اسید

طرح تولید اسید اولئیک

اسید اولئیک ترکیب یک اسید چرب است که فرمول مولکولی آن C18H34O2 که جرم مولی آن ۲۸۲.۴۶۱۴ است. این ترکیب به‌صورت مایع روغنی بارنگ زرد کم‌رنگ است. چگالی این ترکیب ۰.۸۹۵ gr/cm3 و دمای ذوب و جوش آن به ترتیب ۲۸۶ کلوین و ۶۳۳ کلوین است این ترکیب در آب به‌صورت نامحلول بوده ولی در متانول و ترکیبات آلی به‌صورت محلول است.
به لحاظ شیمیایی، اسید اولئیک به‌عنوان یک اسید چرب امگا -۹ مونو اشباع، به‌اختصار با تعداد لیپیدها به ترتیب ۱۸: ۱ cis-9 طبقه‌بندی می‌شود. این اسید دارای این فرمول است:
CH3 (CH2) 7CH = CH (CH2) 7COOH
این نام از واژه لاتین اولئوم مشتق شده است که به معنی روغن است. این اسید معمول‌ترین اسید چرب موجود در طبیعت است. نمک‌های اسید اولئیک به نام اولئات ها نامیده می‌شود.
یکی از منابع اصلی این اسید در مواد غذایی روغن‌زیتون می‌باشد. کلزا و روغن هسته انگور نیز حاوی اسید اولئیک است.
اسید اولئیک در بسیاری از مغزها و دانه‌ها حاوی چربی و در بسیاری از ماکیان به خصوص مرغ و بوقلمون یافت می‌شود. جداسازی آن از منابع حیوانی چالش‌برانگیز و دشوار خواهد بود. درحالی‌که سبزی‌ها و دانه‌های روغنی منابع اصلی اسید اولئیک می‌باشند.
اسید اولئیک یک روغن طبیعی، بی‌بو و بی‌رنگ است.
این ماده در روغن بذر کتان، روغن گل‌گاوزبان (یک گیاه دارویی مدیترانه‌ای)، روغن گل مغربی، روغن‌زیتون، روغن اسپند، روغن کانولا، کلزا، روغن بادام‌زمینی، روغن ماکادامیا، روغن آفتابگردان، روغن هسته انگور، روغن خولان و روغن کنجد یافت می‌شود.. همچنین می‌توانید آن را در چربی حیوانی پیدا کنید. در برخی مطالعات نشان می‌دهد که این ماده در سطوح مناسب در پیشگیری از سرطان نقش دارد و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.
اسید اولئیک یک اسید چرب اشباع شده است که به‌طور طبیعی در بسیاری از منابع گیاهی و محصولات حیوانی یافت می‌شود. این ماده اسید چرب امگا ۹ است و به‌عنوان‌مثال به‌عنوان یکی از منابع سالم چربی در رژیم غذایی به شمار می‌آید. کارشناسان بهداشت اغلب استفاده از آن را در پخت‌وپز توصیه می‌کنند و همچنین این ترکیب به‌جای چربی‌های حیوانی در تعدادی از به‌اصطلاح غذاهای بهداشتی و محصولات رژیم غذایی استفاده می‌شود. کلزا و روغن هسته انگور نیز حاوی اسید اولئیک می‌باشند.

جدول مشخصات فنی اسید اولئیک
فرمول شیمیاییC۱۸H۳۴O۲
شکل ظاهریمایع روغنی زرد کمرنگ مایل به قهوه ای با بوی چربی
نقطه ذوب۱۳°C – ۱۴°C
نقطه جوش۳۶۰°C
جرم مولی۲۸۲.۴۶۸ گرم · مول − ۱
انحلال پذیریدر آب نامحلول است.

محلول در اتانول

چگالی۰.۸۹۵ g/mL

 

ساختار اولئیک اسید
اسید
اولئیک اسید در چه موادی یافت می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد اولئیک اسید به‌طور طبیعی در بافت‌های چربی بدن انسان وجود دارد. همچنین این محصول شیمیایی به‌طور طبیعی در بسیاری از چربی‌های حیوانی و گیاهی به‌وفور یافت می‌شود. اولئیک اسید، بسته به نوع تولید و استخراج آن دو نوع دارد.

اسید اولئیک حیوانی

مقادیر زیادی از این محصول شیمیایی در برخی از چربی‌های حیوانی همچون مرغ، تخم‌مرغ، بوقلمون، گوشت خوک یافت می‌شود. تخم‌مرغ منبعی عظیم از اولئیک اسید می‌باشد چراکه حدود ۴۵ درصد از تخم‌مرغ را اسید اولئیک تشکیل داده است.
همچنین مقادیری از این ترکیب شیمیایی در برخی از پروتئین‌های حیوانی همچون پنیر و شیر نیز یافت می‌شود.

اسید اولئیک گیاهی

مقادیر بسیار زیادی از این محصول شیمیایی در برخی از روغن‌های گیاهی همچون روغن‌زیتون، روغن بادام‌زمینی، روغن آفتابگردان، روغن دانه انگور، روغن کنجد، روغن خشخاش، روغن کلزا و روغن ماکادامیا یافت می‌شود که اسید اولئیک روغن‌زیتون از موارد قبل بیشتر است.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی اولئیک اسید
وضعیت ظاهری: روغن زرد کم‌رنگ تا زرد-قهوه‌ای
بوی شبیه به بوی گوشت خوک
چگالی: ۸۹۵/۰ گرم بر میلی‌لیتر
نقطه ذوب: ۱۴-۱۳ درجه سانتی‌گراد
نقطه‌جوش: ۳۶۰ درجه سانتی‌گراد
حلالیت: در آب نامحلول، محلول در اتانول
دارای گروه عاملی اسید کربوکسیلیک و یک پیوند دوگانه

کاربرد

میزان چربی بالای اسید اولئیک آن را یک مرطوب‌کننده بزرگ می‌سازد به‌طوری‌که برخی از شرکت‌های لوازم‌آرایشی و بهداشتی آن را به لوسیون‌ها و صابون‌های آرایشی خود اضافه کرده تا توانایی خود را برای تولید محصولات مناسب برای تغذیه پوست بالا ببرند. اسید اولئیک اغلب قادر خواهد بود به سطح لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و منجر به حفظ رطوبت طولانی‌مدت در سطح پوست خواهد شد.
درحالی‌که لوسیون و کرم‌های عادی ممکن است روی سطح پوست بنشیند. این اسید می‌تواند با اسید چرب امگا ۹ که نفوذ عمیق‌تری دارد ترکیب شود و نتایج رضایت‌بخش‌تری ایجاد نماید که غالباً قیمت بیشتری هم دارد. هم‌چنین، از این ماده در کارخانجات چرم‌سازی، در نساجی، در تولید روان کننده‌ها، حد واسط‌های شیمیایی و رزین‌های آلکید استفاده می‌شود.
تولیدکنندگان مواد غذایی غالباً با تمرکز بر روی فواید سلامتی این اسید اولئیک با افزودن آن به سس سالاد، محصولات پخته‌شده، بستنی، لیمونادها، و طیف وسیعی از غذاهای آماده، معمولاً به‌عنوان جایگزینی برای چربی‌های حیوانی مانند کره و یا روغن خوک سرمایه‌گذاری می‌کنند.
اسید اولئیک غالباً قسمتی از درمان‌های هومیوپاتی برای کاهش کلسترول می‌باشد. اسید اولئیک ممکن است بسته به تشخیص پزشک و نیازهای بیمار، به شکل کپسول تجویز گردد و یا ممکن است به بیماران برای اضافه کردن منابع طبیعی‌تر به رژیم غذایی خود توصیه گردد.
صنعت آرایشی – بهداشتی: در لوازم‌آرایشی از اسید اولئیک به‌عنوان یک عامل پاک‌کننده و تقویت‌کننده بافت و ساختار محصولات استفاده می‌شود. این ماده یکی از اسیدهای چرب پایداری است که به دلیل توانایی منحصربه‌فرد برای حفظ اثربخشی مواد اولیه مانند آنتی‌اکسیدان‌ها با کمک به محافظت از آن‌ها در برابر تخریب نور و هوا موردتوجه فراوان قرارگرفته است. طبق گزارش‌ها استفاده از این ماده در محصولات آرایشی بی‌خطر گزارش‌شده است.
بر اساس کاربرد و خواص، بازار جهانی اسید اولئیک به موارد زیر تقسیم می‌شود.
عامل امولسیون کننده
عامل روان کننده
سورفاکتانت
مواد واسطه شیمیایی
و…
بر اساس صنایع مورداستفاده، بازار جهانی آن عبارت‌اند از:
صنایع غذایی
لوازم‌آرایشی
نفت و گاز
لاستیک
منسوجات
دارویی
و…

اسید
بسته‌بندی و نگهداری

اسید اولئیک در بشکه‌ها و فله‌های ۱۸۰ و ۱۹۰ و ۲۲۰ لیتری (کیلوگرمی) که هر چهار بشکه دریک پالت نگه‌داری می‌شود، عرضه می‌شود.
اسیدهای چرب باید در شرایط تحت پوشش خشک و دور از منبع حرارت و جرقه نگهداری شود. عامل‌های خاموش‌کننده دی‌اکسید کربن و پودرهای شیمیایی خشک است. مواد توصیه‌شده برای نگه‌داری، حمل‌ونقل و توزیع اسیدهای چرب استیل ضدزنگ، کربن استیل، استیل گالوانیزه شده و کربن استیل روکش شده با اپوکسی یا PVC یا پلی‌استر است. و زمان استاندارد نگه‌داری از این محصول ۲۴ ماه در انبار سربسته است.

نکات ایمنی

اولئیک اسید ماده‌ای بی‌ضرر است بااین‌وجود در صورت تنفس فرد را به هوای آزاد منتقل نموده و در شرایط حاد به وی تنفس مصنوعی بدهید. در صورت بلع مقدار زیادی آب بنوشید و در صورت تماس باپوست و چشم با مقدار زیادی آب شستشو دهید.

تولید اولئیک اسید

سنتز بیولوژیک اولئیک اسید شامل عملکرد آنزیم استریول است. درواقع، اسید استئاریک برای تولید مشتق اشباع‌نشده تک، اسید اولئیک، آب‌زدایی می‌شود.
اسید اولئیک تحت تأثیر اسیدهای کربوکسیلیک و آل کن‌ها قرار می‌گیرد. این اسید در محلول آبی، حل می‌شود و صابون‌هایی به نام اولئات می‌دهد. وجودید، پیوند دوگانه را اضافه می‌کند. هیدروژناسیون پیوند دوگانه باعث تولید اسید استئاریک مشتق اشباع می‌شود. اکسیداسیون در پیوند مضاعف در هوا به‌آرامی اتفاق می‌افتد و به‌عنوان خشک شدن در پوشش‌ها شناخته می‌شود. کاهش گروه اسید کربوکسیلیک الکل ایجاد می‌کند. ازنولیز اسید اولئیک یک مسیر مهم به اسید آزلائیک است. محصول مشترک اسید نانوئیک است.
H17C8CH=CHC7H14CO2H + 4″O” → HO2CC7H14CO2H+H17C8CO2H
استرهای اسید آزلاییک کاربردهایی در روانکاری و نرم‌کننده دارند.

روش‌های تولید اسید اولئیک

فرایند تولید اولئیک اسید بسته به نوع استخراج آن متفاوت است.

تولید اسید اولئیک از منابع گیاهی

ابتدا می‌بایست از عملیات صابونی کردن برای استخراج این ماده شیمیایی استفاده کرد. سپس دمای واکنش با کمک بخار به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد رسانده می‌شود. حال از یک محلول قلیایی به‌منظور هیدرولیز کردن آن استفاده می‌شود. درنهایت از روش تقطیر و سرد کردن برای جداسازی اسید اولئیک استفاده می‌شود.

تولید اولئیک اسید از منابع حیوانی

برای تولید این ترکیب شیمیایی می‌توان از منابع حیوانی نیز استفاده کرد.

تولید اولئیک اسید به روش آزمایشگاهی

تولید این ترکیب شیمیایی از منابع گیاهی و حیوانی کار بسیار دشواری می‌باشد و مستلزم مقدار زیادی انرژی، نیروی کار و هزینه می‌باشد. به همین علت اسید اولئیک را در آزمایشگاه به روش‌های گوناگون تولید می‌کنند که در این قسمت به شرح یکی از این روش‌ها می‌پردازیم.
در ابتدا از آلکیل بنزن برای تولید این ترکیب شیمیایی استفاده می‌شود و ماده شیمیایی سولفوریک اسید به‌عنوان کاتالیست عمل می‌کند. حاصل این واکنش مخلوطی از اسیدهای چرب می‌باشد که برای تولید اسید اولئیک می‌بایست ماده حاصله را پالایش و جداسازی کرد.

تولید اسید های چرب

روش تولید اسید های چرب به این صورت می باشد که که تولید اسید استئاریک و اسید پالمتیک از چربی های حیوانی تولید شده و اسید اولئیک و اسید لینو لئیک از چربی های گیاهی استخراج می گردد. ابتدا مواد اولیه توسط تانکر به محل کارخانه حمل شده و سپس در مخازن مخصوص تخلیه می گردد در اولین مرحله تولید می بایست ناخالصی هایی چون مواد معدنی ، صابون ها ، پروتئین ها و غیره جدا سازی شوند که با استفاده از حرارت دادن و اضافه نمودن اسید و سپس صاف نموده انجام می پذیرد.
در مرحله بعدی در واحد Splitting روغن و آب فرآیند وارد اتوکلاو شده و با استفاده از فشار و دما محلول همگن تکشیل می گردد و در نهایت اسید چرب از بالا و گلیسرین از پایین اتوکلاو خارج می شود

ماشین آلات تولید اسید های چرب

تجهیزات و ماشین آلات تولید این واحد تولید اسیدهای چرب شامل
استراکچر اصلی پلنت تولید
دی اریتور
انواع مبدل های حرارتی
برج تقطیر به همراه کاندل های حرارتی استنلس استیل
پکینگ های برج تقطیر
اکونومایزر
کندانسور اسید چرب
رسیور اسید چرب استنلس استیل
مبدل حرارتی
راکتور استنلس استیل
تجهیزات انتقال مواد
خشک کن
رسیور محصول
انواع پمپ ها از جنس استنلس استیل ، کربن استیل و چدن
مدار های کنترل
تجهیزات نشان دهنده کنترلی
انواع شیر آلات و اتصالات
چیلر و کمپرسور هوای فشرده
دیگ روغن داغ
تجهیزات بسته بندی جامد محصول
تجهیزات بسته بندی مایع محصول
انواع لوله کشی ها و ایزولاسیوین
انواع مخازن کربن استیل
انواع مخازن استنلس استیل
پرک ساز
و غیره می باشد که از تامین کنندگان داخلی و سازندگان داخل کشور قابل ساخت و تهیه می باشد.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید اسید اولئیک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید اسید اولئیک به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
اسید اولییکOleic acid۲۴۱۱۵۱۲۶۷۲

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید اسید اولئیک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولProduct Nameکد تعرفه گمرکی
اسید اولییکOleic acid۲۹۱۶۱۵۰۰ _ ۳۸۲۳۱۲۰۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید اسید اولئیک

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید اسید اولئیک در کشور به تفکیک استان آمده است .

نام واحداستانشهرستانظرفیتواحد سنجش
فرآورده های صنعتی چرب شیمیتهرانورامین۱۲۰۰تن
صنایع پارت شیمی شمال شرقخراسان رضویمشهد۴۵۰۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۵,۷۰۰تن

 

کشور های عمده تولید کننده اسید اولئیک

حجم میزان خرید و فروش این محصول در سالهای اخیر افزایش یافته است. افزایش تقاضا برای این محصول مرهون افزایش تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و افزایش مصرف نگهدارنده در محصولات غذایی می باشد. از نظر جغرافیایی طبق آخرین آمار کشورهای قاره آسیا و اقیانوسیه بزرگترین خریداران این محصول محسوب می شوند. مالزی، اندونزی و تایلند با بهره گیری از منابع طبیعی بزرگترین تولید کنندگان اسید اولئیک در آسیا می باشند. کشور های چین و هند نیز بزرگترین خریداران این ماده محسوب می شوند. طبق پیش بینی های انجام شده، رشد تقاضا برای خرید در آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی نیز قابل توجه خواهد بود.

بازار فروش و خرید اسید اولئیک

بازار جهانی اسید اولئیک به پنج بخش منبع، گرید، کاربرد، مصرف کننده و جغرافیا تقسیم می شود.
بر اساس منبع، بازار به دو بخش منبع گیاهی و جانوری تقسیم بندی می شود.
در طبقه بندی گرید، به گریدهای معمولی، حلال، دارویی و غذایی تفکیک می شود.
بر اساس کاربرد، بازار به حدواسط های شیمیایی، سورفکتانت، مواد روان کننده، امولسیون کننده طبقه بندی می شود.
بر اساس مصرف کننده بازار به بخش های دارویی، مواد آرایشی و بهداشتی، غذا، روغن، لاستیک و پوشاک تقسیم می شود.
به لحاظ جغرافیایی نیز مهم ترین بخش ها شامل آمریکا، اروپا، آسیا و اقیانوسیه هستند.
بازار خرید اسید اولئیک به دلیل عواملی مانند افزایش تقاضا از صنایع گرفته تا مصرف کننده مانند مراقبت های شخصی ، لوازم آرایشی ، دارویی و صنایع غذایی و سهولت در دسترسی به منابع این محصول، یک بازار رو به رشد است. قوانین دولتی مرتبط با افزایش کاربرد مواد زیست توده به افزایش این رشد این ترکیب کمک کرده است. با این حال، تولید این اسید از منابع طبیعی و امکان ایجاد اختلال در طبیعت و کاهش دسترسی به منابع طبیعی، می تواند یک مانع برای افزایش رشد بازار باشد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید اسید اولئیک

ظرفیت : ۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۹ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶/۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۵ امتیاز)