طرح احداث گلخانه پرورش فلفل هالوپینو

نام علمی این گیاه Capsicum Annuam jalapeno است. اندازه این گیاه ۳ الی ۸ سانتی متر و دارای بدنه گوشتی است. این فلفل دانه های تندی دارد که اگر برداشته شود، طمع تند فلفل کاهش می یابد. این فلفل از خانواده فلفل دلمه ای به شمار می رود. فلفل جلاپینو ابتدا رنگ سبز به خود می گیرد، اما بعدها رنگ قرمز آن نمایان می شود. از نظر ظاهری حالتی کشیده، براق و صاف دارد. با وجود بوته های نسبتا کوچک، اما باردهی فراوانی را از این گیاه مشاهده می کنیم.

خواص فلفل هالوپینو
درمان آلرژی های فصلی
رفع مشکلات تنفسی
تقویت سیستم ایمنی بدن
مبارزه با انواع سرطان ها
تسکین سردرد های میگرنی

فلفل هالوپینو گیاهی از دسته صیفی‌جات است. به صورت بوته‌ای کوتاه رشد می‌کند. به رنگ بنفش مایل به سیاه و قرمز است. از جمله فلفل ‌های محبوب جهان به شمار می رود که در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد. پوست به نسبت براقی دارد. برای تازه خوری، پخت و پز و آشپزی از آن استفاده می‌شود. فلفل هالوپینو بومی مناطقی از کشور مکزیک است. طعم تندی دارد و تندی آن متوسط است.
در سایز متوسط رشد می‌کند و ارتفاع آن به ۴ تا ۵ سانتیمتر می‌رسد. استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود در تهیه سس و انواع غذاها به خصوص فست فوت استفاده می‌شود. گلهای کوچکی دارد که این گلها در نهایت به فلفل تبدیل می‌شود. برگهای این گیاه به صورت کشیده و به رنگ سبز است که دارای شیارهای ظریفی است. در بیشتر مناطق رشد می‌کند. خواص بسیاری دارد. تا شروع فصل سرما محصول می‌دهد. گیاه پرباری است.

طرز کاشت بذر فلفل هالوپینو

فلفل هالوپینو از طریق بذر به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم کاشت نشاء تکثیر می‌شود. در کاشت بذر ابتدا یک سینی نشاء با زهکش مناسبی پیدا کنید آن را با خاک حاصلخیز و غنی پر کنید برای این منظور می‌توانید از کمپوست استفاده کنید. بذر گیاه را به صورت سطحی بکارید. روی آن را با لایه نازکی از کمپوست بپوشانید. گیاه را طوری آبیاری کنید تا مرطوب شود. برای تسریع در جوانه زنی بستر مورد کاشت را مرطوب نگه ‌دارید. پس از گذشت ۷ تا ۲۰ روز بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند. زمانی که گیاه چند برگی شد نشاء به دست آمده را به زمین اصلی منتقل کنید. قابلیت رشد در گلدان با عمق و سایز مناسب را دارد.
ارتفاع: ارتفاع این گیاه متغیر و بین ۳۰ تا ۷۰ سانتیمتر است.
فاصله کاشت بذر: فاصله کاشت بذر بین ۲۵ تا ۳۵ سانتیمتر است.
عمق کاشت بذر: عمق کاشت بذر ۴ تا ۸ میلیمتر است.
خاک مناسب رشد: برای رشد به خاک مناسب و غنی نیاز دارد. خاک باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.
دمای مورد نیاز: دمای مناسب بین ۲۳ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است.
زمان گلدهی: گلدهی این گیاه یک تا دو ماه پس از کاشت بذر است.
مقدار آبدهی: به آبیاری متوسطی نیاز دارد.
نور لازم: گیاهی آفتاب دوست است که برای رشد به نور زیاد خورشید نیاز دارد.

کاشت بذر فلفل تند هالوپینو

ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان‌های کوچک بکارید. از پیت ماس یا خاک سبک گلدان برای کاشت بذر فلفل استفاده کنید. بذر فلفل را در سطح خاک قرار دهید و آن را با لایه بسیار نازکی خاک در حد ۲ تا ۳ میلی‌متر بپوشانید. سپس خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید.
دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر فلفل ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. بذر فلفل در دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد ۵ تا ۶ روزه جوانه می‌زند. در دمای کمتر یا بیشتر، جوانه‌زنی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. برای سرعت بخشیدن به عمل جوانه‌زنی بذر فلفل، بذرها را درون یک دستمال مرطوب یا پارچه نخی قرار دهید و در جای گرم بگذارید.
معمولا بالای بدنه یخچال گرمای اندکی دارد که برای جوانه‌زنی بذر فلفل مناسب است. (این مورد را با لمس با دستانتان بررسی کنید تا از گرمای آن آگاه شوید). قرار دادن بذرها در مکان‌های بسیار گرم مانند بخاری و شوفاژ نه تنها سبب جوانه‌زنی سریع‌تر بذر نمی‌شود، بلکه بدون شک بذرهای شما را خراب می‌کند و بذر قدرت جوانه‌زنی خود را از دست می‌دهد.
پس از مشاهده جوانه بذر فلفل، آن را در بستر عاری از آلودگی و مناسب قرار دهید. در این مرحله حتما باید توجه کنید تا جوانه‌های بذر فلفل آسیب نبینند. پس از مشاهده اولین برگ فلفل، آن را به مکان آفتابی (پشت پنجره آفتاب‌گیر) ببرید. از این به بعد نور خورشید برای گیاه شما نقش اول را بازی می‌کند.
زمانی که اندازه نهال‌ها به ۱۵ سانتی‌متر رسید، آن‌ها را به زمین یا گلدان بزرگ منتقل کنید. تا زمانی که دمای شب‌ها به ۱۳ تا ۱۶ درجه نرسیده، نهال‌های فلفل را به محیط باز انتقال ندهید. فاصله بین نهال‌ها را ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید. در صورتی که قصد دارید فلفل را در گلدان پرورش دهید، از یک گلدان با قطر و عمق ۳۰ تا ۳۵ سانتی‌متر استفاده کنید. گیاه فلفل در آفتاب کامل و یا سایه-آفتاب قادر به رشد است. فلفل برای رشد کافی حداقل به روزی ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

سه فاکتور اساسی در کاشت فلفل اهمیت بالایی دارد
آبیاری متوسط

فلفل گیاهی مشتاق به آب است اما باید میانه‌روی در آبیاری رعایت شود. در صورتی که آبیاری سبب اشباع شدن خاک شود و فضای تنفس ریشه از بین برود، بدون شک آسیب جدی به گیاه خواهد خورد. پوسیدگی ریشه و مشکلات قارچی نیز در شرایط آبیاری بیش از حد شدت خواهد یافت. در صورتی که تولید بالایی از گیاه فلفل می‌خواهید، حفظ رطوبت مناسب به صورت همیشگی امری واجب است. بدین جهت افزودن مواد آلی بالا به خاک قبل از کاشت نهال به حفظ رطوبت و تنفس ریشه کمک زیادی می‌کند. برای کاهش تبخیر آب سطحی و حفظ رطوبت بیشتر، استفاده از مالچ برای بوته‌های فلفل بسیار توصیه می‌شود.

کوددهی بیش‌از‌حد

کود دادن بیش از اندازه سبب شاخ و برگ زدن زیاد گیاه فلفل می‌شود که باردهی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فلفل گیاهی است که به کود‌دهی بسیار ملایمی نیاز دارد. استفاده از یک ترکیب کودی ضعیف مثل ۵-۱۰-۱۰ به خاک در طول دوره رشد و باردهی سلامت گیاه‌تان را تضمین می‌کند.

داربست

گیاه فلفل مقدار بسیار زیادی میوه تولید می‌کند که این تولید بالا سبب سنگین شدن گیاه می‌شود. در بسیاری از موارد بوته‌ها توسط باد روی زمین می‌خوابند یا برخی از شاخه‌هایشان آسیب می‌بیند. در چنین شرایطی باردهی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کیفیت میوه‌های تولید شده افت می‌یابد. برای حل این مشکلات با استفاده از داربست یا توری مشبک نگهدارنده‌هایی برای گیاهان فلفل‌ ایجاد کنید.

نحوه کاشت بذر فلفل هالوپینو

بذر فلفل هالوپینو به ۲ صورت مختلف کاشت می شود. روش اول کشت در زمین اصلی و روش دوم کاشت در سینی نشا است. ابتدا در گلدان مقداری خاک بریزید. بعد از ایجاد حفره های کوچک دانه ها را در دل حفره ها فرو کنید. توجه داشته باشید که عمق حفره ها نباید بیش از ۳.۵ سانتی متر باشند.
یک کیسه پلاستیکی را روی خاک قرار دهید که گیاه گرم بماند. گلدان را در محلی نسبتا گرم بگذارید. ۳ الی ۵ هفته زمان لازم دارد که جوانه زنی را شروع کند. وقتی گیاه ۴ برگی شد، وقت آن رسیده است آن را از سینی نشا به زمین اصلی انتقال دهید.حال در این قسمت با عناصر مهمی آشنا شوید که باید در کاشت بذر فلفل تند فرنگی (هالوپینو) بدانید. با رعایت این نکات نتیجه مطلوبی را در رابطه با رشد گیاه به دست خواهید آورد.

نور

نور از عناصر اصلی در رشد گیاه به حساب می آید. فلفل جلاپینو به نور مستقیم خورشید احتیاج دارد. بدین ترتیب آن را در محلی با تابش نور مناسب بکارید.

خاک

هر گیاهی برای رشد بهتر نیاز به خاک غنی و سبک دارد. این نکته برای فلفل هالوپینو نیز صدق می کند. خاک موردنیاز این فلفل باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

دما

بهترین دما برای رویش بهتر این گیاه، دمایی بین ۲۳ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است.

آبیاری

این گیاه نسبت به سایر گیاهان به آبدهی متوسطی نیاز دارد، اما شما باید مانع خشکی خاک این گیاه شوید. همچنین اگر به موقع این گیاه را آبیاری نکنید، مزه تندی خواهد گرفت.

کود

برای تسریع و بهبود فرایند رشد بهتر است از کود استفاده کنید. کودهای ارگانیک و همچنین کمپوست از کودهای مناسب این گیاه به حساب می آیند.

زمان کاشت بذرفلفل هالوپینو

فلفل ها از آن دسته گیاهانی هستند که گرمادوست هستند؛ بنابراین سعی کنید این فلفل را در مناطق گرمسیر بکارید. زمان مناسب برای کاشت در این مناطق اوایل فصل بهار و اواسط تابستان بیان شده است. گلدهی این فلفل دوماه بعد از کاشت بذر انجام می شود.

نحوه تشخیص بذر فلفل هالوپینو مرغوب

کیفیت بذر گیاهان در بین کشاورزان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بذرهای مرغوب در شرایط نامطلوب نیز نتیجه خوبی به ارمغان می آورد. همچنین کیفیت بذر در فرایند رشد تاثیر بسزایی خواهد داشت. در تهیه بذر فلفل هالوپینو باید سعی کنید خصوصیاتی را که در ادامه برای شما ذکر می کنیم، داشته باشد.
دارای قوه نامیه بالای ۸۰ درصد
عاری از هرگونه مواد اضافی از جمله تخم حشرات، اسپرها، شن و خاک
فاقد رنگ و بو غیر طبیعی
دارای اندازه و شکل یکسان

فواید فلفل هالوپینو
۱- مبارزه کردن با سرطان

فلفل هالوپینو دارای ترکیب گیاهی طبیعی با نام کپسایسین می باشد که بسیار منحصربه فرد بوده و دارای فواید بسیاری برای بدن نیز می باشد.

۲- درمان سردرد میگرن

این امکان وجود دارد که کپسایسین موجود در فلفل های گرم، به درمان کردن میگرن کمک نماید. کپسایسین هم چنین این توانایی را نیز داراست که پپتید های درد را آزاد نماید و در زمانی که به صورت موضعی مانند ژل مورد استفاده قرار گیرد، سبب کم کردن و حتی از بین رفتن درد نوروپاتیک خواهد شد. طبق مطالعات، بیشتر از ۵۰ درصد از افرادی که در معرض سردردهای خفیف تا متوسط می باشند، با مصرف کردن این ماده کم شدن درد را گزارش داده اند. اگر کپسایسین به طور موضعی مورد مصرف قرار گیرد، این امکان وجود دارد که سبب کم کردن حساسیت پوست سر در زمان حملات میگرنی در اشخاص مبتلا به سردرد میگرن بشود.

۳- تقویت کردن بینایی

تنها ۱ عدد فلفل هالوپینو دارای ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین آ برای مردان می باشد و هم چنین برای زنان نیز ۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را مهیا می کند. این موضوع نشان دهنده آن است که این فلفل موردی عالی جهت بهبود سلامت چشم و پوست می باشد. این فلفل همچنین دارای مواد مغذی مهم به نام لوتئین و زاکسنتین می باشد. این مواد این توانایی را دارا هستند که خود را به شبکیه رسانده و سلامت چشم را ارتقا بدهند. طبق گزارش یک انجمن آمریکایی، مصرف دوز نرمال این مواد مغذی می توانند به کم کردن خطر مبتلا شدن به دژنراسیون ماکولا ناشی از سن، که بیماری ای مزمن در چشم می باشد کمک نمایند.

۴– جلوگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که قادر است به کم کردن آسیب ناشی از رادیکال های آزادی که در بدن وجود دارند، کمک نماید. شهرت توانایی ویتامین C، بیشتر در جلوگیری یا کمتر کردن اثرات سرماخوردگی است. ادعای دانشمندان این است که فلفل هالوپینو حتی نسبت به پرتقال، دارای ویتامین C بیشتری است. خوب است بدانید که یک فنجان از فلفل هالوپینو دارای ۶۶ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C می باشد. ویتامین C با تولید سلول های سفید خون، سبب تقویت کردن سیستم ایمنی بدن می گردد و در از بین بردن بیماری به بدن کمک می نماید.

۵- جلوگیری کردن از رشد باکتری ها

کپسایسین به علت پتانسیل ضد میکروبی، سبب جلب کردن توجه زیادی به خودش شده است.

۶- کمک به کم کردن وزن

کپسایسین موجود در فلفل با افزایش دمای هسته بدن، توانایی بالابردن متابولیسم را داراست. هم چنین این امکان نیز وجود دارد که عطر و طعم گرم هالوپینو اندکی اشتها را کم کند و سبب کمتر غذا خوردن شما شود.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث گلخانه پرورش فلفل هالوپینو

ظرفیت : ۴۵ تن
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
سطح گلخانه : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۲ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۲ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)