طرح بازیافت روی

روی یک فلز غیر قابل بازیافت غیر آهنی است و می تواند به طور نامحدود قابل بازیافت و بدون از بین رفتن خصوصیات فیزیکی یا شیمیایی باشد.در حال حاضر ، تقریبا ۷۰٪ روی از پالایش اولیه سنگ معدن روی (از جمله ۱۰-۱۵٪ از منابع بازیافتی).حدود ۳۰٪ مستقیماً از روی قابل بازیافت (۸۰٪ روی موجود برای بازیافت) حاصل می شود.با پیشرفت فن آوری سطح بازیافت همچنان ادامه می یابد.طول عمر بالای محصولات فولادی با روکش روی در ساخت و ساز باعث می شود پیش بینی ظهور آنها در جریان زباله ها دشوار باشد.بنابراین کار بیشتری در این زمینه انجام خواهد شد.روی یک فلز غیر آهنی قابل بازیافت است و قابل بازیافت به طور نامحدود است.

ذخایر روی

روی ۲۷مین عنصر رایج در پوسته زمین است. جهان به طور طبیعی از روی فراوان است.تخمین زده می شود حتی یک مایل مکعب از آب دریا حاوی ۱ تن روی باشد.تخمین زده می شود که اولین مایل پوسته خاکی زیر زمین دارای ۲۲۴،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تن روی باشد و ۱۵ میلیون تن دیگر نیز در بستر دریا قرار دارد.با این وجود ، چنین برآوردهایی برای بهره‌برداری از این منابع اقتصادی و یا از نظر زیست محیطی قابل قبول نیست.ذخایر روی – مانند منابع طبیعی – یک مقدار ثابت در طبیعت نیست.

ذخایر با توجه به زمین شناسی و تعامل اقتصاد ، فناوری و سیاست تعیین می شوند.اصطلاح ذخیره ، بخشی از منابعی را که نقشه برداری و اندازه گیری شده و ممکن است مورد استفاده قرار گیرد ، در حال حاضر یا در آینده نشان می دهد.بنابراین ، ذخایر وضعیت دانش ، فناوری و ارزش روی را در یک زمان معین منعکس می کنند.

این منابع طبیعی به طور فزاینده ای با عرضه بازیافت روی افزایش می یابد.ذخایر روی اثبات شده از دهه ۱۹۵۰ به طرز چشمگیری افزایش یافته است ، زیرا اجسام سنگ معدنی بزرگی در بسیاری از مناطق جهان کشف شده اند.از این رو پایداری منابع سنگ معدن روی را نمی توان به سادگی با خارج کردن از عمر معادن پیشرفته معادن روی مورد قضاوت قرار داد.با وجود افزایش مصرف روی از ۱۹۹۵-۲۰۰۵ ، ذخایر روی در جهان به میزان قابل توجهی در همان دوره افزایش یافته است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت بازیافت روی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک بازیافت روی : ۳۷۱۰۴۱۲۳۱۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت بازیافت روی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

بازیافت روی
در پایان عمر مفید خود ، روی حاصل از محصولات مدرن قابل بازیافت و بدون زوال می باشد. علاوه بر پایداری در هنگام استفاده ، روی همچنین با کاهش مصرف انرژی ، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و به حداقل رساندن دفع زباله. در مرحله پایان عمر نقش مهمی ایفا می کند.

 

دو رویکرد که معمولاً برای ارزیابی میزان بازیافت روی مورد استفاده قرار می گیرد :

محتوای بازیافتی ، کسری از روی ثانویه در استفاده ، و نرخ بازیافت End of Life (EoL) ، کسری از روی بازیافت شده نسبت به مقدار موجود درEol روی بخشی اساسی از چرخه های فلزات چندگانه ، قادر به ایجاد اقتصاد مدور است.فلزات غیر آهنی در طبیعت هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند.

اجزای سنگ معدن اغلب از مخلوط مواد معدنی تشکیل شده و همیشه عناصر کمیاب و گاه با ارزش در سنگ معدن فلزی پایه و کنسانتره وجود دارد.هنر ذوب فلز در بهبودی نه چندان زیاد فلز اصلی ، بلکه جدا کردن همه عناصر دیگر به گونه ای است که می توانند مواد اولیه خوراکی برای سایر فرایندهای بازیابی باشند.ذوب روی نیز از این قاعده مستثنی نیست: هنگام پالایش فلز روی ، فرآورده های جانبی با سایر فلزات غلیظ تولید می شوند.

نقره ، مس ، گاهی اوقات حتی ایندیم و ژرمانیوم نیز از جمله این موارد هستند.در حالی که این فرآورده های غلیظ متراکم را به سایر تولید کنندگان فلز ارائه می دهند.کارخانه های ذوب و پالایشگاه های فرعی محصولات جانبی دیگری از دیگر تولید کنندگان فلز دریافت می کنند.غبار غنی سازی فولاد غده ، به اصطلاح اکسیدهای وائلز یک نمونه مشهور است.

امروزه این چرخه های چند فلزی طولانی مدت بیش از هر زمان دیگری توجه بیشتری را به خود جلب می کنند:افزایش بازیافت محصولات حاوی فلز دوباره به مواد مختلط منتهی می شود.صنعت فلزات غیر آهنی این موارد را در چرخه های موجود معرفی کرده و آنها را به نیازهای اقتصاد مدور تبدیل می کند.

فلز روی به دلیل حجم تولید بالایش، معمولا قیمت پایین تری در مقایسه با فلزات دیگر دارد. همان طور که در سایر مقالات روی پوشان اشاره کردیم، این فلز در پوشش های گالوانیزه نقش فدا شونده دارد. برای تولید صفحات فولادی گالوانیزه دو سوم را روی تشکیل می‌دهد. این فلز به دلیل به صرفه بودن در برابر خوردگی کاربرد بسیاری دارد. همچنین به دلیل کاربرد زیاد بخش بسیاری از آن همیشه هدر می‌رود. خودرو های جدید حدود ۵۰ درصدشان، دارای صفحات فولادی گالوانیزه هستند. منابع بسیاری نیز وجود دارد که بازیافت روی در آن‌ها صورت می‌ گیرد.

روش بازیافت فلز روی
  1. برای تولید شمش روی، قراضه ریخته گری برگشت داده می‌شود. سایر مخلوط‌ های قراضه فلز نیز حاوی روی است. در عملیات ابتدایی آماده سازی قراضه، گذار تفریقی و انحلال انجام می‌گیرد. در این مرحله همچنین بر اساس عیار روی، دسته بندی انجام می‌گیرد.
  2. مرحله بعدی تمیز کاری است. در مرحله تمیز کاری مواد خارجی حدف می‌شوند و کیفیت محصول افزایش می‌یابد. نتیجه این مرحله افزایش بازده است.
  3. این مرحله خردایش نام دارد. با انجام این مرحله روی راحت تر از آلاینده ها جدا می‌شود. از روش سرند کردن و طبقه بندی با هوا جهت تغلیط روی و افزایش بازده فرآوری استفاده می‌شود. البته بعضی از واحد های خردایش خودرو هم از روش جریان گردابی یا جدایش با واسط سنگین برای جدایش روی از ASR استفاده می‌کنند.
  4. در کوره گداز تفریقی، قراضه حاوی روی و سایر فلزات تا دمای تقریبی ۳۶۰ درجه سانتی گراد گرم می‌شود. در این دما روی ذوب می‌شود در حالی که سایر فلزات ذوب نمی‌شوند. روی مذاب کف کوره جمع شده و خنک می‌شود و قراضه باقی مانده نیز خنک شده و جدا می‌گردد.  این قراضه با سایر روش‌ های فرآوری تحت عملیات قرار می‌ گیرد. روی همچنین از گرد و غبار، محلول‌های خروجی از فرایند و پساب اسیدی معدن قابل بازیابی است.
وضعیت واحد های فعال بازیافت روی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال بازیافت سرب در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات بازیافت روی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

دلیل بازیافت ضایعات روی چیست؟

بازیافت این ضایعات در وهله اول برای کاهش آلودگی محیط زیست اهمیت زیادی دارد زیرا قراضه های آهن و روی به دلیل کاربرد گسترده ، حجم زیادی از ضایعات شهری و زباله های ساختمانی و بسیاری از ضایعات کارگاهی را تشکیل می دهند.از دیگر دلایل بازیافت این فلزکاهش قابل توجه هزینه های تولید و همچنین صرفه جویی در منابع طبیعی است. بازیافت روی  نسبت به تولید این فلز از سنگ معدن گازهای سمی کمتری ایجاد می کند بنابراین می تواند به حفظ سلامت محیط زیست و انسان ها کمک کند.علاوه بر موارد فوق با بازیافت این ضایعات می توان زمینه اشتغال‌زایی تعداد زیادی از افراد را فراهم کرد و با فروش این ضایعات به کشورهای دیگر در این زمینه سودآوری کرد.این فلز را می توان با تبدیل به وسایل دیگر بارها و بارها بازیافت کرد بدون اینکه خواص آنها تغییری کند به همین دلیل بازار خرید و فروش ضایعات آهن و روی در سراسر دنیا بسیار پر رونق است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح بازیافت روی

ظرفیت تولید سالیانه :  ۳۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

لازم به ذکر است محاسبات مالی صورت گرفته بدون در نظر گرفتن هزینه زمین مورد نیاز است.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)