طرح تولید آلکیل فنل

آلکیل‌فنول‌ها، خانواده‌ای از ترکیبات ‌آلی هستند که از آلکیل‌دار کردن فنول‌‌ها که یک واکنش شیمیایی در شیمی آلی است که طی آن یک گروه آلکیل به یک مولکول متصل می‌شود، بوجود می‌آیند. این گروه می‌تواند به صورت کربوکاتیون، رادیکال، کاربن یا کربانیون جابجا شود. آلکیل دار کردن موجب افزایش تعداد اتمها و در نتیجه افزایش جرم مولکولی محصول واکنش می‌شود. از کاربردهای این فرایند در تولید سوخت‌های هیدروکربنی با عدد اکتان بالا است که نخستین بار در طول جنگ جهانی دوم و برای تولید سوخت هواپیماها توسعه یافت. همچنین از دیگر کاربردهای این واکنش در شیمی‌درمانی و به منظور درمان سرطان از طریق آسیب رساندن به دی‌ان‌ای سلول‌های سرطانی است.
فنول‌ در دسته‌بندی ترکیبات آلی به دسته‌ای از ترکیبات گفته می‌شود که در آن یک گروه عاملی هیدروکسیل (—OH) به‌طور مستقیم به یک هیدروکربن آروماتیک متصل باشد. نکته قابل توجه در مورد این ترکیبات این است که با وجود گروه عاملی هیدروکسیل، این ترکیبات جزو دستهٔ الکل‌ها طبقه‌بندی نمی‌شوند. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد آن نیز اسیدیته بالای این ترکیبات است. فنول‌ها به علت دارا بودن گروه هیدروکسی تا حدودی مشابه با الکل‌ها هستند. فنول‌ها معمولاً دارای نقطه ذوب پایینی هستند، اما به علت امکان تشکیل پیوندهای هیدروژنی نقطه جوش بالایی دارند. فنول به دلیل تشکیل پیوند هیدروژنی در آب محلول است ولی بیشتر مشتق‌های آن در آب کم محلول یا نامحلول هستند. بسیاری از مشتق‌های فنولی کاربرد دارویی و صنعتی دارد. فنول نسبت به حلقه بنزن بسیار فعال‌تر بوده و به راحتی در واکنش‌های جانشینی الکترون‌دوستی حلقه شرکت می‌کند. همان‌طور که در واکنش بالا نیز مشخص گردیده است، انجام واکنش برم‌دار کردن فنول نیازی به کاتالیزور اسید لوئیس ندارد و واکنش، تا برم‌دار شدن کامل حلقه پیش می‌رود. انجام واکنش نیتراسیون نیز در شرایط ملایم‌تری نسبت به بنزن رخ می‌دهد. یکی از واکنش‌های معروف در مورد فنول، واکنش کولب می‌باشد که طی آن ۲- هیدروکسی بنزوئیک اسید یا سالیسیلیک اسید که ماده اولیه تولید آسپیرین می‌باشد، تولید می‌گردد. در اثر واکنش باز با فنول و به علت خاصیت اسیدی هیدروژن فنولی، یون فنوکسید ایجاد می‌گردد.
آنیون فنوکسید حاصل می‌تواند با حلقه بنزن رزونانس کند. یون فنوکسید حاصل در ادامه به CO2 حمله می‌کند و در نهایت با اسیدی کردن محیط محصول نهایی که همان ۲- هیدروکسی بنزوئیک اسید می‌باشد، حاصل می‌گردد. به‌طور کلی مکانسیم واکنش به صورت زیر می‌باشد. فنول تا حدودی خاصیت اسیدی دارد و در حضور آب پروتون از دست می‌دهد و به یون فنوکسید تبدیل می‌گردد. به‌طور کلی قرار گرفتن گروه‌های الکترون‌کشنده بر روی حلقه، خاصیت اسیدی فنول را افزایش و قرار گرفتن گروه‌های الکترون‌دهنده خاصیت اسیدی را کاهش می‌دهد. همچنین یون فنوکسید می‌تواند طی یک واکنش SN2 و با در حضور ترکیبی با ترک‌کننده مناسب، آریل اتر تولید کند.این اصطلاح معمولا برای پروپیل‌فنول‌ها، نونیل‌فنول‌ها و دودکیل‌فنول‌‌های تجاری استفاده می‌شود و مربوط به “آلکینوفل‌های بلند زنجیر” (LCAP)ها است. متیل‌فنول‌ها و اتیل‌فنول‌ها هم از آلکیل‌فنول‌ها محسوب می‌شوند اما بیشتر با اسم‌های اختصاصی‌شان به آن‌ها اشاره می‌شود؛ کرسول‌ها و زیلنول‌ها.

کاربردهای آلکیل‌فنول‌های بلند زنجیر

آلکیل‌فنول‌های بلند زنجیر به طور گسترده به عنوان ماده‌اولیه مواد شوینده و به عنوان افزودنی برای سوخت ها و روان کننده ها، پلیمرها و به عنوان اجزای سازنده رزین فنولی کاربرد دارد که با نام‌های رزین فنولیک، رزین فنول فرمالدهید و رزین فنوپلاست نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین رزین‌های گرماسخت است. این نوع رزین‌ها از واکنش فنول یا مشتقات آن با فرم آلدهید در حضور کاتالیزور مناسب تهیه می‌شوند. رزول و نوولاک دو گونه مهم از این نوع رزین‌ها هستند. از ویژگی‌های مفید این رزین‌ها مقاومت حرارتی بالا و قیمت پایین آن است. از این رزین‌ها در تولید کامپوزیت‌ها، صنایع الکترونیک و همچنین به عنوان سپرهای حرارتی استفاده می‌شود.این ترکیبات همچنین به عنوان بلوک‌های شیمیایی سازنده‌ای که در ساخت عطر، الاستومر ترموپلاستیک، آنتی‌اکسیدان‌-ها، مواد شیمیایی میدان نفتی و بازدارنده حریق استفاده می‌شوند، به کار برده می‌شوند. از طریق استفاده پایین دستی در ساخت رزین های آلکیل فنولیک، آلکیل فنل ها همچنین در لاستیک ها، چسب ها، پوشش ها، کاغذ کپی بدون کربن و محصولات لاستیکی با کارایی بالا یافت می شوند. بیش از ۴۰ سال است که از آنها در صنعت استفاده می شود.

آلکیل فنول اتوکسیلات Alkyl phenol ethoxylate

مادّه‌ای شیمیایی که به‌طور عمده در شوینده‌ها و نیز در علف‌کش‌ها، پاک‌کننده‌ها، رنگ‌ها و در صنایع بسته‌بندی به‌کار می‌رود. نونیل‌فنول یکی از محصولات زیانبار ترکیب‌های آن است که از آلاینده‌های اصلی رودخانه‌ها به‌شمار می‌آید. ۶۰ درصد از ترکیب‌های این ماده سرانجام به آب راه پیدا می‌کنند. تأثیر نونیل‌فنول و سایر محصولات زیانبار آلکیل فنول اتوکسیلات به بروز صفت مادینگی در ماهیان می‌انجامد. در این حالت، ماهیان نر شروع به تولید پروتئین زرده می‌کنند و رشد بیضه‌ها در آن‌ها کند می‌شود.
ین دسته از مواد به صورت مایعات بیرنگ چرب ۱۰۰ درصد اکتیوموجود بوده وکاملا در آب حل می شوند. این مواد جزءسورفاکتانتهای نانیونیک محسوب میشوند.حلالیت نتیجه تشکیل پیوند هیدروژنی بین آب و گروههای هیدروفیل مانند گروههای اتری پلی اکسی اتیلن می‌باشد. بدلیل سمیت و مشکلات زیست محیطی اسفاده از آنها در محصولات خانگی محدود شده است.

ویژگی ها

دارای کف کم تا متوسط و ایجاد کف نسبتا پایدار
دارای خواص مرطوب کنندگی و دترجنسی عالی بویژه بر روی لکه های روغنی
عدم حساسیت به یونهای سختی آب ودر نتیجه حفظ کارایی
سازگاری با اکثر مواد افزودنی

موارد کاربرد

پودرهای شوینده ماشینی
مایعات و پودرهای پاک کننده های صنعتی
پاک کننده های وسایل نقلیه اعم از مایع وجامد

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آلکیل فنل

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک آلکیل فنل به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولاتکد آیسیک
رزین فنل فرمالدهید نوع رزول۲۴۱۳۴۱۲۴۳۴
رزین فنل فرمالدهید نوع رزول بوتیله۲۴۱۳۴۱۲۵۴۸
رزین فنل فرمالدهید نوع نوولاک۲۴۱۳۴۱۲۴۳۶
رزین فنل فرمالدهید ریخته گری۲۴۱۳۵۱۲۴۳۷
رزین فنل فرمالدهید نوولاک سولفونه شده۲۴۱۳۵۱۲۵۱۴
رزین فنل فرمالدهید نوولاک پودر۲۴۱۳۵۱۲۵۴۹
رزین فنل فرمالدهید نوولاک مایع۲۴۱۳۵۱۲۵۴۷
رزین الکیل فنلیک۲۴۱۳۵۱۲۴۷۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید آلکیل فنل

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا.
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار، حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی آلکیل فنل به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
رزین فنل فرمالدهید۳۹۰۹۴۰۹۰

 

نحوه تولید آلکیل‌فنول‌ها

آلکیل‌فنول‌های بلند زنجیر با استفاده از آلکیل‌دار کردن فنول با آلکن‌ها که هیدروکربن‌هایی هستند که یک پیوند دوگانه کربن – کربن (C=C) دارندل و فرمول کلی آن‌ها به صورت CnH2n می‌باشد. آلکن‌ها سیر نشده هستند، یعنی می‌توانند هیدروژن بگیرند و سیر شوند. آلکن‌ها :هیدروژن ویک اکسیژن به صورت oH به یکی از کربن‌ها متصل شده‌است و آلکن‌ها نقش مهمی از نظر بیولوژیکی ایفا می‌کنند، به‌عنوان مثال اتیلن هورمون گیاهان بوده که از اسید آمینه متیونین (methionine) ایجاد شده و باعث رسیدن میوه‌ها، بازشدن شکوفه‌ها و گل‌ها و همچنین ریزش برگ‌ها در پاییز می‌شود و به‌دلیل این خاصیت در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از خراب شدن میوه‌هایی مانند سیب، گلابی و موز، در حمل و نقل یا انبار، آن‌ها را کمی نارس میچینند و قبل از وارد کردن به بازار، تحت تأثیر اتیلن قرار می‌دهند تا رسیده شود. دیگر ترکیب طبیعی جالبی که در دسته آلکن‌ها جای دارد، [null 3-متیل-۱٬۳-بوتادی‌اِن] یا به اصطلاح ایزوپرن است. ترپن‌ها (که از ۱ یک چند واحد ایزوپرن تشکیل شده‌اند) به‌صورت مواد بو و طعم دهنده (عصاره نعناع و اُکالیپتوس)، عطرها (رُز، سنبل) و حلال (تورپنتین) به‌کار گرفته می‌شوند. تهیه می‌شوند:
C ۶ H ۵ OH + RR’C=CHR” → RR’CH−CHR” -C ۶ H ۴ OH
به این ترتیب حدود ۵۰۰ میلیون کیلوگرم به‌طور سالانه، تولید می شود.

جدول واحد های فعال تولید آلکیل فنل

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده آلکیل فنل در کشور به تفکیک استان آمده است.

نام واحداستانشهرستانظرفیتواحد سنجش
صنعت و شیمیتهرانورامین۵۰۰تن
صنعت و شیمیتهرانورامین۵۰تن
صنعت و شیمیتهرانورامین۱۰۰تن
صنعت و شیمیتهرانورامین۳۵۰تن
صنعت و شیمیتهرانورامین۵۰تن
صنعت و شیمیتهرانورامین۳۰۰تن
صنعت و شیمیتهرانورامین۴۰۰تن
پارسا رزین سان پرتیکاناصفهانشهرضا۳۷۵تن
شیمی معادن فرداد ایرانیاناصفهانمبارکه۱۶۰۰تن
یزدرنگیزدیزد۲۷۵تن
رزیتانقزوینتاکستان۲۰۰۰تن
رزیتانقزوینتاکستان۱۰۰۰تن
بهداد کیانالبرزاشتهارد۱۰۰۰تن
کولان سلالبرزاشتهارد۵۰۰تن
نیک فام پژوهش بین المللالبرزساوجبلاغ۲۵تن
ناب اکسیر پایا شیمیالبرزاشتهارد۱۰۴تن
صنعت و شیمیتهرانورامین۳۰۰تن
صنعت و شیمیتهرانورامین۴۰۰تن
رزیتانقزوینتاکستان۷۰۰تن
رزیتانقزوینتاکستان۳۸۰۰تن
نیک فام پژوهش بین المللالبرزساوجبلاغ۲۵تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۱۳,۸۵۴تن

 



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)