طرح تولید آنزیم های خوراک دام و طیور

طرح تولید آنزیم های خوراک دام و طیور

مکمل های آنزیمی مورد استفاده در صنعت دام و طیور متنوع بوده و با نام های تجاری مختلف در بازار مورد استفاده قرار می گیرد.
از جمله آن ها آنزیم فیزایم، ایکس پیجی( آنزیم فیتاز)، یا مولتی آنزیم گرایندازیم جی پی ۱۵۰۰۰(گلوکوناز، زایلاناز) و یا مولتی آنزیم آویزایم ۱۵۰۲ (شامل چند آنزیم پروتئاز، آمیلاز و زایلاناز) و یا برگازیم (یک مولتی آنزیم دارای پنتوزاناز، سلولاز، آلفا آمیلاز، پروتئاز و همی سلولاز)، ناتوزیم پلاس(آنزیم ۱۳ گانه حاوی فیتاز و لیپاز) می باشد. با توجه به مراجعات انجام شده به وزارت بازرگانی کد خاصی برای آنزیم و حصولات مشابه تعریف شده است و واردکنندگان آن را به نام های دیگر تجاری و گاهی اوقات به نام محصولی دیگر وارد کشور می شود.

موارد مصرف و کاربرد طرح تولید آنزیم های خوراک دام و طیور

آنزیم ها مولکول های طبیعی هستند که قادر به انجام واکنش های مختلف در طبیعت می باشند. آنزیم ها را بر اساس نوع عمل آن ها تقسیم بندی و نام مناسب آن فرآیند را به آن ها می دهند. مثلا آنزیم های هضم کننده پروتئین ها را پروتئاز ها می نامند و بسته به نوع هیدرولیز آن ها را به شاخه های کوچک تر و طبقه های خاصی تقسیم بندی می نمایند. تحقیقات زیادی در رابطه با استفاده از آنزیم ها در جیره غذایی تک معده ای ها و به خصوص طیور انجام گرفته و در تحقیقات مختلف عملکرد مثبت آنزیم ها در رابطه با افزایش انرژی و قابلیت هضم قندها و پروتئین جیره مورد ارزیابی قرار گرفته است. طبق گزارشات، اکثر محققین معتقدند که افزودن آنزیم به جیره غذایی طیور باعث اثرات ذیل خواهد شد:
بالا بردن قابلیت هضم، پایین آوردن هزینه دام، بهبود در وضعیت شیمیایی بستر، بهتر شدن ضریب تبدیل، ۵-کمک به محیط زیست از طریق کاهش مواد آلی دفع شده.

اهمیت تولید آنزیم های خوراک دام و طیور

تحقیقات زیادی در رابطه با استفاده از آنزیم ها در جیره غذایی تک معده ای ها و بخصوص طیور انجام گرفته و در این تحقیقات عملکرد مثبت آنزیم ها در رابطه با افزایش انرژی و قابلیت هضم قندها و پروتئین جیره مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که افزودن آنزیم به جبره غذایی طیور و دام، باعث اثرات مثبت به شرح ذیل می باشد: افزایش سرعت فعل و انفعالات شیمیایی و تجزیه مواد آلی شامل هیدرات کربن، چربی ها، پروتئین ها (لیزین، متیونین، تریونینو تریتوفان) جهت هضم بهتر، تجزیه پلی ساکارید های غیر نشاسته ای(NSPs) به مولکول های کوچک تر جهت سهولت هضم، افزایش متابولیسم انرژی و بهبود ضریب تبدیل غذایی، افزایش وزن روزانه و نهایی، کاهش استرس، کاهش قیمت تمام شده خوراک، کاهش چسبندگی مدفوع و کاهش ریسک عفونت، یکنواختی وزن و کاهش قابل توجه تلفات، بالابردن درصد رشد و بهبود کیفیت.
با توجه به این موارد استفاده از آنزیم های هیدرولیز کننده باعث افزایش بازده ای دام و یا طیور می گردد و در صورت نیاز به پرورش صنعتی دام و طیور استفاده از آنزیم های بالا در افزایش ضریب تبدیل بسیار مهم می باشد و جایگزین خاصی برای آنزیم های در طبیعت وجود ندارد. لذا از نظر استراتژی می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید آنزیم های خوراک دام و طیور

دیگ بخار ۲ تن
مخازن انتقال آب
ژنراتور برق اضطراری
لیفتراک
خودرو وانت با ظرفیت ۵ تن
چیلر و هواساز
و …

طرح تولید آنزیم های خوراک دام و طیور

قیمت خط تولید آنزیم های خوراک دام و طیور

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کننده خط تولید آنزیم های خوراک دام و طیور برابر با ۳۵۹۲۵ میلیون ریال برآورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت آنزیم های خوراک دام و طیور

بودجه: بین ۱ تا ۲ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۵۰۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۲۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۵۰۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۴۲ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۱۸۷۵۰ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)