طرح تولید انواع نوشابه

نوشابه (به انگلیسی: Soft drink) نوعی نوشیدنی شامل آب گازدار، مواد شیرین‌کننده و اسانس است.
نوشابه ها تنوع بسیار زیادی دارند؛ از کوکا و فانتا گرفته تا انواع نوشابه های انرژی زا مثل «هایپ» و «ردبود» از انواع این نوشدنی قندی هستند. نوشابه کوکا یا همان مشکی، در بیشتر نقاط جهان، توسط دو برند معروف کوکاکولا و پپسی تولید می شوند؛ نوشابه مشکی، پرطرفدار ترین نوع این نوشیدنی در سراسر جهان است؛ به خاطر داشته باشید که دو برند معروف پپسی و کوکاکولا، مدل های دیگری از نوشابه مثل سفید و نارنجی (معروف به فانتا) هم تولید می کنند. تفاوت اصلی این نوع نوشابه ها در رنگ آن ها است؛ همچنین طعم آن ها هم تفاوت هایی با یکدیگر دارند؛ اما عنصر جدا نشدنی از نوشابه ها، قند زیاد است.
ریشه نوشابه‌ها به زمان باستان برمی‌گردد. دو هزار سال قبل یونانی‌ها و رومی‌ها ارزش دارویی آب معدنی را شناختند و برای آرامش دوش می‌گرفتند و روشی بود که تا به امروز ادامه یافته است.
در اواخر دهه ۱۷۰۰ اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شروع به نوشیدن آب معدنی گازدار کردند چرا که به خاطر خواص درمانی شان مشهور بودند.
حق امتیاز اولین آب معدنی ساخته شده در آمریکا در سال ۱۸۰۹ ثبت شد که به آن آب گازدار هم گفته می‌شده است و دارای آب، بیکربنات سدیم مخلوط با اسید بوده است که به آن گاز افزوده می‌شد.

تاثیرات نوشابه بر سلامتی

نوشابه نیز مانند هر خوردنی دیگر اگر بیش از اندازه مصرف نشود (مانند هر دو هفته یک بار) مضر نیست. در صورت مصرف بیشتر به نسبت مقدار آن عوارضش محسوس تر می‌شود.
نوشابه برای دندان شیری بسیار خورنده است. بگونه‌ای که دندان کودک در یک ظرف نوشابه حل می‌شود. همچنین برای دندان‌های دائمی بدلیل کاهش مقاومت به خوردگی مضر است.
هر نوشابه حاوی کافئین، گاز کربن دی‌اکسید، اسید فسفریک و ۱۰ قاشق چای خوری شکر است. شیرینی زیاد شکر به خاطر وجود اسید فسفریک تا حدّ زیادی خنثی می‌شود.
تحقیقات اخیر نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین عامل مستقیم مرگ ناشی از دیابت، بیماری های قلبی و سرطان محسوب می شود. آمار نشان می دهد که مرگ ناشی از آن، به اندازه آنفلوآنزا وسعت دارد.
تیم تحقیقاتی مدرسه فریدمن در دانشگاه تافتس ماساچوست آمریکا اعلام کرد نوشابه های شیرین هر ساله جان ۱۸۴ هزار نفر را در جهان می گیرد. بعلاوه نوشابه های شیرین مهمترین عامل چاقی است و چاقی با بیماری های دیگر مرتبط است. پیش از این تحقیقات نشان داده بود که بیماری های مرتبط با چاقی عامل بیش از ۱۷ میلیون مرگ در سال است.
یک داروساز انگلیسی با مطالعه بر روی تاثیرات منفی یک بطری کوکاکولا پس از گذشت یک ساعت در بدن، هشدار داد که اگر قلب و بدن خود را دوست دارید از مصرف این نوشابه پرهیز کنید. در ۱۰ دقیقه نخست پس از مصرف این نوشابه گازدار، ۱۰ قاشق چایخوری شکر وارد بدن ما می شود که عملاً میزان آن ۱۰۰ درصد نیاز روزانه محسوب می شود، اما با توجه به وجود اسید فسفریک در ترکیبات آن ، بدن حالت تهوع پیدا نمی‌کند زیرا این نوع افزودنی طعم شکر را تغییر داده و فرد می تواند آنرا بنوشد.
۲۰ دقیقه پس از نوشیدن کوکاکولا میزان قند در خون به اوج خود می رسد که سپس منجر به ترشح انسولین در بدن می شود، در این لحظه کبد واکنش نشان داده و تمام قند موجود را به چربی تبدیل می کند. پس از گذشت ۴۰ دقیقه از نوشیدن کوکاکولا ، جذب کافئین موجود در آن نیز تکمیل شده و مردمک چشم ها گشاد و فشار خون بالا می رود و کبد نیز در واکنش قند را وارد سیستم گردش خون می کند، اکنون گیرنده های ادنوزین مغز بکار افتاده و با خواب آلودگی مبارزه می کند
پس از گذشت ۴۵ دقیقه از مصرف این نوشابه بدن تولید دوپامین را افزایش داده و مراکز لذت در مغز را فعال می کند دقیقاً همانگونه که هروئین در بدن عمل می کند. در حالی که پس از گذشت ۶۰ دقیقه از نوشیدن آن، اسید فسفریک با به هم متصل کردن کلسیم، منیزیم و روی در معده منجر به افزایش سوخت و ساز شده و قند بالا در خون نیز منجر به دفع کلسیم از طریق ادرار از بدن می شود.

انواع نوشابه:

بدون الکل:این نوشابه ها حاوی شکر زیادی می باشند و مست کننده نیستند در تمام جهان مصرف می شود و بسیار پر طرفدار است.
انرژی زا: از این نوشیدنی بیشتر برای بالا بردن سطح انرژی بدن استفاده می شود که مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمی شود.
پروبیوتیک: دراین نوشیدنی فضایی برای زندگی میکرو ارگانیسم های مفید بوجود آمده است که سطح ایمنی بدن را تقویت کرده و به بهبود دستگاه گوارشی کمک می کند.
طعم دار: انواع مختلفی دارد ولی معروف ترین آن ها می توان به کولا و پرتغالی که در ایران به زرد و مشکی شناخته می شود اشاره کرد.

گونه‌های نوشابه بر پایه الکل
نوشابه‌های بدون الکل

مست کننده نیستند و استفاده از آنها در تمام جهان آزاد است. بیشتر این گونه نوشابه‌ها حاوی شکر زیاد هستند.

نوشابه‌های دارای الکل

این گونه نوشابه‌ها دارای موادی هستند که مست آور است و استفاده آن در بیشتر کشورها برای زیر ۱۸ ساله‌ها ممنوع است از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: ویسکی، ودکا، بئوجولا

نوشابه‌های انرژی‌زا

نوشابه‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی ملایم هستند که به عنوان زیادکننده انرژی بدن بیش از بقیه نوشیدنی‌های رایج به فروش می‌رسند. این نوع نوشابه‌ها دارای عوارض جانبی فراوانی هستند.

نوشابه‌های لبنی

نوشابه هایی که بر پایه شیر درست شده اند و کاملا طعم نوشابه های عادی را دارند با این وجود دارای کلسیم، ویتامین ها و املاح مفید شیر می باشند

گونه های نوشابه بر پایهٔ طعم

پرتقالی (هر۱۰۰ گرم ۴۸ کیلوکالری)
کولا (هر ۱۰۰ گرم ۴۶ کیلوکالری)
سون آپ (هر ۱۰۰ گرم ۴۱ کیلوکالری)

سایر کاربردهای نوشابه

تقویت کمپوست
تمیز کردن کاشی و سرامیک
پاک کردن لکه خون و روغن
پاک کردن آدامس
از بین بردن زنگ آهن
دفع آفات
پاک کردن غذای سوخته از کف قابلمه
فرکردن موها
تمیزکردن ظروف مسی

آشنایی با تاریخچه نوشابه

نوشابه (Soft drink)‏، در لغت به معنای هر چیز نوشیدنی می‌باشد. در کاربرد عامیانه نوشابه عبارت است از یک نوشیدنی خنک معمولاً شیرین.
تاریخچه نوشابه سازی اساساً به زمانی برمی‌گردد که بشر علاوه بر مصرف آب آشامیدنی می‌توانست از افزودن موادی چون طعم دهنده‌ها و شیرین کننده‌ها به آب، شربت‌های متعددی را تهیه کند.

نوشیدنی‌های سرد / نوشیدنی‌های گرم

بعدها که مصرف شیرین کننده‌ها متداول شد، ایرانی‌ها طعم دهنده‌هایی نظیر لیمو، آلبالو، زرشک، آلو، انجیر و بسیاری از عرقیات نظیر نعناع، آویشن، بهار نارنج و غیره را به طور طبیعی در نوشیدنی‌ها مصرف می‌کردند.
نوشابه‌ها آشامیدنی‌های فوق العاده محبوبی هستند که در درجه اول از آب گازدار، قند و چاشنی‌ها تشکیل شده‌اند.

نوشابه رژیمی یا بدون قند چیست؟

در نگاه اول تفاوتی بین نوشابه‌های رژیمی و نوشابه بدون کالری مشاهده نمی شود؛ در واقع هر دوی این محصولات فاقد شکر هستند اما در واقع نوشابه‌های رژیمی کم کالری بوده و نوشابه زیرو فاقد کالری هسند. از آنجایی که میزان یکسانی آسپارتام (نوعی شیرین کننده مصنوعی فاقد هر نوع قند) و آس سولفام پتاسیم در ترکیب آن‌ها برای شیرین کردن استفاده می‌شود، میزان شیرینی هر دو آن‌ها یکسان است. نوشابه‌های رژیمی فرمولی کاملاً متفاوت دارند و در طعم‌های مختلف هم تهیه و تولید می‌شوند؛ اما نوشابه بدون کالری کاملاً فرموله شده تا طعم و مزه‌ای شبیه کوکا‌کولای معمولی داشته باشد.

نوشابه های انرژی زا

نوشابه های انرژی زا، تنوع بسیار زیادی دارند. به طور کلی این نوشیدنی ها برای رفع خستگی، خواب آلودگی و همچنین افزایش انرژی فرد برای انجام کار های روزمره و حتی ورزشی طراحی شده اند. نوشیدنی های انرژی زا، از مواد مختلفی مثل، کربوهیدرات (قند)، ویتامین ها، مواد معدنی و همچنین مواد محرکی مثل کافئین و تورین تشکیل شده اند. «انرژی زا» یک واژه عمومی است که برای این دسته از نوشیدنی ها انتخاب شده است؛ اما از نظر علمی، نوشابه های انرژی زا، به دلیل داشتن مواد محرک مثل کافئین و همچنین قند، میزان فشار و قند خون را افزایش داده و در نتیجه آن، سرعت جریان خون و فعالیت بدن، به میزان چشمگیری افزایش پیدا می کند و فرد پس از خوردن نوشابه انرژی زا، احساس شادآبی و انرژی برای انجام فعالیت های ورزشی می کند. از انواع برند های معروف و مرسوم نوشابه انرژی زا در بازار های جهانی می توان به ردبول و هایپ اشاره کرد؛ نکته جالب در مورد نوشابه عادی و انرژی زا این است که بعضی از مدل های نوشابه های انرژی زا، دارای ویتامین های زیادی مثل وتامین C و ویتامین های گروه B هستند که از نظر خاصیت و ارزش خوراکی، در شرایط بهتری در مقایسه با نوشابه های عادی مثل کوکاکولا قرار دارند. بر اساس تحقیق های انجام شده، بیشتر مردم در سراسر جهان، از نوشابه ها به عنوان یک نوشیدنی که به همراه غذا استفاده می شود یاد می کنند.

اجزای تشکیل دهنده نوشابه

آب، شکر، موادنگهدارنده، گاز کربنیک، عصاره
آب مصرفی باید بر اساس استاندارد های ملی در این زمینه تصفیه باشد و شرایط مورد نظر استاندارد بهره مند باشد.
شکر مصرفی، همان شکر معمولی است که از داخل کشور تامین می شود. نوشابه های رژیمیبه جای شکر از شیرین کننده های مصنوعی به نام آسپارتان استفاده می شود که شیرینکنندگی این ماده مصنوعی حدود ۲۰۰ برابر شکر است.
عصاره ، بنا به نوع آن از ترکیبات متفاوتی استفاده می شود :
پرتقالی
الف- از رنگ های مجاز خوراکی استفاده می شود مانند سانسویل نو- کالمه گزین پرتقالی
ب: صمغعربی
کولا
شامل آنتی فوم (ضر کف)- کارامل (قند سوخته) کافئین
کولاب: اسیدفسفریک خوراکی
ورزشی، لمونلایم، انبه، عصاره آنها از خارج از کشور خریداری شده و دیگر فرمولاسیون روی آنها انجام نمی شود.
مواد نگهدارندهاز رشد کپکپ ها و مخمرها جلوگیری می کند. بنزوات سدیم برای نگهداری در در نوشابه هاستفاده می شود که مقدار خیلی جزئی آن که اداره استاندارد اجازه داده استاستفاده می شود.
گاز کربنیک مادهای است که در ترکیب نوشابه استفاده می شود. گازوئیل را می سوزاند از گرمای آن برایگرم کردن آب و از دود آن که حاوی گاز CO2 و مونواکسیدکربن است استفاده می کنند. فرایندها آنرا تبدیل بهCo2 99.9 درصد تبدیل می کنند و در صنعت نوشابه سازی مصرف می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع نوشابه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان فارسیسریال کد
نوشابه گاز دار سیاه۱۵۵۴۴۱۲۳۳۴
نوشابه گازدار طعم دار رنگی۱۵۵۴۴۱۲۳۳۷
نوشابه گازدار طعم دار بدون رنگ۱۵۵۴۴۱۲۳۴۰
نوشابه گازدار بدون طعم و رنگ۱۵۵۴۴۱۲۳۴۳
نوشابه گازدار میوه ای۱۵۵۴۴۱۲۳۴۶
نوشابه گازدار کم کالری۱۵۵۴۴۱۲۳۴۹
نوشابه گازدار سبک۱۵۵۴۴۱۲۳۵۲
نوشابه گازدار بدون قند۱۵۵۴۴۱۲۳۵۵
نوشابه گازدار ورزشی و انرژی‌زا۱۵۵۴۴۱۲۳۵۸
نوشابه گازدار ورزشی ایزوتونیک۱۵۵۴۵۱۲۳۵۹
نوشابه گازدار ورزشی هیپرتونیک۱۵۵۴۵۱۲۳۶۰
نوشابه گازدار ورزشی هیپوتونیک۱۵۵۴۵۱۲۳۶۱
نوشابه گازدار انرژی زا۱۵۵۴۵۱۲۳۶۲
نوشابه تخمیری چای۱۵۵۴۶۱۲۳۷۰
نوشابه تخمیری بر پایه میوه جات۱۵۵۴۶۱۲۳۸۴
نوشابه تخمیری بر پایه آب سبزیجات۱۵۵۴۶۱۲۳۸۳
نوشابه بر پایه گیاه آلوئه ورا۱۵۵۴۵۱۲۳۷۱
انواع نوشابه غیر الکلی۱۵۵۴۳۱۲۳۳۳
انواع نوشابه بر پایه ترکیبات طبیعی گیاهی۱۵۵۴۴۱۲۳۶۴
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع نوشابه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی انواع نوشابه ۲۲۰۲۹۰۰۰ / ۲۲۰۱۹۰۰۰ میباشد.

خط تولیدنوشابه های شیشه ای
:: شستن شیشه ها

در مرحله اول شیشه ها وارد دستگاه انکستر می شوند و بوسیله کف وصابون شسته می شوند. سپس شیشه ها وارد دستگاه شستشو می شوندکه هفت حوضچه دارد و هرشیشه هفت بار شسته می شود و در آخر آب با فشار وارد شیشه می شود و با وارونه کردن شیشه ها آب های داخل شیشه به بیرون شیشه رانده می شوند. از مرحله اول تا مرحله بیرونآمدن شیشه از دستگاه حدود چهل دقیقه طول می کشد. قبل از اینکه شیشه وارد دستگاه فیلرشود از یک مرحله به نام آینه خوانی اول می گذرد که دراین مرحله بوسیله نور و شیشه وآینه داخل شیشهها دیده می شوند تا جسم خارجی داخل شیشه ها نباشند.

:: تهیه شربت

بعد از این مرحله شیشه ها وارد دستگاه فلومیکس می شوند که کار این دستگاه تنظیم آب و عصاره داخل شیشهاست که این عصاره توسط تکنسین های آزمایشگاه بدست می آید. هر یک واحد عصاره ۴ واحد آبمصرف می کند.

:: بررسی شیشه ها و پرکردن آن ها

بعد از این مرحله شیشه وارد مرحله چشم الکتریکی می شود. کار این مرحله این است که اگرداخل یک شیشه جسم خارجی باشد و از مرحله آینه خوانی گذشته باشد این اجسام راشناسایی می کند.
دستگاه فیلر چندین سوپاپ دارد که هر دوری که میزند به تعداد سوپاپ هایش، شیشه را پر کردهو تشتک آنها را بر روی آنها قرار می دهند. البته بستگی به سرعت دور فیلتر دارد که کمو زیاد می کنند که این تعداد بستگی به فروش کارخانه دارد.

:: حک نمودن تاریخ و کد

بعد از این مرحله شیشه هایپر از دستگاه کد زن عبور می کنند که این دستگاه بوسیله جوهر، تاریخ تولید و انقضا وساعت تولید و قیمت را بر روی تشتک ها درج می کند.

:: بررسی نهایی شیشه ها

بعد از این مرحله شیشه ها واردمرحله دو راهی آینه می شوند که در این مرحله مانند مرحله آینه خوانی از نور و شیشه وآینه برای پیدا کردن اجسام داخلی درون شیشه استفاده می کنند، فرق این مرحله با مرحلهآینه خوانی این است که در مرحله آینه خوانی شیشه ها خالی است و ضریب اشتباه بالاولی در این مرحله شیشه ها پر است و ضریب اشتباه تقریبا در حد صفر است. در کل، سهمرحله کنترل شیشه داریم.

:: جعبه گذاری و انبار

بعد از اینمرحله شیشه ها وارد دستگاه کیبستر می شوند (جعبه پر کن) که بوسیله فیگرها دهانه آنباز می شود حدود ۲۴ شیشه را بلند کرده و وارد جعبه می کند. بعد از این مرحله اینشیشه ها وارد انبار می شوند که بعد از آن به مصرف عموم برسند.
حال بد نیست با مهمترین جزء نوشابه یعنی عصاره آن بیشتر آشنا شویم :
برخی از عصاره های متداول ایران عبارتند از: کولا، پرتقالی، لمون لایم، ورزشی،انبه و انواع دایوت های بدون قند

بررسی مصرف نوشابه در ایران

نوشابه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های دنیاست که مصرف آن هر روز بیشتر می‌شود. سرانه مصرف نوشابه در دنیا ۱۰ لیتر است اما به طور متوسط سالانه هر نفر در ایران ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می کند؛ یعنی ایرانیان سالانه بیش از دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون لیتر از مایعی استفاده می‌کنند

وضعیت واحد های فعال تولید انواع نوشابه

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع نوشابه در کشور به تفکیک استان آمده است

وضعیت واردات و صادرات انواع نوشابه

نمودار واردات و صادرات انواع نوشابه در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید انواع نوشابه

ظرفیت تولید سالیانه : ۸۰ میلیون لیتر
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲۰۰۰ مترمربع
سطح زیربنا : ۵۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۸۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)