طرح احداث مرکز پرورش و تربیت سگ های شکاری و نگهبان

سگ زیرگونهٔ اهلی گرگ‌ها و پستانداری از راستهٔ سگ‌سانان است. سگ نخستین جانوری است که به دست انسان اهلی شد. سگ‌ها از متنوع‌ترین جانوران زمین هستند که میراث چند هزار سال مداخله انسان در روند جفت‌گیری و پرورش این جانور است. سگ‌ها نقش‌های مختلفی را در جوامع انسانی بر عهده گرفته‌اند و آدمیان از ایشان برای شکار، گله‌داری، بارکشی، محافظت، کمک به پلیس و نیروهای نظامی، همراهی و همدمی و کمک به اشخاص دچار ناتوانی استفاده کرده‌اند. در بعضی فرهنگ‌ها از آن به عنوان یک منبع غذایی هم استفاده شده‌است. سگ‌ها شامل صدها نژاد متفاوت می‌شوند که بیشتر آن‌ها در چندصد سال اخیر به وسیله اصلاح نژادی توسط انسان‌ها ایجاد شده‌اند. انسان‌ها از طریق تولید نسل از سگ‌های دارای صفات جسمی و رفتاری مخصوص برای انجام کارهای خاص باعث ایجاد نژادهای متفاوتی از سگ‌های شده‌اند که تفاوت‌های ظاهری قابل توجهی با یکدیگر دارند. ارتفاع انواع مختلف سگ از سطح زمین تا بین دو کتف از حدود ۱۵ سانتی‌متر در نژاد شی‌هواهوا تا حدود ۷۶ سانتی‌متر در سگ تازی ایرلندی متغیّر است. رنگ آن‌ها نیز از سفید تا سیاه و از قهوه‌ای تیره تا روشن با طرح‌های مختلفی متغیر است. پوشش آن‌ها نیز از بسیار کوتاه تا چند سانتی‌متر متفاوت است، از موی خشن تا پشم صاف، مجعد یا نرم.

سگ دارای قابلیتهائی مانند بافت عضلانی مناسب برای دویدن تعقیب کردن و شکار نمودن دندانهای مناسب برای گرفتن ،شکار دزد و قاچاقچی حس بویایی و شنوائی بسیار قوی برای ردیابی تعیین بعد مسافت و ،تربیت قدرت راهنمائی بسیار دقیق و کانال گوارشی کوتاه مناسب جهت تغذیه از مواد گوشتی میباشد.
هدف هدف از پرورش سگ بدلیل داشتن قابلیت تربیت پذیری تولید و پرورش سگهائی است که در امور مربوط به گله نگهبانی ،پلیس ،شکار راهنمای ،نابینایان زنده یاب و … مورد استفاده و پرورش قرار می گیرند.
سن بلوغ در نرها یک سالگی و در مادهها ۶ ماهگی .است در سال دوبار فحل میشوند و دوره آبستنی حدود ۹ هفته بوده و بطور میانگین ۴-۶ تولد کور و کر بدنیا میآورند دمای بدن ۳۹ ۳۸/۵ درجه سانتی گراد تعداد تنفس در هر دقیقه ۱۸ – ۱۵ و تعداد نبض در دقیقه ۱۲۰ – ۹۰ بار است. در ارتباط با نژادهای سگ در ایران هیچگونه فعالیتی انجام نگرفته و در حال حاضر تنها سگ سرابی و سگ افشاری زبانزد سگ دوستان میباشد.

انواع سگ های شکاری

سگ سالوکی
سالوکی سگی است که از صاحب خود کاملا اطاعت می‌کند. سگ نگهبان خوبی است که حالت تهاجم ندارد. نگهبان احسان است و حالت تهاجمی ندارد. آرام ، پرمحبت و وفاخواه است و معمولاً با یک نفر خو می‌گیرد. تعلیمی و تعالیم آن باید حمول و محبت صورت گیرد و به دلیل داشتن اندام بسیار لاغر باید آن را از انجام کارهای خشن معاف کرد. برای کودکان پیشنهاد نمی‌شود. برای نگهداری در آپارتمان توصیه نمی‌شود. سالوکی برای فعالیت‌های روزانه نیاز به فضای مستخلص دارد. اما بهتر است تا در مواقع استراحت جایی درون خانه که ترجیحا گرم باشد برایش در نظر بگیرید، البته فراموش نکنید که گرمای زیاد می‌تواند آزاردهنده باشد. سالوکی به فعالیت بدنی اضافی نیاز دارد .

سگ منشا بیگل
بیگل‌ها کنجکاو و باهوش هستند و قطعا شما را سرگرم خواهند کرد . این نژاد پر سرو صدای دوست داشتنی حدود ۱۴ – ۱۲ سال طول عمر دارد . به خاطر حس قوی بویایی خود بیگل‌ها اشتیاق شدیدی به غذا خوردن دارند، در نتیجه باید مراقب باشید بیش از اندازه غذا نخورند. اضافه وزن از طول عمر هر نژادی می‌کاهد.

سگ ویپت
بهترین راه تحصیل ، پرورش همراه با بازی و دویدن می‌باشد. دلبستگی محاسن با کودکان دارد اصولاً سگ تمیزی است و نگهداری از آن ساده می‌باشد. این منشا سگ نسبت به سرما حساسیت دارد و پیشنهاد می‌شود که در فصل زمستان لباس گرمی برایش تهیه کنید. برای زندگی در آپارتمان مناسب می‌باشد به شرطی که در طول روز به او اجازه فعالیت بدنی کافی داده شود. اصولاً در داخل خانه آرام است و یک حیاط کوچک مکان مناسبی را برایش فراهم می‌کند. ویپِت دارای جثه خوش‌اندام ، باوقار و باریک است. دارای پوشش کوتاه و چرمین مانند است که به رنگ‌های متنوعی ازجمله: سیاه ، قرمز ، قهوه‌ای ، سفید و چند رنگ غایب می‌شود. دارای ماهیچه‌های بلند و باریک می‌باشد. این گِریهاند کوچک گوش‌هایی به شکل گل رُز و سینه‌ای فراخ دارد. ستون فقراتش بلند و صاف است. ویپِت نژادی داهی ، سرزنده ، بامحبت ، شیرین و مطیع است. در در خانه آرام می‌باشد. نباید تحت آموزش‌های خیلی سخت و خشن قرار گیرد چرا که این منشا چه از دیدگاه روانی و چه از وضع گنجایش فیزیکی بسیار حساس است.

سگ هاسکی
اگرچه انرژی زاید خصوصاً در تولگی دارد اما سگ سربراه و مطیعی می‌باشد. تماس بخشش با کودکان دارد. بسیار کم پارس می‌کند بنابراین دیدبان منت نمی‌باشد. استعداد نوع پروری در آموختن دارد اما این کار را باید با صبر و حوصله انجام داد چراکه هاسکی می‌تواند گاهی کله شق شود. اگر بیکار بماند خیلی زود حوصله اش سر می‌رود. از تنهایی بیزار است بنابراین اگر ساعات زیادی را بیرون از خانه سپری می‌کنید حتماً یک جفت و هم‌بازی برای سگ خود پیدا کنید. به غذای کمتری نسبت به آنچه به نظر می‌رسد نیاز دارد. اگر از سنین پایین اجتماعی شود با سایر افراد مشکلی ندارد. نژاد سگ هاسکی از جمله سگ‌های قدرتمند و کاری می‌باشد. در همه رنگ‌ها از سیاه یکدست تا سفید مفقود می‌شود. معمولاً بصورت دو رنگ سیاه وسفید ، طوسی و سفید ، قرمز و سفید و نارنجی و سفید گم می‌شود. هاسکی سگی آرام و سربه هوا می‌باشد. مشتاق و گاهی دوران لجباز. به اعضای خانواده‌ای که در آن بزرگ می‌شود بسیار علاقه‌مند است. باهوش ، مدنی جمعی و بامحبت می‌باشد.

سگ دوبرمن
دابرمن سگی وفاخواه است و بیشتر از هر نژادی اثرات بهایم نجیب‌زاده را دارا می‌باشد. حس شجاعت و کنجکاوی در چشم‌های تیره و در هماهنگی با ویژگی‌های بدن کاملاً مشخص است. این نزاد سگ برای نگهداری در آپارتمان مناسب می‌باشد به شرط آنکه در طول روز به آن اذن انجام فعالیت بدنی کافی داده شود. اما بهترین مکان برای او یک حیاط متوسط خواهد بود.

ابزارهای تربیت سگ

برای تربیت سگ ها ابزارهای زیادی وجود دارد. برای آموزشهای فرمانبرداری، یک قلاده همراه تسمه یا زنجیر کوتاه دستی کفایت می کند. برای آموزشهای دیگر ممکن است ابزارهای دیگر لازم شوند.

انواع قلاده آموزشی یا قلاده تربیت سگ

قلاده شوک
این قلاده به صورت زنجیر و یا قلاده ای است که با کشیدن تسمه تنگ می شود. با فشار یک ضرب به سگ، نبایدها را مشخص می‌کنیم. این قلاده بسیار ارزان و به راحتی قابل استفاده می‌باشد و برای تربیت سگ به شما بسیار کمک می کند.

قلاده خاردار
در واقع همان قلاده شوک با خارهایی رو به داخل است که به گردن سگ فشار می آورد، این قلاده خطرناک است و حتما مربی باید استفاده کند. این قلاده از قلاده شوک گرانتر است.

قلاده الکتریکی از راه دور
از راه دور کنترل می شود، در بعضی از مدلها، قابلیت کنترل ولتاژ شوک، همراه با لرزش را نیز دارا می‌باشند و قیمتی خیلی بیشتری دارند.

استفاده از توپ برای تربیت سگ
سگها علاقه بسیار زیادی به توپ نشان می‌دهند. یکی از برنامه‌های تربیتی سگ ها این است که سگها تمرکز کردن را به خوبی یاد گیرند تا در محیطهای شلوغ بتوانند کارشان را به خوبی انجام دهند.

تاگ
نوعی لباس محافظ دست مربی است که بسیار مورد استفاده مربیان قرار می‌گیرد. این محافظ، برای تربیت سگ های نگهبان و تربیت سگ پلیس استفاده می‌شود. جنس این محافظ معمولا از کتان یا نمد و یا چرم می‌باشد و دست مربی را در مقابل گاز سگ محافظت می کنند. مربی برای اینکه به سگ آموزش دهد که چطور از دندان هایش استفاده کند دست خود را در معرض دندان سگ قرار می دهد.

لباس حفاظت برای تربیت سگ
یک محافظ کامل است که شامل شلوار و پیراهن حفاظت و حفاظت دست و پا می‌باشد. این لباس از جنس الیاف مقاومی درست شده که مربی را بطور کامل از فشار دندانهای سگ نگهبان محافظت می‌کند و باعث می شود در حین آموزش و تربیت سگ مربی آسیب نبیند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با پرورش و تربیت سگ های شکاری و نگهبان

۱. سگ (پرورش حیوانات) : ۰۱۲۲۵۱۲۳۱۴

ضوابط صدور پروانه تأسیس واحدهای تکثیر و پرورش سگ

(۱) بسته نه نوع و هدف از نگهداری و پرورش ( امور مربوط به ،گله ،نگهبان مواد ،یاب زنده یاب و…) بر اساس جدول موجود در ذیل بند (۱۰) مجموع تاسیسات مستقر در فضای بسته ۱۳.۲۲ متر مربع به ازای هر قلاده مولد می باشد.
(۲) حداقل ظرفیت واحد ۱۵ قلاده مولد و حداکثر ۵۰ قلاده می باشد.

براساس قوانین موجود حداقل ظرفیت مراکز پرورش سگ ۱۵ و حداکثر ۵۰ قلاده سگ مادر است بنابراین اخذ مجوز برای ظرفیت های بیشتر منوط به کسب موافقت از کمیسیون مرکزی صدور پروانه است. در این مراکز ترکیب گله با نگهداری توله های یک دوره زایش به نسبت تقریبی ۷/۱۵ % مادر، ۳/۵ % پدر (مجموعاً ۲۱ درصد) و ۷۹٪ توله است.
نقشه و جایگاه لازم جهت نگهداری به شکلی است که برای هر قلاده سگ مادر و پدر ۶ مترمربع فضای سرپوشیده و ۲۰ مترمربع فضای باز به عنوان گردشگاه در نظر گرفته می شود.
همچنین به ازای هر قلاده توله موجود در گله ۱.۵ متر مربع فضای سرپوشیده و ۵ متر مربع فضای باز محاسبه می گردد.
جایگاه سگ ماده ۶ متر مربع، سگ نر ۱/۵ متر مربع توله ۱/۵ متر مربع فضای باز برای بالغها ۱۰ متر مربع فضای باز برای توله ۵ متر مربع حمام ١/۴ متر مربع درمانگاه ١/۴ متر مربع محل تهیه غذا و انبار غذا ۰/۵ متر مربع انبار وسایل ۰/۱۲ متر مربع نگهبانی ۰/۱۵ متر مربع اطاق کارگری ۰/۲۵ متر مربع اداری ۰/۲ متر مربع و مخزن دفع فضولات ۰/۲ متر مربع جمع مساحت مورد نیاز ۱۳/۲۲ متر مربع
مساحت کل زمین لازم طرح پرورش سگ الزاماً می بایست دو برابر مساحت زیربنای ساختمانی باشد و جهت ایجاد محل آموزش و تربیت سگ ها و توله ها طبق قانون همراه با سایر تأسیسات ده هزار متر مربع زمین مورد نیاز است که می بایست به کمیسیون صدور پروانه ارائه گردد.
رعایت فواصل مراکز پرورش سگ از یکدیگر و از حریم شهرها، روستاها، مراکز دامداری، کارخانجات، مراکز تحقیقاتی، جاده ها و خیابان­ها، فرودگاه، دریا یا رودخانه و ….. الزامی است و براساس جداول مربوطه مشخص می گردد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث مرکز پرورش و تربیت سگ های شکاری و نگهبان

ظرفیت پرورش : ۵۰ قلاده
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷۰ هزار دلار
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۸ درصد

 


۵/۵ - (۲ امتیاز)