشد
وظایف صندوق توسعه صنایع دریایی:
• برنامه‌ریزی به منظور توسعه‌ی صنایع دریایی؛
• تأمین مالی هدفدار پروژه‌های صنایع دریایی؛
• پرداخت تعرفه‌ی ترجیحی به سازندگان داخلی برنده‌ی مناقصه‌ی بین‌المللی منوط به رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات؛
• مساعدت جهت تأمین ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز شرکت‌های مشمول و متقاضیان خرید شناور از سازندگان داخلی و متقاضیان احداث مجتمع یا کارگاه‌های تعمیر و ساخت کشتی در کشور جهت ارائه به بانک‌ها و مؤسسات مالی و یا سایر مراجع ذیربط؛
• مساعدت به سازندگان داخلی جهت جبران بخشی از هزینه‌های ناشی از افزایش جهانی قیمت مواد و تجهیزات و ملزومات مورد نیاز پروژه‌های ساخت کشتی و سایر سازه‌های دریایی که در زمان انعقاد قرارداد غیرقابل پیش‌بینی بوده با رعایت قوانین و مقرارت مربوط؛
• تأمین منابع جهت جبران خسارات وارد شده به متقاضیان خرید کشتی از داخل به علت تأخیر در تکمیل و تحویل توسط سازنده‌ی داخلی با رعایت قوانین و مقررات مربوط؛
• اعطای تسهیلات بلاعوض معادل مالیات بردرآمد پرداختی سالانه‌ی مالکان ایرانی شناورهایی که با استانداردهای ملی یا جهانی در داخل کشور ساخته می‌شوند (به استناد ماده‌ی ۲ قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی)؛
• اعطای تسهیلات بلاعوض معادل مالیات بردرآمد پرداختی همان سال به مالکان شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران که دارای گواهینامه‌ی معتبر از مؤسسات رده‌بندی پذیرفته شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشند و توسط کارخانه‌های داخلی سازنده کشتی تعمیر دوره‌ای می‌گردند (به استناد ماده‌ی ۳ قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی)

صندوق توسعه صنایع دریایی با رویکرد حمایت از صنایع دریایی در بخش‎های ساخت شناور، تعمیرات، تجهیزات دریایی و زیرساخت‎های صنایع مذکور، اقدام به پرداخت یارانه به تسهیلات اخذ شده از سیستم بانکی کشور در این حوزه‎ها می‎نماید. قابل ذکر است که مورد مصرف و هزینه کرد تسهیلات تامین شده از سیستم بانکی، می‎بایست در حوزه صنایع دریایی بوده باشد. میزان یارانه اعطایی به تسهیلات اخذ شده تا سقف ۳۵% سود دوران بازپرداخت تسهیلات است.
در پورتال جدید صندوق، پس از ثبت نام در پورتال، ثبت درخواست، تشکیل پرونده و کلیه مراحل رسیدگی به درخواست ها و اعطای تسهیلات به طور کامل از طریق پورتال و به صورت آنلاین انجام می شود.

لینک خدمات الکترونیکی پرداخت یارانه تسهیلات در پورتال صندوق

خدمات الکترونیکی تسهیلات بهبود فضای کسب و کار
از طریق این خدمت الکترونیکی پورتال، خدمات ساماندهی کسب و کارهای خرد و کوچک بازار محور در حوزه صنایع دریایی با رویکرد تقویت اقتصاد محلی و توانمند سازی جوامع محلی با همکاری صندوق توسعه صنایع دریایی و صندوق کار آفرینی امید و بانک قرض‌الحسنه رسالت محقق شده است.

لینک خدمات الکترونیکی تسهیلات بهبود فضای کسب و کار در پورتال صندوق

خدمات الکترونیکی تسهیلات توسعه کارگاه
پس از ثبت نام در پورتال و ثبت درخواست از طریق این خدمت الکترونیکی پورتال، کلیه کارگاه‌ها و تولیدکنندگان مرتبط با صنایع دریایی کشور می‌توانند جهت اجرای طرح‌های ایجاد و یا توسعه و تجهیز کارگاه خود از تسهیلات و حمایت های صندوق توسعه صنایع دریایی استفاده نمایند.

لینک خدمات الکترونیکی تسهیلات توسعه کارگاه در پورتال صندوق

خدمات الکترونیکی تسهیلات سرمایه در گردش
صندوق توسعه صنایع دریایی با رویکرد حمایت از صنایع دریایی و با تاکید بر رونق صنایع داخلی، به تولیدکنندگان، سازندگان و شرکت‌های خدماتی فعال در این صنعت و مورد تایید صندوق، تسهیلات سرمایه در گردش اعطاء می‌نماید.
در پورتال جدید، پس از ثبت نام در پورتال و ثبت آنلاین درخواست در پورتال، این تسهیلات قابل دریافت است.

لینک خدمات الکترونیکی تسهیلات سرمایه در گردش در پورتال صندوق

خدمات الکترونیکی تسهیلات تکمیل شناور
صندوق توسعه صنایع دریایی بمنظور حمایت از تکمیل شناورهای نیمه ساخته و یا در حال تغییر کاربری که بیش از پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، تسهیلاتی به میزان حداکثر هشت میلیارد ریال اعطا می‌نماید. نرخ سود سالانه این تسهیلات با احتساب یارانه پرداختی ۱۴% تا ۱۵% و دوره بازپرداخت بسته به نوع پروژه بین ۲۴ الی ۳۶ ماه می‌باشد. در صورت تقاضای مالک شناور، امکان ترهین کشتی به عنوان وثیقه مورد قبول نزد بانک امکان پذیر خواهد بود.

الف) شرایط متقاضی
۱- متقاضی تسهیلات بر اساس گواهی ثبت موقت بایستی یکی از سهام داران شناور باشد. ارائه رضایتنامه از کلیه سهامداران شناور جهت اخذ تسهیلات الزامی است.
۲- متقاضی دریافت تسهیلات بایستی فاقد هرگونه چک برگشتی و معوقه در سیستم بانکی باشد.
۳- هزینه اعتبارسنجی فنی و مالی و کارشناسی وثایق توسط بانک عامل از متقاضی اخذ خواهد شد که در صورت عدم تایید اعتبار فنی و مالی متقاضی این هزینه قابل عودت نخواهد بود. همچنین اطلاعات پرونده هر فقره از تسهیلات در گزارش صندوق منعکس می‌گردد.

ب) شرایط فنی شناور در حال تعمیر یا ساخت
۱- شناور دارای حداقل ۵۰% پیشرفت فیزیکی باشد.
۲- شناور دارای گواهی ثبت موقت از سازمان بنادر و دریانوردی باشد.
۳- شناور دارای بیمه‌نامه تمام خطر باشد.
۴- شناور تحت نظارت یکی از موسسات رده‌بندی مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی باشد.

ج)شرایط ترهین وثایق
۱- اموال غیر منقول باید مطابق با نظریه کارشناس بانک عامل حدود ۱۳۰% مجموع اصل و فرع تسهیلات اعطایی ارزش داشته باشد.
۲- در توثیق کشتی‌ها به عنوان وثیقه تسهیلات صرفا از روش ترهین به انضمام وکالت بلاعزل استفاده می‌شود. ضمنا کشتی نباید در ترهین سایر اشخاص باشد.
۳- در توثیق کشتی‌ها به عنوان وثیقه تسهیلات، گیرنده تسهیلات و مالک وثیقه باید یک شخص باشد و قبول کشتی به عنوان وثیقه تسهیلات برای سایر اشخاص ممنوع می‌باشد.
۴- کشتی مورد توثیق باید مطابق با نظریه کارشناس رسمی دادگستری معادل ۲۰۰% تسهلات اعطایی ارزش داشته باشد
۵- سایر شرایط اموال غیر منقول از قبیل شرایط سند یا سهل البیع بودن آن، توسط بانک عامل تعیین می‌گردد.

د) مراحل اخذ تسهیلات تعمیر و ساخت شناور
۱- ارائه درخواست به همراه فرم تکمیلی و مدارک درخواستی به صندوق
۲- تشکیل پرونده و بررسی اولیه نقاضا
۳- استعلام بدهی های معوق و چک های برگشتی متقاضی و اعتبارسنجی اولیه
۴- بازدید از شناور و بررسی موارد قرارداد ساخت
۵- تصویب میزان تسهیلات/ مدت بازپرداخت و نوع وثایق مورد نیاز جهت اخذ تسهیلات و اعلام آن به بانک عامل و متقاضی
۶- اعتبار سنجی و بررسی توانایی مالی متقاضی توسط بانک عامل
۷- مراجعه متقاضی به بانک جهت تشکیل پرونده
۸- اخذ وثایق و عقد قرارداد اعطای تسهیلات با متقاضی
۹- پرداخت قسط اول تسهیلات به متقاضی
۱۰- اطلاع به صندوق یک هفته پیش از اتمام ساخت
۱۱- بازدید از شناور و بررسی موارد قرارداد ساخت
۱۲- تایید پرداخت قسط دوم متقاضی به بانک
۱۳- پرداخت قسط دوم تسهیلات به متقاضی

لینک خدمات الکترونیکی تسهیلات تکمیل شناور در پورتال صندوق

خدمات الکترونیکی تسهیلات کارمزد ضمانتنامه
صندوق توسعه صنایع دریایی با رویکرد حمایت از صنعت دریایی کشور در بخش ساخت و تعمیر شناور، صنایع فراساحل و توسعه زیرساخت‌ها، اقدام به پرداخت ۵۰% کارمزد ضمانتنامه‌های بانکی متداول برای فعالان در صنعت دریایی کشور می‌نماید.
دریافت این تسهیلات از طریق پورتال صندوق از لینک زیر در دسترس است.

لینک خدمات الکترونیکی تسهیلات کارمزد ضمانتنامه در پورتال صندوق

خدمات الکترونیکی تسهیلات ساخت شناور
در راستای سیاست‏های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صنعت ساخت شناور، طرح حمایت از ساخت شناورهای پشتیبانی و خدماتی به مورد اجرا گذاشته می‏شود. در این طرح صندوق توسعه صنایع دریایی بررسی اهلیت فنی متقاضیان و یاردها و نظارت در حین ساخت را بر عهده دارد و نسبت به معرفی ایشان به بانک عامل اقدام می‏نماید. تسهیلات فوق بصورت ریالی و از محل منابع بانک عامل کارسازی می‏شود.
این تسهیلات نیز، پس از ثبت نام در پورتال و ثبت آنلاین درخواست در پورتال، برای متقاضیان واجد شرایط، در دسترس است.

لینک خدمات الکترونیکی تسهیلات ساخت شناور در پورتال صندوق

خدمات الکترونیکی صدور ضمانتنامه اعتباری
از طریق این خدمت الکترونیکی پورتال، متقاضیانی که از سوی صندوق به بانک های صادرات ایران و توسعه تعاون معرفی می گردند در صورت داشتن شرایط اعتباری مناسب ، می توانند نسبت به دریافت ضمانتنامه صندوق جهت دریافت تسهیلات اقدام نمایند.

لینک خدمات الکترونیکی صدور ضمانتنامه اعتباری در پورتال صندوق

خدمات الکترونیکی تسهیلات تعمیرات شناور
در راستای سیاست‏های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صنعت ساخت شناور، طرح حمایت از ساخت شناورهای پشتیبانی و خدماتی به مورد اجرا گذاشته می‏شود. در این طرح صندوق توسعه صنایع دریایی بررسی اهلیت فنی متقاضیان و یاردها و نظارت در حین ساخت را بر عهده دارد و نسبت به معرفی ایشان به بانک عامل اقدام می ‏نماید. تسهیلات فوق بصورت ریالی و از محل منابع بانک عامل کارسازی می‏شود.
متقاضیان دریافت تسهیلات می‌توانند نسبت به تکمیل فرم تقاضا و ارسال مدارک زیر به صندوق توسعه صنایع دریایی اقدام نمایند. صندوق توسعه صنایع دریایی پس از بررسی مدارک ارسالی و تشخیص اهلیت فنی متقاضی و سازنده کشتی، نسبت به تایید موارد و معرفی ایشان به بانک عامل اقدام می‌نماید. بدیهی است مدارک تکمیلی مورد نیاز، توسط بانک عامل دریافت و متقاضیان موظفند ضمن ارائه مدارک تکمیلی و طرح توجیه فنی و اقتصادی مناسب به بانک، صلاحیت اعتباری خود را نزد بانک به اثبات رسانده و وثایق مورد درخواست را تامین نمایند، تا فرایند تصویب تسهیلات در بانک صورت پذیرد.
ناظرین صندوق توسعه صنایع دریایی و بانک عامل در مدت ساخت کشتی نظارت مستمر و مستقیم بر انجام طرح خواهند داشت و پرداخت هر مرحله از تسهیلات منوط به تایید پیشرفت طرح توسط ناظرین مربوطه خواهد بود.

شاخص های مورد نیاز جهت بررسی اهلیت فنی متقاضی
۱- میزان درآمد و هزینه شناور
۲- برنامه زمان‎بندی ساخت شناور
۳- جدول جریان نقدینگی و پیش‎بینی نیاز مالی طرح
۳- پیش‌فاکتور هزینه‌های ساخت شناور از کارخانه کشتی‌سازی (سازه+ ماشین‌آلات و تجهیزات+ سیستم رانش+ …)
۴- فتوکپی برابر اصل مدارک هویتی متقاضی حقوقی
مصدق اساسنامه – تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران شرکت – آگهی روزنامه رسمی (تاسیس – آخرین مدیران – صاحبان امضاء – آخرین نشانی) – سوابق اخذ تسهیلات – سوابق مرتبط با کشتیرانی
۵- تشریح بازارهای در دسترس مشتری برای شناورهای مورد نظر
۶- فرم امضاء شده رضایت‌نامه مشتری جهت مجوز ارسال اطلاعات و دریافت گزارش متقاضی از سامانه اعتبار‌سنجی

شرایط اولیه متقاضی و طرح
۱- فعالیت‌های قابل قبول
فعالیت‌های قابل قبول عبارتند از ساخت و بهره ‏برداری از شناورهای پشتیبانی و خدماتی (از جمله شناورهای حمل خدمه، پشتیبانی، کار در دریا، یدک کش و …).
۲- کارخانه‌های مورد تایید
کارخانه‌های مورد تایید عبارتند از کارخانه‌هایی که از صندوق توسعه صنایع دریایی گواهی‌نامه صلاحیت فنی جهت ساخت شناور را دریافت نموده‌اند.
۳- متقاضیان مجاز
متقاضیان زیر مجاز به استفاده از تسهیلات ساخت شناور می‌باشند:
الف) تمام اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی ثبت‌ شده در ایران و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی دارای اهلیت که مطابق اساسنامه خود فعالیت نموده و بر اساس مقررات بانک مرکزی منعی برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند.
تبصره (۱) – پرداخت تسهیلات به موسسات و شرکت‌هایی مجاز است که حداقل هشتاد درصد (۸۰%) سهام یا سهم‌الشرکه آن‌ها مستقیم و یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد.
تبصره (۲) – پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی که صرف‌نظر از نوع مالکیت، بیش از بیست درصد (۲۰%) اعضاء هیأت مدیره آن‌ها توسط مقامات دولتی تعیین می‌شوند ممنوع است.
تبصره (۳) – موسسات و شرکت‌هایی که اکثریت مطلق سهام آن‌ها متعلق به موسسات عمومی و عام‌المنفعه نظیر موقوفات، صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و موسسات خیریه عمومی است، در حکم موسسات و شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی هستند.
ب) موسسات و شرکت‌هایی که به صورت مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی فعالیت می‌نمایند.
ج) استفاده مجدد از تسهیلات ساخت شناور منوط به بازپرداخت اقساط و تسویه کامل تسهیلات اعطایی قبلی می‌باشد.
۴- سود، وجه التزام
الف) نرخ سود مورد‌انتظار تسهیلات اعطایی به اشخاص مجاز مطابق مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
ب) وجه التزام طبق آخرین مقررات و آیین‌نامه‌های ابلاغی از سوی بانک مرکزی خواهد بود.
۵- سهم آورده متقاضی
سهم آورده متقاضی در هر طرح حداقل معادل بیست درصد (۲۰%) کل هزینه‌های طرح که حداقل معادل بیست درصد (۲۰%) از پیشرفت فیزیکی طرح بر مبنای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی خواهد بود.
تبصره – سهم آورده متقاضی نمی‌تواند از محل منابع استقراضی وابسته به طرح باشد.

لینک خدمات الکترونیکی تسهیلات تعمیرات شناور در پورتال صندوق

 



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)