طرح استخراج و آگلومراسیون تورب

تورب از زغالهای سوختنی است که از تغییر و دگرگونی مواد نباتی در زیر آبها بوجود می آید. از اقسام زغال سنگ است ، از خزه های مخصوصی تشکیل شده که نوع عمده ٔ آن اسفنی (بفارسی اُشنه ) میباشد. این خزه ها پیوسته از بالا روییده و از پایین ریشه و برگ و ساقه های آنها متراکم شده ومبدل به زغال تورب گردیده و موارد استعمال آن نه تنها سوخت است بلکه برای ساختن نوعی کاغذ و پارچه بکاررفته و معدن آن اغلب در نواحی باتلاقی یافت میشود.

در مناطقی که بقایای گیاهی بسیار زیادی وجود داشته و این مناطق به زیر آب فرورفته اند و واکنش اکسیداسیون در آنها انجام نشده، تورب یافت می شود. لایه های تورب در چنین شرایطی ایجاد می شوند که معمولاً در زمین های مسطح و با زهکش ضعیف مانند مردابها و لجن زارها وجود دارند. اکثر آنها هم بقایای انباشته شده گیاهان در دریاچه های قدیمی هستند. تورب خیلی جاها در زیر لایه های مارنی قرار دارد.
تورب خشک بعنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی مناطق، خصوصاً در اروپا، توسط ماشین آلات خاصی فشرده می شود و از آنها بریکت تهیه می شود و به این شکل بعنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. تورب کاربردهای زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
– ساخت مقوا
– ساخت کاغذ زبر
– تهیه البسه جراحی برای استفاده در ارتش

تورب به شدت آب جذب می کند زیرا دارای تخلخل بسیار زیادی است و معمولاً در مناطقی که سطح آب زیرزمینی به سطح زمین نزدیک است تشکیل می شود. به دلیل وجود آب زیاد، حفاری در تورب مشکلات بسیار زیادی به همراه دارد. اما در مناطقی که دارای زهکش خوبی هستند و تورب نسبتاً خشک است، به راحتی می توان عملیات حفاری را اجرا کرد و مکانهای حفاری شده از استقامت خوبی برخوردار هستند. تورب، نرم و شکننده می باشد و مقاومت آن در برابر حملات توپخانه ای کم است.
لایه های تورب از این قانون تبعیت می کنند که ضخامت کافی برای اجرای عملیاتهای حفاری زیرزمینی ندارند اما در بعضی جاها، مانند سراسر ساحل آتلانتیک، تورب در لایه های با ضخامت ۷۵ تا ۱۰۰ فوت نیز دیده شده اند.
لایه های تورب و مارن در کف مردابها و دریاچه های قدیمی مشکل بزرگی جهت احداث راه آهن ایجاد می کنند. این مواد در حالت اشباع با آب خیلی ضعیف و کم مقاومت هستند به طوری که از زیر خاکریزهای راه آهن فرار می کنند و بیرون می ریزند یا در لبه های بالا آمده متورم شده، آنرا پر می کنند. اگر لایه ها چندان عمیق نباشند، می توان از ستونهایی برای مقاوم سازی استفاده کرد. در رسوبات عمیق می توان سطح زمین را با ایجاد لایه های حصیری که با خاک پوشانده شده اند و نیز تجهیز بستر راه آهن با شمع مقاوم نمود

تورب یا زغال سنگ نارس چیست؟

پیت، پیت ماس، خزه زغال سنگ، تورب یا زغال سنگ نارس (Sphagnum Peat Moss)؛ به توده متراکم قهوه‌ای تا سیاه‌ رنگ خزه‌ها و گیاهان (و گاهی جانوران) که بطور ناقص تجزیه شده‌اند گفته می‌شود.
این ماده به دلیل غنی بودن از مواد غذایی بویژه ریز مغذی‌ها، منبع بسیار خوبی برای تغذیه گیاهان می‌باشد و کاربرد زیادی در کشاورزی، اصلاح خاک، سیستم‌های کشت هیدروپونیک و… دارد.

پیت ماس یا خاک پیت و یا خزه تورب

در کتابهای قدیم به پیت «تورب» (به زبان فرانسه) می گفتند. همچنین «کمپوست» در واقع کلماتی هستند که امروز با کلمه انگلیسیPeat هموزن هستند.
خزه تورب سرده‌ای از خزه‌ها است که بین ۱۵۱ تا ۳۵۰ گونه دارد. از آنجا که این خزه معمولاً در خاک‌های تورب‌دار (دارای زغال سنگ نارس) می‌روید به این نام نامیده شده ‌است.
در باتلاقها، آبگیرها و قسمتهایی از رودخانه‌ها که گل و لای انباشته می شود، گیاهان علفی رشد می کنند و در زمستان یخ می زنند و لاشه‌شان همانجا دفن می شود. در طی سالیان دراز این لاشه‌ها همراه با بقایای چوب درختان و مردار حیوانات و حشرات روی هم انباشته شده و پوسیده می شود. در چنین مناطقی به دلیل رطوبت بسیار بالا عمل تجزیه بسیار کند انجام می شود و محیط شرایط اسیدی دارد. این لایه‌ها سال ها و دهه‌ها و شاید قرنها روی هم انباشه شده و ممکن است تا چندین متر ضخامت داشته ‌باشند.
در قسمت هایی از قاره سبز، مانند کشور استونی، این پیت از نوعی خزه خاص به نام اسفاگنوم خزه اسفاگنوم Sphagnum (بقایای خشک شده گونه های مرداب های اسیدی جنس اسفاگنوم می باشد که ظرفیت جذب آب زیادی دارد. یعنی ۱۰ تا ۲۰ برابر وزنش آب جذب می کند. این خزه شامل کمی مواد معدنی و دارای واکنشی در حدود ۵/۳ می باشد. از ویژگی های این ماده اینست که استریل بوده و حاوی چند ماده اختصاصی قارچ کش است که از مرگ گیاهچه جلوگیری می کند) به دست می‌آید.
از آنجا که این لایه کلاً از لاشه گیاهی و جانوری تشکیل می شود برای همین سرشار از عناصری است که در بافت گیاهان به کار می رود مانند فسفر پتاسیم و نیتروژن. لذا به عنوان یک مکمل کود گیاهی (در واقع از نظر ترکیبات قابل مقایسه با کود حیوانی) به کار برده می شود و به دلیل تجزیه‌های طولانی مدت آلودگی‌های محیطی بسیار کمتری دارد و با اعمال مختلفی می توان آن را ضدعفونی کرد.
پیت‌ماس‌ها در رنگها و جنس‌ها و بافتهای مختلفی رده‌بندی می شوند. اغلب پیت‌ماس‌ها دارای وزن کمی هستند و تا ۲۰ برابر وزن خود آب جذب می کنند ولی سرعت از دست دادن آب نیز در آنها زیاد است؛ ولی ظرفیت نگهداشت آب و مواد غذایی قابل قبولی دارند.
در اصطلاح دو نوع پیت معروف هستند. پیت سفید (که واقع رنگ آن قهوه‌ای روشن است) و پیت سیاه. باغبان ها در نوع و روش مصرف آنها معتقدند که هرکدام ممکن است برای یکسری از گیاهان مناسب و برای دیگری مناسب نباشند.
خاک حاوی پیت یا خاک پیت، خاکی است که مواد آلی تجزیه نشده به ضخامت مختلف با کمی مواد معدنی(رس،سیلت، شن) مخلوط گردیده و به رنگ سیاه در زیرلایه های خاک تکامل یافته مشاهده می گردد. مواد آلی تجزیه نشده در خاک پیت عموماً از شاخ و برگ درختان در ارتفاعات پست و زمین های کم شیب مناطق جنگلی و یا ریشه و ساقه و برگ گیاهان علفی در مناطق مرتعی تشکیل یافته است. تیپ پروفیلی آن AC تاA(B)C است که افق A با ضخامت متفاوت و غنی از کلسیم و منزیم تبادلی می باشد.
برای تشکیل خاک پیت تضاد شدید حرارتی و دما بین فصول سال ضرورت دارد، به عبارت دیگر در فصل زمستان خاک یخ بسته، در بهار و در اثر ذوب شدن یخ از آب اشباع شده و درتابستان تا عمق زیادی خشک می باشد و همین امر باعث تجزیه نشدن مواد آلی خاک می گردد. این خاک ها قدیمی و در طول دوره بعد از یخبندان به وجود آمده اند و مناطق خیلی فعلی برای تشکیل آن ها مناسب نمی باشد.
این خاک دارای رنگ سیاه و ضخامت متفاوت ( گاهی بیشتر ا ز یک متر ) ساختمان دانه ای درشت و اسیدیته یاPH آن حدود ۶ تا ۶.۵ می باشد. به علت داشتن خلل و فرج مناسب ظرفیت نگهداری رطوبت آن بسیار خوب، از نظر شوری مشکلی نداشته و عمدتاً کمتر از ۱ میلی موس می باشد.

انواع خاک پیت از نظر عمق :

کم عمق یعنی افق A کمتر از ۶۰ سانتیمتر
متوسط A دارای ضخامت ۶۰-۸۰ سانتیمتر
عمیق A دارای ضخامت ۸۰-۱۰۰ سانتیمتر
خیلی عمیق A دارای ضخامت بزرگتر از ۱۰۰ سانتیمتر

انواع خاک پیت از نظر کربن آلی :

– فقیر از کربن آلی(قابل جذب) کمتر از ۶%
– متوسط کربن آلی بین %۶-۸
– چرب کربن آلی بیش از ۱۰%

خوشبختانه در ایران و در مناطق مختلفی به طور طبیعی پیت وجود دارد. ولی چون هنوز مجوزهای لازم برای برداشت از منابع این مکانها صادر نمی شود و (بسیار متأسفیم که) به طور قاچاق این برداشتها انجام می شود. از جمله مکانهای معروف که پیت‌های بسیار غنی دارند دریاچه نئور اردبیل (دریاچه‌ای ما بین شهر اردبیل و شهر خلخال در استان اردبیل واقع است و یک دریاچه طبیعی و آب شیرین می‌باشد.
این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می‌آورند و عمق متوسط ۵ متر است.
دانشنامه جهان اسلام این دریاچه را بخشی از جغرافیای منطقه تالش معرفی کرده است) است. عمر پیت این دریاچه به چندین هزار سال می رسد ولی برداشت غیرمجاز و قاچاق به آن صدمات بسیار وارد می کند. دریاچه استیل در شهر آستارا نیز نمونه بهتری است که به دلیل خشک نشدن چندین ساله این آبگیر امکان برداشت پیت آن محدود است ولی هنگامی که دریاچه خشک می شود تلافی چندین سال خشک نشدن آن در می‌آید.
ولی مصرف گلخانه‌ها از طریق واردات پیت‌ماس از اروپا و آسیای جنوب شرقی تأمین می شود. مارکهای مختلف پیت‌ماس در ایران وارد کنندگان رسمی دارند و از کشورهای مختلف مانند آلمان، هلند، استونی، ترکیه و …پیت‌ماس وارد کشورمان می شود که درجه‌بندیها و رنگ‌بندیها و مصارف مختلفی دارند و هنگام خرید باید به نوع پیت و مورد مصرف آن توجه شود.
محل اصلی تشکیل این خاک در روسیه، اکراین، اروپای شرقی و نقاط بسیار سرد می باشد. کشور هلند با در اختیار داشتن فن آوری و آماده نمودن آن صادر کننده اصلی آن می باشد. در کشور ایران اطراف جنگل های جلگه ای شمال کشور و نقاط مرتعی ایران به شکل پراکنده و در سطوح کوچک مشاهده می گردد.
در حال حاضر بهترین معادن استخراج پیت ماس متعلق به کشور استونی است. پیت ماس طبق تحقیقات به عمل آمده بهترین ماده کاملاً ارگانیک برای جوانه زنی، کشت و نگهداری گیاه (به خصوص گیاهان آپارتمانی است) است که در سطح حرفه ای نیز مورد استفاده فراوانی می گردد.

بخشی از فوایدی که پیت ماس دارد:

افزایش ماده آلی خاک: درصد ماده آلی در پیت ماس بالاست و باعث بهبود ساختمان حاک می‌گردد.
نگهداری رطوبت: پیت ماس قادر است تا۲۰ برابر وزن خشک خودش آب نگه دارد، و بتدریج آن را در اختیار گیاه قرار دهد.
تهویه خاکهای سنگین: استفاده از پیت ماس در خاکهای سنگین و رسی به نرم و سست شدن خاک و رشد بهتر ریشه کمک می‌کند.
بهم پیوستن خاکهای سبک و شنی
نگهداری کود و جلوگیری از آبشویی آن
حفاظت از خاک در برابر فرسایش

از جمله موارد مصرف آن شامل:

۱- درختان: جهت کاشت درختان یک قسمت پیت ماس با دو قسمت خاک را مخلوط کرده و پس از حفر چاله (دو برابر طول ریشه) و سست کردن خاک در ته چاله، درخت را در آن قرار داده و حفره را با مخلوط پیت ماس و خاک پر کرده و آبیاری می نمائید. جهت جابجایی درختان نیز یک قسمت پیت ماس و دو قسمت خاک را در اطراف ریشه قرار دهید.
۲- سبزیجات، صیفی جات و گلها: کافی است دو اینچ (۵ سانتی متر) پیت ماس را روی بستر بریزید و آن را با شش اینچ (۱۵ سانتی متر) عمق خاک مخلوط کنید وسپس دانه ها را بکارید. برای کاشت پیازچه بطور مساوی شن و خاک و پیت ماس را مخلوط نمائید.
۳- چمن: برای کاشت چمن دو اینچ (۵ سانتی متر) پیت ماس را با شش اینچ (۱۵ سانتی متر) خاک مخلوط کرده و دانه و کود را اضافه نمائید و بعد از آن سطح را با یک چهارم اینچ (۰.۶۲ سانتی متر) پیت ماس بپوشانید.
۴- کمپوست:نظر به اینکه پیت ماس یک ماده آلی و در خلال چندین سال به تدریج تجزیه کامل شده و به خاک بر می گردد اغلب بجای Compost از پیت ماس استفاده می نمایند و جهت بهبود بخشیدن آن یک قسمت پیت ماس را با چهار قسمت Compost مخلوط می نمائید.
۵- قارچ: در تولید قارچ از پیت ماس جهت پوشش سطحCompost استفاده می شود.

خاک تورب یا پیت چیست؟

خاک تورب (Peat)- توده متراکم قهوه‌ای تا سیاه‌رنگ خزه‌ها و گیاهان که بطور ناقص تجزیه شده‌اند . تورب معمولاً در زمین‌های بسیار مرطوب و مرداب هایی که در طی سالیان طولانی خشک شده اند و در مناطق معتدل و سردسیر جهان به وجود می‌آید. تورب را می‌توان مرحله نخست تشکیل زغال‌سنگ دانست. وجود بیش از ۶۰% هوموس در این نوع خاک و دیگر ترکیبات طبیعی ، این محصول را سرشار از خواصی کرده که امروزه در کشاورزی مدرن چشم پوشی از آن تقریبا غیر ممکن است .

انواع خاک تورب (Peat) با توجه به نوع منشا شکل گیری آن:

نوع سطحی: حاصل نجزیه گیاهان در سطوح فوقانی خاک توسط عوامل جوی.
نوع میانی : حاصل تجزیه گیاهان پوسیده شده در عمق متوسط .
نوع عمقی: حاصل تجزیه گیاهان و ترکیب با بقایای گیاهانی که در اعماق زمین و در جوار سفره های آب های زیرزمینی رشد کرده و تجزیه شده اند.
با توجه به شدت تجزیه، سه نوع خاک تورب (Peat) وجود دارد : تجزیه کم، تجزیه متوسط و تجزیه زیاد. مقدار تجزیه به دو عامل زمان تجزیه و شرایط شکل گیری بستگی دارد. رنگ ظاهری خاک تورب (Peat) ، با توچه به شدت تجزیه آن ، میتواند از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره متغیر باشد.
خاک تورب (Peat) با شدت تجزیه زیاد (۴۰% تجزیه) که از مرداب های خشک شده بدست می آید بعنوان کود برای محصولان کشاورزی استفاده میشود. خاک تورب (Peat) با شدت تجزیه کم ( کمتر از ۲۵% تجزیه) بعنوان بستر نگهداری حیوانات اهلی استفاده میشود. ودر شدت تجزیه متوسط یعنی بین ۲۵% تا ۴۰% از این نوع خاک غنی و طبیعی بعنوان کمپوست، جهت استفاده در پروش گیاهان گلخانه ای، چمن کاری و فضای سبز استفاده میشود.

خواص منحصر به فرد و بسیار مفید:

بهبود شرایط فیزیکی خاک که باعث نفوذپزیری بیشتر هوا و آب میشود.
جلوگیری از نفوذ فلزات سنگین به خاک.
خنثی سازی بسیاری از مواد شیمیایی مضر موجود در کودها.
جذب فرآورده های حاصل از فرایند فتوسنتز.
جمع آوری کربن موجود در هوا.
انواع خاک تورب (Peat)
نوع عمقی خاک تورب (Peat)
سوبسترای یونیورسال
خاک پوششی برای تولید قارچ
نوع عمقی خاک تورب (Peat)
این نوع خاک تورب (Peat) که در اعماق زمین تشکیل میشود ، حاصل تجزیه زیاد بقایای گیاهان در محیطی مرطوب و مرداب های خشک شده در طول زمان های طولانی است . سرشار از هوموس و ریز مغذی هایی است که به فرآیند باروری گیاه کمک می کنند. از ویژگی های این نوع خاک ترب ، حالت اسیدی کم و ph خنثی میباشد و به دو صورت خالص و ترکیبی مورد استفاده قرار میگیرد.

سوبسترای یونیورسال

سوبسترای یونیورسال نوعی از خاک تورب (Peat) با کیفیتی بسیار بالا و مغذی و سازگار با محیط زیست میباشد که فابل استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف و استفاده در گلخانه ها و یا در مزارع کشاورزی است. موارد استفاده: گیاهان گلدار با طول عمر یکساله و یا چند ساله ، گیاهان پیازدار، گیاهان غده ای، سبزیجات و درختان میوه.

کد آیسیک مرتبط با صنعت استخراج و آگلومراسیون تورب

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک تورب (استخراج) ۱۰۳۰۳۱۲۳۰۱
کد آیسیک فرآورده های تورب ۱۰۳۰۳۱۲۳۰۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت استخراج و آگلومراسیون تورب

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تورب ۶۸۱۵ میباشد.

فرآیند تولید و تشکیل زغال سنگ

فرآیند تولید و تشکیل زغال سنگ، در شرایط مختلف و با توجه به گیاهان و شرایط موجود، کمی متفاوت است اما روند کلی مشابه است. دو مرحله اصلی در تشکیل زغال سنگ وجود دارد: تصفیه و زهکشی. فعالیت باکتریایی فرآیند اصلی است که در طول زراعت زدایی ذغال سنگ ایجاد می شود. افزایش درجه حرارت و فشار از دفن، عامل اصلی در زهکشی است. برای شکل دادن به ذغال سنگ، مراحل زیر را دنبال کنید:
ماده گیاهی در خلیج و تالاب مانند سرخس، بوته ها، درختان و جلبک ها می میرد و روی سطح قرار می گیرد. در ابتدا ماده آلی باکتری تجزیه می شود و دی اکسید کربن و متان تولید می شود.
ماده گیاهی دفن می شود و دیگر در معرض هوا نیست. سپس باکتری های بی هوازی شروع به تجزیه مواد می کنند. دفن و تجمع می تواند طی چندین هزار سال اتفاق بیفتد و تولید چند متر از ماده گیاهی نیمه خشک شناخته شده به عنوان ذغال سنگ را به دست آورد.
هنگامی که این ذغال سنگ عمیقا دفن می شود، آب و سایر ترکیبات در فشار افزایش می یابند و ساخت زغال سنگ شروع می شود.
دفع مداوم، که منجر به افزایش فشار و درجه حرارت می شود، باعث می شود که این ذغال سنگ با کیفیت پایین به “ذغال سنگ سیاه” با کیفیت بالاتر تبدیل شود. اول ذغال سنگ بتمنس، و در نهایت بالاترین کیفیت ذغال سنگ انتراسیت تولید می شود. همانطور
که این تغییرات رخ می دهد مقدار آب و سایر ترکیبات در زغال سنگ کاهش می یابد و زغال سنگ متراکم تر می شود.

نحوه تشکیل زغال سنگ به چه صورتی می باشد؟

تشکیل زغال سنگ در طی زمانی طولانی رخ می دهد و از همین جهت این ماده معدنی از جمله موادی محسوب می شود که در مصرف آن بایستی صرفه جویی به عمل آورد. ذغال سنگ ها از جمله کانی هایی هستند که بسیار پر انرژی هستند. این مواد در صنایع ما بسیار مثمر ثمر هستند و بسیاری از انرژی های جهانی را تولید می کنند. یکی از انواع زغال سنگ که از نوع های اولیه زغال سنگ هست تورب نام دارد. این نوع زغال سنگ حالت پوکی دارد و نامرغوب تر از شکل های دیگر می باشد. این نوع زغال سنگ مواد فراری زیادی دارد. زغال سنگ های قیردار و یا زغال سنگ های قهوه ای نیز از انواع زغال سنگ ها هستند. حدود سی و هشت درصد انرژی برق جهانی از زغال سنگ تامین می شود.
باید خاطر نشان کرد که به طور کلی زغال سنگ ها از پسماند گیاهان تشکیل می شوند و در مراحل مختلفی انواع زغال سنگ ها را تشکیل می دهند. زغال سنگ ها از در طول سالیان دراز مرحله به مرحله تشکیل می شوند که مرحله اول آن زغال سنگی است که مواد فرار زیادی در آن وجود دارد و به اصطلاح پوک است. به این زغال سنگ تورب گفته می شود. زغال سنگ تورب از جمله نامرغوب ترین زغال سنگ ها می باشد. بسیاری از معادن زغال سنگ حدود دویست و پنجاه سال پیش تشکیل شده اند .در ابتدا از این زغال سنگ ها از هر گیاه زنده ای تشکیل می شده اند.
سپس گیاهان عظیم دیگری مانند سرخس ها و گیاهان و درختان بسیار بزرگی در باتلاق ها رشد کردند. این درختان وقتی که از بین می رفتند و می شکستند در باتلاق ها می افتادند و در همان جا فعل و انفعالات شیمیایی بی هوازی انجام می شد و بر اثر خروج اکسیژن تسریع می گشتند. این لجن ها بر اثر فشار در سال های طولانی به زغال سنگ تبدیل می شدند.

چه موقع زغال سنگ نارس تولید می‌شود؟

باتلاق‌های تورب در آب و هوای ملایم و مرطوب شکل می‌گیرند.
وقتی که خشک‌شدن زمین به حدی است که استخرهای آب، توده‌های هوا و گیاه متلاشی شده را فرو می‌برند و از فساد کامل آن جلوگیری می‌کنند.
بعد از کندن و بیرون آوردن باتلاق، تورب به‌جامانده در فضای باز خشک می‌گردد.
زمانی که آب آن تبخیر شود، به آسانی خواهد سوخت.
مقادیر وسیعی از تورب به‌عنوان سوخت فقط در کشورها با مناطقی که زغال سنگ کم است، استفاده می‌شود.
مقادیر زیادی برای آتش و اجاق در ایرلند، اسکاندیناوی و اتحاد جماهیر شوروی استفاده می‌شود.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط به ۱۱ ماهه پارسال ( منتهی به بهمن) گویای آن است که جوازهای تاسیس صادر شده برای سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج زغالسنگ و لینیت (از اقسام سنگ‌های زغال نارس) نسبت به دوره مشابه در سال ۹۷ رشد ۱۲۹.۷ درصدی دارد.

وضعیت واردات و صادرات تورب

نمودار واردات و صادرات تورب در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)