طرح تولید آبکاری قطعات پلاستیکی

باید توجه داشت که بسیاری از پلاستیک ها قابلیت آبکاری دارند اما در عین حال آبکاری پلاستیکها برای آن دسته ازپلاستیک ها استفاده می‎شود که بعد از آبکاری چسبندگی مناسبی بین پوشش و قطعه پلاستیکی بوجود آید.

مجموعه فرآیندهایی که تحت آن، سطح قطعات فلزی و یا غیر فلزی (اجسام رسانا، نیمه رسانا و نارسانا) با لایه هایی از فلز یا غیر فلز جهت دستیابی به سطوح مناسب برای کاربردهای صنعتی و یا تزئینی و کاهش هزینه تولید، پوشیده میشوند را آبکاری می گویند.

به طور کلی آبکاری قطعات پلاستیکی صنعتی نو محسوب میگردد چراکه اولین قطعات پلاستیکی آبکاری شده با جریان برق (Electroplating) در سال ۱۹۶۳ وارد بازار شدند. سبکی پلاستیکها در مقابل فلزات، روش تولید ساده و امکان قالب گیری سریعتر و راحت تر آنها، عدم نیاز به پرداخت کاری بعد از قالب گیری، استحکام فیزیکی قابل قبول و مناسب و مقاوم بودن آنها در برابر فرسودگی و قیمت تمام شده پایین تر در مقایسه با مشابه فلزی باعث شده است که این صنعت به سرعت رشد و توسعه یابد.

به طوری که امروزه علاوه بر ABS (که اولین و تنها پلیمری بود که تا سال ها قابل آبکاری بود) با استفاده از حلالهای ویژه، بسیاری دیگر از پلاستیکها قابل آبکاری میباشند و استفاده از قطعات پلاستیکی آبکاری شده در صنایع مختلف از جمله اتومبیل سازی، لوازم خانگی(یخچال، تلویزیون، رادیو، ضبط و پنکه)، اسباب بازی، موتور سیکلت و دوچرخه، دکمه و زیور آلات روز به روز کاربرد بیشتری مییابد.

 

تاریخچه آبکاری در ایران معاصر

تاریخچه آبکاری نوین در ایران به پیش از یکصد سال پیش باز می گردد. (١٢٧٧ ه.ش). ابراهیم خان صحاف باشی (پدر سینمای ایران) اولین کارگاه آبکاری را در خیابان لاله زار نو تاسیس نموده و با نصب انواع وانهای آبکاری نیکل، مس، برنج، نقره و دستگاههای جنبی مورد نیاز، آبکاری صنعتی را در ایران پایه گذاری نمود.

 

پلاستیکهایی که امروزه به طور وسیع آبکاری می‎شوند عبارتند از

• آلیاژ ABS
• پلی سولفون
• نایلون
• پلی استر
• پلی اتراترکتون ( Polyetheretherkeetone )
• پلی پروپیلن
• پلی آریل اتر
• پلی فنیل اکسید
• تفلون
• پلی اتریمید
در بین این پلاستیکها ABS با خواصی چون قالب پذیری و انعطاف پذیری خوب، هزینه پائین تولید،چسبندگی بالا، کیفیت ظاهری خوب، پایداری ابعادی و تولید آسان بهترین نوع پلاستیک برای آبکاری می باشد. این پلاستیک از پلیمریزاسیون سه ماده اکریلو نیتریل، بوتادین و استایرن بدست می آید و دارای وزن مخصوص ۱.۰۴ گرم بر سانتیمتر مکعب بوده و رنگ آن کدر است، در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد نرم میشود.بوتادین جزء لاستیکی این پلاستیک است که به صورت ذره هایی با قطر کمتر از یک میکرون در شبکه اکریلو نیتریل- استایرن پخش شده است.ذرات لاستیکی مذکور، این ماده را ارتجاعی میکند. این ذرات در تماس با محلولهای شیمیایی خورده میشوند و حفره هایی در پلاستیک ایجاد میکنند که این حفره ها، چسبندگی لایه فلزی آبکاری شده را روی پلاستیک بهبود می‎بخشند.

 

 

کاربرد آبکاری پلاستیک

به منظور تولید قطعات با اشکال هندسی پیچیده، پلاستیک از جمله مواد مناسب است. آزادی در طراحی قطعه، سهولت در تولید، وزن کمتر قطعه وهمچنین قیمت اقتصادی از جمله عوامل تاثیرگذار در جایگزینی فلزات توسط پلاستیک است.

امروزه با کمک صنعت آبکاری پلاستیک و ایجاد یک لایه فلزی به رنگ‌های متفاوت بر روی قطعه، دامنه استفاده از قطعات پلاستیکی به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

باید توجه داشت که بسیاری از پلاستیک‌ها قابلیت آبکاری دارند اما در عین حال آبکاری برای آن دسته از پلاستیک‌ها استفاده می‎شود که بعد از آبکاری چسبندگی مناسبی بین پوشش و قطعه پلاستیکی ایجاد می‌شود.

در بین انواع پلاستیک‌ها ABS با خواصی چون قالب‌پذیری و انعطاف‌پذیری خوب، هزینه پائین تولید،چسبندگی بالا، کیفیت ظاهری خوب، پایداری ابعادی و تولید آسان بهترین نوع پلاستیک برای آبکاری می‌باشد.

 

کاربرد آبکاری در صنایع مختلف

صنایع لوازم خانگی در ساخت تلویزیون، یخچال، آبگرمکن، بخاری، پلوپز
صنایع مخابرات در ساخت تلفن، کابلهای انتقال نیرو
صنایع موتور سیکلت سازی و دوچرخه سازی
صنعت ساختمان در ساخت و تولید وسائل آشپزخانه، درب و پنجره آلومینیومی، تولید شیشه رفلکس
صنایع پزشکی و دندانپزشکی
تولید کنندگان یراق آلات
صنایع برقی در تولید کلید و پریز
صنایع بسته بندی در ساخت و تولید قوطی سازی
صنایع نفت، پتروشیمی
سازندگان ابزار دقیق
صنایع روشنایی در ساخت و تولید لوستر
صنعت کامپیوتر در ساخت مدار
ساخت انواع مدار چاپی یکی از مهمترین تولیدات صنعت آبکاری میباشد که اهمیت ویژه ای در ساخت و تولید رایانه ها، تلویزیون و قطعات الکترونیک دارند. قابل توجه است که در ساخت مدار چاپی قطعه از پلاستیکها انتخاب و سپس سطح آن را به روش آبکاری متالیزه نموده و فلز مورد نظر را که عموماً طلا است بر آن رسوب میدهند.

 

روش های متداول آبکاری

با توجه به نیاز صنایع و براساس استانداردهای جهانی، پوشش ها بر اساس یکی از روشهای ذیل بر روی قطعه ایجاد می شوند:

آبکاری های الکتریکی (Electroplating) از جنس آهن، ایندیم، برنج، پالادیم، پلاتین، سرب، رودیم، روی و آلیاژهای آن، طلا و آلیاژهای آن، قلع و آلیاژهای آن، کادمیم، کرم (تزیینی، سخت، آلیاژی)، مس، نقره، نیکل
آبکاری های تبدیلی (Coating Conversion :(آندایزینگ (معمولی، رنگی، سخت)، فسفاته ها، کروماته ها
آبکاری های شیمیایی (Plating Electroless) مس، نیکل
آبکاری های تبادلی (Plating Immersion ): طلا، مس، نقره، نیکل
آبکاری به روش غوطه وری گرم (داغ) (dip Hot Plating): آلومینیوم، روی، سرب، قلع
آبکاری موضعی(قلمی) (Plating Selective)
آبکاری در خلأ (Plating Vacuum )
آبکاری تماسی (Contact Plating)
الکترولاک (Electro- lacquering)
رنگ آمیزی الکتریکی (Electropainting)
پوشش پودری (Powder Coating)
قطعه سازی الکترولیتی (Electroforming)
پوشش دهی مکانیکی(Plating Mechanical)
آبکاری نفوذی (Diffusion Coating)

 

کد ایسیک مرتبط با صنعت تولید آبکاری قطعات پلاستیکی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

آبکاری قطعات پلاستیکی                                ۲۵۲۰۱۶۷۲
آبکاری قطعات پلاستیکی به روش الکتروپلیتینگ ۲۵۲۰۴۱۲۹۰۹

 

روشهای پوشش دهی پلاستیک‌ها

۱-آینه کاری :

ابتدا قطعه را زبر کرده (در سطوح آن خلل و فرج ریز ایجاد کرده ) متعاقبا با کلرید قلع دو ظرفیتی آن را حساس کرده و سپس با استفاده از پاشیدن دو محلول شیمیایی به طور هم زمان بر روی قطعه و در اثر مخلوط شدن دو محلول، فلز نقره احیا شده و در سطوح قطعه به صورت یک فیلم درخشنده خواهد نشست.

۲-استفاده از لاک‌های هدایت کننده:

استفاده از لاک‌های هدایت کننده که از مخلوط رزین های آلکید و اپوکسی با ذرات میکرونی گرافیت یا نقره یا پودر فلزی تهیه می‌شوند، علیرغم گران بودن این لاک‌ها کاربرد این روش بیشتر بر روی قطعاتی است که به لحاظ شیمیایی قابلیت آبکاری را ندارند.

۳-پوشش گذاری تحت خلا :

پوشش گذاری تحت خلا نیز که با فرایندهای مختلفی صورت می‌گیرد، از روش‌های متداول و رایج جهت پوششدهی غیر هادی‎ها به ویژه پلاستیک‌ها می‌باشد.با استفاده از این روش، پوشش‌هایی با ضخامت یک نانومتر تا یک میکرون قابل حصول می‌باشد. به لحاظ نازکی پوشش داده شده با این روش در مقایسه با آبکاری قطعه به روش الکتروپلیتینگ استفاده از لاکه‌ای شیمیایی قبل و بعد از پوشش دهی به منظور دستیابی به یک سطح با کیفیت بالا و محافظت‌شده ضروری می‌باشد.

۴- الکتروپلیتینگ:

این روش متداول‌ترین روش آبکاری پلاستیک‌هاست و دارای مراحل مختلف پوشش دهی الکترولس و الکترولیتی است.

 

وضعیت واحد های فعال تولید آبکاری قطعات پلاستیکی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید دولومیت کلسینه در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

 

توضیح موارد مصرف و کاربرد آبکاری

به طور کلی هدف از آبکاری و ایجاد پوشش بر روی قطعات پلاستیکی یکی از اهداف ذیل است:

اهداف زینتی: زینت دادن و زیبا کردن قطعه و مشتری پسند کردن آن
اهداف فنی: افزایش مقاومت قطعه در برابر سایش، قابلیت هدایت سطح قطعه، صیقلی کردن و قابلیت انعکاس نور.

 

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به اهمیت زیاد فلزات در دنیای امروز و محدود بودن منابع فلزات و گران بودن این مواد و نیز تولید روزافزون پلاستیکها که با قیمت مناسب در اختیار صنایع قرار گرفته است، لزوم استفاده از پلاستیکها به جای فلزات بیش از پیش نمایان میگردد. در مواردیکه نیاز به درخشندگی و فلز باشد، میتوان قطعه پلاستیکی را آبکاری نمود. همچنین با این کار مقاومت قطعه نیز افزایش مییابد و با هزینه کمتری میتوان قطعات زیادتری تولید کرد.

 

 

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

آبکاری قطعات پلاستیکی فرآیندی کاملاً فیزیکی است. از اینرو، واحدهای صنعتی در مناطقی احداث میشوند که به مراکز مصرف نزدیک باشند. به همین دلیل، واردات و صادرات برای این محصول صورت نمیگیرد.

همچنین، آمار دقیقی در خصوص ظرفیت، تولید و مصرف قطعات پلاستیکی آبکاری شده در مناطق مختلف جهان وجود ندارد. اما آنچه مسلم است کشورهای تولید کننده لوازم خانگی، لوازم الکتریکی و الکترونیکی و مخابراتی و وسایل تزیینی تولید کننده این نوع قطعات هستند و میتوان چنین نتیجه گرفت که فرایند آبکاری قطعات پلاستیکی تقریبا در اکثر کشورهای دنیا صورت میگیرد.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید آبکاری قطعات پلاستیکی

ظرفیت تولید سالیانه : ۹۵ هزار متر مربع آبکاری
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ هزار مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)