طرح تولید انواع داروهای آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها نوعی دارو هستند که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود. انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها موجود است و با روش های مختلفی تولید می شوند.

پنی سیلین: پنی سیلین اولین آنتی بیوتیک کشف شده بود و امروزه نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. از پرورش کپک Penicillium chrysogenum در مخازن تخمیر بزرگ تولید می شود. این قالب پنی سیلین تولید می کند که سپس خالص شده و به داروی نهایی تبدیل می شود.آنتی بیوتیک ها را می توان به صورت خوراکی، موضعی یا داخل وریدی (از طریق ورید) تجویز کرد. آنها به طور گسترده ای برای درمان انواع عفونت های باکتریایی از جمله عفونت های دستگاه تنفسی، عفونت های دستگاه ادراری، عفونت های پوستی و بیماری های مقاربتی استفاده می شوند. با این حال، آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا موثر نیستند و استفاده بیش از حد یا سوء استفاده از آنها می تواند منجر به ایجاد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک شود. استفاده از آنتی بیوتیک ها فقط طبق دستور یک متخصص مراقبت های بهداشتی و تکمیل دوره کامل درمان مهم است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع داروهای آنتی بیوتیک

کد آیسیک (ISIC) کوتاه شده عبارت International Standard Industrial Classification است که شرکتها و زنجیره های تامین برای مشخص کردن هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال سالیان متوالی است از این کد استفاده می کنند. باتوجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک انواع داروهای آنتی بیوتیک به شرح جدول ذیل می باشد.

شرح محصولکد آیسیک
انواع داروهای آنتی بیوتیک۲۴۲۳۳۱۲۳۱۲

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید انواع داروهای آنتی بیوتیک

کد تعرفه گمرکی که تحت عنوان HS CODE نیز شناخته می شود عددی ۸ تا ۱۰ رقمی است که از چپ به راست هر دو رقم آن اطلاعات و جزئیات متفاوتی از کالا را ارائه می دهد. با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات و جست و جوی هر دو رقم از کد تعرفه گمرکی هر کالا اطلاعاتی از قبیل ممنوع یا مجاز بودن واردات و صادرات کالا، عوارض، حقوق گمرکی و مالیات کالا و اطلاعاتی از این قبیل به دست می آید. باتوجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی انواع داروهای آنتی بیوتیک تاکنون تعریف نشده است.


نحوه تولید انواع داروهای آنتی بیوتیک

روش های مختلفی برای تولید انواع مختلف داروهای آنتی بیوتیکی وجود دارد، اما رایج ترین روش تخمیر است.

تخمیر فرآیندی است که در آن میکروارگانیسم هایی مانند باکتری، قارچ یا مخمر در محیطی غنی از مواد مغذی تحت شرایط کنترل شده برای تولید آنتی بیوتیک مورد نظر رشد می کنند. به میکروارگانیسم ها اجازه رشد و تکثیر داده می شود و با انجام این کار، آنتی بیوتیک تولید می کنند. سپس آنتی بیوتیک از آبگوشت تخمیر استخراج شده، خالص شده و به یک محصول دارویی فرموله می شود.

در اینجا مراحل اساسی مربوط به تولید داروهای آنتی بیوتیک از طریق تخمیر وجود دارد:

انتخاب میکروارگانیسم: اولین قدم انتخاب میکروارگانیسمی است که آنتی بیوتیک مورد نظر را تولید کند. این می تواند شامل غربالگری منابع طبیعی مانند خاک، آب یا گیاهان یا اصلاح ژنتیکی میکروارگانیسم ها برای تولید ترکیبات جدید باشد.

تلقیح و رشد: میکروارگانیسم انتخاب شده سپس در محیط غنی از مواد مغذی تلقیح شده و اجازه داده می شود تحت شرایط کنترل شده مانند دما، pH و غلظت اکسیژن رشد کند.

تخمیر: به میکروارگانیسم ها اجازه داده می شود تا برای یک دوره زمانی خاص تخمیر شوند و در طی آن آنتی بیوتیک مورد نظر را تولید کنند.

برداشت: هنگامی که تخمیر کامل شد، آنتی بیوتیک از آبگوشت تخمیر با روش هایی مانند فیلتراسیون، سانتریفیوژ یا استخراج استخراج می شود.

خالص سازی: آنتی بیوتیک استخراج شده سپس برای حذف ناخالصی ها و سایر اجزای ناخواسته خالص می شود.

فرمولاسیون: آنتی بیوتیک خالص شده سپس به یک محصول دارویی مانند قرص، کپسول یا تزریق فرموله می شود.

کنترل کیفیت: مرحله نهایی کنترل کیفیت است که شامل آزمایش محصول دارویی برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای لازم برای ایمنی، اثربخشی و خلوص است. به طور کلی، تولید داروهای آنتی بیوتیکی شامل فرآیند پیچیده ای است که نیازمند تخصص و کنترل کیفیت در هر مرحله برای اطمینان از ایمن و موثر بودن محصول نهایی برای بیماران است.

تولید انواع داروهای آنتی بیوتیک در ایران

تولید انواع داروهای آنتی بیوتیک در ایران بخش قابل توجهی از صنعت داروسازی کشور است. ایران دارای یک بخش دارویی تثبیت شده با تعدادی از شرکت های داخلی است که انواع داروهای ژنریک و مارک دار از جمله آنتی بیوتیک ها را تولید می کنند. برخی از رایج ترین آنتی بیوتیک های تولید شده در ایران عبارتند از:

پنی سیلین ها: پنی سیلین ها گروهی از آنتی بیوتیک ها هستند که شامل داروهایی مانند آموکسی سیلین، آمپی سیلین و پنی سیلین جی می باشند که این داروها توسط چندین شرکت داروسازی در ایران تولید می شوند.

سفالوسپورین ها: سفالوسپورین ها گروهی از آنتی بیوتیک ها هستند که شامل داروهایی مانند سفالکسین، سفتریاکسون و سفتازیدیم هستند. چندین شرکت ایرانی از جمله دارو پخش و سبحان انکولوژی تولید سفالوسپورین می کنند.

ماکرولیدها: ماکرولیدها گروهی از آنتی بیوتیک ها هستند که شامل داروهایی مانند اریترومایسین، کلاریترومایسین و آزیترومایسین هستند. این داروها توسط چندین شرکت در ایران از جمله دارو درمان و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید می شود.

کینولون ها: کینولون ها گروهی از آنتی بیوتیک ها هستند که شامل داروهایی مانند سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین و افلوکساسین می شوند. این داروها توسط چند شرکت ایرانی از جمله هلدینگ دارویی برکت و شرکت داروسازی زهروی تولید می شود. تولید آنتی بیوتیک در ایران تحت نظارت سازمان غذا و داروی کشور (FDA) است که کیفیت، ایمنی و کارایی فرآورده های دارویی را تنظیم می کند. شرکت های داروسازی ایرانی باید استانداردهای کنترل کیفیت دقیق را رعایت کنند و برای اطمینان از رعایت آنها تحت بازرسی های منظم FDA قرار دارند.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید انواع داروهای آنتی بیوتیک

ظرفیت تولید سالیانه: ۶ میلیون عدد
نرخ برابری دلار : ۵۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۷۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۴ میلیون دلار
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶۰۰ هزار دلار
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)