شرایط مهاجرت به سوئد

مهاجرت به سوئد، راه های اخذ اقامت سوئد و روش های مهاجرت به کشور سوئد در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. بهترین راه مهاجرت به سوئد کدام است؟ هزینه های مهاجرت به سوئد چه میزان است و کم هزینه ترین روش مهاجرت به سوئد چیست؟ در این نوشتار سعی بر این است که به سوالاتی از این دست پاسخ داده شود تا متقاضیان این راه با توجه به رزومه خود بتوانند بهترین روش را برای مهاجرت به سوئد انتخاب نمایند. .
مهاجرت به سوئد و شرایط عمومی آن
سوئد کشوری در شمال اروپاست که در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده است. سوئد از شمال با کشور فنلاند، از جنوب با کشور دانمارک، از شرق با خلیج بوتنی و از غرب با کشور نروژ همسایه است. پایتخت سوئد شهر استکهلم می باشد که بزرگترین شهر سوئد نیز هست. جمعیت سوئد در حدود ۱۰ میلیون نفر بوده و مساحت آن ۹۶۴,۴۴۹ متر مربع است. سوئد پنجمین کشور بزرگ اروپا است اما به دلایل شرایط آب و هوایی، بیشتر جمعیت این کشور در جنوب سوئد سکونت دارند. زبان رسمی مردم سوئدی است و واحد پول این کشور کرون سوئدی است. مردم سوئد از کیفیت زندگی و سطح رفاه و امنیت بسیار خوبی برخوردارند. اما هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به بسیاری از کشور های اروپایی دیگر بالاتر است. راه های مختلفی برای مهاجرت به سوئد وجود دارد که از بین آنها می توان به مهاجرت کاری، تحصیلی و سرمایه گذاری اشاره نمود. در این نوشتار ما بهترین راه های مهاجرتبه کشور سوئد را به شما معرفی خواهیم نمود.
مهاجرت به سوئد از طریق کار
نرخ بیکاری در سوئد ۶.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ بود که در ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۹ به ۶.۴ درصد رسید . برای اخذ اقامت سوئد از طریق کار و کسب درآمد و امرار معاش در کشور سوئد باید اجازه قانونی برای کار داشته باشید . قبل از آن که بتوانید در این کشور مجوز کار دریافت کنید باید در ابتدا پیشنهاد یک  شغلی در سوئد را به دست آورده باشید. قبل از ورود به سوئد باید این پیشنهاد شغلی دردست شما باشد. شما همچنین می توانید بعد از به دست آوردن پیشنهاد شغلی خود ازطریق اینترنت درخواست خود را به اداره اقامت ومهاجرت کشور سوئد تسلیم نمایید. البته در نهایت برای دریافت ویزای کار سوئد و ورود به کشور سوئد می باید به سفارت کشور سوئد در محل زندگی خود مراجعه نمایید. در صورت در خواست آنلاین، یک سری دستورالعمل به صورت مشخص در مورد چگونگی پر کردن فرم درخواست و مدارک مورد نیاز برای آپلود روس سایت اداره مهاجرت سوئد وجود دارد که می بابد شخص مورد نظر طبق آن عمل نماید.
مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کار در سوئد به شرح زیر می باشد:
برای مهاجرت به کشور سوئد از طریق تحصیل شما می بایست چند نکته را در نظر داشته باشید. نکته اول اینکه دانشگاه های سوئد دیگر مانند سال های گذشته برای متقاضیان خارجی که از خارج از اتحادیه اروپا هستند رایگان نیست و تمامی شهروندان کشور های خارج از اتحادیه اروپا و سوئد مشمول پرداخت شهریه هستند. می توان گفت هزینه های تحصیل در این کشور نیز تقریبا بالاست و در حدود سالانه  ۹ تا ۱۷ هزار یورو می باشد. پس از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های کشور سوئد در رشته و مقطع مورد نظر شما می باید از سفارت کشور سوئد در کشور محل زندگی خود  تقاضای اقامت دانشجویی نمایید. که بر خلاف دیگر کشور ها شما در ابتدا و در کشور محل زندگی خود کارت اقامت خود را دریافت می نمایید.

برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد شما می بایست پنج شرط اصلی زیر را احراز کنید:

  • داشتن گذر نامه معتبر
  • پذیرفته شدن در یک رشته و مقطع در یک کالج یا دانشگاه معتبر در سوئد
  • ارائه اسناد مالی برای اثبات توانایی در پرداخت شهریه و هزینه های زندگی در کشور سوئد
  • اگر تحصیل شما در مقطع قبلی به زبان انگلیسی نبوده باشد می باید برای ادامه تحصیل در دانشگاه های سوئد مدرک زبان ارائه نمایید
  • داشتن بیمه نامه معتبر

برای تحصیل در هر مقطعی، ارائه مدارک تحصیلی مقطع قبلی به همراه ریز نمرات الزامی می باشد.

بسیاری از دانشگاه های کشور سوئد برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی دوره های آمادگی زبان ارائه می کنند که البته این دوره ها نیز نیازمند ارائه نمره حداقل آیلتس است. (البته اگر متقاضی ثابت نماید که در دوره تحصیل قبلی خود دوره زبان انگلیسی را در میان دروس خود گذرانده است برخی از دانشگاه ها دیگر از متقاضی مدرک آیلتس طلب نمی کنند.)

برای ارائه درخواست اقامت دانشجویی کشور سوئد دو روش آنلاین و غیر آنلاین وجود دارد . در روش غیرآنلاین ، باید فرم درخواست اولیه برای اجازه اقامت دانشجویی در سوئد را تکمیل و به همراه مابقی مدارک به سفارت سوئد در کشور محل اقامتتان ارائه دهید. در صورت به همراه بردن خانواده ، مدارک هویتی آنها نیز برای ارائه به سفارت مورد نیاز است. در روش آنلان نیز این موارد در سایت سفارت سوئد آپلود می شود و شما تنها برای مصاحبه و انگشت نگاری به سفارت مراجعه می نمایید. به صورت کلی اگر خواهان تحصیل در کشور های اسکاندیناوی و نوردیک هستید با توجه به هزینه های بالای زندگی و تحصیل در کشور سوئد کشور هایی مثل هلند گزینه مناسب تری هستند.

مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه گذاری
یکی دیگر از راههای مهاجرت به سوئد و اخذ اقامت سوئد سرمایه گذاری و خود اشتغالی در سوئد می باشد. کشور سوئد دارای اقتصادی قوی و رو به رشد است . در کشور سوئد سرمایه گذاری تجاری به صورت ثبت شرکت با مسئولیت محدود است که  نیازمند حداقل سرمایه اولیه ۵۰۰۰۰ کرون می باشد که می بایست در حساب شرکت باشد و هزینه های دو سال اقامت شخص به همراه خانواده که برابر است با ۲۰۰ هزار کرون برای شخص اصلی و ۱۰۰ هزار کرون برای همسر و ۵۰ هزار کرون به ازای هر فرزند. اقامتی  که در این روش به متقاضی تعلق می گیرد اقامت  تجاری با اجازه اقامت طولانی مدت می باشد که پس از ۴سال زندگی بدون وقفه در این کشور تبدیل به اقامت دائم خواهد شد. در این روش متقاضی می بایست یک شرکت را با ارزش حداقل صد هزار یورو در کشور سوئد خریداری یا ثبت نموده و از طریق این شرکت درخواست اقامت کاری و یا تجاری نماید. البته متقاضی می تواند بخشی از یک شرکت را نیر خریداری کند که حداقل ارزش آن ۵۰۰۰۰ کرون باشد.
مهاجرت به سوئد و اخذ تابعیت از طریق تولد
اقامت سوئد از طریق تولد یکی دیگر از راه های مهاجرت به این کشور می باشد . کشورهای جهان برای اخذ تابعیت خود طبق قانون خون و خاک عمل می کنند.
مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج
یکی دیگر از راه های مهاجرت به سوئد اخذ اقامت سوئد از طریق ازدواج است. شخص اصلی می بایست حتما اقامت موقت و یا دایم و یا پاسپورت کشور سوئد را داشته باشد تا بتواند برای الحاق خانواده خود در کشور سوئد اقدام نماید. در صورتی که شخص دارای هر نوع از اقامت در کشور سوئد باشد این نوع از اقامت به همسر وی نیز منتقل خواهد شد.

از آن جمله  شرایط قانونی این نوع الحاق می توان به سن قانونی طرفین، سلامت روانی، عدم جرم و سابقه کیفری منجر به حبس و در صورت داشتن ازدواج قبلی، ارائه طلاق نامه اشاره نمود. تمکن مالی شخص اصلی جهت تامین مخارج زندگی و امرار معاش و نیز ارائه خانه ایی برای سرپناه و تامین محل زندگی نیز جزو الزامات می باشد.

مهاجرت به سوئد و هزینه های زندگی در سوئد
یکی از نکاتی که باید قبل از تصمیم گیری برای مهاجرت در نظر بگیرید، هزینه های زندگی در کشور مقصد است. در مورد هزینه های زندگی در کشور سوئد می توان گفت که این کشور نسبت به بسیاری از کشور های اروپایی دارای هزینه های زندگی بالاتری است. خصوصا زندگی در شهر استکهلم هزینه های بالایی دارد. هزینه های زندگی از سویی دیگر بسیار بسته به سبک زندگی شما خواهد داشت. اما به طور کلی می توان گفت که هزینه های زندگی در کشور سوئد برای یک نفر بین ۹۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ کرون در ماه متغیر است . البته برای یک خانواده هزینه های سایر افراد خانواده چیزی در حدود نیمی از این مبلغ است. بیشترین مساله در این تفاوت قیمت مربوط به محل زندگی شخص است. به عنوان مثال اجاره یک آپارتمان کوچک و معمولی در شهر استکهلم بین ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کرون است، در حالی که یک آپارتمان با همین شرایط در شهر های دیگر حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد ارزان تر خواهد بود. اما می توان گفت هزینه های زندگی یک دانشجو در سوئد با اقامتگاه مشترک و یا خوابگاه در حدود ماهانه  ۹۰۰۰ کرون  خواهد بود.
مهاجرت به سوئد و اخذ تابعیت سوئد
در ابتدا باید این نکته را در نظر گرفت که اخذ تابعیت به صورت سریع در کشور سوئد امکان پذیر نیست و در هر یک از روش های مهاجرتی مدت زمان خاصی برای اخذ تابعیت در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، دوران تحصیل فرد در کشور سوئد جزو پروسه دریافت اقامت دائم و پاسپورت محسوب نمی شود، مگر اینکه این تحصیل در مقطع دکتری و بالاتر باشد و شخص در طی این مدت حقوق دریافت کرده و مالیات آن را بپردازد. اما به طور کلی می توان یک پروسه را برای اخذ اقامت دائم و پاسپورت کشور سوئددر نظر گرفت. به این شکل که هر فردی که به صورت قانونی وارد کشور سوئد شود و بتواند ۵ سال در این کشور شغل تمام وقت داشته باشد و در این مدت مالیات پرداخت نماید می تواند تقاضای اقامت دائم نماید. به عنوان مثال، متقاضی پس از پایان تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد می توانید با یافتن شغل اقامت خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهید و بعد از ۵ سال پرداخت مالیات تقاضای اقامت دائم نمایید. در روش های سرمایه گذاری و ثبت شرکت نیز اگر شما پنج سال فعالیت تجاری خود را در این کشور ادامه دهید می توانید از مزایای آن استفاده نمایید. بعد از اخذ اقامت دائم در کشور سوئد و گذشت پنج تا  هفت سال از تاریخ صدور آن به شرط زندگی در کشور سوئد و نداشتن سو پیشینه در این مدت و همین طور دانش زبانی مناسب می توانید درخواست پاسپورت سوئدی نمایید.
پاسخ به سوالات متداول در زمینه مهاجرت به سوئد

۱- برای مهاجرت به سوئد از کجا شروع کنم؟

اولین گام برای مهاجرت به سوئد شناخت روش های مهاجرت به این کشور و انتخاب بهترین گزینه است. سپس باید شرایط و مدارک مهاجرت را بر اساس روش انتخاب شده فراهم کرد.

۲- بهترین راه برای مهاجرت به سوئد کدام است؟

مسلماً شرایط شخصی شما در انتخاب بهترین روش مهاجرت به سوئد بسیار مؤثر است؛ اما به طور کلی ویزای کار سوئد، تحصیل در دانشگاه های سوئد و سرمایه گذاری در سوئد از بهترین راه های مهاجرت به سوئد است.

۳- کم هزینه ترین روش برای مهاجرت به سوئد چیست؟

روش های کاری مثل دریافت پیشنهاد کار از کم هزینه ترین روش های مهاجرت به سوئد است. تحصیل در سوئد نیز دومین روش کم هزینه است.

۴- آیا برای مهاجرت به سوئد باید حتما از طریق وکیل اقدام کنیم؟

خیر. شما می توانید با صرف وقت قوانین مهاجرت به سوئد را بیاموزید. اما مسلماً وکیل می تواند با سرعت بیشتری کار شما را انجام دهد و تجربیات خود را در اختیار شما بگذارد.

 

منبع مطالب مورد استفاده : موسسه حقوقی ملک پور 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)