طرح تولید الاگیک اسید از ضایعات انار با کاربرد پزشکی

الاگیک اسید به عنوان یکی از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع آرایشی، دارویی و مکمل های غذایی و دارویی امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. این ماده بر اساس منبع استخراج و روش تولید دسته بندی می گردد. نوع آرایشی و بهداشتی آن از استخراج شیمیایی و فیزیکی از منابع گیاهی آن تهیه می گردد. در درمان بیماران سرطانی، این ماده به عنوان یک مکمل درمان که به طور عمومی عمر سلولهای سالم بدن را که در اثر شیمی درمانی کوتاه تر شده، به طور چشم گیری افزایش می دهد و این علت اصلی اهمیت مصرف این ماده در بیمارانی است که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی (Radiotherapy (قرار می گیرند. سایر مصارف پزشکی این ماده در پیشگیری از گرفتگی عروق و رفع تصلب شرایین، جلوگیری از چروکهای پوستی و کمک به تسهیل جریان چربی در زیر پوست، پیشگیری از تجمع آهن در بافتهای بدن در بیماری تالاسمی و جلوگیری از سقط جنین برگشت پذیر( Pregnancy Recurrent (میباشد. به بیان کلی تر می توان الاگیک اسید را یک عامل تنظیم سیستم دفاعی بدن نامید.

توضیح موارد مصرف و کاربرد

مکمل های متعددی برای افزایش توان ترمیمی بدن موجود هستند که هر یک به فراخور شرح حال بیماران و سالمندان از طرف پزشکان توصیه می گردند. به علت میزان مسمومیت بسیار پایین ماده مورد نظر در مصرف های بالا، این مکمل در نوع خود بی نظیر است، چنانچه در مقادیر بالا در سرم خون، نشانه های مسمومیت سلولی در بدن ظاهر نگردیده است. به طور کلی حد مصرف روزانه قابل قبول(Intake Daily Responsible (مشخصی از سوی مراجع ذیربط برای این مکمل گزارش نشده است و بیمار بدون نگرانی از عوارض جانبی می تواند این ماده را مصرف نماید.

اهمیت استراتژیکی الاگیک اسید

به لحاظ افزایش میزان مقاومت بدن بیماران تحت شیمی درمانی، مصرف این ماده ضریب موفقیت برنامه درمان این بیماران را افزایش داده و باعث کاهش مرگ و میر افراد مبتلا به سرطان می گردد که به نوبه خود در مجموع باعث افزایش شاخص سلامت جامعه خواهد شد.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید الاگیک اسید از ضایعات انار با کاربرد پزشکی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
برای الاگیک اسید کد تعرفه خاصی تعریف شده است.

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید الاگیک اسید از ضایعات انار با کاربرد پزشکی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده الاگیک اسید

عمده کشورهای تولید کننده این ماده با کاربرد پزشکی، کشور ایالات متحده امریکا، هند، استرالیا، و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا نظیر نروژ، آلمان و هلند می باشند. البته ماده اولیه مورد نظر برای تولید این ماده در کشورهای مختلف متفاوت بوده و متناسب با آن فرآیند و روش استخراج یا تولید متفاوت خواهد بود.

بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید الاگیک اسید

به طور کلی سه روش برای استخراج الاگیک اسید از منابع آن موجود است:
استخراج مستقیم توسط حلال
استخراج اسیدی توسط یک اسید قوی مانند اسید کلریدریک و خنثی سازی
استخراج تخمیری توسط یک قارچ مانند آسپرژیلوس نایجر
محصول به دست آمده از دو روش اول صرفاً کاربرد آرایشی و بهداشتی داشته و فقط برای مصارف جلدی کاربرد دارند. محصول به دست آمده در روش سوم، ماده مورد نظر ماست. در این روش ابتدا خمیری از ضایعات انار و محیط کشت مناسب برای قارچ تهیه و در فرمانتور که می تواند فرمانتور حالت جامد (SSF) یا ایرلیفت باشد قرار خواهد گرفت. اسپور قارچ نیز در یک فرمانتور SSF کوچک تهیه و به خمیر افزوده می گردد و فرمانتور به مدت ۷۲ ساعت در شرایط عملیاتی فعالیت خواهد کرد. ماده موثره حاصل توسط اتانول استخراج و خاص سازی می گردد. در نهایت پودر به دست آمده در کپسولهای ۱۰۰ ،۲۵۰ یا ۵۰۰ میلی گرمی یا بسته های پودری یک گرمی بسته بندی و تحویل می گردد.

شرایط واردات الاگیک اسید

از آنجا که این محصول وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد، و به صورت موردی در صورت درخواست بیمارستان یا مرکز شیمی درمانی به صورت موردی وارد می گردد، این کالا تحت مقررات واردات داروهای تک نسخه ای وارد شده و در اختیار تیم درمانی قرار می گیرد. بنابراین شرایطی در مورد واردات این محصول وجود ندارد.

بررسی نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در فرآیند تولید الاگیک اسید

نقطه قوت این تکنولوژی، انجام فرآیند در دمای معمولی و روش استخراج ساده آن و کنترل آسان شرایط تخمیر می باشد. با توجه به خمیری بودن ماده اولیه ورودی، نوع فرمانتور حالت جامد ارجحیت دارد. پایداری محصول نسبت به شرایط نگهداری نیز از نقاط قوت تولید این محصول می باشد. از جمله نقاط ضعف نیز به دقت در ایجاد محیط کشت مرتبط (Dox-Czapek Medium) و تولید پایین الاگیک اسید از پونیکالاگین های موجود در ضایعات اشاره نمود.

 

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خط تولید الاگیک اسید

ردیف نام ماشین آلات
۱ فرمانتور حالت جامد ( SSF) و تجهیزات جانبی
۲ دستگاه خمیر ساز ضایعات انار
۳ دستگاه استخراج از خمیر تخمیر شده
۴ هوا ساز برای Clean Room تولید و سایر فضاها
۵ دستگاه بسته بندی پودر

تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی

برای جمع بندی مطالعات امکانسنجی احداث واحد تولید الاگیک اسید باید به مسائل و موارد متعددی نظیر؛ طرحهای تولیدی در دست اجرای مشابه، میزان نیاز کشور، توانایی صنایع کشور، قیمت تمام شده، سوددهی واحد تولیدی، دوره بازگشت سرمایه، امکانات مورد نیاز، دانش فنی مورد نظر و …، توجه کرد.
کلید موفقیت این واحد توجیه و فرهنگ سازی در جامعه پزشکی برای استفاده از این محصول است که خوشبختانه این امر از طریق انجمن های حامی بیماران مبتلا و بنیاد امور بیماری های خاص قابل رهگیری و اجرا است. بنابراین احداث این واحد صنعتی، به شرط حمایت وزارت بهداشت و مراکز شیمی درمانی دارای صرفه اقتصادیH1میباشد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید الاگیک اسید

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰ کیلوگرم
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)