توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم
توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم

پیله کرم ابریشم جسمی بیضوی شکل کوچک است که حدود ۹۸ درصد آن را پروتئین و مابقی فیبر و کربوهیدرات است. پروتئین پیله کرم ابریشم از فیبروئین و سریسین تشکیل‌شده است. ئفیبروئین ابریشم نوعی پروتئین فیبریلی و پلیمری طبیعی است که به دلیل زیست سازگار بودنش و ویژگی‌ها یکنواخت آن می‌توان به‌عنوان ماتریس مناسبی برای رهایش دارو موردتوجه قرار گیرد.(توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم)
سریسین پروتئینی است که شامل ۱۸ نوع آمینواسید می‌باشد درصد آمینواسیدهای هیدرو کسی در سریسین ۴۵/۲ درصد می‌باشد. همچنین ۴۲/۳ درصد سریسین را آمینواسید قطبی و ۱۲ درصد از باقی‌مانده آمینواسیدها غیر قطبی می‌باشد.
کربوهیدرات‌ها یکی از پلیمرهای اساسی در زندگی است و عضو جدانشدنی بدن انسان است. همچنین تغذیهٔ مناسبی برای پوست می‌باشد و می‌تواند باعث شادابی و همچنین سفید شدن پوست شود. امروزه یکی از ارکان اصلی برای ساخت لوازم‌آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود.

پرورش کرم ابریشم

عمل پروراندن کرم ابریشم نوغانداری نامیده می‌شود نوغانداری و تولید فرآورده‌های ابریشمی ازجمله فعالیت‌هایی جانبی است که در کنار فعالیت‌های اصلی کشاورزان هر منطقه می‌تواند طی یک دوره کوتاه‌مدت ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و به‌کارگیری بخشی از نیروی کار روستا، درآمد نسبتاً مناسبی را برای روستانشینان فراهم نماید. در این مقاله به بررسی امور مهم و کلیدی در مراحل و نکات کلیدی پروش کرم ابریشم می‌پردازیم.

تاریخچه پرورش کرم ابریشم

پرورش کرم ابریشم بیش از چهار هزار سال توسط مردم پرورش داده می‌شد و اولین بار در کشور چین در حدود ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح آغاز شد. چینی‌ها نحوهٔ پرورش و تولید ابریشم را مخفی نگه‌داشته بودند تا خودشان بتوانند در اروپا و خاورمیانه تجارت کنند. اما بعدها مردمان دیگر کشورها توانستند تمامی مراحل پرورش و تولید این محصول گران‌بها را یاد بگیرند آن‌ها حتی توانستند از مواد مصنوعی، موادی شبیه نخ ابریشم تولید کنند.

کرم ابریشم

ماده اولیه ابریشم را حشره ائی به نام بوم بیکس – موری که غذای او را برگ‌های توت مخصوصاً توت سفید موروس- آلبا ۳ تشکیل می‌دهد، به وجود می‌آورد . بوم بیکس ــ موری را نمی‌توان تنها حشره‌ای دانست که ابریشم تولید می‌نماید، ولی فقط اوست که بهترین ماده اولیه ابریشم را ازلحاظ کمی و کیفی به وجود می‌آورد.(توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم)

ابریشم

ابریشم در اصل مایعی است حریری شکل که با فشار از منافذ ما بین دو فک خارج‌شده و در مجاورت هوا جامد می‌گردد و بدین ترتیب به‌صورت تارهای محکم درمی‌آیند.
تار ابریشم با چشم غیرمسلح ساده به نظر می‌آید، ولی در حقیقت یک تار از دو رشته به هم چسبیده تشکیل‌شده است.
تارهای ابریشم به طرز خاصی تنیده می‌شوند، به‌طوری‌که می‌توان آن‌ها را با همان سبک باز و جدا کرد.
تخم‌های پروانه ابریشم در حجره‌های تخمدان ۱ که به‌صورت جفت در بدن آن‌ها یافت می‌گردد ساخته‌شده و به‌وسیله پوستی جنینی ۲ و پوست تخم پوشیده می‌شوند.(توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم)
ابریشم جزء الیاف حیوانی بوده و دارای پایه پروتئینی و از ترکیب پیچیده‌ای برخوردار است. ابریشم تنها لیف طبیعی به شمار می‌رود که به‌صورت فیلامنت (رشته) می‌باشد. الیاف پروتئینی نظیر پشم ابریشم می‌توانند با مولکول‌های آب ایجاد پیوندهای هیدروژنی کنند.
آن‌ها دارای خاصیت بازگشت از حالت الاستیکی فوق‌العاده هستند، بدین معنی که پس از رفع هر نوع کشش و فشار شکل خود را حفظ می‌کنند. این خاصیت در پارچه‌های پنبه‌ای بسیار ضعیف می‌باشد.

توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشمنوغانداری و تولیدات آن

کرم ابریشم توت (bombyx mori) حشره‌ای است با دگردیسی (استحاله) کامل و دارای چهار مرحله زندگی تخم، لارو، شفیره و پروانه بوده که تنها در مرحله دوم یــــا لاروی از برگ توت تغذیه کرده ودرپایان این مرحله که عموماً“ ۲۵ تا ۳۰ روزبه طول می‌انجامد با تنیدن تـــار،‌ تولید پیله ابریشمـــی می‌کند.
دوره لاروی کرم ابریشم دارای پنج مرحله تغذیه است که به هر مرحله آن‌یک ” سن ” می‌گویند. سنین ۱، ۲ و ۳، کرم جوان و سنین ۴ و ۵ کرم بالغ نامیده می‌شود. کرم در فاصله هر دو سن دارای یک مرحله پوست‌اندازی است که به آن خواب کرم گفته می‌شود. کرم ابریشم را می‌توان ازنظر نسل به تک نسله،‌ دونسله و چند نسله، از نظر خواب به سه خوابه و چهارخوابه، ازنظر مبدأ جغرافیائی به نژادهای ژاپنی،‌ چینی، اروپائی و … دسته‌بندی کرد.
عموما غالب تخم نوغان‌هایی که امروزه در دنیا مصرف می‌شوند منشأ چینی و ژاپنی داشته و حاصل هیبریداسیون یا آمیخته گری از این دو نژاد می‌باشند. اگرچه برخی دیگر از گونه‌های کرم ابریشم نیز تولید تارهای ابریشمی می‌کنند که به ابریشم موگا، ابریشم تازار، ابریشم آری و… معروف‌اند اما ابریشم حاصل از کرم ابریشم توت از حیث کمیت و کیفیت بر آن‌ها دارای برتری‌های بسیار است و ازاین‌رو به‌طور غالب در دنیا به تولید آن مبادرت می‌گردد.(توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم)
تولید اصلی فرآیند نوغانداری، پیله ابریشمی است که از آن الیاف ابریشمی استحصال می‌گردد. از میان تمامی تارهای منسوجات، ابریشم به دلیل ویژگی‌های خاص خود ازجمله سبکی، نرمی، مقاومت در نوسانات گرمایی، رنگ‌پذیری، جاذب الرطوبه بودن، عایق پذیری الکتریکی و به‌طورکلی لطافت، ظرافت و دوام،‌ جایگاه ویژه و ممتازی را به خود اختصاص داده است و به همین سبب، در دنیای منسوجات، ابریشم را ملکه منسوجات می‌نامند.
ابــریشـــم به‌عنوان ماده اولیه در تولید محصولاتی مانند فرش، پارچه، پیراهن، شال‌گردن، آویزهای دیواری و تزئینات داخلی منزل … استفاده می‌شود. علاوه بر آن درسانت چتر نجات، تودوزی لاستیک، رگ‌های مصنوعی، نخ جراحی، مواد عایق الکتریکی و… نیز مصرف می‌گردد.
لازم به توضیح است می‌توان از فضولات پرورش کرم ابریشم به‌عنوان کود آلی درجهت بهبود وضعیت فیزیکی و حاصلخیزی خاک نیز استفاده کرد.
در پرورش کرم ابریشم چهار مرحله مشخص و متمایز وجود دارد.
تفریخ تخم نوغان
پرورش لارو ابریشم
تنیدن پیله
برداشت پیله
به دلیل درخشندگی بالای الیاف ابریشم از آن در تولید فرش ابریشم، پارچه‌های ابریشمی، انواع تزئینات و غیره استفاده می‌گردد. همچنین علاوه بر این کاربردها در تولید چترهای نجات، بخش داخلی لاستیک خودروها، تولید رگ‌های مصنوعی، تولید نخ جراحی، عایق‌های الکتریکی و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. از جمله خواص نخ ابریشم سبکی، نرمی، ظرافت، مقاومت بالا، رنگ‌پذیر بودن، عایق الکتریکی بودن و غیره می‌باشد.

تنیدن پیله و برداشت آن

نشانه‌های آماده شدن کرم برای تنیدن پیله به‌قرار زیر است.
۱ – کاهش تغذیه
۲ – تغییر بافت مدفوع
۳ – تغییر رنگ لارو (شفاف شدن)
۴ – ترشح مقدار زیادی ادرار
۵ – کاهش حجم بدن ۶- ترشح تارهای ابریشمی
۷ – بالا گرفتن سر
با بروز این علائم بستر پرورش کاملاً تمیز شده و تغذیه لاروها به‌صورت تک‌برگ انجام می‌شود.
در زمان تنیدن پیله مطلوب است محل پرورش از دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد و ۷۰ درصد رطوبت برخوردار باشد. ضروری است در دوره تنیدن پیله تهویه محیط پرورش به‌خوبی انجام گیرد، همچنین لازم است از جابجایی کرم‌ها و دست زدن به آن‌ها اجتناب کرد.
برای تنیدن پیله از وسایل اختصاصی این کار که اصطلاحاً مابوشی نامیده می‌شود استفاده می‌گردد.(توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم)

توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم
درصورتی‌که وسایل مذکور در اختیار نباشد می‌توان از کاه و کلش خرد نشده یا گیاهان محلی خشک‌شده در آفتاب که دارای انشعاب زیاد بوده و بوی زننده‌ای نداشته باشند استفاده نمود. وسایلی که برای تنیدن پیله مورداستفاده قرار می‌گیرند باید ارزان و بادوام بوده و تعداد حفره‌های آن‌ها زیاد باشد تا کرم‌ها به‌راحتی در آن حرکت کرده و فضای مناسبی برای تنیدن پیله وجود داشته باشد.
دوره تنیدن پیله در شرایط محیطی مناسب ۳ تا ۴ روز به طول می‌انجامد و لازم است در این دوره نسبت به فراهم آوردن شرایط فوق و جمع‌آوری لاروهای سرگردان (به پیله نرفته) اهتمام ورزید. ضروری است نسبت به جمع‌آوری کرم‌های مرده و بیمار و معدوم‌سازی آن‌ها اقدام گردد.

چشم‌انداز ابریشم

نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم وتواید فرآورده‌های ابریشمی ازجمله فعالیت‌هایی جانبی است که در کنار فعالیت‌های اصلی کشاورزان هر منطقه می‌تواند طی یک دوره کوتاه‌مدت ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و به‌کارگیری بخشی از نیروی کار روستا، درآمد نسبتاً مناسبی را برای روستانشینان فراهم نماید.
افزایش روزافزون مصرف فرآورده‌های ابریشمی در جهان وکاهش یا توقف فعالیت نوغانداری درکشورهای توسعه‌یافته به سبب محدودیت زمین برای احداث توتستان، آب موردنیاز برای آبیاری، انرژی گران و … فرصت مناسبی برای کشورهای درحال‌توسعه فراهم کرده است تا با توجه به داشتن نیروی انسانی، انرژی ارزان، آب‌وخاک فراوان، فعالیت‌های نوغانداری و تولید ابریشم را در کشور خود گسترش دهند.
باید اذعان داشت، اگرچه نوغانداری به‌عنوان فعالیت جانبی تلقی می‌گردد اما با توسعه فنّاوری و صنعتی کردن این فعالیت، امکان بهره‌برداری بیشتر از آن به‌صورت شغلی دائمی وجود دارد به‌طوری‌که در شرایط نسبتاً” مطلوب اقلیمی به دلیل سرعت رشد درخت توت و امکان پرورش کرم ابریشم ۲ تا ۳ بار (در مناطق معتدله) و ۴ تا ۵ بار (در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری) در سال می‌تواند به‌عنوان یک شغل کامل تأمین‌کننده درآمد خانوار روستایی باشد، بنابراین گسترش صحیح آن متناسب با شرایط اقلیمی مناطق مختلف می‌تواند به‌عنوان برنامه‌ای مناسب درجهت رفع پاره‌ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه تأمین نیازهـــای ارزی کشورهای نوغان خیز، نقش ارزنده‌ای ایفاء نماید.
توصیه می‌گردد جهت حصول اطمینان از مناسب‌ترین زمان برداشت پیله و پیش از آغاز عملیات فوق، تعدادی پیله از قسمت‌های مختلف محل پرورش به‌صورت تصادفی انتخاب‌شده و شفیره‌های آن‌ها مورد بازبینی قرار گیرد.

کاربردهای پیله ابریشم

جالب است بدانید که پیله ابریشم در ابتدا تنها برای تولید پارچه مورداستفاده قرار می‌گرفت اما پس از مدتی افراد متوجه شدند پوست دست افرادی که با این پیله‌ها سروکار دارند لطیف‌تر شده است و تحقیقات انجام‌شده ما را به دانش امروزی درباره خواص پیله ابریشم رسانده‌اند.(توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم)
همان‌طور که متوجه شدید سریسین یکی از پروتئین‌های مهم پیله ابریشم است؛ این ماده که نقش کنار هم نگه‌داشتن پیله را دارد با خیس شدن آزادشده و به‌صورت یک‌لایه خیلی نازک روی پوست نم‌دار می‌چسبد و باعث آب‌رسانی کامل پوست می‌شود. این کار با جلوگیری از تبخیر آب در سطح پوست انجام می‌شود و احساس لطافت پس از استفاده پیله ابریشم نیز به همین دلیل می‌باشد.
همچنین استفاده از پیله ابریشم باعث افزایش کلاژن در پوست می‌شود که در بهبود و از بین بردن چین‌وچروک‌های سطح پوست مفید است. سریسین موجود در ابریشم تولید کلاژن را افزایش داده و در بهبود زخم‌های آکنه، بهبود رنگ‌دانه‌ها از دیگر مزایای استفاده از آن می‌باشند. از دیگر مزایای پیله ابریشم برای پوست می‌توان به این موارد اشاره کرد:
– لایه‌بردار پوست
– سفیدکننده پوست
– رفع چین‌وچروک پوست
– سفت کننده پوست
– درمان و از بین بردن جوش سرسیاه
– پاک‌سازی کامل پوست
– از بین بردن پف زیر چشم

تولیدات جهانی و جایگاه ایران

تولید نخ ابریشم چین معادل ۱۷۰۰۰۰ و کشور هند ۲۸۵۲۳ تن می‌باشد. چین با ۸۴/۱ درصد از کل تولید نخ ابریشم در جهان حائز رتبه اول و به ترتیب هند، ازبکستان و تایلند با ۱۴/۱، ۰/۶ و ۰/۲ درصد در مقام‌های دوم تا چهارم دنیا قرار دارند. بیش از ۹۰ درصد تولیدات پیله و ابریشم جهان در آسیا متمرکزشده و ایران حائز رتبه هشتم تولید جهانی نخ ابریشم می‌باشد.تنزل مقام ایران متعاقب بیش از یک دهه رکود تولیدات ابریشمی درگذشته بوده است.
یادآوری می‌نماید که مقدار تولید تخم نوغان در دهه هفتاد از حدود دویست هزار جعبه به کمتر از سی هزار جعبه در سال‌های اخیر رسید. کاهش میزان تولید متأثر از عوامل مختلفی است که به ترتیب با منحصر شدن مصرف محصول نهایی به صنعت فرش کشور و ناشی از کاهش سهم ایران در صادرات فرش (به دلیل تحریم‌ها و …)، تغییرات در وضعیت بازار جهانی پیله و ابریشم و رشد سریع سایر کشورهای حاشیه خزر و موضوع رقابت، کاهش علاقه‌مندی نوغانداران و سایر مسائل اقتصادی متأثر از شرایط بازار تسریع یافت.

توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم

بازار صادرات پیله ابریشم

صادرات پیله ابریشم که به مدت ۱۰ سال در کشورمان راکد بوده، دوباره راه‌اندازی شده و در سال جاری حدوداً معادل ۳۱ تن پیله ابریشم صادر شد. برخوردار بودن از کیفیت مناسب باعث افزایش تعداد چشم‌گیر خریداران و متقاضیان در این بازار شده است. صادرات پیله ابریشم در مقایسه با فروش آن در بازار داخلی افزایش محسوسی داشته و باعث گردیده تا عامه مردم با حداقل سرمایه وارد بازار پرورش، تولید و فروش این محصول شوند. بازار پیله ابریشم با افزایش رو به رشد تولید و تقاضا باعث شده تا دوباره اداره نوغانداری فعالیت خود را پس از ده سال از سر گیرد.(توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم)
صفرتا صد پیله ابریشم امروزه با کمترین سرمایه در کارگاه‌های تولید کرم ابریشم انجام می‌شود.
کرم ابریشم با شروع فصل تابستان با تغذیه از برگ درخت توت پوست‌اندازی می‌کند و به دور خود پیله می‌تند سپس پروانه کرم ابریشم از پیله خود خارج می‌شود.
بعد از اندک زمانی یک تار ابریشمی نازک ترشح کرده و با چسبی که تهیه می‌کند پیله را به‌صورت سطح صافی به هم می‌چسباند که این کار دو یا سه روز به طول می‌انجامد.
پیله به‌عنوان محصول اصلی در تهیه ابریشم خام استفاده می‌شود.
دو تا سه روز پس از تشکیل پیله کرم درون آن به شفیره تبدیل می‌شود و دو تا سه هفته طول می‌کشد تا پروانه از پیله خارج می‌شود.
طول رشته نخ ابریشم از یک پیله ممکن است تا ۹۰۰ متر برسد، خارج شدن پروانه از پیله باعث پارگی و تکه‌تکه شدن نخ می‌شود به همین دلیل پیله‌ها را در آفتاب یا ظرف آب جوش می‌اندازند تا کرم‌های درون آن بمیرد.

نرخ روز پیله ابریشم صادراتی

نرخ پیله ابریشم با توجه به کیفیت و مرغوبیت آن متغیر می‌باشد و جهت تولید و پیشرفت در بخش کشاورزی (جهاد کشاورزی، اداره نوغانداری) زیر نظر دولت با تأمین و توزیع به‌موقع نهاده‌ها راه را برای فعالیت و پیشرفت در این زمینه هموار کرده است.
با حمایت دولت به خانوارهای نوغاندار (تسهیلات) یا تأمین تخم نوغان به‌صورت یارانه‌ای افراد را ترغیب به تلاش در این زمینه می‌کند.
همچنین پس از پرسه تولید در هنگام فروش به‌صورت تضمین‌شده تولیدات را در بهترین بازار به فروش رسانده و درامد حاصل را به آن‌ها می‌رساند و برای فروش پیله کرم ابریشم مراکز تخصصی و مربوط به این کار را دایر کرده‌اند و از آن در مصارف دارویی جهت درمان برخی بیماری‌ها مانند سرطان، به دلیل قوی و مستحکم بودن تار آن برای ساخت جلیقه ضدگلوله، التیام زخم‌ها استفاده می‌شود، که بسته به نوع کاربرد درجه کیفیت و نرخ آن فرق می‌کند.

زنجیره ابریشم
موارد استفاده از پیله کرم ابریشم در صنعت

امروزه به دلیل شناخت اجزا و مواد تشکیل‌دهنده از پیله کرم ابریشم استفاده‌های زیادی در صنایع مختلف می‌شود. عموم استفاده از پیله کرم ابریشم را به موارد زیر می‌توان دسته‌بندی کرد:

در صنایع نظامی

این لباس ضدگلوله که از ترکیب پیله کرم ابریشم با یک رزین خاص ساخته‌شده و سپس به شکل هیدرولیکی فشرده‌شده است، مقاوم و سبک است.
ضخامت این جلیقه‌های ضدگلوله ۱۴ تا ۲۰ میلی‌متر، وزن آن ۲٫۵ الی چهار کیلومتر بوده و قیمت آن‌یک سوم جلیقه‌های رایج است.(توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم)
به گفته خواخونگ، جلیقه ابریشمی همچنین می‌تواند شلیک‌های پیاپی را بدون تخریب شدن تحمل کند. محققان قصد دارند تولید این جلیقه را ادامه داده و نسخه‌ای را طراحی کنند که بتواند در برابر شلیک سلاح‌های خودکار مانند اسلحه هجومی M16 دوام بیاورد.

بافت فرش

از نخ های ابریشمی در بافت فرش هم نیز استفاده میشود که این امر به دلیل درخشان بودن بیش از اندازه نخ های ابریشمی است.

صنایع نساجی

ابریشم به‌عنوان ظریف‌ترین محکم‌ترین پردوام‌ترین و درخشان‌ترین نخ جهان شناخته می‌شود. واصلی‌ترین کاربرد آن در بافت پارچه‌های ابریشمی است.

صنایع پزشکی

از ابریشم در فیلترها برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند.
از ابریشم در بانداژهای پیشرفته استفاده گردد تا هم باکتری‌ها از بین بروند و هم خطر التهاب کاهش یابد.
در جهت استحکام استخوان همانند پلاتین و فلز می‌توان استفاده کرد که البته مزیت بالایی نسبت به فلز و پلاتین دارد که آن‌هم جذب خود به خودی توسط بدن است.

توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم
مقاوم‌سازی

از پودر ابریشم جهت بالا بردن مقاومت و استحکام مجسمه‌ها و مصالح دیگر استفاده می‌شود.

صنایع آرایشی و بهداشتی

ابریشم باوجود دارا بودن مواد بسیار مغذی برای پوست که غیرقابل‌انکار است در صنعت آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد. موارد استفاده از پیله ابریشم برای پوست به گونه زیر است:
رطوبت رسانی پوست
سفیدکننده پوست
لایه‌بردار پوست
رفع چروک پوست در مدت‌زمان کمتر از سه هفته
سفت کننده پوست
از بین برنده جوش سرسیاه
پاک‌سازی پوست و منافذ آن
از بین برنده پف زیر چشم
دلیل وجود سریسین یک کلاژن ساز عالی برای پوست است.
در کشورهای شرقی آسیا استفاده از پیله کرم ابریشم جهت زیباسازی پوست از ۲۵۰۰ سال قبل جز آداب و رسومشان بوده. که امروزه طی تحقیقات انجام‌شده توسط محققان به یکی از معجزات برای رفع چین‌وچروک پوست و زیبایی نام‌برده می‌شود.

فرآورده‌های ابریشم

ابـریشــم یک ماده ی اولیه در تولید محصولاتی مانند فرش، پارچه، ‌پیراهن، شال گردن، آویزهای دیواری و تزئینات داخلی منزل و… می باشد. هم چنین در ساخت چتر نجات، ‌تودوزی لاستیک، رگ های مصنوعی، نخ جراحی، مواد عایق الکتریکی و… نیز مصرف می شود.

ابریشم در چتر نجات

پارچه‌های مختلفی در توسعه چتر نجات استفاده شد، اما توانایی ابریشم برای برآورده کردن تمام الزامات باعث شد که بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۴۵ به پارچه انتخابی برای چتر نجات تبدیل شود.سایبان چتر نجات ابتدا از بوم ساخته شد. عملی تر بودن ابریشم به این دلیل بود که نازک، سبک، محکم، بسته بندی آسان، مقاوم در برابر آتش و فنری بود. در طول جنگ جهانی دوم، ایالات متحده قادر به واردات ابریشم از ژاپن نبود و سازندگان چتر نجات شروع به استفاده از پارچه نایلونی کردند.(توسعه و تکمیل زنجیره تولید ابریشم)

ابریشم در نخ جراحی

نخ جراحی سیلک ( Silk ) نوعی نخ ابریشمی غیرقابل جذب و استریل می باشد که از فیبر طبیعی لارو کرم ابریشم ساخته شده است. این نخ بیشتر به رنگ سیاه بوده ولی نسخه های آبی و سفید رنگ این نخ نیز موجود می باشد. نخ سیلک از استحکام کششی بسیار بالایی برخوردار می باشد و در جراحی های مربوط به چشم و بافت های نرم مورد استفاده قرار می گیرد. نخ بخیه سیلک واکنش التهابی متوسطی در پوست ایجاد می کند.
البته سیلک به طور خالص از فیبر پروتئینی ساخته نمی شود بلکه تنها ۷۰ درصد آن از فیبر می باشد و ۳۰ درصد بقیه آن از یک ماده خارجی مانند صمغ تشکیل می شود. فرآیند ایجاد نخ سیلک، ۳۰ درصد از وزن فیبر پروتئینی را از بین می برد که این کار برای داشتن یک نخ یک پارچه و کامل ضروری است.

ابریشم در مواد عایق الکتریکی

عایق رده Y
این عایق ها از ترکیب هایی مثل ابریشم، کاغذ سیم پیچی غیر آغشته یا پنبه ساخته می شوند. این عایق ها در موادی مثل سلولز و صمغ های طبیعی آغشته شده اند.(حداکثر درجه حرارت مجاز ۹۰ درجه سانتی گراد است)
عایق رده A
این عایق ها از موادی مثل ابریشم و پنبه ساخته شده اند که به یک نوع عایق مایع مانند روغن آغشته شده اند.(حداکثر درجه حرارت مجاز ۱۰۵ درجه سانتی گراد است)


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)