مونو پتاسیم فسفات

طرح تولید مونو پتاسیم فسفات

مونو پتاسیم فسفات یا همان MKP که با فرمول شیمیایی KH2PO4 نیز شناخته‌شده است، ترکیبی معدنی است که معمولاً به‌عنوان یک کود شیمیایی در صنایع کشاورزی به کار می‌رود. البته این ترکیب به‌عنوان یک ماده افزودنی در صنایع غذایی و عامل بافری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.(طرح تولید مونو پتاسیم فسفات)
این ماده یک نمک قابل‌حل به K و یون دی هیدروژن فسفات بوده که در کودهای مورداستفاده در صنعت کشاورزی، افزودنی‌های خوراکی و قارچ‌کش‌ها کاربرد دارد. مونو پتاسیم فسفات به‌عنوان یک منبع P و K و همچنین بک عامل بافر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با خواص این ماده بیشتر آشنا خواهید شد:
پودر مونو پتاسیم فسفات شامل ۵۲% P2O5 و ۳۴% K2O بوده که اغلب به‌عنوان منبع مغذی در رشد و نمو و تقویت گیاهان سهیم بوده، یک منبع مؤثر پتاسیم و فسفر برای گیاهان می‌باشد. کاربرد این ماده در مراحل تولید محصولاتی نظیر میوه‌جات غنی از قند، به افزایش قند و شیرینی و بهبود کیفیت آن کمک می‌کند.
این ماده در ترکیب با کودهای دیگر می‌تواند پاسخگوی نیازهای تغذیه‌ای و غذایی محصول در طول دوره رشد باشد، همچنین به دلیل خلوص بالا و حلالیت بالای آن در آب، باعث شده به‌عنوان یک کود ایده ال موردتوجه قرار گیرد. علاوه بر این ترکیب فوق برای آماده‌سازی و تولید کودهای مایع مناسب است.
کریستال این ماده به دلیل ویژگی‌های نوری غیرخطی آن، در تلفیق کننده‌های نوری موردتوجه قرار می‌گیرد.
این ماده در دنیای صنعت به‌صورت پودری سفیدرنگ به خریدوفروش می‌رسد؛ البته به هنگام تشکیل به‌صورت بلورهای شفاف و بی‌رنگ نیز موجود می‌باشد. این ترکیب که بانام پتاسیم دی هیدروژن فسفات نیز شناسایی می‌شود، در آب محلول بوده و در الکل‌ها حل نمی‌گردد.(طرح تولید مونو پتاسیم فسفات)

آنالیز محصول

آنالیز این ماده به شرح زیر می‌باشد.

مقدارماده مغذی
۵۲%P۲O۵
۲۲.۷%p
۳۴%K۲O
۲۸.۷%K

 

توصیه‌ها

زمانی که مصرف کود نیتروژن باید پایین نگه‌داشته شود، محصول فوق به‌عنوان یک منبع فسفر و K توصیه می‌شود. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول، از این ماده می‌توان از طریق هر سیستم آبیاری و در هر محیط رشدی استفاده نمود. برخلاف فسفریک اسید، این ماده به مقدار کمی اسیدی بوده، بنابراین سبب خوردگی پمپ‌های کود و تجهیزات آبیاری نمی‌شود.

سازگاری با سایر کودها

محصول فوق با اکثر کودهای محلول در آب سازگار بوده به‌جز برای کودهای حاوی کلسیم و منیزیم. برای استفاده از این ماده در ترکیب با کودهای کلسیم و یا منیزیم، از دو مخزن استفاده کنید. اگر سیستم شامل تنها یک مخزن باشد، کود را در زمان‌های مختلف اعمال کنید.

مونو پتاسیم فسفات
تناسب مواد مغذی (تغذیه)

غلظت فسفر و K در آب آبیاری به مقدار مورداستفاده از این ماده در مخلوط مخزن و به میزان تزریق بستگی دارد.(طرح تولید مونو پتاسیم فسفات)
جدول زیر، مقدار این ماده و میزان تزریق موردنیاز برای رسیدن به غلظت موردنظر خود در آب آبیاری را نشان می‌دهد:

غلظت ماده غذایی 

(ppm, g/1000 liter)

گرم مونو پتاسیم فسفات/۱۰۰۰لیتر آب
KK2OPP2O5
۲۸۳۴۲۲۵۲۱۰۰
۳۱۳۷۲۵۵۸۱۱۰
۳۸۴۶۳۰۷۰۱۳۵
۵۱۶۱۴۰۹۳۱۸۰
۶۳۷۶۵۰۱۱۶۲۲۵

 

چرا گیاهان نیاز به فسفر دارند؟

فسفر به سنتز پروتئین‌ها کمک می‌کند که موجب رشد سلول و تقسیم سلولی سالم می‌شود. این عنصر موجب تشکیل بافت‌های جدیدی در گیاه می‌شود. همچنین با تزریق این ماده به خاک رشد ریشهٔ گیاه بهتر می‌شود و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم‌تر می‌گردد.
کمبود فسفر در گیاهان در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به فاجعه شود و گیاهان را از بین ببرد. درنتیجه پیشگیری از فقدان این عنصر با تزریق به‌موقع کود به خاک امری ضرری است. تشخیص کمبود این عنصر در گیاه نسبت به تشخیص عناصر مهم دیگر مانند K و نیتروژن سخت‌تر است زیرا گیاه در طی رشد علائم قابل‌مشاهده‌ای از خود به نمایش نمی‌گذارد.
البته در بعضی گیاهان مانند ذرت، علائم تغییر رنگ غیرطبیعی در آن‌ها در اثر کمبود P دیده می‌شود. این علائم شامل پدیدار شدن رنگ سبز و یا آبی تیره در برگ‌ها و تغییر رنگ ساقه‌ها به ارغوانی می‌باشد. همچنین لبهٔ برگ‌ها می‌تواند به ارغوانی متمایل گردد.
تأثیرات مثبت برطرف نمودن کمبود p در گیاه را می‌توان با کودهای MKP مشاهده نمود

چرا گیاهان نیاز به پتاسیم دارند؟

دومین عنصری که در مونو پتاسیم فسفات وجود دارد پتاسیم است. گیاهان K را به‌صورت عمده جذب می‌کنند بنابراین تزریق کود حاوی این عنصر لازم است تا سطح پتاسیم موجود در خاک را ثابت نگه دارد و مواد مغذی در دسترس گیاه قرار بگیرد. لازمهٔ وجود این عنصر برای گیاه بنا بر دلایل مختلفی می‌باشد. یکی از این دلایل این است که K می‌تواند سبب فعال‌سازی آنزیم‌های زیادی شود. همچنین این عنصر می‌تواند جذب مواد مغذی دیگر را نیز افزایش دهد. K می‌تواند به رشد بهتر ریشهٔ گیاه کمک کند و سبب توقف سازی و یا پیشگیری از بیماری‌های گیاه شود.(طرح تولید مونو پتاسیم فسفات)

استفاده از این ماده برای گیاهان چگونه است؟

اعمال هر نوع کودی قبل از استفاده نیاز به مطالعات دقیق خاک‌شناسی دارد اما به‌طور تقریبی این ماده را برای درختان و محصولات زراعی به‌صورت زیر استفاده می‌نمایند:
سیب، هلو، گیلاس، آلو، زردآلو
(۲.۲۶ – ۴.۵۳ کیلوگرم) در هر هکتار موردنیاز است

گلابی

(۳.۶۲ کیلوگرم) در هر هکتار اعمال شود

شبدر و یونجه

(حدود ۱ تا ۳.۵ کیلوگرم) در هر هکتار به گیاه اعمال شود

بادام

برای بادام عملیات کود دهی با کود مونو پتاسیم فسفات را معمولاً ۳ تا ۴ بار در هر فصل انجام می‌دهند. برای هر برنامهٔ کود دهی مقدار مورداستفاده (۲.۲۶ تا ۴.۵ کیلوگرم) در هر هکتار می‌باشد.

حبوبات

(۲.۲۶ تا ۴.۵ کیلوگرم) در هر هکتار می‌باشد.

انگور

(۱.۳۶ تا ۲.۲۶ کیلوگرم) کود در هر هکتار استفاده شود.

پیاز

(۲.۲۶ تا ۴.۵ کیلوگرم) در هر هکتار از MKP برای پیاز موردنیاز می‌باشد

توت‌فرنگی

(۱.۳۶ تا ۴.۵ کیلوگرم) در هر هکتار از این ماده برای توت‌فرنگی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

فرآیند ساخت کود مونو پتاسیم فسفات

این کود که در دسته کودهای فاقد نیتروژن طبقه‌بندی می‌گردد، حاوی ۵۲ درصد P2O5 و ۳۴ درصد K2O می‌باشد و حلالیت آن در آب با بالا رفتن حرارت افزایش می‌یابد. تهیه صنعتی این کود با ترکیب دو ماده اسید فسفریک و کربنات پتاسیم یا پتاسیم هیدروکسید صورت می‌پذیرد.
در فرآیند ساخت این کود معمولاً از فسفریک اسید بیشتری استفاده می‌شود؛ چرا که حضور مقدار اضافی از این اسید از تشکیل فرآورده‌های جانبی همچون مونو هیدروژن فسفات جلوگیری می‌کند. ازآنجایی‌که مونو پتاسیم فسفات برای انحلال در آب نیاز به حرارت دارد، می‌توان آن را در دمای اتاق به حالت متبلور درآورد.

موارد مصرف کود مونو پتاسیم فسفات

ازآنجایی‌که این کود فاقد نیتروژن است، کشاورزان معمولاً زمانی آن را به کار می‌برند که باید استفاده از کودهای نیتروژن داری همچون NPK، نیترات پتاسیم، نیترات آمونیوم و نیترات کلسیم را محدود کرد.
فصل رشد زمانی است که گیاه بیشترین نیاز را به پتاسیم و فسفر دارد؛ چرا که در حال تشکیل و آغاز رشد ریشه خود می‌باشد. گاهی اوقات کشاورزان از این کود برای تکمیل فعالیت کودهای نیتروژن دار نیز استفاده می‌کنند که در این موارد هر یک از کودها باید به‌صورت مجزا و جداگانه مورداستفاده قرار گیرد.
به‌طورکلی سطح بالای فسفر در کود MKP تقسیمات سلولی را افزایش داده و رشد بافت‌های جدید گیاه را نیز افزایش می‌دهد و از رشد میوه‌های زودرس مراقبت می‌کند. بنابراین بیشترین مصرف این نوع کود به هنگام ریشه‌زایی گیاه بوده و در این زمان بهترین بازده را می‌توان از این کود دریافت نمود.(طرح تولید مونو پتاسیم فسفات)
این نوع کود معمولاً برای کاشت درختان و بوته‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که محصول آن‌ها میوه‌های شیرین هستند. مونو پتاسیم فسفات به‌خودی‌خود قادر است تا میزان تولید قند در این میوه‌ها را افزایش داده و آن‌ها را شیرین‌تر کند.
میزان استفاده از این کود برای میوه‌های درختی، انگور، سبزی‌ها و سیب‌زمینی معمولاً ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار بوده و برای مرکبات، گوجه و موز تا ۳۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد. البته این اعداد با توجه به وضعیت خاک، شرایط اقلیمی و… می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.
بروز نشانه‌هایی از تغییر رنگ غیرطبیعی برگ گیاهان به سبز پررنگ یا خشک شدن نوک برگ به معنی کمبود کود مونو پتاسیم فسفات می‌باشد و به‌این‌ترتیب باید مقدار بیشتری از آن مورداستفاده قرار گیرد. به‌غیراز این موارد ایجاد رنگ‌دانه‌های آنتوسیانین در گیاهان غنی از قند که به رنگ قرمز تا بنفش ظاهر می‌شوند نیز یکی دیگر از نشانه‌های کمبود این کود می‌باشد.

مزایای استفاده از کود مونو پتاسیم فسفات
افزایش میزان ریشه‌زایی.
تنظیم سنتز پروتئین در گیاه و درنتیجه افزایش تقسیم سلول‌ها و رشد بهتر گیاه.
حفاظت از گیاه به هنگام فصل سرما و در هوای خشک.
مکمل بسیار خوب برای خاک‌های آهکی با توجه به PH اسیدی کود.
ثابت نگه‌داشتن اسیدیته خاک به دلیل خاصیت بافری بالا.
افزایش عملکرد آنزیم‌های گیاه.
افزایش تنفس و تعریق گیاه و درنتیجه جذب بیشتر مواد مغذی از خاک.
کاهش احتمال بروز بیماری‌های گیاهی و سرکوب بیماری‌هایی همچون کپک پودری برگ‌ها.
ایمنی مناسب و سازگاری با محیط‌زیست.

مونو پتاسیم فسفات
خواص و فواید مونو پتاسیم فسفات

عملکرد و خواص مونو پتاسیم فسفات:
۱. به دلیل خواص منحصربه‌فرد، می‌تواند در سیستم آبیاری برای هر نوع محیط و خاکی استفاده شود.
۲. ازنظر مصرف کاملاً برای انسان ایمن است.
۳. به‌سادگی در آب قابل‌حل است.
۴. برخلاف اسید فسفریک، به دلیل خاصیت اسیدی ملایم، برای تجهیزات سیستم آبیاری زمین، خاصیت خورندگی ندارد.
۵. برای مصرف به‌صورت محلول، مخلوط کود یا تغذیه خاک مناسب است.
۶. با اغلب کودهای دیگر سازگاری دارد، به‌جز کودهای حاوی کلسیم و منیزیم. برای حل این مسئله می‌توان از دو مخزن برای کود دهی استفاده کرد.
۷. هم برای محلول‌پاشی و هم برای سیستم آبیاری قطره‌ای مناسب است. خاصیت مونو پتاسیم فسفات باعث شده تا این کود از مسدود شدن سیستم آبیاری قطره‌ای جلوگیری کند.
فواید مونو پتاسیم فسفات برای گیاه چیست؟
۱. ۱۰۰% غنی از مواد غذایی لازم برای گیاه است.
۲. منبع بسیار غلیظی از فسفر و پتاسیم است.
۳. ایده ال برای کاربرد در مرحله تولید میوه بوده و باعث افزایش محتوای قند و درنتیجه کیفیت میوه‌ها می‌شود.
۴. فاقد سدیم کلراید یا نمک و سایر عناصری که برای گیاه ضرر دارند می‌باشد و pH پایینی دارد.
۵. فاقد فلزات سنگین است.
۶. باعث بهبود رنگ گیاه و افزایش تحمل آسیب‌های مکانیکی در گیاه می‌شود.
۷. باعث افزایش رشد ریشه گیاه می‌شود.

روش تولید مونو پتاسیم فسفات

روش ساخت مونو پتاسیم فسفات چندراه مختلف دارد. اما به‌طورکلی این ماده از ترکیب دو ماده اسید فسفریک و کربنات پتاسیم حاصل می‌شود. یکی از روش‌های تولید مونو پتاسیم فسفات، تخلیص اسید فسفریک مرطوب و افزودن آمونیاک مایع به اسید فسفریک خالص‌شده، جهت تهیه محلول مونو آمونیوم فسفات است. درنهایت محلول آبی کلرید پتاسیم برای تولید نهایی به محلول اضافه می‌شود.
تولیدکنندگان مونو پتاسیم فسفات به میزان تقاضای بازار توجه ویژه‌ای دارند. ازآنجایی‌که این ترکیب در صنایع مختلفی ازجمله صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی و غیره کاربرد دارد، تولیدکننده مونو پتاسیم فسفات، باید در گرید و درصد خلوص مشخصی به تولید ترکیب بپردازد.(طرح تولید مونو پتاسیم فسفات)

آنالیز ترکیبات مونو پتاسیم فسفات

فرمول شیمیایی مونو پتاسیم فسفات KH2PO4 بوده، که بانام پتاسیم دی هیدروژن فسفات هم شناخته می‌شود. مونو پتاسیم فسفات را می‌توان در زمان رشد گیاهان و برای برطرف کردن نیازهای گیاه، حتی در ترکیب با سایر کودها استفاده کرد. به‌علاوه حلالیت بالای این کود در آب، آن را برای محلول‌پاشی بسیار مناسب ساخته است. این ترکیب پودری کریستالی با جریان آزاد و ذرات ریز است. به‌سرعت و بدون هیچ‌گونه باقیمانده‌ای به‌طور کامل در آب حل می‌شود. همین مسئله باعث شده تا برای کشت هیدروپونیک، خاکی و کشت بدون خاک مناسب باشد.
برای کشت هیدروپونیک، خاکی و یا کشت بدون خاک: یک قاشق چای‌خوری را با یک گالن آب مخلوط‌کنید.MKP را می‌توان با همه کودهای محلول در آب (به‌جز کودهای کلسیم محلول و کودهای منیزیم غلیظ) مخلوط کرد.

تعادل کاتیونی

سطوح بالای پتاسیم در گیاه یا خاک باعث کاهش در دسترس بودن منیزیم و کاهش عملکرد و کیفیت محصول می‌شود. همچنین کاتیون‌های دیگر مانند آمونیوم، کلسیم، هیدروژن (PH پایین) و آلومینیوم نیز می‌توانند دسترسی به منیزیم را کاهش دهند. جزء فسفر موجود در این کود، به‌عنوان بافر در محلول‌های آبیاری عمل می‌کند و pH را در حدود ۴.۵ ثابت نگه می‌دارد. MKP همچنین محلول‌های شیمیایی دیگر را نیز بافر می‌کند و کارایی اسپری‌های آفت‌کش را افزایش می‌دهد.

گرید خوراکی

محصول فوق در گرید خوراکی در اغلب محصولات پخته‌شده، ژله‌ها، دسرها، نوشیدنی‌ها، غذاهای دریایی، ژلاتین و… مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این ترکیب در مواد غذایی موجب مقوی‌تر شدن آن‌ها به دلیل وجود عناصر ضروری‌ای مانند پتاسیم و فسفر می‌شود. گرید خوراکی این محصول و استفاده از آن در محصولات غذایی ایمن گزارش‌شده است و مصرف آن خطری در پی نخواهد داشت. افرادی که از خوردن موادی مانند کرفس، تخم‌مرغ، سویا، فرآورده‌های شیر، بادام‌زمینی، گندم، ماهی و صدف اجتناب می‌نمایند و یا به این محصولات حساسیت دارند، از خوردن مونو پتاسیم فسفات منع نمی‌گردند و می‌توانند عناصر موردنیاز را از طریق مصرف این محصول در سایر مواد خوراکی دریافت نمایند.
این ماده بدون گلوتن می‌باشد درنتیجه در افرادی که رژیم بدون گلوتن را رعایت می‌کنند خوردن این محصول طرفداران خاص خود را دارد.همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال‌های اخیر به دلیل پرطرفدار شدن این نوع رژیم، بازار جهانی محصول فوق روندی صعودی داشته باشد.(طرح تولید مونو پتاسیم فسفات)

موارد منع استفاده از این ماده

یکی از موارد مهمی که باید آن را در نظر بگیرید این است که استفاده از این کود در بعضی مناطق قدغن است، خصوصاً اگر در مجاورت شما منابع بزرگ آبی نظیر دریا و دریاچه وجود دارد. زیرا آلودگی و ناپاکی حاصل از این خاک به دریا و دریاچه‌ها سرایت می‌کند.

بازار جهانی مونو پتاسیم فسفات

ازجمله کاربردهای مونو پتاسیم فسفات که توانسته است بازار این ماده را تحت تأثیر قرار دهد می‌توان به استفاده از آن در خوراک حیوانات و گیاهان اشاره نمود. همچنین این ماده می‌تواند به‌عنوان بافری مناسب در صنعت مورداستفاده قرار بگیرد. در گیاهان این ماده به‌عنوان منبع خوبی برای آمونیوم فسفات می‌باشد که معمولاً با اوره مخلوط می‌گردد تا اثرپذیری بیشتری داشته باشد و بتواند pH خاک را حفظ نماید.
انتظار می‌رود بازار MKP با توجه به کاربرد همه‌جانبه آن در صنایع در حال رشد مانند کشاورزی هیدروپونیک (بدون نیاز به خاک)، داروسازی و لوازم‌آرایشی و محصولات مراقبت شخصی و… رشدی صعودی در طول دوره پیش‌بینی‌شده داشته باشد. آمریکای شمالی یکی از مناطقی است که به دلیل تقاضای بالای این محصول توانسته است بازار آن را تحت تأثیر قرار دهد.
این محصول به‌صورت پودر، مایع و بلوره موجود می‌باشد. انتظار می‌رود فرم پودری این ترکیب به دلیل مخلوط پذیری راحت آن با سایر مواد مغذی و انحلال‌پذیری بالای آن نسبت به سایر اشکال دیگر این ترکیب، بتواند تقاضای بیشتری داشته باشد و بر بازار این محصول تأثیر بیشتری بگذارد.

کشورهای عمده تولید کننده مونو پتاسیم فسفات

کشورهای تولید کننده این ماده ، آلمان، ایران، چین هستند اسم انگلیسی این ماده است

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید مونو پتاسیم فسفات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید مونو پتاسیم فسفات به شرح جدول ذیل می باشد.

Farsi TitleLatin TitleSerial Code
فسفات پتاسیمPotassium phosphate۲۴۱۱۵۱۲۴۱۶

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید مونو پتاسیم فسفات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

Farsi TitleLatin TitleHS Code
فسفات پتاسیمPotassium phosphate۲۸۳۵۲۴۰۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید مونو پتاسیم فسفات

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید مونو پتاسیم فسفات در کشور به تفکیک استان آمده است .

نام واحداستانشهرستانظرفیتواحد سنجش
شرکت حیات سبز سبحاناصفهانشاهین شهر و میمه۱۰۰۰تن
سیسارون شیمیخراسان رضویزبرخان۲۰۰تن
صنایع شیمیایی کرمان زمینکرمانکرمان۶۰۰تن
زحل شیمیمرکزیزرندیه۲۰تن
آرتام نیک پی کاراقمقم۸۰۰تن
اکسیر آزمای شکوه کوثرقمقم۲۲۵تن
البرز شیمی ایلیاالبرزاشتهارد۱۰۰تن
یاران سپیدان کوثرالبرزاشتهارد۱۵تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۲,۹۶۰تن

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید مونو پتاسیم فسفات

ظرفیت : ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۷ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۴ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۵ امتیاز)