تولید اکسید کبالت

طرح تولید اکسید کبالت

اکسید کبالت با فرمول شیمیایی CoO یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۹۹۴۲۱۱۸ است. که جرم مولی آن ۷۴.۹۳۲۶ g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، پودر سیاه است. اکسید کبالت یک ترکیب معدنی است که کریستالهای آن به رنگ قرمز تیره ، سبز زیتونی ، خاکستری با سیاه هستند. اکسید کبالت بیشترین مصرف را در صنعت تولید سرامیک دارد و برای لعاب های آبی و میناکاری مورد استفاده قرار می گیرد.
این ماده معمولا با حرارت دادن هیدروکسید کبالت موجود در محلول‌های کبالت که با هیپوکلریت سدیم رسوب داده شده اند در صنعت تولید می شود و در صنایع شیشه و سرامیک کاربردهای بسیاری دارد. اکسید کبالت خالص حاوی ۷۸.۶٪ فلز کبالت است و پودر خام آن برای کاربرد در لعاب‌کاری به اکسید کبالت واقعی تجزیه نمی شود مگر اینکه در کوره گرم شود.
بطور معمول ۱۴۰ تا ۴۵۰۰ گرم (۵ اونس تا ۱۰ پوند) اکسید کبالت در هر تن شیشه برای ایجاد رنگ آبی در شیشه های ساختمانی ، بطری ها و شیشه های فیلتر نوری مورد استفاده قرار می گیرد. برای خنثی کردن رنگ زرد آهن در ظروف و شیشه های پنجره ، مقادیر کمی اکسید کبالت ، ۱ تا ۴۵ گرم (۰.۰۴ تا ۱.۶ اونس) در هر تن شیشه مورد نیاز است.
حدود ۴۵۴ گرم (۱ پوند) این ماده در هر تن خاک رس خشک نیز برای خنثی کردن رنگ آهن در ظروف سفالی ، سرویس بهداشتی و کاشی استفاده می شود و در مقادیر بیشتر برای افزودن رنگ آبی بکار می رود.
اکسید کبالت (Cobalt oxide) از ترکیب اکسیژن با فلز کبالت به دست می آید که انواع مختلف دارد و در امور مختلفی به کار میرود. کُبالت فلزی است سفید با علامت شیمیایی Co، شبیه نیکل ولی با ته رنگ آبی به جای ته رنگ زرد نیکل. از لحاظ شیمیایی فعالتر از نیکل است. در اسید سولفوریک و اسید نیتریک محلول و به کندی تحت تأثیر قلیایی‌ها قرار می‌گیرد. سرعت اکسایش کبالت ۲۵ برابر نیکل است. قدرت آن در سفید کردن آلیاژهای مس کمتر از نیکل بوده، ولی مقادیر کمی از آن در آلیاژهای نیکل- مس ته رنگ زرد نیکل را خنثی و آنها را سفیدتر می‌کند. این فلز مانند نیکل دیامغناطیس بوده ولی تقریباً دارای ۳ برابر حداکثر نفوذ پذیری آن است. مانند تنگستن دارای خاصیت اضافه کردن سرخ سختی به آلیاژهای برشکاری است. همچنین به میزان بیشتر از نیکل سخت می‌کند به ویژه در مجاورت کربن، در آلیاژها می‌تواند بیشتر از نیکل ترکیبات شیمیایی دهد. سه نوع اکسید کبالت عبارتند از:
۱- اکسید کبالت (II) با فرمول شیمیایی CoO یک ترکیب شیمیایی که جرم مولی آن ۷۴. ۹۳۲۶ g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، پودر سیاه است.
۲- اکسید کبالت (III) با فرمول شیمیایی Co2O3 یک ترکیب شیمیایی که جرم مولی آن ۱۶۵. ۸۶۴۶ g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، پودر سیاه است.
۳- اکسید کبالت (II، III) یک ترکیب شیمیایی که جرم مولی آن ۲۴۰. ۸۰ g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، جامد سیاه است. کاربردهای اکسید کبالت عبارتند از:
۱- خوراک دام و تیور
۲- صنعت ساخت سرامیک
۳-استفاده آزمایشگاهى به عنوان کاتالیست و حامل کاتالیست و مواد فعال الکترود شیشه اى
۴- رنگ چینى
۵- رنگدانه هاى شیمیایى اکسیدانى
۶- براى محافظت چشم
۷- دما و سنسورهاى گاز براى صنعت نیمه هادى
۸- ابر رسانا
۹- تجزیه
۱۰- در صنعت سرامیک سازى
۱۱- جذب انرژى خورشیدى
طرح تولید اکسید کبالت

کاربردهای اکسید کبالت در پزشکی

اگرچه این ماده کاربردهای گسترده ای در تولید ابر رساناها ، شبه رساناها، حسگرها ، MRI و زیست پزشکی دارد اما سنتز بیولوژیکی آن در مقیاس نانو با یک روش کاملا سبز برای تولید نانوذرات اکسید کبالت یک دستاورد بزرگ در علوم پزشکی است.
نانوذرات این ماده پتانسیل ضد باکتریایی متفاوتی در برابر سویه های مختلف باکتریایی بیماری زا نشان می دهند. این ترکیبات نسبت به ماکروفاژها با گلبولهای قرمز سازگاری بیشتری دارند و دارای خواص آنتی اکسیدانی ، قدرت احیاء کنندگی و مهار آنزیم ها هستند. این ترکیب همچنین پتانسیل درمان لیشمانیاز را دارد ولی مطالعات بیشتری برای سازگاری و عدم سمیت آن برای سلولهای زنده لازم است.

سایر کاربردها

این ماده در همه دماها با ایجاد رنگ متالیک فلزی برای لعابکاری مورد استفاده قرار می گیرد. کبالت قدرتمندترین رنگ در صنایع تولید سرامیک است که در اکثر سیستم ها پایدار است. این ماده مانند مس در طول اکسیداسیون به صورت فعال ذوب می شود. درک دقیق اینکه پودر اکسید کبالت چیست و چگونه تجزیه می شود بسیار پیچیده است.
نمک های کبالت معمولاً با فعالیت اسیدهای مناسب بر روی فلز کبالت یا اکسید کبالت ساخته می شوند. برخی از نمک های کبالت ، به ویژه ترکیبات آلی آن خشک کننده های عالی رنگ ها ، لاک و جوهر هستند. لینولات های کبالت ، رزین‌ها ، اولئات ها ، استئارات ها و نفتنات ها حاوی ۴ تا ۱۲ درصد کبالت هستند که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده صنعتی اکسید کبالت

از اکسید کبالت برای تولید نمک کبالت (II) مانند تولید CoCl2 و Co(NO3)2 استفاده میشود همچنین در خوراک و کود حیوانی بعنوان مکمل برای تولید ویتامین B12 یا کوبالامین مورد استفاده قرار میگیرد.

این ماده را می توان با روش های دیگر نیز تولید کرد که شامل:

(۱) با واکنش نیترات کبالت با اسید اگزالیک
(۲) نیترات کبالت با رسوب کربنات سدیم
(۳) با استفاده از سدیم دودسیل سولفات سدیم به عنوان سورفکتانت آلی است. در صنایع شیمیایی اکسید کبالت برای تولید نمک های کبالت مورد استفاده قرار می گیرد.
در بسیاری از مناطق جهان محتوای کبالت موجود در خاک و گیاهان بسیار کم است و سلامت موجودات زنده را تحت تاثیر قرار نمی دهد و حتی می توان آنرا به خاک یا خوراک دام ها اضافه کرد.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید اکسید کبالت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک اکسید کبالت به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
اکسیدکبالت۲۴۱۱۵۱۲۵۰۸
کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید اکسید کبالت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی اکسید کبالت به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
اکسیدکبالت۲۸۲۲۰۰۰۰
وضعیت واحد های فعال تولید اکسید کبالت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید اکسید کبالت در کشور به تفکیک استان آمده است .
واحدفعال اکسید کبالت

جدول واحد های فعال تولید اکسید کبالت

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید اکسید کبالت در کشور به تفکیک استان آمده است .
جدول واحدفعال اکسید کبالت

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید

۵/۵ - (۱ امتیاز)