طرح تولید آستر چوب (شاپان)

شاپان یا شاپون، نوعی رنگ آستری است که برای تغییر رنگ زمینه چوب مورد استفاده قرار می گیرد. این آستری برای قهوه ای کردن چوب، پتینه کاری و … کاربرد فراوانی دارد. شاپان نمی تواند به تنهایی به عنوان لایه استفاده شود. به همین دلیل، باید در لایه های بعد توسط انواع وارنیش تثبیت و مورد محافظت قرار گیرد. رنگ های آستری ها انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان رنگ های آستری پایه آب، فوری و روغنی را نام برد. بیشترین کاربرد شاپان، رنگ کردن چوب های روسی است. رنگ این نوع چوب کرم است و برای تغییر آن رنگ شاپان مورد استفاده قرار می گیرد. در انگلیسی شاپان در خانواده بزرگ Stain قرار می گیرد. معادل واژه شاپان در انگلیسی، رنگ روغنی آلکیدی است. واژه Gel stain نزدیک ترین نامی است که می توان آن را مشابه شاپان مرسوم در ایران قرار داد. این آستری در مشتقات نفتی مانند نفت، تینر روغنی، گازوئیل و بنزین به خوبی حل می شود. اما، بهترین حلال آن برای استفاده در رنگ کاری بنزین است.(طرح تولید آستر چوب (شاپان))
از آن جایی که این رنگ جذب چوب می شود و لایه ایجاد نمی کند باید از حلالی استفاده کرد که فرار بوده و به راحتی تبخیر می شود. بنزین حلالی است که این ویژگی ها را داشته و به سرعت تبخیر می شود. موادی نظیر نفت و گازوئیل مدت زیادی روی سطح چوب باقی مانده و سطح چوب را چرب می کنند. در این حالت وقتی رنگ های فوری روی سطح چوب اجرا شوند، بین رنگ و چوب چسبندگی اتفاق نمی افتد. به همین دلیل، پس از مدتی رنگ پوسته می شود. برخی از تینر روغنی و برخی دیگر از نفت یا گازوئیل برای حل کردن شاپان استفاده می کنند. با وجود این که این حلال ها شاپان را حل کرده و از غلظت بالای آن می کاهند، اما مدت زمان خشک شدن آستری را به مراتب افزایش می دهند. شاپان نوعی وارنیش است و قابلیت خشک شدن روی چوب را نیز دارد.

انواع مختلف آستری های رنگ شاپان

از انواع آستری ها برای رنگ کردن چوب، آستری هایی که به صورت پودری شکل هستند و در آب حل میشوند و نوع دیگر آستری ها از نوع روغنی هستند، به خاطر طولانی بودن زمان خشک شدن آستری های پودری و راحت نبودن استفاده از آنها که باعث طولانی شدن پروسه رنگ آمیزی چوب میشود، به همین دلایل آستری های روغنی محبوب ترین روش برای ماده اولیه رنگ شاپان میباشند.
علاوه بر موارد ذکر شده از علت های استفاده بیشتر از آستری های روغنی، قیمت معقول و مناسب آن، کار کردن راحت با آن روی کار مورد نظر، همچنین آستری های روغنی به حلال های ارزان تری مثل بنزین احتیاج دارند، بنابراین همه این عوامل باعث میشود آستری های روغنی انتخاب اول میان نقاشان و صنعتگران باشد.

رنگ بندی های رنگ شاپان

از رنگ های محبوب شاپان که بیشترین استفاده را دارد، رنگهای قهوه ای پررنگ و قهوه ای روشن، رنگ طلایی، طیف های مختلف رنگ قرمز، رنگ گردویی و فندقی میباشد، از شاپان برای ساختن این رنگها استفاده میشود.

کاربرد شاپان چیست؟

از شاپان به‌عنوان رنگ آستر و پایه چوب استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین مصارف شاپان بر روی چوب روسی (نراد، یولکا، ساسنا و …) است. همان‌طور که می دانید رنگ چوب روسی کرم رنگ یا نخودی است و معمولاً برای این که اساتید رنگ سازه‌های ساخته شده با این نوع چوب‌ها را به قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره یا فندقی تغییر دهند، از آستری‌های روغنی مانند شاپان یا آستری فوری مانند جوهر استفاده می‌کنند.البته استفاده زا شاپان محدود به چوب روسی نیست و برای تغییر رنگ راش و بلوط و … هم از شاپان استفاده می شود. شاپان با توجه به قیمت ارزان آن، سهولت در اجرا بر روی قطعه چوبی و همچنین حلال ارزان (بنزین)، بسیار مورد توجه اساتید و علاقه‌مندان به رنگ کاری چوب قرار گرفته است.

انواع آستری برای شاپان کاری چوب؟

به طور کلی دو نوع آستر برای رنگ کاری چوب با شاپون استفاده می‌شود. یکی آسترهای پودری هستند و دیگری آسترهای روغنی هستند که با یکدیگر تفاوت هایی دارند، مثل:
آستر پودری: آستری های پودری حلال در آب هستند و به زمان بیشتری برای خشک شدن و اجرای مراحل بعدی رنگ کاری چوب نیاز دارند.
آستر روغنی: حلال آستری‌های روغنی، موادی مثل بنزین است و از نظر راحتی اجرای کار و همچنین قیمت، نسبت به مدل پودری مناسب‌تر است. با توجه به موارد گفته شده در بالا، حلال های روغنی برای شاپان کاری در بین متخصصین طرفدار بیشتری دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آستر چوب (شاپان)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک آستر چوب (شاپان) به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
آستری روغنی چوب۲۴۲۲۴۱۲۴۶۹

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید آستر چوب (شاپان)

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

مواد تشکیل دهنده رنگ شاپان چیست؟

مهم ترین متریال سازنده ی رنگ شاپان همان قیر می باشد. که پس از به اتمام رسیدن فرآیند تصفیه شدن قادر است که به عنوان رنگ شاپان در صنایع رنگ کاری چوب استفاده شود، رنگ های رایج شاپان معمولا به رنگ های سیاه و قهوه ای است که در اندازه های یک کیلویی عرضه میشود، رنگ قهوه ای در واقع ترکیبی از رنگهای سیاه شاپان در کنار پودرهای افرایی است، اگر میخواهید رنگ قهوه ای شما تیره نشود و کمی کمرنگ تر باشد، میتوانید از مقدار کمی بنزین استفاده کنید تا رنگ آن را ملایم تر کند.
اگر تمایل دارید، رنگ شاپان شما به رنگ قرمز متمایل شود از شاپان قهوه ای و بنزین به میزان بیشتری استفاده نمایید تا رنگ قهوه ای مایل به قرمز حاصل شود. ظاهر میان شاپان سیاه و قهوه ای فرقی با هم ندارد و اگر مایل هستید، کار چوبی مورد نظرتان گردویی یا فندقی باشد، باید از رنگ قهوه ای شاپان استفاده کنید.

روش ساخت شاپان چگونه است؟

برای استفاده از شاپان باید ابتدا آن را رقیق نمود. شاپان در مشتقات نفتی مانند نفت، تینر روغنی، گازوئیل و بنزین حل می شود. اما برای استفاده در رنگ کاری بهترین حلال آن بنزین است. همانطور که اشاره شد شاپان جذب چوب می شود و لایه ایجاد نمی کند. بنابراین باید حلال آن فرار بوده و تبخیر شود. بنزین این قابلیت را دارد و به سرعت تبخیر می شود. اما موادی مانند نفت و گازوئیل مدت زیادی روی سطح چوب باقی می مانند و سطح چوب چرب می شود. در این حالت وقتی رنگ های فوری روی سطح چوب اجرا شوند، چسبندگی بین رنگ و چوب اتفاق نمی افتد و بعد از مدتی رنگ پوسته می شود. همچنین قابلیت حل کردن شاپان توسط نفت و گازوئیل کم است و نمی توان توسط این حلال ها شاپان تیره تهیه نمود. برای ساخت شاپان ابتدا به مقدار لازم بنزین را در ظرفی بریزید و کم کم به آن شاپان اضافه کنید. با هر بار اضافه کردن شاپان، ترکیب را به خوبی هم بزنید تا شاپان به طور کامل در بنزین حل شود. هر چه نسبت بنزین به شاپان بیشتر باشد رنگ شاپان روشن تر خواهد شد و هر چه شاپان بیشتری در بنزین حل شود رنگ آن تیره تر خواهد شد. شاپان مشکی پس از رقیق شدن شبیه به رنگ گردویی و شاپان قهوه ای نیز پس از رقیق شدن شبیه به رنگ فندقی می شود. با اضافه کردن کمی رنگ روغنی اخرایی یا قرمز به شاپان می توان آستری فندقی را ایجاد نمود. همچنین می توان از رنگ های جوهری در شاپان برای ایجاد طیف رنگ های مختلف استفاده کرد. توجه داشته باشید که اگر مدتی از تهیه شاپان خام گذشته باشد غلظت آن زیاد شده و سفت می شود. برای رقیق نمودن آن مقداری بنزین را در ظرفی ریخته و در آن مقداری شاپان بریزید و درب آن را ببندید. بعد از گذشت یک روز شاپان نرم شده و با هم زدن به راحتی در بنزین حل می شود.

جدول واحد های فعال تولید آستر چوب (شاپان)

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده آستر چوب (شاپان) در کشور به تفکیک استان آمده است.

نام واحداستانشهرستانظرفیتواحد سنجش
مدرن اکسیر آیندهاصفهانگلپایگان۱۰تن
رنگسازی نیپون و ایرانیانالبرزاشتهارد۳۰۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۳۱۰تن

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید آستر چوب (شاپان)

ظرفیت تولید سالیانه: ۱۵۰ تن
نرخ برابری دلار: ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۵.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۳۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۵ امتیاز)