طرح تولید آمونیوم نیترات

آمونیوم نیترات (AN) با فرمول شیمیایی NH4NO3 یک ترکیب شیمیایی است که به‌عنوان کود شیمیایی برای نیتراته کردن خاک جهت کشاورزی بکار می‌رود؛ و همچنین ماده منفجره نیز است. این ترکیب به شکل جامد کریستالی سفید است که به‌شدت در آب حل می‌شود. استفاده وسیع دیگر آن به‌عنوان ماده منفجره است. همچنین مهمترین جز سازنده آنفو نیز است.
بسیاری از کشورها به خاطر قابلیت سوء استفاده از این ماده به تدریج در حال جایگزینی این ترکیب در کاربردهای مصرف عمومی هستند.[۳] انفجارهای تصادفی آمونیوم نیترات از اوایل قرن بیستم میلادی جان بسیاری از مردم را گرفته‌است. آمونیوم نیترات یکی از قوی‌ترین مواد منفجره است. در مورد خواص این ماده می‌توان گفت که از نظر امنیت نگهداری، ایمن‌ترین ماده منفجره شناخته شده‌است. نکتهٔ جالب و قابل توجه این است که حتی اگر آمونیوم نیترات در زیر بالشتان هنگام خواب وجود داشته احتمال انفجار آن بسیار کم است. مواد اولیه برای ساخت آن آمونیاک و اسید نیتریک غلیظ است که به راحتی قابل دسترسی است. مواد منفجره به دو دسته کم‌انفجار و پرانفجار تقسیم می‌شوند. حساسیت مواد منفجره و قدرت انفجار رابطه عکس دارند. ازین رو پایه‌های اصلی یک ماده منفجره را یک ماده کم انفجار با قدرت زیاد و یک پرانفجار با قدرت کم تشکیل می‌دهند. پرانفجارها همان چاشنی‌ها هستند. نیترات آمونیوم نیز که یک‌کم‌انفجار با قدرت بالاست فقط در کنار یک چاشنی قوی منفجر خواهد شد.

ساختار نیترات آمونیوم

این ترکیب دارای یک پیوند یونی بین یون آمونیوم و یون نیترات است. ساختار یک مولکول NH4NO3 در زیر نشان داده شده است.
الکترونهای پی موجود در یون نیترات به دلیل تشدید از محل خارج می شوند. بار خالص این یون ۱- است (از آنجا که اتم نیتروژن دارای بار ۱+ است و هر اتم اکسیژن یک بار -⅔ را نگه می دارد). بنابراین، فقط یک یون+NH4 می تواند با یک یون NO3– پیوند یونی ایجاد کند.

تاریخچه تولید نیترات آمونیوم

کمبود ترکیبات نیتروژن با اختراع فرآیند هابر-بوش به پایان رسید. با ترکیب نیتروژن موجود در هوا با هیدروژن به دست آمده توسط اصلاح بخار از زغال سنگ یا گاز طبیعی، آمونیاک به یک ماده شیمیایی عظیم تبدیل شد. آمونیاک سپس با ترکیب آن با هوا بر روی یک کاتالیزور پلاتین داغ – در اصل سوزاندن آن – می تواند اکسیده شود و به اسید نیتریک تبدیل شود.
به این ترتیب نیترات آمونیوم (NH4NO3) ساخته می شود. آمونیاک گرم و اسید نیتریک در یک واکنش خنثی کننده ترکیب می شوند. پس از آب زدایی، نمک مذاب در یک برج اسپری کننده فرو می رود که قطرات در حال سقوط به عنوان توده هایی به اندازه قرص با عنوان قرص های استوانه ای شکل نامیده می شوند. چگالی قرص ها قابل کنترل است. ماده متراکم تر برای استفاده به عنوان کود از بین می رود، اما ماده سبک تر و متخلخل تر وارد صنعت مواد منفجره می شود. اگر برای اکثر ما این مسئله ایده جنگ و تروریسم را به ذهن یادآور می کند، فراموش نکنیم که مواد منفجره بیشتر در معدن و ساخت و ساز استفاده می شود، جایی که در معادن سنگ ها را می شکنندو پایه های ساختمان ها را آماده می کنند.
یک ویژگی جالب توجه نیترات آمونیوم این است که طبق قوانین ترمودینامیک حتی نباید وجود داشته باشد. این ترکیب حاوی نیتروژن به دو شکل است، واز یک طرف توسط اکسیژن و درطرف دیگر توسط هیدروژن احاطه شده است. به طور معمول، از آنها انتظار می رود که با هم واکنش نشان دهند، و به ترکیبات پایدار تر دی نیتروژن ، دی اکسیژن و آب تبدیل شوند. اما در نیترات آمونیوم، این فرآیند در دمای اتاق اتفاق نمی افتد. حتی اگرهمواره مراقب باشید، نیترات آمونیوم حادثه ای است که هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.
در دهه ۱۹۲۰ ، نیترات آمونیوم تولید شده در فرایند هابر-بوش ساخته شده، و در Oppau در آلمان در یک انبار ذخیره شد. در زمستان مرطوب، رطوبت را درخود جمع کرد، فشرده شد، و سخت شد. کارگران برای تهیه سنگ های سفید برای بسته بندی، از ترکیبات یا حتی دریل های پنوماتیک استفاده می کردند. که بعد از آن آنها با استفاده از دینامیت کار را آسانتر کردند. چند صد تن نیترات آمونیوم منفجر شد. و تعداد کشته زیادی به جا گذاشت.اما خوشبختانه امروزه فرایند قرص سازی باعث می شود مواد نسبت به سخت شدن حساسیت کمتری داشته و برای کنترل بسیار ایمن تر باشند.

کاربرد آمونیوم نیترات

در گذشته از این ماده برای ساخت بمب ها و مواد انفجاری استفاده می کردند، اما امروزه بیشتر در کشاورزی به عنوان کود استفاده می شوند.
این ماده در غلظت های بالا و کم تولید می شود. محلول رقیق این ماده معمولا کاربردهای انفجاری دارد و تحت شرایط کنترل شده در معادن روباز مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل خطرهای احتمالی در بسیاری از کشورها قوانین سخت گیرانه ای در مورد استفاده از این ماده وجود دارد. انفجار آمونیوم نیترات به آسانی امکان پذیر نیست و وجود یک ماده سریع انفجاری (چاشنی) در کنار آن ضروری است.
از دیگر کاربردهای این ماده می توان به استفاده در تولید رنگ، آفت کش، مواد آتش بازی، گاز بیهوشی و اکسید کننده ها اشاره کرد.

کاربرد آمونیوم نیترات در کشاورزی

از آنجایی که ریشه گیاهان توانایی جذب مستقیم نیتروژن از طریق خاک را ندارند، نیترات یک منبع عالی برای تغذیه گیاهان است. کود نیترات آمونیوم مقدار نیتروژن مورد نیاز گیاه را از طریق هم نیترات و هم آمونیوم تامین می کند.
کود Ammonium Nitrate قدیمی ترین کود نیتراته دنیاست که به صورت انبوه تولید شده است. فرم گرانوله این ماده به دلیل سهولت در حمل و نقل و کار با آن، همواره مورد ترجیح کشاورزان بوده است.
Ammonium Nitrate یک جاذب بسیار قوی رطوبت است، از همین رو در هنگام تولید یک پوشش ضد رطوبت بر روی آن قرار می دهند. این کود یک منبع مناسب نیتروژن برای گیاهان است و قابلیت مخلوط شدن با سولفات را هم برای تامین گوگرد و نیتروژن گیاه دارد.
استفاده از این کود برای محصولات مرتع و علفزار مخصوصا در کشورهای اروپایی، بسیار رایج است. سالیانه در حدود ۳۷ میلیون تن از این ماده در جهان تولید و استفاده می شود.
واکنش نیترات آمونیوم در آب یک واکنش بسیار گرماگیر است و باعث کاهش دمای محیط اطراف می گردد.

کاربرد آمونیوم نیترات در کشاورزی

یکی از نیازهای اساسی برای رشد موفق گیاه ، نیتروژن است. این ماده مغذی در تولید برگ و سرسبزی یک گیاه موثر است و سلامت کلی آن را تقویت می کند. نیتروژن از اتمسفر حاصل می شود اما جذب این فرم به دلیل پیوند شیمیایی قوی برای گیاهان دشوار است. اشکال ساده تر ازت در کودهای فرآوری شده مانند نیترات آمونیوم گنجانده می شود تا گیاهان بتوانند راحت تر از آن استفاده کنند.
نیتروژن به اشکال مختلفی تولید می شود. این ماده مغذی مهم گیاه توسط گیاهان از طریق ریشه یا از استومای موجود در برگ ها و ساقه ها قابل استفاده است. منابع اضافی نیتروژن اغلب در مناطقی که منابع طبیعی حاوی نیتروژن کافی نیستند به خاک اضافه می شود.
یکی از اولین منابع جامد نیتروژن که در ظرفیت وسیعی تولید می شود نیترات آمونیوم است. استفاده از این ماده به عنوان کود رایج ترین کاربرد آن است ، اما طبیعت بسیار فراری نیز دارد که باعث می شود در صنایع خاصی مفید واقع شود.
نیترات آمونیوم یک نمک کریستالی بی بو و تقریبا بی رنگ است. استفاده از نیترات آمونیوم در باغها و مزارع کشاورزی در مقیاس وسیع باعث تقویت رشد گیاهان می شود و منبع نیتروژن آماده ای را برای جذب گیاهان فراهم می کند. نیترات آمونیوم به راحتی قابل تهیه است و اغلب به صورت گرانول تهیه شده و با سولفات آمونیوم ترکیب می شود تا ماهیت فرار آن به حداقل برساند. مواد آنتی کیک نیز به این کود اضافه می شود تا از کلوخ شدن آن جلوگیری شود.

مزایا و معایب کود نیترات آمونیوم

با اینکه نیترات آمونیوم یک منبع غنی از نیتروژن است و کاربرد گسترده‌ ای در کشاورزی دارد اما استفاده بیش از حد از آن باعث آلودگی آب‌ها می شود. علاوه بر این تغذیه بیش از حد محصولات کشاورزی با این کود ممکن است برای سلامتی انسان زیان ‌آور باشد.
از طرفی این کود به دلیل ارزان بودن، به ‌راحتی در بازار قابل دسترسی است به همین دلیل امکان استفاده زیاد از آن به راحتی فراهم است. توجه داشته باشید که در استفاده از کود شیمیایی نیتراته نباید زیاده روی کرد چون باعث اسیدی شدن خاک و از بین رفتن گیاهان شده و حاصل خیزی خاک را کاهش می دهد.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم نمکی یونی است که از کاتیون آمونیوم + (NH4) و آنیون نیترات – (NO3) تشکیل شده است. حلالیت این ماده در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد ۱۵۰ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر است و با افزایش دما حلالیت آن افزایش می یابد.
هنگامی که نیترات آمونیوم با هیدروکسیدهای فلزات قلیایی واکنش نشان می دهد ، نیترات فلزات قلیایی به همراه آمونیاک تشکیل می شود.
این ماده پس از گرم شدن به اکسید نیتروژن (N2O) و آب تجزیه می شود و پس از انفجارN2 ، O2 و آب را به عنوان محصولات فرعی تولید می کند.
با اینکه آمونیوم نیترات یکی از اجزاء بسیاری از مواد منفجره است اما به خودی خود یک ماده منفجره محسوب نمی شود و برای تولید یک ماده انفجاری باید با مواد منفجره اولیه مانند آزیدها ترکیب شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نیترات آمونیوم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک نیترات آمونیوم ۲۴۱۲۶۱۲۳۲۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید نیترات آمونیوم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی نیترات آمونیوم ۳۱۰۲۳۰۰۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید نیترات آمونیوم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید نیترات آمونیوم در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید نیترات آمونیوم

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید نیترات آمونیوم در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات نیترات آمونیوم

نمودار واردات و صادرات نیترات آمونیوم در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید آمونیوم نیترات

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۵۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۹۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸۰۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷۲۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۲۳ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)