طرح تولید بیوایمپلنت

بیوایمپلنت‌ها به‌عنوان یکی از دستاوردهای اخیر دانشمندان‌ از جمله تجهیزات پزشکی محسوب می‌شوند که منشأ بیولوژیک (موجود زنده) دارند. این مواد با استفاده از مهندسی بافت طوری تغییر داده می‌شوند که با رسیدن به شرایط مناسب، جذب بدن شوند و برای ترمیم قسمت‌های آسیب ‌دیده مورد استفاده قرار گیرند. بیوایمپلنت‌ها ۴۵ نوع مختلف دارند. انواع مختلف بیوایمپلنت‌ها مانند قلبی- عروقی و پوششی جهت ترمیم بیماری‌ها و آسیب‌های وارده به سیستم‌های مختلف بدن ازجمله سیستم اسکلتی – عضلانی، قلب و عروق، پوست، چشم، مغز و اعصاب و مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیوایمپلنت یکی از تجهیزات پزشکی، متشکل از یک قطعه یا یاخته هایی با منشاء بیولوژیک است که از طریق مهندسی بافت به شرایطی می رسد که با بدن سازگاری پیدا می کند. بیوایمپلنت های پوششی در درمان سوختگی ها، ترمیم زخم های دیابتیک، ترمیم ضایعه پوستی پس از خارج نمودن تومورها، ترمیم لثه، جراحی های پلاستیک، ترمیم زخم های بستر، ترمیم آسیب های پوستی با اشعه های یونیزه کننده مانند لیزر، کاربرد در جراحی سرطان سینه و ترمیم زخم های قرنیه و آسیب های شیمیایی و ترمیم زخم های قرنیه و آسیب های شیمیایی از موارد کاربرد این دستاورد است.(طرح تولید بیوایمپلنت)
با تولید بیوایمپلنت های چشمی تحولی عظیم در درمان بیماری ها و جراحت های چشمی و درمان عوارض مزمن چشمی ناشی از مصدومیت ها پدید می آید. از ویژگی های استفاده از بیوایمپلنت های چشمی عدم نیاز به بیهوشی در عمل جراحی چشم، عدم نیاز به بخیه کردن و سوراخ کردن چشم، عدم بروز عوارض جانبی عمل جراحی چشم، خون ریزی موضعی و کاهش طول دوره درمان چشم است. ایران به عنوان اولین کشور در جهان اقدام به تولید صنعتی بیوایمپلنت های چشمی و پوششی کرده است و این در حالیست که آمریکا تنها به دانش فنی آن دست یافته است تکنولوژی ساخت بیوایمپلنت به جز امریکا در اختیار کشور دیگری قرار ندارد. امریکا همچنین تنها تحقیقاتی در بحث تولید بیوایمپلنت چشمی داشته و این در حالی است که ایران برای اولین بار در دنیا بیوایمپلنت‌های چشمی را به تولید انبوه می‌رساند.

تاریخچه استفاده از بیوایمپلنتها در علم پزشکی

تاریخچه استفاده از بیوایمپلنتها برای رفع نقایص بدن به جنگ جهانی دوم برمی گردد، به طوری که تا آن زمان اغلب افرادی که به اثر جنگ یاحوادث دیگر عضوی از بدنشان را از دست می دانند یا به طور کلی استخوان های آنان خرد می شد و از بین می رفت، زنده نمی مانند اما از جنگ جهانی دوم به بعد به دلیل مشکلات درمانی حاصل از جنگ در کل جهان، دانشمندان علم پزشکی به این فکر افتادند که تجهیزاتی تولید کنند تا در مواردی که فرد با نقص عضو مواجه می شد و یا یکی از ارگان های وی کارایی خود را ازدست می دهد به این نتیجه رسیدند که ماده اولیه این تجهیزات بایداز یک موجود زنده گرفته شود تا مطابقت آن با بدن بیمار تأثیر بهتری در بدن و رفع مشکل داشته باشد. اولین مرکز تحقیقات پیوند اعضاء و نسوج دردانشگاه تهران ایجاد شد. به دنبال آن شرکت همانند ساز بافت برای تولید صنعتی بیوایمپلنت ها در سال ۸۲ ایجاد شده درمان ۸۷ تولید محصولات را آغاز کرد.
فناوری مهندسی بافت و تولید بیوایمپلنت ها برای دفع نقایص بدن و درمان انواع بیماری ها که بیشترین حجم سرمایه گذاری ها را در عرصه فناوری پزشکی در جهان به خود اختصاص داده «کیمیاگریی عصر نوین» نام گرفته است.

انواع بیوایمپلنت ها
بیوایمپلنت استخوانی

این بیوایمپلنتها در اعمال جراحی متنوعی مانند جراحی های دندانپزشکی ایمپلنتولوژی – پریودنتولوژی، جراحی های فک و صورت، گوش حلق بینی، ارتوپدی، ستون فقرات مغز و اعصاب و نهایتاً هر قسمتی از سیستم اسکلتی بدن که نیاز به ترمیم و یادرمان جراحی دارد به کاربرده می شود. این ترسیم می تواند از نقص های کوچک سیستم اسکلتی بدن مانند حفره حاصل از کشیدن دندان یاضایعات استخوانی پریودونتال در اجراحی های لثه تا نقص های بزرگ حاصل سوانح و تصادفات و تومورها، کیست هاو عفونت های و حتی موارد متعددی که جراح جهت ترمیم یک اختلال مادرزادی در قسمت های مختلف سیستم اسکلتی بدن نیاز به تغییر و تعمیر دارد محصولات تولیدی باروش های تخصصی مهندسی بافت، برای بیمار و سیستم پزشکی کاملاً ایمن بوده و سبب تحریک سیستم ایمنی بدن میزبان (بیمارگیرنده پیوند) نمی شوند ضمناً این محصولات به علت دارا بودن پروتئین های استخوان ساز (Bone morphoyenic proteins) در حال حاضر تنها جایگزین برای استخوان خود بدن می باشد که علاوه بر خاصیت استئوکنداکشیو (خاصیت فیزیک پراکندگی استخوان) واجد خاصیت استئواینداکتیو (خاصیت شیمیایی تحریک استخوان سازی با تبدیل سلولهای مادری جریان خون به سلولهای استخوان ساز در موضع مورد استفاده) نیز می باشد.
کل پروسه تولید این محصولات در فضاهای کنترل شده خاصی از لحاظ تعداد ذرات معلق در هوا به نامه Clean ROOMS انجام می شود. بیوایمپلنت های استخوانی از ۳ منبع اهدایی انسان، استخوان حیوانی و بافتهای مرجانی تولید می شود.

بیوایمپلنت استخوانی انسانی

استخوان مورد نیاز بطور اهدایی تهیه می شود یااز فرد مرده گرفته می شود مانند پیوند سایر اعضاء و یااز افرادی که بخشی از استخوان آنها در حادثه ای مانند تصادف قطع شده باشد. استخوان اهدایی تا ۴۸ ساعت پس از مرگ فرد یا قطع عضو قابلیت استفاده را دارد و برای تهیه بیوایمپلنت از نظر بیماری و یا عفونت مورد آزمایش قرارمی گیرد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. در مهندسی بافت داربستی تهیه می شود تا وقتی در بدن قرار داده شود توسط خود بدن به بافت اصلی تبدیل می شود. و بدن آن را ترسیم کرده و به عنوان بخشی از خود می پذیرد و پس نمی زند.

بیوایمپلنت قلبی عروقی

این نوع بیوایمپلنتهای قلبی عروقی برای تولید دریچه های قلب در تهران موقعیت آئورت و بولمونر، میترال، کاندوئی عروق بزرگ، وریو، پچ پریکارد و عروق جهت اعمال جراحی مادرزادی و ترمیم ضایعات عروقی و بافت عضله قلب با منشأ سلولهای عضلانی محیطی و سلولهای بنیادی غیر جنبشی فراهم شود در گذشته از دریچه های قلبی و عروقی به صورت میکانیکی استفاده می شد که در این روش فرد باید از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کرد. اما در روش جدید که تکنولوژی زیستی است نیاز به کاشتن وسیله خارجی نیست و دریچه های حلقی و عروقی تولید شده با بدن سازگار است و نیازی هم به استفاده داروی ضدانعقاد خون نیست و در حال حاضر نمونه خارجی این محصول هفت هزار دلار قیمت دارد که قیمت مشابه ایرانی آن دوهزار و ۸۰۰ دلار در سطح جهانی است. هم کنون در کشور ۲ نوع دریچه قلبی و ۱۲ نوع عروق قلبی در جزیره کیش تولید می شود.

بیوایمپلنت تاندون

این نوع بیوایمپلنتها برای درمان بیماریهای مفصلی کاربرد دارد. پس از تولید بیوایمپلنتهای استخوانی و بیوایمپلنت دریچه قلبی ایران موفق به ساخت سومین نوع بیوایمپلنتهای را در داخل کشور شد.
درباره اهمیت بیوایمپلنتهای تاندون لیگامان باید خاطر نشان کرد: تاندون لایه است که ماهیچه را به استخوان وصل می کند و از همین جهت از اهمیت ویژه ای به ویژه در اسیب دیدگی های ورزشی یاآسیب هایی که در اثر تصادفات ایجاد می شود برخوردار است.
بیوایمپلنتهای تاندون لیگامان امکان درمان نارسایی های معضلی، ترمیم رباط های طبیعی زانو و … را فراهم می کند. که با توجه به کیفیت بالای این نوع بیوایمپلنتها در مقایسه ا نمونه خارجی و همبین ارزان بودن این محصولات بیماران بسیاری از آن استفاده می شد. برای تولید بیوایمپلنتهای تاندون لیگامان که محصولات سلول داراست. ناچاریم بیرای درمان عارضه، سلول به بدن فرد تزریق کنیم زیرا این بافت ها باید به قسمت های خاصی از بدن جوش بخورد. برای تولید این محصولات ما به سلول های فیبر و بلاست نیاز داریم. در این فرآیند باید حداکثر سلول زنده را منتقل کنیم به طوری که در زمان پیوند باید ۷۰ درصد سلول های زنده باشد برای این کار لازم است که این سلول ها ی فرآیند خاصی و در شرایط کنترل شده فریزشود تا آسیب نبیند دراین فرآیند اجازه نمی دهیم که آب موجود در محصول کریستالیزه شود با این روش محصول به مدت ۱۰ سال قابل نگه داری است.
محصولات تولیدی بیوایمپلنتها برای تمام گروه های خونی و همه گیرندگان مورد استفاده است ضمن اینکه با گذراندن مراحل آزمایشگاهی در بدن میزبان به عنوان جسم خارجی شناسای نمی شود. سبب انتقال عوامل بیماری زا نخواهد نه این محصولات همچنین قابلیت نگهداری در دمای هوای معمولی را داشته دارای تخلخل بافتی اند که باعث تسریع در پذیرش میزبان و پیوند استخوان معیوب
می شود.

بیوایمپلنت چشمی

تولید بیوایمپلنتهای چشمی انقلابی در عرصه چشم پزشکی است که باری نخستین بار در جهان و در مقیاس صنعتی در ایران تولید شده و با تولید این محصول تحولی عظیم در درمان بیماریها و جراحت های چشمی ایجاد شد این محصولات چشمی SMAT نام دارد. این بیوایمپلنتها در درمان بیماریهای مختلف و ضایعاتی همچون زخم قرنیه، پیوند قرنیه – التهاب قرنیه – تبخال چشم – سوختگی های شیمیایی و غیر شیمیایی و جراحی آب مروارید و آب سیاه کاربرد دارد.
از ویژگیهای کاربرد بیوایمپلنتهای چشمی – عدم نیاز به بیهوشی در اعمال جراحی چشم، عدم نیاز به سوراخ کردن چشم عدم بروز عوارض جانبی اعمال جراحی چشم، جلوگیری از ریسک التهاب خونریزی موضعی و عوارض inflammation و کاهش زمان طول دوره درمان را میتوان نام برد. بااستفاده از بیوایمپلنتها مدت عمل جراحی چشم از ۳ ساعت به ۱۵ دقیقه وهزینه عمل به یک چهارم کاهش یافته
پرده آمنیون جنین داخلی ترین غشای پیرامون جنین است که عملکرد بی نظیری در التیام زخم وعفونت ناحیه چشم دارد و باداشتن ویژگی های بافتی خاص امروزه در حیطه های تخصصی مختلف به عنوان درمان زخم های ناشی از عمل های جراحی چشم کاربرد دارد.

بیوایمپلنت پوششی life patch

بیوایمپلنت پوششی از کیسه جنینی و مایع امینوتیک دور جنین به دست می آِید و چون سلولهای زنده هر فرد برای فرد دیگر خطرناک است این مایع آمینوتیک را «آسلولار» یا بدون سلول زنده می کنند تا بتوان از آن بعنوان یک پوشش حفاظتی استفاده کرد این وسیله پزشکی در واقع نوعی ماده بیولوِژیک است که از مایع دور جنینی که به طور معمول دور ریخته می شود بهتر می شود این ماده بیولوزیک را باید تا قبل از استفاده در دمای بین ۲۴- تا ۸۰- نگهداری کرد و در واقع باید بعداز تولید آن و سفارش مرکز درمانی برای استفاده از آن با استفاده از زنجیره سرد و رعایت اصول Clean room در این بازه ی دمائی آن را به مرکز درمانی منتقل کرد. بیوایمپلنت پوشش در درمان سوختگی ها (به عنوان پوشش پوستی جراحی)، ترمیم رحم های دیابتیک ، ترمیم ضایع پوستی پس از خارج کردن تومورها ترمیم لثه دردندان پزشکی جراحی های پلاستیک ترمیم زخم های بستر، آسیب های پوستی با اشعه های یونیزه کننده همچون لیزر جراحی سرطان سینه در خانم ها، تروما و… کاربرد دارد.

مواد بیوایمپلنتی

فلزات
سرامیک های کلسیمی
پلیمر ها
مواد بیولوژیکی (کلاژن و آلودرم)

کلسیم سرامیک

کلسیم فسفات دارای کاربردهای بازسازی و ترمیم استخوان می باشد. این بیو سرامیک‌های کلسیم فسفاتی دارای شباهت شیمیایی و ساختاری با فاز معدنی استخوان هستند و موجب تسریع رشد سلول‌های استخوانی می شوند. از بیوسرامیک‌های زیست فعال، در ارتوپدی برای ترمیم نقایص استخوان و پوشش سطوح ایمپلنت‌های فلزی، جهت بهبود یکپارچگی ایمپلنت، استفاده می‌شود. در عین حال این مواد به خاطر تردی و شکنندگی، جهت شکل دادن دچار مشکل بوده و نیز دارای خواص مکانیکی ضعیف هستند.

پلیمر ها

پلیمرها از گسترده ترین مواد پلاستیکی هستند ودارای هر دو کاربرد تقویت و بازسازی استخوان و بافت نرم می باشند.
پلیمر های بیومتریال رایج شامل: سیلکون، پلی استر، نایلون ها، پلی اتیلن و…
این پلیمرها به دو صورت طبیعی و سنتزی تولید میشوند
تولید پلیمرهای بیوایمپلنت به وسیله میکرواورگانیسم ها بیوپلیمرها، پلی استر هایی هستند، که توسط گونه های زیادی از میکروارگانیسم ها نیز تولید میشوند و اثرات سمی روی میزبان ندارند. P4HB متعلق به کلاس پلی هیدروکسی آلکانوات ها (PHAs)، پلی مرهای باکتریایی هستند، که به شکل گرانول هایی داخل سلول ذخیره می شوند. اندازه و نوع این گرانول ها در سلول ها متفاوت بوده و به نوع میکروارگانیسم وابسته است.
تعداد زیادی از میکروارگانیسم شناسایی شده اند که قادرند PHA را سنتز کنند. اما تعداد کمی از آنها برای تولید بکار رفته اند. در کنار روش طبیعی استخراج، استفاده از گونه های نوترکیب نیز برای تولید PHA مورد توجه است.
جنس های Ralstonia eutropha ،E.coli ،Alcaligenes latus ,Bacillus cereus توانایی تولید انواعی از PHA، مثل ۴ هیدروکسی بوتیرات، ۳ هیدروکسی بوتیرات و ۳ هیدروکسی والرات، از منابع کربنی مختلف مانند فروکتوز، ساکارز و گلوکونات را دارد.

کاربرد محصولات PHA در بیوایمپلنت

بخیه و محصولات نساجی پزشکی
لوله های تناسلی
استفاده بعنوان بافت های قلبی و عروقی، عصبی، داربست مغز استخوان، سلول های بنیادی مزانشیم و ماهیچه ای نرم
محکم کردن شکستگی
ایمپلنت چشمی
صفحات استخوان و …
مواد بیولوژیکی
کلاژن پروتئین میله ای شکل متشکل از سه زنجیره پلی پپتیدی به طور گسترده درمواد بیولوژیک ایمپلنت مورد استفاده قرار میگیرد
آلودرم یک ساختار برون سلولی است که برای تقویت بافت نرم و ترمیم استفاده میشود.
رایج ترین استفاده از alloderm پوشاندن زخم، افزایش لب، تقویت بینی پشتی، اصلاح زخم و نقص لیپوساکشن میباشد.
Alloderm به صورت تک لایه یا انباشته شدن به صورت چندلایه یا به صورت برش های کوچک یا به صورت تزریقی بیشتر برای افزایش لب و پرکردن چین و چروک استفاده میشود.

ویژگی های ایمپلنت های بیولوژیکی

این مواد شبیه به ماکرومولکولی بدن میباشند
سازگار با محیط زیست و زیست تخریب پذیر هستند.
مشکلات سمیت، التهاب مزمن و عدم شناخت توسط سلول های بدن که عمدتا با مواد مصنوعی رخ می دهد در این مواد دیده نمی شود

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید بیوایمپلنت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک بیوایمپلنت به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
بایوایمپلنت با منشاء حیوانی و انسانی۳۳۱۱۴۱۲۵۸۴
بایوایمپلنت قلبی-عروقی۳۳۱۱۵۱۲۵۸۵
بایوایمپلنت تاندون-لیگامان۳۳۱۱۵۱۲۵۸۶
بایوایمپلنت پوششی۳۳۱۱۵۱۲۵۸۷
بایوایمپلنت چشمی۳۳۱۱۵۱۲۵۸۸
بایوایمپلنت استخوانی۳۳۱۱۵۱۲۵۸۹
مسواک ایمپلنت۳۶۹۹۴۱۲۴۴۲

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید بیوایمپلنت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا.
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی بیوایمپلنت به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
بایوایمپلنت۹۰۲۱۲۹۰۰

 

فرآیند تولید مختصر بیوایمپلنت ها

به طور کلی سه دسته محصول داریم
دسته اول محصولات Musculoskeletal: انواع استخوانها چه در فک به کار روند چه در ستون فقرات یا هر استخوان دیگر و تاندون ها و لیگامان ها. دسته دوم محصولات قلبی عروقی هستند. انواع عروق، دریچه های قلبی و چسبهای بافتی از جنس بیولوژیک که جلوی خونریزی را می گیرند. دسته سوم، محصولات پوششی هستند مثل پوست، Membranes، مجاری اداری و قرنیه. تفاوت کار ما با دیگر کارها در این است که ما خودمان چیزی تولید نمی کنیم بلکه ماده اولیه را از نسوج انسان بر می داریم، فرآوری می کنیم و به صورت محصول جدید با ارزش افزوده بالا به بازار عرضه می کنیم. در اینجا روش تولید بیوایمپلنت های استخوانی را به عنوان نمونه توضیح می دهم. هر محصول بیوامپلنت ۳ قسمت اصلی دارد. یکی Scaffold اولیه است که عمدتا از جنس کلاژن است.
یک قسمت Physiologically active substance است. ما در هر ماده ای دنبال PAS هستیم. این ماده موثره است که کار را پیش می برد. سومین قسمت سلول است. یکی از مشکلات سلول Immunity است. هر سلولی را نمی توان منتقل کرد. برخی محصولات باید acellular باشند. وقتی ماده اولیه دریافت می شود دردمای منهای ۸۰ درجه سانتی گراد، قرنطینه می شود و این تنها به این علت نیست که باید منتظر جواب آزمایش ها باشیم. حتی اگر دستگاهی اختراع شود که جواب آزمایش ها را یک روزه بدهد ما نمی توانیم بلافاصله از نمونه ها استفاده کنیم. این نگهداری در دمای منهای ۸۰ درجه سانتی گراد به کاهش آنتی ژنی سیتی antigenicity کمک می کند. اگر باکتری گرم منفی در نمونه رشد کند اصلا به خط تولید وارد نمی شود چرا که می توان باکتری را با روش های استریلیزاسیون از بین برد ولی اندوتوکسین آن پیوژنیک است و از بین نمی رود. قارچ هم اگر رشد کند به همین صورت.
در خط تولید ما دنبال دو چیز هستیم: حفظ خواص بیولوژیک و حفظ خواص بیومکانیک. در خواص بیولوژیک در واقع دنبال ماده موثره هستیم. ماده موثره دو خاصیت مهم دارد. اول بافت میکروسکوپی شان سه بافت بعدی استخوان است که تا کنون امکان ساخت آن توسط بشر نبوده. از این مهم تر، پروتیین های استخوان ساز هستند که به آنها Bone morphogenic Protein می گویند. تعداد زیادی BMP تا کنون کشف شده است که که هر کدام بخشی از استخوان را می سازد و حتی برخی کار پروتیین دیگر را کنترل و محدود می کنند.
در اولین مرحله تولید باید بافت را Acellular کنیم چرا که هر سلول مغز استخوان که وارد بدن فرد دیگری می شود و آژیر می کشد و سیستم ایمنی را تحریک می کند. در اینجا از detergent هایی استفاده می شود که چربی را حل کنند. بعد استخوان condulated می شود و یک سری لوله هایی استریل وارد استخوان می شوند. این لوله ها به پمپ پرسیتالتیک peristaltic وصل هستند و مایعات Acellular کننده به استخوان وارد می کنند تا کم کم استخوان را بدون سلول کنند- بعد استخوان برش کاری می شود و به یکی از ۱۷۰ شکل مختلف برای بیوایمپلنت های استخوانی در می آید، از نمونه های ارتوپدی تا نمونه های دندان پزشکی.
حتی در جایی که از ایمپلنت های مصنوعی استفاده می شود به علت این که اینها با بدن سازگاری کامل ندارند موجب تغییر بافت استخوان و حتی پوکی استخوان می¬شوند. بیوایمپلنت¬ها در این موارد هم به کار می روند. در بخش بعدی تولید Acid washing باعث از بین رفتن مینرال ها و باقی ماندن عصاره استخوان می شود. این عصاره مقدار زیادی BMP دارد ولی قوام استخوان را ندارد. این عصاره در شرایط استریل فریز درای و بعد بسته بندی می شود. وقتی بیوایمپلنت استخوانی وارد بدن می شود و سلولهای استئوبلاست Osteoblasts را گیر می اندازد، این سلول ها هستند که مراحل بعدی را برای تبدیل بیوایمپلنت به بافت استخوانی انجام می دهند. در پایان مرحله تولید با وجود اینکه کل سیستم استریل است بسته نهایی gammanize می شود.

ایران تنها کشور تولیدکننده صنعتی بیوایمپلنت درجهان

ایران اولین کشور در جهان است که اقدام به تولید صنعتی بیوایمپلنت های چشمی و پوششی می کند. این در حالی است که امریکا تنها به دانش فنی آن دست یافته است. بیوایمپلنت یکی از تجهیزات پزشکی متشکل از یک قطعه یا یاخته هایی با منشا بیولوژیک است که از طریق مهندسی بافت به شرایطی می رسد که با بدن سازگاری پیدا می کند. بیوایمپلنت های پوششی نیز در درمان سوختگی ها، ترمیم زخم های دیابتیک، ترمیم ضایعه پوستی پس از خارج کردن تومورها، ترمیم لثه، جراحی های پلاستیک، ترمیم زخم های بستر، ترمیم آسیب های پوستی با اشعه های یونیزه کننده مانند لیزر کاربرد دارند. همچنین در جراحی سرطان سینه و ترمیم زخم های قرنیه و آسیب های شیمیایی نیز از دیگر کاربردهای مهم بیوایمپلنت هاست.

جدول واحد های فعال تولید بیوایمپلنت

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده بیوایمپلنت در کشور به تفکیک استان آمده است.

نام واحداستانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
فراورده بافت ایرانیانتهرانتهرانبایوایمپلنت پوششی۳۵۰۰۰عدد
فراورده بافت ایرانیانتهرانتهرانبایوایمپلنت استخوانی۲۴۰۰۰عدد
ارشین سلامت سپنتاتهرانپردیسبایوایمپلنت تاندون-لیگامان۱۸۰۰۰۰عدد
استوار طب ایرانیانتهرانملاردبایوایمپلنت استخوانی۲۰۰۰عدد
شرکت بین المللی ریز زیست فناوری پوست برناتهرانریبایوایمپلنت پوششی۹۰۰۰عدد
همانند ساز بافت کیشمنطقه آزاد کیشبایوایمپلنت قلبی-عروقی۹۰۰عدد
همانند ساز بافت کیشمنطقه آزاد کیشبایوایمپلنت تاندون-لیگامان۴۵۰۰عدد
همانند ساز بافت کیشمنطقه آزاد کیشبایوایمپلنت پوششی۹۰۰۰عدد
همانند ساز بافت کیشمنطقه آزاد کیشبایوایمپلنت استخوانی۹۰۰۰عدد
جمع ظرفیت اسمی (عدد)۲۷۳۴۰۰عدد

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید بیوایمپلنت

ظرفیت: ۵۴۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار: ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۱۸۰۰ مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۲۲ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۱۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۳۸ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)