طرح تولید اسید استئاریک

اسید استاریک یا اسید استئاریک (به انگلیسی: Stearic acid) که هجای اول کلمهٔ استئاریک در آن، به صورت استیر steer (استیریک اسید) یا به صورت استایر stair (استایریک اسید) نیز تلفظ می‌شود یا ۱۸:۰ یک اسید چرب اشباع شده با نام رسمی اسید اکتا دکانوئیک octadecanoic در طبقه‌بندی آیوپاک IUPAC می‌باشد. اسید استئاریک از جمله اسیدهای چرب غیر اشباع و غیر سمی بوده که دارای زنجیر طولانی است. اسید استئاریک که ترکیبی مومی شکل و جامد است، عمدتا بعنوان عنصری در تولید و ساخت پلاستیک، شمع، پاستیل‌ های روغنی، مکمل‌ های غذایی، مواد آرایشی و نیز جهت نرم کردن لاستیک مورد استفاده قرار می‌ گیرد. علاوه‌ بر این، اسید استئاریک برای سخت کردن صابون‌هایی که با روغن نباتی تولید می‌ شوند، کاربرد دارد. اسید استئاریک همچنین بعنوان یک ترکیب جداکننده در تولید گچ‌ های ریخته‌ گری مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در این فرایند، پودر اسید استئاریک را در آب حل می‌ کنند و محلول به دست آمده را روی سطحی که باید از قالب ریخته‌ گری جدا شود، می‌ کشند. در اثر واکنش این ترکیب با کلسیم موجود در گچ، لایه نازکی از استئارات کلسیم ایجاد می‌ شود و به صورت عامل رهاشونده عمل می‌ کند.
از اسید استئاریک با غلظت‌ های پایین در صنایع غذایی نیز استفاده می‌شود. جهت تولید اسید استئاریک، روغن و چربی موجود در آن را گرم می‌ کنند و تحت فشار قرار می‌ دهند. جالب است بدانید این نوع چربی در بسیاری از چربی‌ ها و روغن‌ های گیاهی و حیوانی وجود دارد، اما عموما میزان این نوع چربی در چربی‌ های حیوانی به مراتب بیشتر از چربی‌ های نباتی است.
از لحاظ تاریخی، اسید استئاریک توسط یک فرآیند شناخته شده به عنوان هیدرولیز ساخته شده است که شامل گرم کردن چربی در محلول قلیایی می باشد. در عوض، اسید استئاریک معمولا مقادیر جزئی اسیدهای چرب دیگر را با طول زنجیره کربنی مختلف مانند اسیدهای لوری و پالمیتیک شامل می شود. این ناخالصی ها می توانند اسید را در وزن مولکولی، حلالیت، نقطه ذوب، رنگ، بویایی و دیگر خواص فیزیکی و شیمیایی تغییر دهند. علاوه بر توزیع زنجیره کربن، میزان خنثی سازی یا مقدار اسید آزاد موجود، خواص اسیدی را نیز تعیین می کنند.
تعدادی از مشخصات فیزیکی و شیمیایی مورد استفاده برای اطمینان از کیفیت پایدار استئاریک اسید عبارتند از: میزان اکسایش اسید، ارزش ید، ارزش پراکسید، اسیدهای چرب آزاد، غیر قابل جذب، رطوبت و ناخالصی های ردیابی. در آتش بازی، اسید استئاریک اغلب برای پوشاندن پودرهای فلزی مانند آلومینیوم و آهن استفاده می شود. این فرآیند مانع از اکسیداسیون می شود و اجازه می دهد ترکیب ها برای مدت زمان بیشتری ذخیره شوند. اسید استاریک یک روان کننده رایج در قالب تزریق و پرس کردن پودرهای سرامیکی است و به عنوان یک قالب برای لاتکس فوم استفاده می شود که در قالب های سنگ پخته می شود. گروه اسیدی استئاریک اسید در واکنش های اکسایش و کاهش دخیل هستند و مولکول های جدید ایجاد می کنند.

مشخصات ماده

نام های دیگر: اسید اکتادکانوئیک و ستیلاستیک
نام انگلیسی ماده: Stearic acid
فرمول شیمیایی: C18H36O2
وزن مولکولی: ۲۸۴/۴۸ گرم بر مول
نقطه ذوب: ۶۹ درجه سانتی گراد
نقطه جوش: ۳۶۱ درجه سانتی گراد
چگالی: ۰/۹۴ گرم بر سانتی متر مکعب

انواع استئاریک اسید

اسید استئاریک گرید بهداشتی آرایشی یا کاسمتیک
اسید استئاریک رابر گرید

انواع اسید استئاریک بر اساس میزان خلوص
اسید استئاریک یک پرس

این نوع اسید استئاریک، ماده ای جامد می باشد که حالت مومی دارد و عموما به رنگ زرد کم رنگ یافت می شود. منبع تولید این دسته از اسیدها، روغن های حیوانی می باشد. از کاربردهای این نوع می توان به استفاده از آن در صنعت تولید لاستیک، صنعت تولید پلاستیک، صنعت تولید کاغذ و… اشاره کرد.

اسید استئاریک دو پرس

اسید استئاریک دو پرس، در فاز جامد به سر می برد و حالت مومی داشته و به رنگ سفید یافت می شود.میزان تصفیه شدن این ماده مابین دو نوع دیگر می باشد

اسید استئاریک سه پرس

این نوع اسید همچون اسید استئاریک سه پرس، ماده ای جامد، مومی شکل و سفید رنگ می باشد. این نوع را خالص ترین نوع اسید استئاریک ها می دانند که کاربردهای متعددی در زمینه های مختلف دارد.

کاربردهای اسید استئاریک

اسید استئاریک کاربردهای گسترده‌ ای دارد که به برخی از آن‌ها قبلا اشاره کردیم. جالب است بدانید اسید استئاریک بصورت طبیعی در آووکادو و خاک شیر موجود است. این ماده در تولید محصولات مراقبت از مو و سایر محصولات بهداشتی کاربرد دارد. از طریق ترکیب اسید استئاریک با روغن کرچک ماده‌ای به دست می‌آید که جهت نرم کردن پارچه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از دیگر موارد استفاده و کاربردهای اسید استئاریک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تولید پلاستیک
• نرم کننده لاستیک
• تولید مواد آرایشی و بهداشتی
• سفت کردن آب‌نبات‌های درمانی (به طور مثال از اسید استئاریک در تولید آب نبات‌های حاوی ویتامین سی جهت درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود)
• تولید وسایل آتش‌بازی
• تولید شمع
• سخت کردن صابون‌ها
• پوشش کارت‌های اعتباری
• تولید روان‌کننده
• پوشش پودرهای فلزی
• جلوگیری از اکسید شدن فلزات
• سیستم‌های رهایش دارو
• کپسول‌های آتشنشانی
• سخت کننده قند، شکر، شربت‌ها و آب‌نبات‌ها
ترکیب اسید استاریک، اتیلنگلیکول، گلیکول استارات وگلیکول دی استارات در محصولات آرایشی، شامپوها و صابون‌ها موجب مرواریدی شدن آن‌ها می‌شود.
اسید استاریک در آتش‌کاری جهت پوشش دادن توسط پودرهای فلزی نظیر آلومینیم و آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اسید استئاریک بعنوان مانع روی فیلم نیز تولید می‌ شود؛ با افزودن این ماده به سطح فیلم، دقت اجزای مکانیکی آن افزایش می‌ یابد و از تغییر خواص سطحی آن جلوگیری می‌ شود، در نتیجه گسترش یا خزش آن کاهش می‌ یابد.
اسید استئاریک از جمله پرکاربردترین روان‌کننده‌ هایی است که در طی فرایند تزریق به قالب و تحت فشار قرار دادن پودرهای سرامیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

خواص فیزیکی و شیمیایی اسید استئاریک

اسید استئاریک از اتم های اکسیژن، هیدروژن و کربن تشکیل شده است.با واکنش هایی که در اسید استئاریک انجام می شود، مولکول های جدید ایجاد می شود. از واکنش های مهم اسید استئاریک در صنعت می توان به تولید استئارات فلزی مانند استئارات روی، پتاسیم، منیزیم و کلسیم اشاره کرد. با این که اسید استئاریک یک اسید طبیعی است و ضرری ندارد ولی باز هم نکات ایمنی در هنگام استفاده از این اسید وجود دارد که برای حفظ سلامت این نکات باید رعایت شوند. با توجه با این که اسید استیاریک در ساختار مولکولی خود دارای یک نوع هیدروژن است، از نظر واکنش پذیری فعال است و به راحتی در واکنش های جانشینی با یک اتم دیگر به یون تبدیل می شود.
به همین دلیل اطلاع از موارد ایمنی اسید استئاریک برای افرادی که با این ماده سر و کار دارند، لازم و ضروری است. اسید استئاریک عوارض حاد و اثرات سمی ندارد اما افرادی که با پودر اسید استئاریک و یا با غبارها و بخارهای ناشی از آن در ارتباط هستند، ممکن است دچار تحریک چشم، پوست و دستگاه تنفسی شوند. همچنین ممکن است اسید استئاریک موجب مشکلات گوارشی شود. در صورتی که پوست فرد با اسید استئاریک تماس پیدا کند، باید سریعاً محل تماس را با آب بشوید و در صورت سوزش زیاد و بروز التهاب خیلی سریع به پزشک مراجعه کند. در صورت تنفس در فضایی که آلوده به اسید استئاریک است، بهتر است فرد به فضای آزاد انتقال پیدا کند و در صورت نیاز از کپسول اکسیژن استفاده کند. اسید استئاریک باید دور از منابع گرمازا و حرارتی نگهداری شود.اسید استئاریک باید در ظروف در بسته و دور از مواد قلیایی نگهداری شود.این اسید همچنین باید به دور از مکان های مرطوب نگهداری شود زیرا مرطوب شدن این اسید منجر به اکسید شدن آن می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید اسید استئاریک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک اسید استئاریک به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
اسید استئاریک۲۴۱۱۵۱۲۶۶۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید اسید استئاریک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا.
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی اسید استئاریک به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
اسید استئاریک۲۹۱۵۷۰ – ۳۸۲۳۱۱۰۰

 

ساختار استئاریک اسید

اسید استئاریک (stearic acid) عمدتا از چربی و روغن ها استخراج شده و حاوی تری گلیسیرید می باشد. در ساختار این ماده، مولکول های گلیسیرین به زنجیره های هیدروکربنی طولانی متصل هستند، که این هیدروکربن ها از طریق روش های مختلفی از فرمول گیلیسیرین می توانند حذف شوند. مولکول تری گلیسیرید به سه مولکول اسید چرب و یک مولکول گلیسیرین تفکیک می شود. یکی از اصلی ترین چربی های مورد استفاده در تولید اسید استئاریک، چربی گوشت گاو است.
این فرآیند مانع از اکسیداسیون می شود و اجازه می دهد ترکیب ها برای مدت زمان بیشتری ذخیره شوند. اسید استاریک یک روان کننده رایج در قالب تزریق و پرس کردن پودرهای سرامیکی است و به عنوان یک قالب برای لاتکس فوم استفاده می شود که در قالب های سنگ پخته می شود. گروه اسیدی استئاریک اسید در واکنش های اکسایش و کاهش دخیل هستند و مولکول های جدید ایجاد می کنند.
هیدرولیز قلیایی یا صابون سازی چربی ها باعث تولید صابون هایی می شوند که نمک های سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرب هستند. اسید استئاریک خالص به سختی از طریق چنین مخلوطی با تبلور، تقطیر در خلا، یا کروماتوگرافی اسیدها یا مشتقات مناسب به دست می آید. اسید خالص تحت واکنش های شیمیایی معمول اسیدهای کربوکسیلیک قرار می گیرد. این ماده جامد بی رنگ و مومی است که تقریباً در آب محلول نیست.

تولید استئاریک اسید

اسید استئاریک توسط هیدرولیز تولید می شود که شامل حل کردن چربی در محلول قلیایی می باشد و معمولا دارای مقادیر جزئی اسیدهای چرب مانند اسیدهای لوری و پالمیتیک می باشد. ناخالصی ها موجود در اسید، می توانند وزن مولکولی، حلالیت، نقطه ذوب، رنگ، بویایی و دیگر خواص فیزیکی و شیمیایی محصول را تغییر دهند. همچنین توزیع زنجیره کربن، میزان خنثی سازی یا مقدار اسید آزاد موجود و خواص اسیدی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
تولید اسید استئاریک با هیدرولیز تری اتیلن گلیسیرید همراه است. این ماده از چربی و روغن در آب گرم با فشار بالا تولید می شود، که معمولا فرم تجاری آن حاصل از ترکیب پالماتیک اسید و استئاریک اسید و مقدار کمی اولئیک اسید می باشد. در اصل این ماده در چربی و روغن گیاهان و حیوانات یافت می شود. به منظور جداسازی اسید استئاریک، چربی یا روغنی که حاوی اسید آمینه می باشد را حرارت می دهند و سپس تحت فشار خاص قرار می دهند. در نهایت موادی که در آب جوش قرار دارند را داخل دستگاه تقطیر می گذارند. دستگاه تقطیر، بخارهای حاصل از جوشاندن روغن و چربی را می گیرد و از طریق کویل های سرد باز می کند. شوک دمایی یعنی افت ناگهانی دما باعث می شود که استئاریک اسید به یک مایع تبدیل شود و بعد از این مراحل می توان آن را به یک ماده جامد واکس مانند تبدیل کرد.

کشور های تولید کننده اسید استئاریک

آلمان
چین
سنگاپور
اندونزی
هند
بلژیک
تایوان
ترکیه
مالزی

بازار جهانی اسید استئاریک در آسیا

تقاضا برای اسید استئاریک در بازار آسیا همچنان ثابت بود زیرا کشورهای مختلفی مانند چین و هند با استفاده از ظرفیت های کامل خود برای جبران خسارت وارد شده در H1 2020 شنیده شده اند. در هند در ماه نوامبر در فصل جشن افزایش تقاضا داشته است. افزایش مداوم قیمت روغن نخل خوراکی در سراسر جنوب شرقی آسیا فشار رو به بالا و حیرت انگیزی را برای قیمت اسید استئاریک فراهم کرده است.
با آتی روغن نخل که در ماه دسامبر به بالاترین رقم تقریباً هشت ساله رسیده و اندونزی با افزایش مالیات بر صادرات نفت خود، انتظار می رود قیمت اسید استئاریک در H1 2021 در یک حد ثابت و ثابت باقی بماند. قیمت Rubber Grade اسید استئاریک در هند برای سه ماهه منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ به طور متوسط ​​۸۵۳ دلار در هر MT بود.

بازار جهانی اسید استئاریک در اروپا

تقاضای قاطع اسید استئاریک از صنعت پلیمر و نساجی احساسات بازار غنی آن در اروپا را حفظ کرده است. از آنجا که اتحادیه اروپا به دنبال کاهش واردات روغن پالم است زیرا منجر به افزایش فعالیت های جنگل زدایی می شود، نگرانی از وجود فشار زیاد در مواد اولیه باعث افزایش قیمت اسید استئاریک در بازار منطقه شده است.
در اوایل ماه اکتبر، اصول بازار اسید استئاریک در محدوده باریکی باقی ماند زیرا صنایع مختلف استفاده نهایی از ترس عدم اطمینان تقاضا، کارخانه های خود را با نرخ های کمتری ادامه دادند. با این حال، نرخ بهره برداری از کارخانه تحت خوش بینی که از فشار مداوم به سمت بالا در ارزش های خام حاکم بود، به تدریج بهبود یافت.

بازار جهانی اسید استئاریک در آمریکای شمالی

با افزایش مداوم قیمت مواد اولیه روغن نخل، قیمت Stearic Acid در ایالات متحده روند صعودی در اواخر سه ماهه گذشته داشته است. هنگامی که ایالات متحده آمریکا ممنوعیت واردات مستقیم از چند تولیدکننده مالزیایی از جمله Sime Darby Plantation Berhad و FGV Holdings را تحت ادعای سو abuse استفاده از کار اعلام کرد، عرضه روغن پالم در اواخر این سه ماه شدت گرفت. از آنجا که عرضه روغن پالم از بزرگترین صادرکننده آن مالزی احتمالاً کاهش می یابد، انتظار می رود قیمت های اسید استئاریک مشتق شده در کوتاه مدت ثابت بمانند. پیش بینی می شود که افزایش نفت خام برنت از روند قیمت در منطقه حداقل تا Q1 2021 حمایت کند.

جدول واحد های فعال تولید اسید استئاریک

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید اسید استئاریک در کشور به تفکیک استان آمده است.

نام واحداستانشهرستانظرفیتواحد سنجش
فرآورده های صنعتی چرب شیمیتهرانورامین۵۰۰۰تن
شیمی ناب سیما سلفچگانقمقم۹۰۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۵۹۰۰تن

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید اسید استئاریک

ظرفیت تولید سالیانه: ۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار: ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۲۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۱۷ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۳۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)