طرح احداث استخر و سونا

احداث این پروژه با هدف ایجاد فضاهای نشاط آور خصوصاً برای بانوان و به صورت استخر سرپوشیده طراحی شده است. همچنین بستر ساز پرورش ورزشکاران جوان در زمینه شنا و البته ایجاد اشتغال نیز می باشد. از امکانات این طرح می توان از سالن بدنسازی، سالن ماساژ، کافی شاپ، رستوران و سالن زیبایی را نام برد.
تمایل روزافزون افراد جامعه به روش زندگی مدرن و ماشینی ، موجب ایجاد تغییراتی در امور روزمره گشته است. کاهش فعالیتهای فیزیکی از مهم ترین این تغییرات است که عامل اصلی در افزایش نرخ ابتلا به بیماریهای گوناگون بالاخص امراض قلبی به شمار میاید. پرداختن به ورزش به منظور جبران این کاهش در فعالیت های روزانه میتواند تضمین کننده حفظ سالمت افراد باشد.
در این میان شنا از محبوب ترین ورزش ها است که به واسطه ایجاد نشاط و رفع خستگی بیش از پیش مورد اقبال عمومی واقع گردیده است. خصوصا به منظور پر بار ساختن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، و هدایت آنان به سمت ورزش احداث استخرهای شنا حائز اهمیت خاصی هستند. ضمن اینکه اهمیت
آموزش شنا با توجه به حدیث نبوی کامال آشکار است.
با عنایت به موارد فوق الذکر و نیز لزوم رعایت شئونات مربوط به بانوان احداث استخرهای سرپوشیده توسط بانوان وجهت استفاده بانوان ، عالوه بر دارا بودن توجیه مناسب اقتصادی میتواند بستر ساز اشتغال به کار نیروهای جویای کار گردد.

مشخصات و استانداردهای استخر

اولین گام در طراحی استخر شنا، تعیین مساحت کل آن است که بر مبنای چگونگی استفاده و تعداد شناگرانی که در یک زمان در داخل استخر خواهند بود، پیش بینی می شود. بر حسب توصیه کمیته استخرهای شنای آمریکا۷ می باید حداقل طول استخر ۶۰ ft و عرض آن مضربی از ۵ یا ۶ ft باشد.
عرض هر الین شنا در استخرهای ورزشی باید حداقل۷ ft منظور گردد. اما در استخرهای تفریحی، تنها تعداد شناگرانی که در یک زمان داخل استخر خواهند بود، عامل اصلی در تعیین مساحت استخر می باشد. معلوم شده است که برای زمانی که حداکثر تعداد شناگران داخل آب باشند، می باید به ازاء هر شناگر درون آب ۵۲ فوت مربع سطح در نظر گرفته شود. در اینجا فرض بر این است که یک سوم افراد حاضر در استخر درون آب نیستند )منظور شناگرانی هستند که در محیط اطراف استخر بوده و هنوز به داخل آب نپریده اند و یا داخل آب بوده و از آن خارج شده اند، با این توضیح فرق بین افراد حاضر در استخر و»شناگران درون« آب مشخص می شود.
عمق استخر بستگی به چگونگی استفاده از آن دارد. عمق آب در قسمت کم عمق انتهایی استخر باید حداقل ۹ تا ۲ فوت باشد و کف استخر با شیب مالیمی به تدریج به قسمت عمیق منتهی گردد. بهتر است عمق انتهای عمیق استخر جهت مناسب بودن برای شیرجه ۴ فوت منظور شود. تا جائیکه پا به کف استخر می رسد و امکان راه رفتن وجود دارد، نمی باید عمق استخر به طور ناگهانی تغییر یابد، به طور تقریبی از عمق ۹ فوت به ۲ فوت. با معین شدن عمق استخر و مساحت سطح استخر، حجم داخل استخر مشخص می شود.

ویژگی ها و مشخصات انواع استخر ها

برای هر یک از فعالیت های مربوط به ورزش های آبی داخل استخر ، بر اساس ویژگی های خاص آن ، باید مشخصات و ابعاد و اندازه هایی به شرح زیر پیش بینی شود:

الف ـ آموزش خردسالان:
استخر آموزش خردسالان دارای عمق حداکثر ۹۰ سانتیمتر ، عرض ۷ متر و طول ۶/۱۶ یا ۲۰ متر مطابق شکل شماره (۱-۱) می باشد. برای ورود به این استخر پیش بینی پله با عرض حداقل ۷ متر برای کودکان مبتدی توصیه می شود. ایجاد دو خط شنا در طول استخر با علائم راهنما در کف ، کمک موثری در پیشرفت روند آموزشی خواهد داشت . همچنین پیش بینی حاشیه ای به عرض ۲ متر با کف سازی مناسب و غیر لغزنده دور استخر امکان نرمش و آمادگی جسمانی شناگران خردسال و همچنین آموزشهای تئوریک آنها را فراهم خواهد ساخت.
ضمناً حاشیه استخر امکان کنترل مربیان و نظارت بر شنای خردسالان را در داخل آب تسهیل خواهد کرد.

ب : شنای تفریحی:
استخرهای تفریحی تابع ضوابط و معیارهای خاصی به جز میزان عمق آب نمی باشد از این رو استخرهای تفریحی در شکلهای مختلف و با تجهیزات وسایل تفریحی گوناگون طراحی و احداث می شود. در طراحی این گونه استخرها عمق آب در بخش بزرگی از استخر (تا ۸۰ درصد) کمتر از ۷/۱ متر در نظر گرفته می شود[۱]. ناحیه عمیق در این نوع استخرها برای نصب تخته های شیرجه کوتاه (حداکثر تا یک متر) ، وسایل بازی مانند انواع سرسره ها، و موج افکن های مکانیکی و همچنین ورزش غواصی مناسب می باشد. کف استخرهای تفریحی باید دارای شیب ملایم باشد و از ۷ درصد تجاوز نکند. پیش بینی سکویی به عرض حداقل ۲متر در حاشیه استخرهای سرپوشیده و ۴ متر در حاشیه استخرهای سرباز برای استراحت شناگران و نظارت ناجیان غریق ضروری می باشد.

پ ـ شنای حرفه ای و مسابقات:
استخر شنای ویژه مسابقه برای انجام فعالیت هایی نظیر شنای آموزشی کودکان ، شنای تفریحی و یا شیرجه مناسب
نمی باشد، زیرا مقررات و ضوابط این فعالیت نیازمند ویژگی خاصی است که انجام سایر ورزش های آبی را کمتر
امکان پذیر می کند.
فواصل استاندارد و رسمی برای مسابقات شنا ۱۰۰ متر ، ۲۰۰ متر، ۴۰۰ متر، ۸۰۰ متر و۱۵۰۰ متر می باشد، از این رو طول استخر باید مضربی از ۱۰۰ باشد لیکن طول ۵۰ متر برای برگزاری مسابقات ترجیح داده شده است.
استخرهایی به طول ۳۳/۳۳ متر، ۲۵ متر ،۲۰ متر و حتی متر برای مقاصد تمرینی و یا مسابقات غیر رسمی پیش بینی می شود.
عرض استخرهای مسابقه با توجه به تعداد خطوط شنا تعیین می شود. عرض خطوط شنا برای مسابقات داخلی ۲ متر و برای مسابقات بین المللی تا ۵/۲ متر پیش بینی می شود. خطوط شنای کناری با فاصله نیم متر از لبه استخر در نظر گرفته می شود به گونه ای که برای یک استخر ۶ خطی ۱۳ متر عرض لازم خواهد شد. استخرهای کمتر از ۶ خط برای مقاصد تمرینی به کار می رود و در این استخرها فاصله خطوط شنای کناری از لبه استخر به ۲۵ سانتیمتر کاهش می یابد که در این صورت استخر ۴ خطی دارای ۵/۸ متر عرض و استخر ۵ خطی دارای ۵/۱۰ متر عرض خواهد بود. استخرهای ویژه مسابقات رسمی و بین‌المللی دارای ۵۰ متر طول با ۸ خط شنا هر یک به عرض ۵/۲ متر می باشد که با احتساب دو فاصله نیم متری از لبه کناری استخر ، ابعاد کلی به ۲۱×۵۰ متر خواهد رسید.

عمق استخرهای مسابقه در کمترین محل۳/۱ متر و یا حداقل ۱۷/۱ متر می باشد که انتخاب ۲۲/۱ برای کارایی بیشتر استخر توصیه میشود .
با در نظر گرفتن تمهیداتی در مقاطع استخرهای مسابقه ای و تمرینی امکان برگزاری سایر ورزش های آبی تا حدود زیادی فراهم می شود، به گونه ای که رعایت عمق و شیب مجاز در کف استخرها و بهره گیری از تقسیم کننده های شناور، قابلیت بسیار خوبی برای افزایش کارایی و تبدیل به استخرهای چند منظوره بوجود خواهد آورد.
بطور کلی استخر ها را نیتوتن در دو نوع روباز و سرپوشیده طبه بندی نموود و همچنین نوع کاربردی آنها نیز دسته بندی دیگری دیگری را موجب میشود مانند استخرهای شنای قهرمانی ، استخر های تفریحی ، بهداشتی و درمانی که معمولاً همراه با قسمتهای دیگری همچون سونا و یا واحد های بدنسازی است .اما صرف نظر از هر نوع بایستی دارای ابعاد واندازه هایی باشد که در زمره استخر های استاندارد قرار گیرد.

استخر های استاندارد دارای ابعاد زیر است .
الف : ۲۵*۱۳.۵ متر ( در بعضی اماکن ورزشی ابعاد ۳۰* ۱۰ متر وجود دارد )
ب : ۳۳* ۱۶ متر
پ : ۵۰* ۲۵ متر یا ۵۰ *۲۱

عمق استخر ها بسته به نوع کاربردی متفاوت است و معولاً بصورت زیر است .
الف : استخ های تعلیماتی ، مخصوص مبتدیان که معمولاً از عمق ۷۰ سانتیمتر تا ماکزیمم ۱۲۰ سانتیمتر است .
ب : استخرهای شنای عمومی ، قابل استفاده افراد مسلط به فن شنا از عمق ۱۲۵ سانتیمتر تا عمق ۳۵۰ سانتیمتر
پ : استخرهای شنای قهرمانی ، برای شنا و مسابقات از عمق ۱۸۰ سانتمتر تا ۴۵۰ سانتیمتر ، برای شیرجه با ارتفاع مختلف تا عمق ۱۰ متر نیز ساخته میشود.
ج : استخر های واترپلو ، برای مردان ۳۰*۲۰ متر با عمق ۱.۸۰ و برای بانوان ۲۵*۲۰ متر
ساختمانهای استخر : طراحی استخر های شنا امروزه تا بع استاندارد مهندسی ساختمان و مهندسی محیط زیست میباشد .بر این اساس استقرار استخرها در زمین های لغزنده یا رونده یا در حاشیه دامداریها یا تصفیه خانه های فاضلاب مغایر هممین اصول است . در طراحی ساختمان مخزن استخرها نوع بتن ، نحوه آرماتور بندی ، نحوه اجرای آب بندها و در زهای انبساط ، نحوه کار گذاری لوله ها و مجاری تا سیساتی و نوع لوله ها و اتصالات درون بتن ، از اهمیت بسزایی برخوردار است . زیرا در صورت وجود احنمال نشتی به دلیل عدم رعایت اصول علاوه بر کاهش مداوم آب استخر احنمال نشت مخزن نشت مخزن استخر و یا آسیب دیدگی فونداسیون ساختمانهای جنبی استخر وجود دارد .

تعیین حداکثر ظرفیت استخرها بر حسب نوع شنا و نوع استخر
برای تعیین ابعاد و اندازه های استخر مهمترین عامل تعداد شناگران می باشد که میانگین تراکم آنها با توجه به سرانه های ارائه شده به شرح ذیل قابل محاسبه می‌باشد.

ناحیه کم عمق آب (کمتر از ۷/۱ متر عمق)
شنای تفریحی= عمق آب برای استخرهای سرپوشیده و سرباز ۵/۱ متر
شنای آموزشی پیشرفته(تمرینات)=عمق آب برای استخرهای سرپوشیده ۲ متر- سرباز ۵/۲ متر
شنای آموزشی ابتدایی=عمق آب برای استخرهای سرپوشیده ۴ متر-سرباز ۵/۴ متر

ناحیه عمیق (بیش از ۷/۱ متر عرض)
شنای تفریحی پیشرفته=عمق آب برای استخرهای سرپوشیده ۲ متر- سرباز ۵/۲ متر
شیرجه= عمق آب برای استخرهای سرپوشیده ۵/۱۷متر- سرباز ۲۰متر

حداقل عرض حاشیه استخر:
برای استخرهای سرپوشیده ۲ متر- سرباز ۴ متر

حداکثر ظرفیت استخرها بر حسب عمق استخر:
این میزان به سادگی توسط مساحت سطح استخر و تعداد استفاده کنندگانی که می توانند به صورت ایمن از امکانات این سطح استفاده کنند تعیین می شود :

سرانه استخر به ازاء عمق استخر:
استفاده کننده به ازای هر۲/۲ متر مربع=قسمت کم عمق آب (کمتر از یک متر)
استفاده کننده به ازای هر۷۲/ متر مربع=آب راکد( m 1 – 1.5 عمق)
استفاده کننده به ازای هر ۴ متر مربع=آب عمیق (بیش از m 1.5 عمق)
استفاده کننده به ازای هر ۴ متر مربع=آب عمیق (بیش از m 2 عمق)

اندازه و ساختمان معمول استخر:
اولین گام در طراحی استخر شنا، تعیین مساحت کل آن است که بر مبنای چگونگی استفاده و تعداد شناگرانی که در یک زمان در داخل استخر خواهند بود، پیش بینی می شود. بر حسب توصیه کمیته استخرهای شنای آمریکا، می بایدحداقل طول استخر ft 60 و عرض آن مضربی از ۵ ، ۶ یا ft 7 باشد.
عرض هر لاین شنا در استخرهای ورزشی باید حداقلft 7 منظور گردد. اما در استخرهای تفریحی، تنها تعداد شناگرانی که در یک زمان داخل استخر خواهند بود،عامل اصلی در تعیین مساحت استخر می باشد. معلوم شده است که برای زمانی که حداکثر تعداد شناگران داخل آب باشند، می باید به ازاء هر شناگر درون آب ۲۵ فوت مربع سطح در نظر گرفته شود. در اینجا فرض بر این است که یک سوم افراد حاضر در استخر درون آب نیستند(منظور شناگرانی هستند که در محیط اطراف استخر بوده و هنوز به داخل آب نپریده اند ویا داخل آب بوده و از آن خارج شده اند، با این توضیح فرق بین افراد حاضر در استخر و«شناگران درون» آب مشخص می شود.
عمق استخر بستگی به چگونگی استفاده از آن دارد. عمق آب در قسمت کم عمق انتهایی استخر باید حداقل ۴ تا ۵ فوت باشد و کف استخر با شیب ملایمی به تدریج به قسمت عمیق منتهی گردد. بهتر است عمق انتهای عمیق استخر جهت مناسب بودن برای شیرجه ۹ فوت منظور شود. تا جائیکه پا به کف استخر می رسد و امکان راه رفتن وجود دارد، نمی باید عمق استخر به طور ناگهانی تغییر یابد، به طور تقریبی از عمق ۴ فوت به ۶ فوت. با معین شدن عمق استخر ومساحت سطح استخر، حجم داخل استخر مشخص می شود. ظرفیت این استخرها براساس گردش مداوم و ۲۴ ساعته آب و فرمول های زیر تعیین شده اند:

بار استحمامی استخر= L*W\25
حجم آب مورد نیاز برای هر شناگر بر حسب گالن=T2 25/6Q
ظرفیت استحمامی استخر در روز= C*V\T*Q
طول استخر= L
عرض استخر= W
حجم آب مورد نیاز برای هر شناگر= Q
مدت زمان یک گردش کامل آب استخر= T
ساعات گردش آب استخر= C
حجم استخر= V

در قسمت عمیق حجم استخر برابر است با :
v = 15 ft * 30 ft * 10 ft = 4500 ft3
بنابراین حجم کل استخر بر حسب گالن برابر خواهد بود با :
V total = (4500 ft3 + 11550 ft3 ) * 7.5 [gal/ft3] = 120375 gal
چنین استخری در صورتیکه سر پوشیده باشد باید با موزائیک یا کاشی سفید یا روشن خط کشی شود، و اگر در فضای باز باشد باید با سیمان سفید بطور کاملا صاف نازک کاری شود، تمامی گوشه های استخر می باید گرد باشند و سطح پیرامون استخر بگونه ای کاملا واضح بمنظور نشان دادن عمق آب در نقاط معین علامت گذاری شود، ترجیحا در نقاطی که عمق آب یک فوت افزایش می یابد. علامت گذاری خطوط شنا و غیره را می توان مواد تیره رنگ انجام داد ولی می باید در بخش اعظم استخر مواد روشن رنگ بکار روند تا هر گونه آلودگی و چربی به راحتی پیدا شود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح احداث استخر و سونا

ظرفیت خدمات: ۳۴۰ نفر در روز
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۸۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۹ درصد

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)