طرح تولید آلیاژ PC-ABS

مدت زیادی است که مخلوط PC و AB مورد استفاده قرار می گیرد. علت موفقیت در استفاده از آن، خواص عالی حرارتی، مکانیکی و استحکام ضربه آن می باشد. هریک از این اجزاء به تنهایی خواص مثبت و منفی را دارند که ایجاد مخلوط میتواند سبب حصول تلفیقی از این دو گردد. خواص مربوط به این پلیمرها در جدول ۱ نشان داده شده است.
خصوصیت اصلی این مخلوط خواص مکانیکی مناسب و مقاومت ضربه بالای آن است. بدین معنی که میتوان با استفاده از این دو پلیمر و استفاده از اختلاط مذاب توسط تجهیزات عادی و معمولی، بدون اضافه کردن هرگونه مواد اضافی و تکمیلی، این خواص را در مخلوط حاصل ایجاد نمود.

کاربردهای آلیاژ PC-ABS

بر خی از موارد استفاده از محصول این طرح توجیهی در صنایع اتومبیل جهت تزئینات داخلی خودرو ، ساخت داشبورد و متعلقات آن، ساخت سپر و پانل های داخلی و شیشه های چراغ اتومبیل های مدرن، در صنایع بهداشتی و پزشکی جهت ساخت بطری های شفاف برای بسته بندی مواد غذایی و داروئی، ساخت انواع عینک های طبی و صنعتی و همچنین تهیه لنزهای چشمی در رنگ های مختلف، لوازم دیالیز، آندوسکوپی و انتقال خون و ساخت آمپول بدون سوزن، در صنایع برق و کامپیوتر جهت ساخت کانکتورهای الکتریکی ، لوازم الکتروتکنیک ، ساخت دیسک های فشـرده، تزئینات و پوشش کامپیوترها و در صنایع ایمنی جهت ساخت کلاه ایمنی، عینک های ایمنی، ماسک های گاز و پوشش های محافظ و همچنین در صنایع نظامی جهت ساخت شیشه های مقاوم جلوی هواپیماهای شکاری و ساخت شیشه های ضدگلوله کاربرد دارد .

مواد اولیه و مصرفی آلیاژ PC-ABS

به منظور تولید این آلیاژ که موضوع مورد بررسی این طرح توجیهی می باشد، نیاز به دو پلیمری پلی کربنات و ABS نیاز می باشد. بر اساس پیش بینی انجام شده توسط کار شناسان طرح توجیهی در ابتدای گزارش جهت تولید ۵۰۰۰ تن از این آلیاژ نیاز به۳۵۰۰ تن پلی کربنات و ۱۵۰۰ تن ABSمی باشد. ذکر این نکته ضروری است که در حدود۱۰ درصد ضایعات خط تولید می باید به این اعداد اضافه گردد .

 

محل های پیشنهادی اجرای طرح

بر اساس مطالعات صورت گرفته طرح توجیهی شهرهای تهران، ماهشهر، رشت و سمنان به عنوان محل های پیشنهادی برای احداث واحد تولید آلیاژ PC-ABS است

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آلیاژ PC-ABS

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق چند جداره پلی کربنات                                                                              ۲۵۲۰۱۲۲۳
پلی استال ها، پلی کربنات، پلی استرها به اشکال ابتدایی                                 ۲۴۱۳۳۱۲۳۴۶
صفحه و ورق از آلیاژ ABS و پلی کربنات                                                            ۲۵۲۰۵۱۲۸۸۶
کوپلیمرهای اکریلو نیتریل – بوتادین – ABS استیرن                                              ۲۴۱۳۴۱۲۳۳۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید آلیاژ PC-ABS

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استال ها، پلی کربنات، پلی استرها به اشکال ابتدایی                         ۳۹۰۷
کوپلیمرهای اکریلو نیتریل – بوتادین – ABS استیرن                               ۳۹۰۳۳۰۰۰

 تولید پلی کربنات

در این فرآیند محلول بیس فنل ـ آ در هیدروکسید سدیم درون حلال های آلی متیلن کلـراید و کلرو بنزن پخش می گردد. آنگاه محلول حاصل با مقدار مشخصی فسژن ترکیب شده و پس از افزایش مقدار کمی تریاتیل آمین (به عنوان کاتالیست ) به درون راکتور هدایت می شود . نهایتاً واکنش پلیمریزاسیون تراکمی انجام شده و فاز آلی حاوی پلیمر در مراحل بعدی جدا می شود. در این فرآیند نیز علاوه بر قسمت های خالص سازی و جداسازی پلیمر، واحد های بازیافت حلال های متیلن کلراید و کلرو بنزن پیش بینی شده است . بعد از آن به مرحله مخلوط و قالب گیری می رود.

وضعیت واحد های فعال تولید آلیاژ PC-ABS

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید آلیاژ PC-ABS در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

 

وضعیت واردات و صادرات آلیاژ PC-ABS

نمودار واردات و صادرات آلیاژ PC-ABS به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

بازار هدف طرح تولید آلیاژ PC-ABS

بازار هدف این تولید در وهله اول بازار داخلی و در وهله بعد بازار خارجی می باشد.

نتیجه گیری از طرح توجیهی و پیشنهاد

با بررسی آمار و اطلاعات مربوط به تولید، مصرف و صادرات و واردات این محصول، می توان به این نتیجه رسید که تقاضای این محصول روز به روز در حال افزایش می باشد. علت این موضوع حصول خواص مختلف در این مخلوط و تنوع بخشی به محصولاتی است که این آلیاژ به عنوان ماده اولیه در تولید آنها استفاده می گردد . از این رو به نظر طرح سرمایه گذاری در این بخش سودمند بوده و ارزش افزوده مناسبی را در پی خواهد داشت. تنها نکته منفی در تولید این محصول، قیمت بالای پلی کربنات به عنوان جزء اصلی این آلیاژ می باشد. از این رو به نظر می رسد تهیه پلی کربنات با قیمت ارزان تر در تولید با صرفه تر این محصول تاثیر گذار باشد .

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید آلیاژ PC-ABS

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ هزار تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲۰۰ هزار مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیون یورو
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۴۰ میلیون یورو
نرخ بازده داخلی : ۴۳ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)