طرح تولید الکترود جوشکاری

طرح تولید انواع الکترود جوشکاری

جوشکاری یکی از متداول ترین روشهای اتصال قطعات کار می باشد، ایجاد قوس الکتریکی عبارت از جریان مداوم الکترون بین دو الکترود و یا الکترود و کار بوده که در نتیجه آن حرارت
تولید می شود. باید توجه داشت که برای برقراری قوس الکتریک بین دو الکترود و یا کار و الکترود وجود هوا و یا یک گاز هادی ضروری است. بطوریکه در شرایط معمولی نمی توان در
خلاء جوشکاری نمود. در قوس الکتریکی گرما و انرژی نورانی در مکانهای مختلف یکسان نبوده بطوریکه تقریباً %۴۳ از حرارت درآند و تقریباً ۳۶ % در کاتد و ۲۱ % بقیه بصورت قوس ظاهر می شود . دمای حاصله از قوس الکتریکی بنوع الکترود های آن نیز وابسته است بطوریکه در قوس الکتر یک ی با الکترودهای ذغالی تا ۳۲۰۰ درجه سانتیگراد در کاتد و تا ۳۹۰۰ در آند حرارت وجود دارد. دمای حاصله در آندو کاتد برای الکترودهای فلزی حدوداً ۲۴۰۰ درجه سانتیگراد تا ۲۶۰۰ درجه تخمین زده شده است.

انواع الکترودهای جوشکاری

۱. الکترودهای روتیلی
۲. الکترودهای قلیائی
۳. الکترودهای سلولزی
۴. الکترودهای مخصوص فولاد زنگ نزن
۵. الکترودهای مخصوص آلیاژ های نیکل
۶. الکترودهای مخصوص فولادهای مقاوم به خزش
۷. الکترودهای مخصوص لوله های نفت و گاز
۸. الکترودهای مخصوص فولادهای ساختمانی ریز دانه
۹. الکترودهای مخصوص چدن
۱۰. الکترودهای مخصوص آلومینیوم و برنز
۱۱. الکترودهای مخصوص شیار زنی

استاندارد ملی تولید الکترود جوشکاری

با مراجعه به اطلاعات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده ا ست که استاندارد ملی شماره ۴۷۹ تدوین شده در سال ۱۳۴۷ در ارتباط با الکترود روپوش دار جوشکاری با قوس الکتریکی می باشد .همچنین در ارتباط با استاندارد این محصول رعایت نکات زیر ضروری است .طرح تولید انواع الکترود جوشکاری

اطلاعات لازم ثبت روی پاکت الکترود

مطابق استاندارد پاکت ها و کارتنهای الکترود بایستی علامت ها و نوشته هائی داشته باشند که حتی المقدور مصرف کننده را در دسترسی به کیفیت مطلوب جوش راهنمائی و یاری نمایند .در رو ی پاکت الکترود علاوه بر نام کارخانه سازنده , نوع جنس نیز درج می شود که برا ی مصرف صحیح حائز اهمیت است.

هر پاکت الکترود بایستی علاوه بر اسم تجارتی الکترود, طبقه بندی آن الکترود را حداقل طبق یکی از استانداردهای مهم بیان نماید. برای آگاهی از طول زمان ماندگی الکترود در کارخانه , بازار یا انبار و غیره . شماره ساخت یا تاریخ تولی د روی پاکت نوشته یا مهر زده می شود .

قطر سیم مغزی الکترود مصرف کننده را در کاربرد صحیح آن با توجه به ضخامت فلز , زاویه سیار, ترتیب پاس و غیره راهنمایی می کند.نوع جریان برق از اینکه جریان دائم یا جری ان متناوب لازم است ( با موتور ژنراتور یا ترانسفورماتور می توان جوش داد) یا هر دو و در جریان دائم نوع اتصال قطب ی بای ستی یا به عبارت یا علامت روی پاکت درج شود.

حالت یا حالات ی از جوشکاری که ا ین الکترود در آن حالت یا حالات مناسب است رو ی پاکت بیان می شود.طرح تولید انواع الکترود جوشکاری

درج حدود شدت جریان برق ( بر حسب آمپر ) جهت انتخاب اولیه ( تنظیم دقیق شدت جری ان ضمن جوشکاری با توجه به عوامل مختلف انجام می شود ) ضرور ی است . وزن الکترودها یا تعداد الکترود داخل هر بسته روی پاکت یا بر چسب آن درج می شود. نوشتن مواردی که در بالابه آن اشاره شد, روی پاکت مطابق بیشتر استانداردها اجباری است.

همچنین خواص مکانیکی و شیمیائی , وضعیت ذوب و کیفی ت قو ی, نحوه نگهدار ی و انبار کردن, درجه حرارت خشک کردن, مواد استعمال بخصوص و پارهای توصیه های دیگر در روی پاکت برای آگاهی مصرف کننده چاپ شده و یا مهر زده می شود.طرح تولید انواع الکترود جوشکاری

کشورهای عمده تولید کننده الکترود جوشکاری

الکترود جوشکاری یکی از مواد و احتیاجات تولید صنعتی محسوب می گردد از اینرو تولید آن در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان انجام می گیرد . لیکن در اینجا با استفاده از آمار ارائه
شده سازمان تجارت جهانی ۱ کشورهای عمده تولید کننده این محصول به صورت زیر استخراج شده است. ۱. چین ۲. آمریکا ۳. سوئد ۴. آلمان ۵. انگلستان ۶. کانادا ۷. ترکیه

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید الکترود جوشکاری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک الکترود جوشکاری ۲۸۹۳۴۱۲۳۱۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید الکترود جوشکاری

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا . تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک، آمار، حمل و نقل، بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی الکترود جوشکاری ۸۳۱۱۱۰۰۰

فرایند تولید الکترود جوشکاری

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد محصول تولیدی الکترود جوشکاری می باشد که مراحل تولید آن به شرح زیر می باشد:

۱) بخش تولید هسته فلزی الکترود : فلز اصلی الکترود بصورت رول وارد کارخانه می شود و قطر سیم رول های مورد استفاده ۵ تا ۶ میلی متر می باشد که از خارج وارد می گردد. قابل ذکر است عملیات زنگزدایی، کشش و جرم گیری می تواند با استفاده از خدمات دیگر شرکتها انجام بشود. بنابراین ابتدا زنگ زدایی و (desealing) شده و سپس رولها به دستگاه کشش رفته و در آنجا مفتول به قطر مورد نظر ۳.۲ میلی متر می آید و پس از شستشو و جرم گیری توسط دستگاه برش بطور اتوماتیک به مفتولهای فلزی باطول مورد نظر ( ۴۰۰ میلی متر ) در می آیند. مفتولهای فلزی توسط پالت و لیفتراک به دستگاه تغذیه میله الکترود فرستاده می شود و توسط این دستگاه هسته فلزی الکترود با سرعت و پی در پی متناسب با ظرفیت های دستگاه پوشش دهنده فرستاده می شود.طرح تولید انواع الکترود جوشکاری

۲) بخش تولید پوشش الکترود : ابتدا مواد پوشش دهنده از انبار آورده شده و پس از سرند شدن در دستگاه الک الکتریکی هر کدام در ظروف فلزی ذخیره و طبق فرمولاسیون وزن و در دستگاه مخلوط کن ریخته می شود دستگاه فرمولاسیون می تواند هم بصورت خشک و هم تر عمل کند. شارژ دستگاه در هر مرحله ۱۲۰ کیلوگرم و زمان هر شارژ ۴ دقیقه می باشد. سپس مخلوط تهیه شده در سیلندرهای دستگاه روکش دهنده ریخته و بصورت دستی آنرا متراکم نموده و بر روی دستگاه جداگانه ای جهت انجام عمل پرس و تراکم و هواگیری پودر استفاده نمود.

۳) مراحل تولید الکترود : در دستگاه پوشش دهنده الکترودها بصورت اتوماتیک روکش را به مقدار مورد نظر به مفتولهای فلزی می دهند. ظرفیت خروجی الکترود پوشش داده شده از این دستگاه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم در ساعت است . فشار دستگاه پرس حداقل ۲۰۰ بار می باشد . سپس الکترود جهت تمیز شدن از ذرات و زوائد توسط تسمه نقاله ای به دستگاه پاک کن برده شده و سپس در دستگاه کوره ای قرار گرفته و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد خشک می شود. سپس از کوره خارج شده و توسط ماشین مارک زنی ، مارک علائم لازم به روی آنها زده شده سپس بسته بندی می گردد و به انبار فرستاده می شود.

وضعیت واحد های فعال تولید الکترود جوشکاری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت تولید الکترود جوشکاری در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات الکترود جوشکاری

در نمودار زیر میزان وارات و صادرات الکترود جوشکاری در کشور به تفکیک استان آمده است .

الکترود با فرایند روپوش روتایلی

الکترود روتایلی با روکش ضخیم دارای پودرآهن با جایگزینی ۱۸۰درصد که درصنایع از جمله مخازن ساده و مسکن سازی و سوله سازی کاربرد وسیع دارد.

کاربرد های الکترودهای جوشکاری

الکترود جوشکاری همانطوریکه از نام آن مشخص است برای جوشکاری فلزات از طریق قوس الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد . این محصول از نوع الکترود ذوب شونده و مصرفی است و لذا با فلز پایه ترکیب می گردد .

الکترود دارای انواع مختلف از نظر قطر و ترکیب شیمیائی و متالوژیکی می باشد ولی مصرف آن همه برای جوشکاری است و علت وجود تنوع مختلف ، ایجاد قابلیت استفاده از آن برای انواع فولادها و چدن ها با ضخامت مختلف است .

الکترود جوشکاری جز اجتناب ناپذیر تجهیزات و ادوات جوشکاری با قوس الکتریکی است و لذا هیچگونه کالای جایگزین برای آن وجود ندارد و کاملا می توان ادعا کرد که بدون حضور الکترود امکان جوشکاری ذوبی با قوس الکتریکی وجود ندارد .طرح تولید انواع الکترود جوشکاری

موارد مصرف الکترودهای جوشکاری

الکترود جوشکاری همانطوریکه از نام آن مشخص است برای جوشکاری فلزات از طریق قوس الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد . این محصول از نوع الکترود ذوب شونده و مصرفیاست و لذا با فلز پایه ترکیب می گردد .

الکترود دارای انواع مختلف از نظر قطر و ترکیب شیمیائی و متالوژیکی می باشد ولی مصرف آن همه برای جوشکاری است و علت وجود تنوع مخت لف ، ایجاد قابلیت استفاده از آن برای انواع فولادها و چدن ها با ضخامت مختلف است .

الکترود جوشکاری جز اجتناب ناپذیر تجهیزات و ادوات جوشکاری با قوس الکتریکی است و لذا هیچگونه کالای جایگزین برای آن وجود ندارد و کاملا می توان ادعا کرد که بدون حضور الکترود امکان جوشکاری ذوبی با قوس الکتریکی وجود ندارد .

تولید کنندگان الکترود جهان
   امروزه انواع مختلف این محصول در اندازه و آلیاژهای مختلف ساخته می شود. از تولیدکنندگان عمده درجهان کشورهایی همچون: آلمان، ژاپن، آمریکا، اتریش، چین، هلند، بلژیک و تایوان می توان نام برد.درحال حاضر ایران یکی ازتولید کنندگان الکترود می باشد که دربرخی ازموارد از لحاظ کیفیت نوع محصول قابل رقابت با بسیاری از الکترودهای تولیدی در جهان می باشد.
استانداردهای جهانی تولید الکترود جوشکاری

استانداردهای زیر در مورد الکترود روپوش دار برای جوشکاری با قوس الکتریکی در جهان وجود دارد .

AWS E 6013 , JIS D 4313 , GB E 4313 , ESAB , DIN 1913 , EN 499

بررسی بازار الکترود جوشکاری

صنعت فولاد ( فولاد – آهن – چدن ) یکی از صنایع مادر در هر کشوری محسوب می گردد و این کالا سالانه در تناژ بسیار وسیع در داخل کشور تولید و یا از بازارهای جهانی وارد می گردد . ولی نکته ای که در اینجا باید ذکر گردد این است که بخش عمده فولاد با همان شکل خریداری شده از بازار قابل استفاده نبوده و لازم است عملیات شکل دهی و ساخت سازه های مورد نیاز به منظور تبدیل آن به سازه ، ماشین ، تجهیز و …… مورد نظر صورت گیرد که در این میان از انواع روش های مختلف تولید مانند ماشینکاری ، جوشکاری ، برشکاری ، پرسکاری و ….. برای شکل دهی و یا ساخت سازه های مورد نیاز استفاده می گردد . جوشکاری یکی از روش های معمول و پر مصرف در ساخت انواع سازه ها ، ماشین ها و ….. در صنعت است که هر چند از روشهای مختلفی برخوردار است ولی جوشکاری با قوس الکتریکی از عمده ترین آنها بوده و از نظر میزان استفاده می توان گفت که حدود هفتاد درصد جوشکاری ها را شامل می گردد . با توجه بر مطالب ذکر شده در بالا قابل ذکر است که هر چند الکترود خود به تنهائی در صنعت به عنوان یک کالای واسطه ای محسوب می گردد ولی در صورت جایگاه و نقش آن در صنعت مورد ارزیابی قرار گیر د می توان با توجه بر ضرورت و اهمیت کاربردی آن ، این کالا را هم ردیف صنعت فولاد کشورها طبقه بندی کرده و اهمیت استراتژیک همسان با فولاد نیز برای آن در نظر گرفت.طرح تولید انواع الکترود جوشکاری

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید انواع الکترود جوشکاری

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۵.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۰.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)