طرح تولید ترفتالیک اسید

ترفتالیک اسید با فرمول C6H4(CO2H)2 یک ترکیب آلی جامد و بی رنگ است که جزو مواد معدنی و متعلق به گروه اسید ها می باشد. شکل ظاهری این ماده پودر یا بلورهای سفید است. مهمترین فرآیند تجاری تولید اسید ترفتالیک، واکنش اکسایش پارازیایلن به وسیله هوا در فاز مایع در دما و فشار بالا می باشد.اسید ترفتالیک به عنوان ماده اولیه برای تولید پلی استر به کار می رود. سالانه چندین میلیون کیلوگرم از این ماده تولید می شود. اسید ترفتالیک یکی از مهمترین مواد شیمیایی واسط در صنعت پتروشیمی می باشد که به عنوان ماده اولیه برای تولید پلی اتیلن ترفتالات استفاده می شود.

کاربرد‌های ترفتالیک اسید

تقریباً کل اسید ترفتالیک و دی متیل ترفتالات تولید شده در جهان به عنوان پیش سازهای پلی اتیلن ترفتالات (PET) مصرف می‌شود. تولید جهانی در سال ۱۹۷۰ حدود ۱.۷۵ میلیون تن بود. در سال ۲۰۰۶، تقاضای جهانی اسید ترفتالیک خالص PTA از ۳۰ میلیون تن فراتر رفت. تقاضای کمتر و اما در عین حال قابل توجهی برای اسیدترفتالیک، به منظور تولید پلی بوتیلن ترفتالات و چندین پلیمر مهندسی دیگر وجود دارد.الیاف پلی‌استر که بر پایه PTA ساخته می‌شوند، به تنهایی و در ترکیب با الیاف مصنوعی و طبیعی دیگر بکار می‌روند. فیلم‌های پلی‌استر به طور گسترده‌ای در نوارهای ضبط صدا و فیلم، نوارهای ذخیره‌سازی داده‌ها، فیلم‌های عکاسی، برچسب‌ها و سایر مواد مانند ورق‌هایی که هم به پایداری و هم به سختی احتیاج دارند استفاده می‌شوند.
اسید‌ترفتالیک در رنگ به عنوان حامل استفاده می‌شود. اسیدترفتالیک به عنوان ماده اولیه برای ساخت پلاستی سایزرهای ترفتالات مانند dioctyl terephthalate و dibutyl terephthalate استفاده می‌شود. این ماده در صنایع داروسازی به عنوان ماده اولیه داروهای خاص استفاده می‌شود. علاوه بر این کاربردها پلی‌استرها و پلی‌آمیدهای بر پایه اسید ترفتالیک نیز در چسب‌های مذاب داغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسید ترفتالیک ماده اولیه مهمی برای تولید پلی استرهای اشباع شده با وزن مولکولی کم برای پوششهای پودری و محلول در آب است. در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، اسیدترفتالیک به عنوان جزئی برای سنتز metal-organic frameworks مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی ضد درد اکسیکودون (oxycodone) گاهی به صورت نمک ترفتالات تولید می‌شود. با این حال، نمک معمول آن اکسیکودون هیدروکلراید است. از نظر دارویی ، یک میلی گرم terephthalas oxycodonae معادل ۱۳/۱ میلی گرم hydrochloridum oxycodonae است.
اسیدترفتالیک به عنوان پرکننده (filler) در برخی از نارنجک‌های دودزای نظامی استفاده می‌شود، که مهمترین آن‌ها نارنجک دودزای M83 آمریکا است، دود سفید ضخیمی تولید می‌کند که به عنوان مبهم‌کننده در طیف بصری و مادون قرمز نزدیک هنگام سوختن عمل می‌کند.
بطری‌های نوشابه‌ها و نوشیدنی‌ها از جنس PET هستند که با استفاده از اسیدترفتالیک تولید می‌گردند.

مشخصات ترفتالیک اسید

پارا بنزن دی کربوکسیلیک اسید, ۱و۴ بنزن دی کربوکسیلیک اسید, ترفتالیک اسید
نام ماده (فارسی): اسید ترفتالیک
نام ماده (انگلیسی): Terephthalic acid
نام تجاری (فارسی):پی تی آ
نام تجاری (انگلیسی): P.T.A
بو: بی بو یا بوی ملایم اسید استیک
اسیدیته- پی اچ: ۲٫۱۶ (محلول اشباع شده (۰٫۰۰۲ % در آب)
حلالیت آب: تقریبا نامحلول (۱٫۷ گرم در ۱۰۰ گرم آب) در ۲۵ درجه سانتیگراد. در دمای بالاتر حلالیت افزایش پیدا می کند.
حلالیت در حلال های آلی: در دی متیل سولفوکسید، دی متیل فورمامید و آلکالیدها مثل پتاسیم و هیدروکسیدسدیم قابل حل است. به میزان کمی در اتانل سرد، متانول، اسیدفورمیک و اسید سولفوریک حل می شود. به میزان بسیار ناچیز در کلروفورم، دی اتیل اتر و اسید استیک یخ بسته قابل حل است.
وزن مخصوص نسبت به آب (دانسیته) : ۱٫۵۲۲ در ۲۵ درجه سانتیگراد
حد انفجار پایین و بالا: ذرات معلق این ماده در هوا می توانند منفجر و محترق شوند. کمترین غلظت انفجاری این ماده ۵۰ گرم در هر متر مکعب می باشد.
دمای خود آتشگیری: ۴۹۶ درجه سانتیگراد
نقطه اشتعال: ۲۶۰ درجه سانتیگراد

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید اسید ترفتالیک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
اسید ترفتالیک۲۴۱۱۵۱۲۶۴۷
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید اسید ترفتالیک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
اسید ترفتالیک۲۹۱۷۳۶۰۰
فرایند تولید ترفتالیک اسید

اسید ترفتالیک با اکسیداسیون پارازایلن با اکسیژن در هوا تولید می شود. مهمترین فرآیند تجاری تولید اسید ترفتالیک، واکنش اکسایش پارازیایلن به وسیله هوا در فاز مایع در دما و فشار بالا میباشد. محصول حاصل از این بخش پس از کریستال شدن و فیلتراسیون و خشک شدن برای خالصسازی نهایی به بخش خالصسازی فرستاده میشود. همچنین در بخش بازیابی به دلایل اقتصادی و همچنین مشکلات زیست محیطی، موادی مانند اسید استیک، پارازایلن و متیل استات به وسیله عملیات جذب و تقطیر متوالی بازیابی میشوند و به ابتدای سیستم بازگردانده میشوند. در این بخش نیز به وسیله هیدروژناسیون ناخالصی های عمده آن جدا می شود. سپس محصول نهایی برای استفاده در صنایع پایین دستی پتروشیمی آماده می شود.

وضعیت واحد های فعال تولید ترفتالیک اسید

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ترفتالیک اسید در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید ترفتالیک اسید

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ترفتالیک اسید در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات ترفتالیک اسید

نمودار واردات و صادرات ترفتالیک اسید در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ترفتالیک اسید

ظرفیت تولید سالیانه : ۷۰۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۷ هکتار
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۰۰۰ میلیارد تومان(بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۴ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:
:

۵/۵ - (۲ امتیاز)