طرح احداث مرکز اسقاط خودرو

اسقاط خودروهای فرسوده یکی از مهمترین بخش‌های کمک کننده به صنعت خودرو کشور است؛ زیرا فعال بودن این بخش نشان‌دهنده توانمندی صنعت خودروسازی، قطعه‌سازی و واردات خودرو محسوب می‌شود. طی دو سال اخیر، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و فعالیت مراکز اسقاط نیز همانند بخش تولید و واردات خودرو دستخوش کسادی شد که این امر هم به اشتغالزایی و بیکاری هرچه بیشتر بخش تولید و صنعت  خودرو سازی لطمه زد و هم به سهم ماشین‌های فرسوده هر سال افزود.

از جمله مهمترین دلایل اهمیت اسقاط ماشین‌های فرسوده در کشور، علاوه بر رونق بخش صنعت و تولید کشور، کمک به کاهش آلودگی هوا و مدیریت مصرف سوخت در کشور است.

اسقاط خودرو چیست؟

براساس ماده ۸ قانون هوای پاک که در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ مصوب شد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موظف‌اند وسیله نقلیه را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند که این سن برای خودروهای سواری، سنگین و نیمه سنگین و موتور سیکلت متفاوت است. براساس این طرح مراکزی به نام مراکز اسقاط به وجود آمدند تا خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند. به همین منظور، طرح اسقاط خودرو‌های فرسوده در ۱۹ مهر ۱۳۹۶ به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت لغو شد و کار مراکز اسقاط به تعطیلی کشید.

 تاریخچه اسقاط خودروهای فرسوده در کشور

بیش از ۱۷ سال است که طرح اسقاط ماشین‌های فرسوده روی میز دولت و با موانعی برای اجرا همراه است و به دلیل موانع موجود بر سر راه این طرح طی سال‌های گذشته، تعداد خودروهای اسقاط شده کمتر از تعداد معین در هر سال بوده است. بر اساس این طرح باید سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه از خودروهای فرسوده کشور از رده خارج شوند اما به دلایل ذکر شده هر سال بخشی از اسقاط فرسوده‌ها به سال بعد موکول شده است.سال ۱۳۸۲ اولین نامه اسقاط ماشین‌های فرسوده تصویب شد و آیین نامه‌ای در همین زمینه به هیات دولت رسید. اما کسری بودجه و دست اندازهای متعدد بر سر راه اجرای این طرح تا همین سال ۱۳۹۹ نیز همراه این طرح بوده است.

در طول این سال‌ها برخی شرکت‌های خصوصی نسبت به توزیع و اجرای طرح‌هایی همچون کارت‌های طلایی جهت نوسازی خودروهای فرسوده اقدام کردند؛ اما به نظر می‌رسد مشکلات فراتر از اجرای این چنین طرح‌ها است. در این سال‌ها واردکنندگان خودرو در کنار خودروسازان موظف به اسقاط ماشین‌های فرسوده شدند به گونه‌ای که هم واردکنندگان و هم خودروسازان هر یک سهمی مجزا داشتند.

عمر مفید خودروها برای اسقاط چند سال است؟

براساس آنچه در آیین نامه هیات دولت آمده است؛ عمر مفید هر یک از خودروهایی که باید از رده خارج شوند به شرح زیر است.

 

خودروهاعمر مفید (عمر)
سواری شخصی۲۵ سال
سواری دولتی۱۵ سال
تاکسی۱۰ سال
مینی‌بوس۱۵ سال
اتوبوس‌ درون شهری۱۰ سال
اتوبوس برون شهری۱۵ سال
خودروهای سنگین ( کامیون و کشنده)۱۵ سال
وانت‌بار۱۵ سال
موتور سیکلت۱۰ سال

 

گواهی اسقاط خودرو چیست؟

بر اساس تصمیم دولت مبنی بر طرح نوسازی خودروهای فرسوده مقرر شد تا واردات خودرو به کشور وابسته به اخذ گواهی اسقاط شود؛ بدین صورت که شرکت‌های واردکننده خودرو باید با توجه به ارزش و همچنین تعداد خودروهای وارداتی، اتومبیل‌های فرسوده را اسقاط و یا از رده خارج کنند.نحوه دریافت گواهی اسقاط برای ماشین‌های فرسوده بدین صورت است که هر دستگاه فرسوده با توجه به نوع سنگین یا سبک بودن آن به تعداد مشخصی گواهی نیاز دارد.

دهه ۹۰ و مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده

اوایل دهه ۹۰،  دولت مصوبه‌ای برای وارد کنندگان خودرو پیشنهاد داد و اعلام کرد تا هر واردکننده خودرو یک برگه گواهی اسقاط دریافت کند که در همین راستا این مصوبه در سال ۱۳۹۳ تقویت شد؛ بدین گونه که پیش از آن مقرر بود واردکنندگان به ازای هر یک خودرو وارداتی، دو دستگاه اتومبیل فرسوده را از رده خارج کنند؛ اما در مصوبه سال ۹۳، واردکنندگان موظف شدند به ازای هر دستگاه خودرو وارداتی، تعداد چهار دستگاه اتومبیل فرسوده را از رده خارج کنند.

قابل توجه است که با رونق گرفتن واردات خودرو در دهه ۹۰ و افزایش واردات خودرو به کشور، این اقدام با کمترین مشکل تا سال ۹۷ نیز به قوت خود باقی بود. تا جایی که ناگهان اسقاط شش دستگاه خودرو فرسوده به ازای واردات هر یک دستگاه مطرح شد که موجب نارضایتی واردکنندگان و اختلال در نظم اسقاط ماشین‌های فرسوده شد. زیرا اگر واردات و اسقاط خودروها با نظم قبلی پیش می‌رفت، باید حدود ۱۴۰ هزار خودرو به چرخه اسقاط سپرده می‌شد.

در همان سال ۹۷ که سال خوبی برای واردکنندگان خودرو نبود، خودروسازان از اسقاط خودروهای فرسوده معاف شدند و آب پاکی روی دست واردکنندگان ریخته شد که سهم آن‌ها در این زمینه بیش از پیش شد، این درحالی بود که از تابستان همان سال ثبت سفارش و ورود خودرو به کشور ممنوع اعلام شد.

حالا از سال ۱۳۹۷، با ممنوعیت واردات خودرو و کاهش دریافت سهم گواهی اسقاط خودرو از سوی واردکنندگان، مراکز اسقاط خودرو نیز به تدریج رو به تعطیلی رفتند تا جایی که در سال ۱۳۹۸ دبیر انجمن اسقاط اعلام کرد که همه مراکز اسقاط گرفتار تعطیلی و بیکاری شده‌اند.

دور باطل نوسازی تاکسی‌ها در چرخه اسقاط

بارها و بارها طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بارها و بارها از رسانه‌ها به گوش همگان رسیده است. طرحی که در اسقاط تاکسی پیکان و ورود سمند و پژو به خطوط تاکسیرانی موفق بود اما چندسال است به دلیل موانع و مشکلات ذکر شده، به کندی اجرایی می‌شود. در کنار این طرح همچنین در سال ۹۷ نوسازی حدود ۲۰۲ هزار دستگاه خودرو سنگین جهت تردد در جاده‌ها نیز مطرح و آغاز شد که به نظر می‌رسد با توجه به تردد بالای این خودروها در جاده‌ها و رشد جمعیت و تولید روز افزون خودروهای سواری و سنگین اسقاط و نوسازی این تعداد خودرو همچنان کند است؛ زیرا عمر مفید تعداد زیادی از این خودروها گذشته و باید هرچه زودتر از رده خارج شوند.

چرا اسقاط خودروها اهمیت دارد؟

شاید این پرسش برای شما هم پیش آمده است که اصلا چرا اسقاط خودرو در کشور مهم است و چرا نهادهای متعددی در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند؟ در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت که اسقاط خودروهای فروسوده در هر کشوری، علاوه بر تضمین رفع و کاهش آلاینده‌های ناشی از تردد اتومبیل‌های با سن بالا، به رونق تولید و صنایع خودروسازی آن کشورها کمک شایانی می‌کند.همچنین مصرف سوخت و مدیریت مصرف بنزین و ‌CNG نیز به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

اسقاط خودروها به چه دلیل مهم است؟

اجرای طرح فرسودگی خودرو‌ها مهم است چراکه بسیاری از کلانشهر‌های ایران با مسئله آلودگی هوا رو‌به‌رو هستند و تردد بالای ۲ میلیون خودروی فرسوده و چیزی حدود ۹ میلیون موتور سیکلت به این آلودگی‌ها دامن می‌زند و سبب افزایش آلایندگی‌ها می‌شود. خودرو‌های فرسوده چیزی بالای ۲۰ برابر خودرو‌های معمولی تولید آلایندگی دارند و تنها با جریمه نمی‌توان تردد آنها را محدود کرد از طرفی تعلق نگرفتن سهمیه بنزین و کارت سوخت به خودرو‌های فرسوده نمی‌تواند به این دلیل که به برخی از اقشار فشار وارد می‌شود سبب شود که افراد خودرو فرسوده خود را از رده خارج کنند. خودرو‌های فرسوده همچنان مجاز به استفاده از بنزین ازاد و تردد در شهر هستند و این افزایش قیمت بنزین هم نمی‌تواند دلیلی بر از رده‌ خارج کردن خودرو‌های فرسوده باشد. افزایش روز افزون خودرو‌ها در سطح شهر‌ها و از طرفی خارج نکردن خودرو‌های فرسوده سبب می‌شود که هر روزه بر آلودگی کلان شهر ها افزوده شود و این یک تهدید بسیار جدی برای محیط زیست است همچنین مصرف سوخت خودرو‌های فرسوده بسیار بالا است و این سبب می‌شود که منابع نفتی موجود اتلاف شود. افزایش بی‌رویه خودرو‌های فرسوده ترافیک را نیز در شهرهای بزرگ افزیش می‌دهد. بنابراین اسقاط خودروهای فرسوده می‌تواند به ذخیره منابع سوختی و کاهش آلودگی هوا و همچنین تامین مواد اولیه برای فولاد کمک زیادی کند.

راهکار چیست؟

به نظر می‌رسد وابستگی اسقاط به واردات خودرو کمی خنده دار به نظر رسد. دولت می‌تواند طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده را دوباره اجرایی کند. همچنین لغو معافیت خودروسازان داخلی و الزام به خرید گواهی اسقاط از مزاکز نیز می‌تواند به اسقاط خودروهای فرسوده کمک کند. از طرفی بهتر است دولت منابعی را برای از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده اختصاص دهد.

معاینه فنی ملاک اسقاط خودروهای فرسوده

بعد از اینکه ماده ۸ قانون هوای پاک که سن فرسودگی خودروها را مشخص می‌کرد، به دلیل شکایت فردی به دیوان عدالت اداری لغو شد، سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌نویس آیین‌نامه جدیدی را برای اسقاط خودروها ارائه داد. در این آیین‌نامه جدید، معاینه فنی به‌عنوان ملاک اسقاط خودروهای فرسوده معین شده است. بر اساس آیین‌نامه جدید، هر خودرویی که نتواند دو دوره متوالی معاینه فنی را با موفقیت بگذراند، خودرو فرسوده محسوب شده و باید اسقاط شود. همچنین در این آیین‌نامه سن فرسودگی خودروهای شخصی ۱۵ سال است و خودرویی که به سن فرسودگی برسد به جای اینکه سالی یک بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کند، باید در هر سال سه بار تحت معاینه فنی قرار بگیرد.

طرح نقدی

مرحله اول :ثبت نام در مرکز مجاز اسقاط (از طریق مراجعه حضوری در مراکز اسقاط یا اینترنتی  در سایت ثبت نام خودرو فرسوده)

مرحله دوم : فراخوان از طرف مرکز اسقاط و تحویل خودرو فرسوده

مرحله سوم : واریز وجه به حساب جام بانک ملت مالک خودرو

طرح جایگزین

مرحله اول : ثبت نامدر سایت خودرو فرسوده و یا مراجعه حضوری در یکی از نمایندگیهای خودرو ساز (اگر طرح باز باشد)

مرحله دوم : تحویل خودرو فرسوده

مرحله سوم : معرفی به بانک از طرف خودرو ساز

مرحله چهارم : اخذ وام

مرحله پنجم : تحویل خودرو جدید

کد آیسیک مرتبط با صنعت احداث مرکز اسقاط خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک اسقاط خودروی فرسوده (بازیافت) : ۳۷۱۰۳۱۲۳۱۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت احداث مرکز اسقاط خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی به اسقاط خودروی فرسوده تعلق نگرفته لذا میزان واردات و صادرات آن نامشخص میباشد.

مراحل کلی انجام فرآیند اسقاط خودرو های فرسوده چیست؟
  در مورد خودروی سواری و وانت درطرح جایگزین و نقدی با توجه به مدل خودرو و کاربری آن می توان درمراکز اسقاط یا نمایندگی های خودروساز در کشور اقدام نمود . به طور کل بسته به طرح اعلام شده می توان روند خاص خودرو اعلام کرد. اما اصولاً طرح نقدی  یا بدون جاگزین در مراکز اسقاط ثبت نام می شود. طرح جایگزین از طریق نمایندگی های فروش محصولات خودروسازی  یا ثبت نامر سایت رسمی خودروهای فرسوده قابل پیگیری است.اما به هر حالت روند کلی  ثبت نام،اسقاط و جایگزین خودرو فرسوده به شکل زیر می باشد. 
ثبت شرکت مرکز اسقاط خودروهای فرسوده

اسقاط خودرو به اعمال تغییرات فیزیکی بر روی خودرو فرسوده گفته می شود. به طوری که خودرو و قطعات آن به هیچ وجه قابل استفاده در چرخه ی حمل و نقل نباشند.
با توجه به استانداردهای بین المللی؛ عمر خودروها بیشتر از یک دهه نیست و طبیعی است که پس از مدتی عمر مفید خودروها به پایان می رسد و استفاده از این خودروها معضلاتی دارد که مصداق بارز آن آلودگی هواست.
از جمله مزایای جایگزینی خودروهای فرسوده می توان به بحث های زیست محیطی، صرفه جویی در مصرف سوخت ، پایین آمدن میزان تصادفات ، افزایش ضریب ایمنی خودرو و … اشاره نمود.
برای تحقق موضوع اسقاط، اولین گام راه اندازی مراکز اسقاط در استان است.  متقاضیان محترم تاسیس مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ، نیازمند ثبت شرکت و اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و همچنین موافقت نهایی سازمان حفاظت محیط زیست ، می باشند. لذا، علاقه مندان به فعالیت در این زمینه، می بایست با مراجعه به ” سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل فعالیت ” و ارائه مدارک لازم و رعایت ضوابط قانونی، نسبت به دریافت جواز تاسیس کارخانه بازیافت خودرو اقدام نمایند.

پس از دریافت جواز تاسیس از این سازمان و تهیه الزامات مورد نیاز ( به همراه مجوز محیط زیست ) و دریافت موافقت اصولی وزارت صنعت، معدن و تجارت به پلیس راهور ناجای استان ذیربط جهت دریافت نامه اعلام آمادگی برای ارسال افسر کارشناس به محل سایت مورد نظر مراجعه نمایند .
در نهایت ، پس از اخذ دو مجوز فوق جهت تخصیص کد موقت و فعالسازی آن در سامانه نوسازی ناوگان به این ستاد مراجعه نمایند.
تبصره ۱ : درخواست کننده احداث مرکز اسقاط، لزوماَ باید هویت حقوقی ثبت شده داشته باشد.
تبصره ۲ : اعتبار تخصیص کد فعالسازی در سامانه نوسازی ناوگان به مدت شش ( ۶ ) ماه خواهد بود و در صورت رعایت ضوابط و موافقت ستاد، این اعتبار تمدید خواهد شد.
تبصره ۳ : شایان ذکر است بر اساس تصمیم اتخاذ شده صدور مجوز فعالیت مرکز اسقاط به کلیه دارندگان پروانه بهره برداری بازیافت خودرو اقدام نمایند، بدیهی است فعالیت در زمینه اسقاط با عدم ارائه مدرک مورد نظر بر خلاف مقررات دولت بوده و ستاد نسبت به جلوگیری از فعالیت اقدام خواهد کرد.
فعالیت در این زمینه با عدم ارائه مدرک مورد نظر برخلاف مقررات بوده و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت نسبت به جلوگیری از این فعالیت ها اقدام خواهد کرد.
بدیهی است در صورت عدم ارائه مدرک خواسته شده و ثبت آن در دبیرخانه ستاد، در زملن اعلامی، مسئولیتی بر عهده ستاد نخواهد بود. بنابراین از کلیه کسانی که در گذشته نسبت به ارائه مدارک اقدام کرده اند درخواست می شود از ثبت آن در دبیرخانه اطمینان حاصل نمایند.
شایان ذکر است، تمدید مجوز فعالیت منوط به رعایت ضوابط و مقررات مربوطه و اعتبار پروانه مذکور خواهد بود و حتی تمام مراکز اسقاط موجود نیز تا پایان سال جاری مهلت دارند نسبت به اخذ و ارائه پروانه بهره برداری یازیافت خودرو اقدام کنند.

جهت دانلود ضوابط احداث مرکز اسقاط خودرو  اینجا کلیک کنید

 

وضعیت واحد های فعال احداث مرکز اسقاط خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال احداث مرکز اسقاط خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار احداث مرکز اسقاط خودرو

ظرفیت سالیانه :  ۷ هزار دستگاه
نرخ برابری دلار : ۴۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۸۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :  ۲۰.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی :  ۳۲ درصد

لازم به ذکر است محاسبات مالی صورت گرفته بدون در نظر گرفتن هزینه زمین مورد نیاز است.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)