طرح تولید انجین موتورسیکلت

طرح تولید انجین موتورسیکلت

موتورسیکلت یک خودرو محسوب می‌گردد که در گروه خودروهـای دو چـرخ طبقـه بنـدی می‌گردد. یـک موتورسیکلت از مجموعه های مختلف تشکیل یافته است که انجین (Engin)نیز یکی از مجموعه‌های فوق تلقی می‌گردد.

انجین عامل ایجاد حرکت در موتور سیکلت و یا به عبارت ساده‌تر قوای محرکه آن می‌باشد. ایـن مجموعـه همان موتور موتورسیکلت است که از نوع موتورهای احتراقی دو یا چهار زمانه محسوب می‌گردد و بـه وسـیله سوخت بنزین کار می‌کند. از نقطه نظر نوع عملکرد انجین ها باید گفت که دو مکانیزم در این موتورها طراحی و اجرا می‌گردد در مکانیزم اول، موتور از نوع دو زمانـه و در مکـانیزم دوم از نـوع چهارزمانـه اسـت کـه اخیـراً اداره راهنمایی و رانندگی شهرهای بزرگ شماره گذاری موتور سیکلتها با موتور دو زمانه را به دلیل بالا بـودن میـزان آلایندگی آنها ممنوع کرده و بدین وسیله در حال حاضر بخش قریب به اتفاق موتور سیکلت های تولیـدی کـشور از نوع چهارزمانه است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت ساخت انجین موتورسیکلت

طرح توجیهی تولید انجین موتورسیکلت: ۳۵۹۱۱۲۱۱

موارد مصرف و کاربرد انجین موتورسیکلت

موارد کاربرد این کالا را می‌توان در دو گروه طبقه بندی کرد: خودروسازان (موتورسیکلت سازان)، بازار خدمات پس از فروش موتورسیکلت. انجین (موتور) نیز همانند هر کالای ساخته دست بشر از عمر مشخصی برخوردار است و پس از سپری شدن آن، مستهلک شده و از رده خارج می‌گردد. لذا پس از دوره فـوق لازم اسـت موتـور مـستهلک بـا نـوع جدیـد آن جایگزین گردد که بدین ترتیب مورد مصرف دیگر انجین در این حوزه شکل می‌گیرد. لیکن نکته ای که در اینجـا باید ذکر گردد این است که معمولاً انجین در موتورسیکلت به ندرت به طور کامل تعـویض می‌گردد و معمولاً تعویض‌ها بصورت قطعه می‌باشد ولی در هرصورت اولاً مجموع قطعات فوق را می‌توان در نهایـت بـصورت یک مجموعه در نظر گرفت و ثانیاً هر چند تعویض موتور کامل بندرت صورت می‌گیرد ولی در هر صورت ایـن تعویض وجود دارد و ما می‌توانیم ضریب مصرف را متناسب با دوره تعویض واقعی در نظر بگیریم.

اهمیت تولید انجین موتورسیکلت در کشور

معمولاً درجه پیشرفته بودن یک کشور را می‌توان با مـشاهده و تحلیـل خودروهـای تـرددی آن کـشور مـورد ارزیابی قرار داد. از طرف دیگر موتورسیکلت به عنوان یک خودرو سبک و با قدرت مانور بالا محـسوب شـده و در شهرهای بزرگ از کارایی بالایی نیز برخوردار می‌باشند. هر موتورسیکلت جایگزین یک خـودرو سـواری و یـا حتی وانت می‌تواند رفتار نماید و لذا مشاهده می‌گردد که در شهرهای بزرگ و پرترافیک، اهمیـت موتورسـیکلت بسیار بالا می‌باشد. از اینرو از آنجـایی کـه خودروهـا در یـک کـشور دارای اهمیـت اسـتراتژیک می‌باشند، لـذا موتورسیکلت نیز به عنوان یک خودرو (هر چند سبک و دوچرخ) از اهمیت بالایی در جامعـه برخـوردار اسـت و در این میان انجین موتورسیکلت (محصول مورد مطالعه طرح) نیز به عنوان قلب تپنـده موتورسـیکلت از اهمیـت اساسی و بسیار بالایی برخوردار میباشد.

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید انجین موتورسیکلت

ماشین مخصوص مونتاژ موتور
ماشین مخصوص مونتاژ گیربکس
ماشین مخصوص مونتاژ انجین کامل
تجهیزات اندازه گیری توان، گشتاور و مصرف سوخت ویژه
تجهیزات اندازه گیری انتشار گازهای خروجی از اگزوز
جهیزات اندازه گیری دمای نقاط مورد نظر و روغن کارتر
ماشین تست گیربکس
دستگاه آنالیز دود
کیت اندازه گیری پارامترهای الکتریکی از قبیل زاویه آوانس، ولتاژ کوئل

طرح تولید انجین موتورسیکلت

قیمت خط تولید انجین موتورسیکلت

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کنده خط تولید انجین موتور سیکلت برابر با ۵۰۸۰ میلیون ریال برآورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت انجین موتورسیکلت

بودجه: بین ۱ تا ۲ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۶۰۰۰۰ دستگاه
مساحت زمین مورد نیاز: ۲۰۰۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۲۷ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۱۷۷۲۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۵۱۴۸۴ میلیون ریال
سرمایه کل: ۶۹۲۰۴ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)