طرح استخراج و فرآوری انواع سنگ طبیعی

طرح استخراج و فرآوری انواع سنگ طبیعی

سنگ به مواد جامدی از پوسته زمین اطلاق می‌شود که از یک یا چند کانی که با یکدیگر پیوند یافته‌اند، تشکیل شده‌است. در زمین‌شناسی سنگ تجمعی طبیعی و جامد از مواد معدنی یا شبه معدنی است. لایه خارجی جامد زمین )سنگ‌کره (از سنگ تشکیل شده‌است. صخره‌ها سه گونه هستند:آذرین، رسوبی و دگرگون شده. دانش شناختن سنگ‌ها را سنگ‌شناسی می‌گویند. عنصر اصلی تشکیل دهنده تمامی سنگ‌ها سیلیس است.

انواع سنگها

سنگ‌های آذرین، رسوبی و دگرگون. سنگ‌های آذرین از ماگمای سرد شده بوجود می‌آیند. اگر ماگما در سطح سرد شود، سنگ‌هایی مثل بازالت بوجود می آیندو اگر در درون زمین سرد شوند، سنگ‌های بوجود آمده گرانیت نامیده می‌شوند. سنگ‌های رسوبی از ذرات سایر سنگها بوجود می‌آیند. مثلاً ماسه سنگ از ماسه درست شده است. ماسه به نوبهٔ خود عمدتاً شامل کوارتز می‌باشد، یک نوع کانی که در گرانیت وجود دارد، مثال دیگر سنگهای آهکی هستندکه از صدف موجودات دریایی، بوجود می‌آیند. سنگ‌های دگرگون، سنگ‌هایی هستند که در اثر فشار و حرارت، تغییر یافته‌اند. مثلاً حرارت زیاد، سنگ آهک را به مرمر تبدیل می‌کند.

سنگ‌های آذر آواری و توفها

این سنگها، جزو سنگهایی هستند که از نظر ماده اولیه جز سنگهای آذرین و از نظر محل و طرز تشکیل جز سنگهای رسوبی هستند.
میگماتیت‌ها: میگماتیت‌ها در زبان یونانی به معنی اختلاط است و عبارت از سنگی مرکب و ناهمگن که قسمتی از آن رنگ روشن و ظاهر گرانیتی داشته و قسمت دیگر از نوع گنیسی و از کانیهای تیره تشکیل شده است. این سنگ حد واسط سنگهای آذرین و دگرگونی است.
گرانیت آناتکسی: این گرانیت‌ها منشأ رسوبی دارند و معمولاً رسهای شیستی سرشار از کوارتز، گریواک و آرکوز مولد این گرانیت می‌باشند. اگر این سنگهای رسوبی تحت تأثیر دگرگونی ناحیه‌ای شدید قرار گیرند، بخشی از این سنگها ذوب شده و ماده حاصل از ذوب در فرآیندهای سنگ‌زایی مجدد یعنی تولید ماگمای پالین ژنتیک یا گرانیت‌هایی که از ذوب رسوبات به وجود می‌آیند، شرکت می‌کند.
در سنگهای رسوبی در اثر دیاژنز تغییراتی صورت می‌گیرد که در این صورت نه می‌توان این سنگها را سنگهای رسوبی اولیه دانست و نه می‌توان آنها را جزو سنگهای دگرگونی طبقه بندی کرد.

با ارزش‌ترین مواد معدنی

سنگ‌های قیمتی مانند الماس، یاقوت، یاقوت کبود، زمرد با ارزش‌ترین مواد معدنی هستند، طلا و نقره نیز اگر چه جزء مواد معدنی محسوب می‌شوند اما در طبیعت آنها را بصورت عنصر می‌توان یافت. الماس که شکل خالص اما کمیاب کربن است تحت فشار زیاد در اعماق زمین حاصل می‌شود و سخت‌ترین ماده طبیعی است.

شرح مختصر از فرآیند طرح استخراج و فرآوری انواع سنگ طبیعی

الف: روش‌های متعدد فرآوری سنگ‌های طبیعی
۱- روش فرآوری سنگ بوسیله خط تولید لمینیت
این سبک از فرآوری، انقلابی در تولید تایل بوجود آورده است و آخرین متد تولید می‌باشد که باعث ایجاد ارزش افزوده بسیار بالایی می‌شود.
در این روش از هر تن سنگ کوپ (قله) بین ۳۰ تا ۴۰ متر مربع تایل استخراج می‌شود.
از محاسن دیگر این روش می‌توان به سبک سازی ساختمانها اشاره نمود و اینکه بدین وسیله می‌توان دربهایی با روکش سنگ طبیعی تولید کرد.
-۲ روش فرآوری سنگ بوسیله خط تولید اسلب
این سبک از فرآوری سالهاست که در دنیا مرسوم است و از هر تن سنگ ۱۶ متر مربع اسلب بدست می‌آید.
در ایران نیز تعدادی از کارخانه‌های سنگبری ازاین تکنولوژی برخوردار هستند. البته تولید در ایران کمتر می‌باشد. (بین ۱۲ تا ۱۴ متر مربع درتن خروجی)
نا گفته نماند که عواملی از جمله ابعاد بلوک و قطر برش در تولید متراژ مؤثر هستند.
این روش از تولید، بعنوان روش استاندارد تولید سنگهای ماربل در دنیا شناخته شده است و ارزش افزوده خوبی ایجاد می‌کند. در ترویج این سبک، روش تولید معادن تأثیر دارند. (سلامت, ابعاد و تناژ سنگ (
-۳ روش فرآوری سنگ بوسیله خط تایل
این سبک از فرآوری به جهت استفاده از قله بر، هم تولید بشدت پایین می‌آید (۷ تا ۸ متر مربع) و هم ضایعات زیادی بعمل می‌آورد (۶۰% وزن سنگ تبدیل به ضایعات می‌شود) که البته غیر قابل اجتناب است. ازآنجاییکه بخش زیادی از قله‌ها رگه دار، کوچک و چند وجهی می‌باشند ما مجبوریم آنهارا بوسیله قله بر فرآوری کنیم.
در این خصوص روشهای جدیدی جهت فرآوری ضایعات و زیر سایزها معرفی شده است که بوسیله بهره گیری از این روشها سطح متراژ در واحد تن را می‌توان ارتقا داد (به ۱۱ تا ۱۲ متر مربع در تن) که درآینده این روشها را به شما معرفی خواهیم کرد.

ظرفیت تولید سالانه

۱ میلیون مترمربع انواع سنگهای تزئینی به صورت تایل و اسلب

میزان سرمایه مورد نیاز جهت تولید

بودجه: بیش از ۹۰ میلیارد تومان
نام محصول: طرح استخراج و فرآوری انواع سنگ طبیعی
ظرفیت تولید: ۱ میلیون متر مربع در سال
نرخ برابری دلار: ۱۴۰۰۰۰ هزار ریال
قیمت ماشین آلات تولید طرح استخراج و فرآوری انواع سنگ طبیعی:
سرمایه ثابت: ۹۵۲۰۰۰ میلیون ریال

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)