طرح احداث کارگاه ریسندگی و بافندگی

ایرانیان نخستین ملتی هستند که به صنعت نساجی (پارچه بافی ) پی بردند و در هیچ جا بهتر از صنعت نساجی نمی توان که روح کنجکاوی تازه جو و پیشرفت خواه ایرانی را دید .اولین کارخانه در زمینه نساجی پشمی در سال ۱۳۰۴تاسیس گردید.متعاقب ان شهرهای یزد،کرمان وکاشان و استانهای خراسان،مازندران،گیلان . اذربایجان نیز دارای کارخانجات مختلف صنعتی نساجی شدند. قبل از جنگ جهانی دوم حدود۴کارخانه نساجی در رشته های مختلف پنبه،پشم،ابریشم وکنف در کشور با سرمایه دولت تاسیس گردیده بود.انگیزه اصلی این کار،صنعتی کردن کشور و گسترش صنایع نساجی و ترغیب و تشویق سرمایه داران بخش خصوصی به فعالیت جهت ایجاد واحدهای ریسندگی و بافندگی در این دوره بود .رشد صنایع نساجی در سال های ۱۳۲۰تا۱۳۳۲به اوج خودش رسید و به همین جهت پارچه های خارجی در بازار ایران جولانگاهی یافتند.و ارز فراوانی را از مرز خارج کردند .صنعت نساجی در دوران جنگ جهانی دوم با مشکلات عدیده ای روبرو بود. از قبیل فرسودگی ماشین الات ،کمبود قطعات یدکی،عدم امکان ورود لوازم یدکی و مواد اولیه مورد نیاز ،مسایل کارگران وغیره ‍ علی رغم مشکلاتی که از لحاظ کاهش منابع ارزی و سرمایه های عمومی در طول برنامه عمرانی اول متوجه صنایع نساجی شد ،تا جایی که وضع کارخانه های موجود با یک تغییر و تحول اساسی روبرو گردید.

چند اصل مهم در طراحی کارخانه بافندگی همواره باید مد نظر باشد

الف) نزدیک بودن به جاده های اصلی
ب) نیروی کار عادی و متخصص در منطقه جغرافیایی یافت شود
ج) امکانات تعمیر و نگهداری از قبیل ( سرویسکاری – آهنگری – جوشکاری و ….)

بررسی صنایع نساجی

صنایع نساجی در ایران به دو بخش زیر تقسیم می شود :
۱- قسمت تولیدی نساجی یا تکنولوژی نساجی ( ریسندگی ، بافندگی ، طراحی )
۲- قسمت تکمیل نساجی با شیمی نساجی ( رنگرزی ، چاپ و تکمیل )
اصول تکنولوژی نساجی عبارت از آشنایی با ریسندگی ، بافندگی و طراحی می باشد و اصول شیمی نساجی عبادت از اشنایی با رنگرزی ، چاپ و تکمیل است که در مورد هرگروه بترتیب توضیحاتی داده می شود .
محصول یا فرآورده :
بطور کلی برای بوجود آوردن یا تولید محصول یا فراورده نیاز به عوامل زیر می باشد و اگر همۀ آنرا در کشور داشته باشیم در آن صنعت به خود کفایی کامل می رسیم .
الف- ماده اولیه
ب- پرسنل و افراد متخصص
د- ابزار و ماشین آلات

ماده اولیه در صنعت نساجی

بطور کلی ماده اولیه در نساجی الیاف می باشد که به دو گروه عمده تقسیم می شود :
الف: الیاف طبیعی
ب: الیاف مصنوعی
هر یک از این دو گروه به گروههای فرعی دیگری تقسیم می شود . الیاف طبیعی مثل پشم و پنبه آنهایی هستند که بطور طبیعی وجود داشته و بشر فقط در تولید آنها دخالت می کند . الیاف مصنوعی ساخت انسان آنهایی هستند که مستقیماً وجود ندارند و با استفاده از مواد خام اولیه و یا سایر مواد شیمیائی و با به کار بردن روشهای صنعتی ساخته و تهیه می گردد .

سیکل تولید در صنعت نساجی

پارچه های نساجی را می توان بطور کلی به چهار دسته تقسیم نمود :
الف- پارچه های بافته شده .
ب- پارچه های کشبافی .
ج- پارچه های توری .
د- پارچه های نمدی .
پارچه های بافته شده
ترکیبی از نخ های طولی بنام تار و نخ های عرضی بنام پود که بر طبق ساختمان پارچه و طرح مورد نظر با یکدیگر پیوستگی داشته و تولید بافت می نمایند .
برای تولید پارچه مراحل زیر باید طی شود :
۱- انتخاب طرح یا نمونه .
۲- انتخاب چله کشی و نقشه ضربه .
۳- انتخاب نخهای مورد مصرف .
۴- انتخاب نمونه یا تکرار نخهای رنگی .
۵- بررسی نوع حاشیه و انتخاب آن .
۶- وضعیت شانه .
۷- تعیین کمبود طولی و عرضی پارچه .
۸- تعیین وزن یک میز پارچه .
۹- انتخاب ماشین بافندگی و امکانات موجود قسمت .
۱۰- انتخاب طول چله ، انتخاب اسنو ، اعمال مقدماتی روی چله .
۱۱- انتقال چله روی اسنو و حمل آن به ماشین بافندگی .
۱۲- نخ کشی و چله کشی ( گذرانیدن نخهای تار از میل میلک ، لامل ، شانه ) .
۱۳- رفع اشتباهات چله کشی ، شانه و لامل ها .
۱۴- بافتن طرح ( بصورت مقدماتی ) و رفع نقص .
۱۵- بافتن سریع در زمان معین و تحویل آن به قسمت بعدی .

سیکل تولید ( عملیات ) در قسمت بافندگی بشرح ذیل می باشد :
خط تولید
انبار نخ
چله کشی
برگرداندن روی اسنو ( نورد )
آهادزنی
طراحی ( نخ کشی )
ماشین بافندگی
متراژ

اشتغال زایی در طرح احداث کارگاه بافندگی ورسندگی

معمولا کارگاه های بافندگی می تواند در حد پنج، شش نفر اشتغال زایی مستقیم داشته باشد. هر کارگاه بافندگی با تعداد متوسط ۶ دستگاه بافندگی برای ۵ نفر اشتغالزایی دارد. این مشاغل عبارتند از اپراتور بافنده ، دانه گیر ، اتوکار یا فینیش کار و بسته بندی . همچنین مشاغل تکنسین (میزان کار) دستگاه های بافندگی، طراحی و بازاریاب هم از مشاغل مرتبط به این صنف است.

دستگاه های مکانیکی و کامپیوتری در طرح احداث کارگاه بافندگی ورسندگی

دستگاه های بافندگی به دو صورت مکانیکی و کامپیوتری هستند. قیمت هر دستگاه مکانیکی از۲ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان را در بر میگیرد. دستگاه های کامپیوتری از ۱۵ تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارند. دستگاه های کامپیوتری توانایی بافت در طرح ها و استیل های مختلف را دارا است. همچنین کار با دستگاه های کامپیوتری نسبتا راحت تر است.برای راه اندازی کارگاه تجهیزات دیگری مانند کمپرسور باد، تابلو برق، قالب اتو، دستگاه دوخت مارک و میزهای کار لازم است که همگی به اندازه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه می برد. سرمایه در گردش لازم برای یک کارگاه با ۶ عدد دستگاه حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. در صورت فراهم بودن نقدینگی لازم می توان به نرخ بازگشت ۳۰ درصد در سال امیدوار بود» البته ناگفته نماند که علاوه بر آنکه قیمت دستگاه های کامپیوتری بالاتر است بلکه معمولا هزینه نگهداری آنان نیز بیشتر است همچنین تعمیرکاران دستگاه های کامپیوتری در شهرستان ها معمولا وجود ندارند.

هزینه ها و درآمدها در طرح احداث کارگاه بافندگی ورسندگی

مهم ترین جنبه برای هر کسب و کاری میزان درآمد و هزینه هایی است که آن کسب و کار به همراه دارد. درآمد یک کارگاه بافندگی بستگی زیادی به کیفیت تولیدات بافته شده، نقدینگی موجود، بازاریابی و استفاده از کانال های توزیع مناسب، توجه به نیاز و سلیقه مصرف کنندگان و همچنین توان نوآوری و تولید محصولات جدید دارد.برای یک کارگاه متوسط در شهری مانند تهران می توان انتظار درآمد بین ۳۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان را داشت و باز هم می گویم که بستگی به نوع جنس تولیدی و کیفیت و جنبه های دیگر دارد.

باید ها و نبایدهای ورود به صنعت بافندگی

در واقع در این صنعت بحث متفاوت بودن بسیار مهم است چرا که به تعداد کافی بافنده در کشور وجود دارد. همچنین از آنجا که معمولا نیروی کار، هزینه اجاره کارگاه و برخی دیگر از هزینه های تولید در شهرستان ها پایین است تولیدکنندگان می توانند در شهرستان ها اقدام به راه اندازی کارگاه کنند که قیمت تمام شده محصولات آنها پایین تر باشد که البته فعالیت در شهرستان ها با مشکلات خاص خود نیز همراه است. همچنین برخی از کارگاه های بافندگی در روستاها ایجاد شده است که هزینه مکان تولید و نیروی کار ازران تری دارد. یک کارگاه بافندگی معمولا نیاز به مکان بزرگی ندارد و برای یک کارگاه متوسط مکانی در حدود ۵۰ متر را می توان در نظر گرفت که همانطور که گفته شد اجاره چنین کارگاهی در شهرستان ها نسبت به تهران ارزان تر است.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح احداث کارگاه ریسندگی و بافندگی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار : ۱۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۵۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)