طرح احداث بیمارستان تخصصی (1)

طرح احداث بیمارستان تخصصی

بیمارستانها از مهمترین مراکزی هستند که بار تامین سلامت را بر دوش دارند و در صف اول درمان بیماران قرار دارند .بیمارستانها از قدیم الایام در تامین سلامت مردم نقش یه سزائی داشتند و این خود بهانه ای شد تا به تاریخچه بیمارستان در جهان و ایران بپردازیم.

اولین بیمارستان در جهان

شاید بتوان اولین بیمارستان جهان به شکل امروزی را در سریلانکای امروزی در سال‌های حدود ۴۳۰ قبل از میلاد حضرت مسیح شکل گرفته است و بعد از آن در قرن اول قبل از میلاد، رومی‌ها نوعی بیمارستان یا مرکز درمانی برای ارایه خدمات درمانی به گلادیاتورهای زخمی در شهرها ایجاد کردند و نام «Valetudinaria» بر آن نهادند.

طراحی اتاق های بیماران

در حقیقت طراحی هر ساختمان و بیمارستان می تواند متفاوت باشد ،در مرحله اول لازم است تا هدف از ساخت تعیین شود . بعد از آن طراحی هر بخش و هر واحد جداگانه صورت گیرد . طراحی اتاق بیماران در بیمارستان لازم است تا حتما از سه طرف قابل دسترسی باشد ،در نتیجه امر محدودیت هایی را در اندازه و متراژ هر اتاق ایجاد می کند . باید این نکته در نظر گرفته شود که کوچکترین متراژ برای یک اتاق یک تخته در حدود ۱۰ متر مربع است. در صورتی که اتاق برای دو و یا سه تخت طراحی می گردد لازم است تا برای هر تخت به طور جداگانه ۸ متر مربع فضای اختصاصی در نظر گرفته شود. لازم است تا در کنار هر تخت یک میز و صندلی به منظور استراحت طراحی گردد این میز بهتر است در کنار پنجره اتاق طراحی شود .

فرم طراحی یک بیمارستان باید بر اساس عملکرد آن طراحی شود از جمله
-توابع بستری مرتبط با بخش بستری بیمارستان
-توابع مرتبط با جراحی سرپایی
-توابع بخش تشخیصی و درمان
-توابع اداری
-توابع سرویس (غذا خوردی و..)
-توابع تحقیق و تدریس

طرح احداث بیمارستان تخصصی (2)

معماری بیمارستان

شکل یک بیمارستان به شدت از چگونگی دسترسی به آن و مسیرهای رفت و آمد متأثر است؛ بنابراین، در این مورد تصمیم‌گیری شود که یک شکل مانند ستون فقرات با شعبات انتخاب شود یا مسیرهای رفت و آمد از یک هسته مرکزی به شکل شعاع‌ها خارج شوند. تنظیم ارتباطاتات عمودی در داخل یک بیمارستان باید طوری طراحی شود که قسمت‌های عملکردی، مراقبت، درمان، تأمین، دسترسی به بیماران ممنوع الملاقات، حیاط سرویس به صورت کارامد به هم مرتبط و در دسترس باشند.

هزینه و بودجه احداث بیمارستان

بیمارستان سازی در کشور هزینه های بسیاری داشته و تخمین ها نشان می دهد که برای هر تخت بیمارستانی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان و در بعضی شهرهای بزرگ چون هزینه زمین بالاست، تا یک میلیارد تومان هزینه دارد. یعنی برای ساخت یک بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی می بایست ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شود. این نوع سرمایه گذاری باید به گونه ای باشد که علاوه بر هزینه های ساخت و نگهداری، سود سرمایه بتواند برگشت کند. بیمارستان سازی در بخش خصوصی توسط تعدادی پزشک انجام می شود، گفت: این نوع سرمایه گذاری با مخاطرات بیشتری همراه است. لذا، به نظر می رسد که گروه های بزرگ سرمایه گذاری می بایست در قالب تاسیس بیمارستان های زنجیره ای اقدام نمایند. در روش ساخت بیمارستان های زنجیره ای، هزینه های احداث، نگهداری و خرید تجهیزات بیمارستانی، کاهش می یابد. برای تاسیس بیمارستان های تک تخصصی و فوق تخصصی به منظور کاهش هزینه های ساخت بیمارستان، بیمارستان هایی که به این شکل اداره می شوند، اغلب چابک تر بوده و کم هزینه تر هستند.

۱.هزینه اولیه ( خرید وسایل، دستمزدها، قرارداد ساختمان و …)
۲. هزینه جاری ( هزینه برق مصرفی و …)
٣. هزینه نگه داری و تعمیرات

۱- در هزینه اولیه یکی از اشتباهات متداول در بحث هزینه و بودجه احداث بیمارستان این است که فقط مخارج ساختمان بیمارستان مورد بحث قرار می گیرد و مخارج محوطه سازی، دستمزدها، هزینهتجهیزات و ماشین آلات احتمالا پیش بینی نمی گردد و از قلم میافتد. لذا در پایان هر پروژه ای معمولا برای کل پروژه بودجه صرفشده و برای باقیمانده بودجه تامین اعتبار نگردیده است.
۲- مشکل دیگر استفاده از ارقام غیر واقعی در محاسبه هزینه ها می باشد. ( علت اصلی استفاده از روش مناقصه است که هر پیمانکار قیمت پایین تری بدهد، صرف نظر از غیر واقعی بودن قیمت ها و ارقامی که داده است اجرای پروژه را به او می دهند.

لذا برای جلوگیری از این مشکلات بودجه اولیه را به سه گروه بودجه زیر تفکیک می کنند که هر کدام به مواد دیگری تقسیم می گردند:

الف) زمین و محوطه سازی: مقدار این بودجه حدود ۱۰ درصد کل بودجه خواهد بود که در ۵ بعد زیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت
۱. تهیه زمین و نیز شامل دستمزدها و رئوس هزینه ها…
۲. تسطیح و آماده سازی زمین
٣. تجهیزات خارج از محدوده ساختمانی
۴. پیاده روها، راه های ماشین رو، پارکینگ اتومبیل، روشنایی، شیب بندی و مناظر
۵. علاوه بر موارد فوق ۳ درصد این قلم نیز به عنوان احتمالات در نظر گرفته می شود .

ب)ساختمان
در این قسمت هزینه تجهیزات ثابت نیز محاسبه می گردد و در کل سهم این قسمت از بودجه کل احداث بیمارستان ۷۵ درصد می باشد که به صورت زیر مصرف می گردد:
ا. پیمان های ساختمانی
٢. دستمزد معمار و سایرین ( شاید درصدی از اقلام باشد.)
٣. هرگونه پیمان جداگانه صاحبکار مانند بیمه و یا بازرسی
۴. احتمالات ساختمانی که ۵ درصد از این قسمت می باشد.

ج) تجهیزات
حدود ۱۵ درصد از کل بودجه خواهد بود که شامل موارد زیر می گردد/
۱. تجهیزات متحرک و نیز هرگونه تجهیزات ثابت که در بند ساختمانی قید نشده.
۲. دستمزدها و سایر مخارج مستقیم برای تجهیزات.
۳. احتمالات تجهیزات که ۱۰ درصد از این قسمت خواهد بود.
۴. تدارکات و مخارج گشایش.

طرح احداث بیمارستان تخصصی (3)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح احداث بیمارستان تخصصی

ظرفیت سالیانه : ۲۰۰ تخت
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۵ هزارمترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۰ هزار مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : – نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۱ امتیاز)