طرح تولید انواع شمع (3)

طرح تولید انواع شمع

از شمع یا سپندار برای منبع نور و بعضی اوقات برای تولید گرما استفاده می‌شود و شامل یک ریسمان یا یک فتیلهٔ جاسازی‌شده و یک تودهٔ جامد از سوخت (معمولاً موم) است. امروزه اکثر شمع‌ها از پارافین ساخته می‌شوند. قبل از ظهور برق، شمع و چراغ‌های نفتی برای روشنایی استفاده می‌شدند. اما امروزه از شمع برای روشنایی اضطراری در هنگام قطع برق یا برای ایجاد یک محیط رمانتیک و در مراسم مذهبی نیز استفاده می‌شود (به عنوان مثال در رسوم ازدواج ایرانی، آینه و شمعدان یک عضو جدا نشدنی سفرهٔ عقد و مراسم‌های بعد از آن بوده و بعدتر در خانه‌ای که زن و شوهر با هم در آن زندگی می‌کنند، به عنوان نشانه‌ای از عهدی که با هم بسته‌اند و معمولاً در جایی از دکوراسیون خانه که جلب توجه کند، تا زمان دوام عهدشان، با توجهی ویژه نگهداری می‌شود. (کارکرد نوستالژیک شمع) شمع معطر در رایحه‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شمع ها دارای انرژی فوق العادهای هستند. تاریخ مذهبی شمع مربوط به گذشته های دور است فضای معابد و کلیساها و دیگر مکان های مقدس با نور شمع روشنایی میگیرد و بسیاری از افراد در حالی که مسحور شمع های روشن در این مکان های مقدس هستند، وارد این مکان ها میشوند. تحقیقات نشان داده است خانه هایی که با نور شمع روشنی و گرما میگیرند، صاحبانی پرانرژی تر دارند. شمعها در اشکال و رنگهای مختلف در دسترس هستند اما رنگی که انتخاب میگردد باید با مناسبتهای مختلفی که در آن از شمع استفاده میشود، مناسب و سازگار باشد. بهتر است از شمع های خوشبو کننده استفاده گردد تا فضای محیط معطر گردد.

تاریخچه انواع شمع

استفاده از شمع به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد زمانی که انسانها از آن برای روشنایی و تزیین جشن‌ها و مراسمات خود بهره می‌جستند. اسناد تاریخی از ساخت نخستین شمع‌ها، از طریق خیساندن مغزنی در چربی آب شده حیوانات، توسط مصریان باستان خبر داده‌اند. البته این شمع‌ها مانند شمع‌های امروزی فتیله نداشتند. استفاده از شمع‌های فتیله دار توسط مصریان به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد اما رومیان باستان قبل از این زمان، اقدام به ساخت شمع‌های فتیله دار کرده بودند آنها پاپیروس رول شده را چندین بار در پیه نهنگ یا موم عسل فرو می بردند و از شمع‌های تولید شده، در روشنایی خانه‌ها، راهنمایی مسافران در شب و مراسمات مذهبی استفاده می نمودند. طبق این یافته‌ها شمع‌های فتیله‌دار اولیه، با استفاده از موم بدست آمده از گیاهان ساخته می‌شدند. گفته می‌شود چینی‌ها برای ساخت نخستین شمع‌ها از لوله‌های کاغذی قالب‌گیری شده و نیز الیاف گیاه برنج به عنوان فتیله استفاده می کردند. در ژاپن شمع با استفاده از صمغ بدست آمده از درختان ساخته می شده و در هند موم شمع را از جوشاندن میوه درخت دارچین بدست می آوردند. شمع‌ها در مراسمات مذهبی دوران‌های گذشته نقش مهمی را ایفا می کردند. جشنواره نور یهودیان به نام هانوکا، که محوریت آن نور شمع بوده است، تاریخش به ۱۶۵ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در کتاب مقدس مسیحیان نیز چندین اشاره به شمع وجود دارد. گزارش شده که امپراتور کنستانتین در قرن چهارم، دستور به استفاده از شمع در طول زمان برگزاری جشن پاک، داده است. در نیمه اول قرن بیستم همزمان با رشد صنعت نفت، مصرف شمع بصورت فزاینده ای افزایش یافت. این محبوبیت تا اواسط سال ۱۹۸۰ ، زمانی که علاقه به شمع به عنوان یک کالای تزیینی روز به روز بیشتر می شد، پایدار ماند. در این زمان شمع ها در طیف وسیعی از طرح، ابعاد، رنگ و اسانس های متنوع تولید شد. امروزه شمعها مسیر طول و درازی را از زمان مصرف اولیه خود پیموده اند. اگرچه دیگر به عنوان منبع اصلی نور برای بشر به کارگرفته نمی شوند، اما محبوبیت و مصرف آنها افزایش پیدا کرده است.

انواع شمع

شمع‌ها را بر اساس کاربردشان دسته‌بندی و نامگذاری کرده‌اند اما در حالت کلی میتوان آن‌ها را به دو دسته شمع‌های معمولی و فانتزی تقسیم نمود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

الف ): شمع‌های معمولی
این نوع ساده‌ترین و در عین‌حال ارزانترین نوع شمع است که به منظور تولید روشنایی و در مراسم یادبود و مراسم مذهبی از آن‌ها استفاده می‌شود.

ب): شمع تولد
نام این شمع خود گویای کاربرد آن است و تقریباً همه با این نوع آشنایی دارند. شمع تولد دارای انواع گوناگونی است اما نوع عددی آن از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این شمع‌ها به شکل اعداد ساخته شده‌اند که از عدد صفر تا نه را شامل می‌شوند و نشان دهنده سن افراد هستند.

ج) : شمع وارمر
این نوع شمع همانطور که از نامش پیداست به منظور گرم نگه داشتن غذا تولید شده است و در بازار بصورت بسته‌های چندتایی عرضه می‌شوند. در زیر برخی از ظروف غذا جایی برای قراردادن این شمع‌ها تعبیه شده و قراردادن وارمر زیر این ظروف مانع سرد شدن غذا در هنگام سرو آن می‌شود.

د) : شمع تزیینی (فانتزی)
شمع‌ تزیینی صرفا کاربرد دکوری و فانتزی دارند و در طرح‌های گوناگون مانند تندیس‌ها، ساختمان‌های معروف (مانند برج ایفل و اهرام مصر)، انواع گل و … تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این نوع نسبتاً گران قیمت‌اند و در صورت استفاده برای ایجاد روشنایی از فرم اولیه خارج و زیباییشان را از دست می‌دهند.

ه) : شمع نسوز
در واقع این شمع‌ها برخلاف نامشان نسوز نیستند ولی به جای پارافین روغن مایع خوراکی می‌سوزانند. روش کار این شمع‌ها این گونه است که در یک ظرف شیشه‌ای مقداری آب می‌ریزیم و برای تزیین آن مقداری پودر رنگی در آب حل می‌کنیم تا آب رنگی شود. سپس در حدود نیم سانتی متر (تقریباً یک چهارم بند انگشت) روغن مایع خوراکی را روی آب میریزیم و شمع نسوز را روی آن قرار می‌دهیم.

ی) : شمع‌های معطر
پارافین این شمع‌ها حاوی اسانس و مواد معطر هستند و وقتی پارافین آن‌ها می‌سوزد اسانس پارافین در هوا منتشر می‌شود و باعث خوشبو شدن محیط می‌شود.

طرح تولید انواع شمع (4)

بررسی قیمت انواع شمع

طبق تحقیقات و بررسیهای صورت گرفته، دامنه قیمت شمع روشنایی با توجه به کیفیت، شکل، رنگ و ابعاد آن متفاوت میباشد. معمولاً شمع را به صورت تک دانهای یا بستهای در بازار عرضه میدارند و فروش آن بر اساس وزن نمی باشد. به طور کلی قیمت فروش این محصول دامنه بسیار وسیعی داشته به طوریکه برخی شمعهای تزئینی بسیار کوچک از هر عدد ٢٠٠ تومان و شمعهای فانتزی با ابعاد مشخص و کاربردهای تزئینی به هر عدد ١٠٠٠٠ تومان نیز میرسد. شمعهای معمولی روشنایی تقریباً هر عدد ٧۵ تومان در بازار عرضه میگردند.

کاربرد انواع شمع

شمع روشنایی همانطوریکه از نامش برمیآید جهت روشنایی بخشیدن به محیط میباشد. البته امروزه این کالا به عنوان یک کالای فانتزی و تزئینی بیشتر مد نظر بوده چرا که با وجود نیروی برق و انرژی الکتریسیته و همچنین سوختهایی مانند گاز و گازوئیل نیاز جامعه به این محصول کمرنگ شده و غالب مردم از این کالا فقط در موارد ضروری و در صورت قطعی برق و عدم وجود گاز استفاده مینمایند. ولی آنچه مسلم است حتی در کاربری های تزئینی (در مراسمات مختلف مذهبی، جشن، عزاداری و سوگواری و … که وجود شمع جنبه رمانتیک و احساسی دارد) مورد مصرف آن برای روشنایی میباشد به عبارتی فلسفه وجودی و تعریفی شمع به دلیل خاصیت روشنایی بخشی آن است.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

اهمیت کاربردی شمع روشنایی با توجه به آنچه در بندهای قبلی بدان اشاره گردید، چندان حیاتی و ضروری نبوده به طوریکه امروزه ایجاد روشنایی و نوربخشی با کیفیتها و درجات بسیار بالا و مطلوب توسط نیروی الکتریسیته، شمع را از دیدگاه نورپردازی به یک کالای بسیار حاشیهای تبدیل نموده و شاید فقط در مواردی که دسترسی به انرژی الکتریکی و نفت و گاز مقدور نباشد، نقش این کالا پر رنگ تر گردد. بنابراین در مقایسه با نیروی برق و موقعیت استراتژیک و تعیین کننده این انرژی بسیار گرانبها و حیاتی، اهمیت استراتژیکی برای شمع روشنایی وجود نخواهد داشت.

طرح تولید انواع شمع (5)

کشورهای عمده تولیدکننده انواع شمع

با توجه به اینکه ماده اولیه اصلی برای تولید شمع، پارافین میباشد و این ماده تقریباً در تمامی کشورهای دنیا یافت میشود میتوان گفت که ساخت شمع با توجه به عدم وجود تکنولوژی خاصی برای تولید آن تقریباً در تمامی کشورها صورت میگیرد. پر واضح است که کشورهای پیشرفته صنعتی که از نظر سطح رفاه عمومی در موقعیت بالاتری به سر میبرند، تنوع تولید بیشتری داشته و با ساخت قالبهای مختلف و متنوع و افزودن مواد معطر و بودار، این محصول را متناسب با تمام سلیقهها تولید مینمایند. امروزه تقریباً اکثر کشورها به راحتی قادر به تأمین ماده اولیه شمع بوده و با توجه به اینکه تکنولوژی تولید این محصول از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست میتوان گفت که تقریباً تمامی کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی تولیدکننده این محصول میباشند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شمع

۱. شمع الکلی : ۲۴۲۹۴۱۲۷۴۰
۲. انواع شمع : ۳۶۹۹۵۱۲۳۳۶

وضعیت واردات و صادرات انواع شمع

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات انواع شمع در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید انواع شمع (1)

وضعیت واحد های فعال تولید انواع شمع

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده انواع شمع در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید انواع شمع (2)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید انواع شمع

ظرفیت تولید سالیانه :۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۹۵۰ ترمربع
زیربنای ساختمان ها : – مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :۲.۷۰۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : – درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۳.۵/۵ - (۶ امتیاز)