طرح تولید تری کلسیم فسفات

املاح فسفاتی اغلب عناصر شناخته شده در طبیعت شناسائی شده اند. املاحی که جنبه تجاری بیشتری دارند شامل فسفاتهای فلزات قلیائی، قلیائی خاکی، فلزات سنگین و نمک های فسفاتی آمونیوم می باشند. فسفات سدیم و پس از آن املاح فسفات کلسیم، آمونیوم و پتاسیم با توجه به دامنه کاربردی وسیع آنها مهمترین این نمکها محسوب می گردند. فسفات های سدیم شامل مونو سدیم فسفات، دی سدیم فسفات و تری سدیم فسفات است.
عمده ترین کاربرد مونو سدیم فسفات استفاده از آن بعنوان یک اسید جامد محلول در آب و یک ماده تمیز کننده اسیدی است. در تولید پنیر (Emulsifier) بالاترین مصرف و تنها کاربرد دی سدیم فسفات، استفاده از آن بعنوان مایه پاستوریزه می باشد. این ماده در تولید محصولات گوشتی، نشاسته و شیر خشک، همچنین در صنایع سرامیک، لعاب کاری، چرم سازی، پارچه بافی، رنگ سازی و شوینده ها به مصرف می رسد.

تری سدیم فسفات، نمکی است به شدت قلیائی که از آن بعنوان تمیز کننده ای بسیار قوی و برطرف کننده رنگ استفاده می گردد. کمپلکس هیپوکلریت– تری سدیم فسفات، بعد از سدیم تری پلی فسفات بین تمام املاح فسفاتی بیشترین حجم کاربرد را بخود اختصاص می دهد.
املاح فسفاتی پتاسیم شامل مونو پتاسیم فسفات، دی پتاسیم فسفات و تری پتاسیم فسفات می باشند. این نمکها کمترین کاربرد نمکهای فسفاتی را بخود اختصاص داده اند. مونو پتاسیم فسفات در صنعت بعنوان پیزو الکتریک در صنایع صوتی و الکترونیکی کاربرد دارد. همچنین در صنایع کاغذسازی بعنوان مخمر بکار می رود. دی پتاسیم فسفات در صنعت ضدیخ سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
نمکهای فسفات کلسیم بعد از املاح فسفاتی سدیم، پرمصرف ترین املاح فسفاتی را تشکیل می دهند. از مونو کلسیم فسفات، به عنوان مایه خمیر در نان پزی و کیک پزی استفاده می گردد، همچنین در تهیه قرصهای جوشان و نیز صنایع سرامیک کاربرد دارد.
مهمترین مصرف دی کلسیم فسفات، کاربرد آن بعنوان مکمل خوراک دام و طیور می باشد. دی کلسیم فسفات در ساختن خمیر دندان نیز بکار می رود.

دیگر موارد مصرف دی کلسیم فسفات استفاده از آن به عنوان مخمر و نیز کاربرد آن در صنایع شیشه سازی، پلاستیک سازی و داروسازی است. تری کلسیم فسفات، نمکی است که از آن به عنوان خشک کننده و رطوبت گیر موادی نظیر شکر و نمک استفاده می شود. همچنین بعنوان سفید کننده و براق کننده در صنایع سرامیک بکار می رود. پلیمرهای پیچیده ای را تشکیل میدهد و (Aliminum Acid phosphate) آلومینیوم فسفات اسید بعنوان ماده سفت کننده در سیمان و نسوزها بکار می رود. آلومینیوم فسفات بشدت نامحلول و سخت و واکنش ناپذیر و مقاوم در برابر حرارت می باشد. نقطه ذوب آن ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد می باشد و بعنوان ماده ای نسوز بکار می رود. مونو آلومینیوم فسفات در ساختن ترانسفورماتور بکار گرفته می شود. دارای کاربردی محدود بوده و فقط بعنوان کاتالیست در سرامیک و نسوز بکار BPO نمک فسفات می رود.
نمک فسفات آهن دارای کاربردی محدود در تولید شیشه هایی با کاربرد ویژه می باشد. نمک های فسفات فلزات سنگین در آب به شدت نامحلول بوده و کاربرد تجاری آنها بسیار محدود است.
در ساختن سیمان دندانسازی بصورت ماده اولیه اصلی بکار می رود. Zn3 (PO4) فسفات روی ۲ فسفات کروم در صنایع فلزی و جهت افزایش مقاومت فلزات در مقابل خورندگی بکار می رود.

فسفات کبالت به عنوان رنگدانه (پیگمنت) در صنایع رنگ و سرامیک مورد استفاده دارد. فسفات مس، در صنایع حشره کش مصرف می گردد. فسفات جیوه و سرب، در شیشه سازی و جهت ساختن شیشه های مخصوص بکار می روند. تری کلسیم فسفات (گاهی اوقات به طور اختصار TCP) نمک کلسیم از اسید فسفریک با فرمول شیمیایی Ca3(PO4)2 است. همچنین به عنوان فسفات استخوانی از آهک (BPL) شناخته می‌شود. کلسیم ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاها یافت می‌شود. این ماده برای بسیاری از کارکردهای طبیعی بدن بخصوص تشکیل و نگه‌داری استخوان‌ها ضروری است. کلسیم همچنین می‌تواند به سایر مواد معدنی (مانند فسفات) متصل شود و به دفع آن‌ها از بدن کمک کند. این ماده جامد سفید با حلالیت کم است. بیشتر نمونه‌های تجاری “تری کلسیم فسفات” در واقع هیدروکسی آپاتیت هستند. کاربرد این ماده برای جلوگیری و درمان کمبودهای کلسیم استفاده می‌شود.

سنتز:

تری کلسیم فسفات با استفاده از هیدروکسی آپاتیت با اسید فسفریک و آهک خرد شده به‌صورت تجاری تولید می‌شود.
نمی توان مستقیماً از محلول آبی رسوب کرد. به طور معمول، واکنش‌های تجزیه مضاعف استفاده می‌شود، که شامل یک نمک فسفات محلول و کلسیم است، به عنوان مثال (NH4)2HPO4 + Ca(NO3). تحت شرایط pH با دقت کنترل‌شده انجام می‌شود. رسوب یا “اسید تری کلسیم فسفات”، ATCP یا هیدروکسی آپاتیت کلسیم CDHA, Ca9(HPO4)(PO4)5(OH) (توجه داشته باشید که CDHA بعضاً تری‌فسفات‌کلسیم آپاتیسیک نامیده می‌شود) خواهد بود.
تری کلسیم فسفات را می‌توان با کلسنینگ رسوب به دست آورد. طور کلی β-Ca3(PO4)2 تشکیل می‌شود، برای تولید α-Ca3(PO4)2 به درجه حرارت بالاتر نیاز است. یک روش جایگزین برای روش مرطوب شامل گرم‌کردن مخلوطی از یک پیرو فسفات کلسیم و کربنات کلسیم است
تری کلسیم فسفات یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در شیر و استخوان یافت می‌شود و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد
تری کلسیم فسفات با فرمول شیمیایی Ca3(PO4)2 با نسبت کلسیم به فسفر ۱.۵ است که به صورت ذراتی با سایز میکرون موجود می باشد. این محصول برای ساخت بلوک ها، گرانول ها و سیمان های فسفات کلسیم برای جایگزینی استخوان ها استفاده می شود، به طوری که در طی یک دوره زمانی تخریب بیولوژیکی به صورت تدریجی اتفاق می افتد و جایگزینی با بافت طبیعی استخوان به وجود می آید.
تری کلسیم فسفات در دو فرم کریستال یافت می‌شود. با این وجود یکی از آنها تنها در شرایط دمایی بالا شکل می‌گیرد.
تری کلسیم فسفات، و یا، با نام IUPAC خود، دی فسفات تری کلسیوم، یک نمک کلسیم اسید فسفریک است. فرمول مولکولی آن Ca3O8P2 است.
این ترکیب در شکل‌های سفید و در سنگهای کشورهایی نظیر مصر، اسرائیل و مراکش وجود دارد.
تری‌کلسیم‌فسفات در ادویه‌های پودر شده به عنوان ماده ضد کلوخه‌شدن استفاده می‌شود، به عنوان مثال برای جلوگیری از کلوخه‌شدن نمک سفره همچنین در پودر کودک و خمیر دندان نیز یافت می‌شود.

 

عوارض جانبی تری کلسیم فسفات:

امکان هر یک از علائم واکنش آلرژیک فوق:
کهیر
تنفس دشوار
تورم صورت
لب‌ها
زبان یا گلو فرد

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تری کلسیم فسفات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک تولید تری کلسیم فسفات ۲۴۱۱۵۱۲۴۲۰

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تری کلسیم فسفات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تولید تری کلسیم فسفات ۲۸۳۵۲۶ میباشد.

فرآیند تولید کلسیم فسفات

اساس فرایند تولید تری کلسیم متشکل از دو مرحله ذیل است.
خرد کردن مواد اولیه و تولید پلت با استفاده از آسیاب گلوله ای ، سنگ فسفات (حاوی ۲ تا ۳ درصد رطوبت ) و کربنات کلسیم آسیاب میشوند که با به کار گیری غربالهای مکانیکی، ذرات درشت حاصل از مرحله آسیاب مجددا به آسیاب برگردانده میشوند.
آسیابهای گلوله ای از نوع پیوسته بوده ومواد را بصورت خشک آسیاب می کنند . این آسیابها کاربرد وسیعی در صنایع فرآوری مواد معدنی و شیمیائی داشته و در بخشهای خردایش کفایی و تولید پودرهای میکرونیزه بکار گرفته می شود. به منظور تولید پودرهای میکرونیزه معمولاً این آسیابها در یک مدار بسته با سپراتورهای هوایی ویا کلاسیفایرهای هوایی قرار می گیرند. دستیابی به دانه بندی مناسب محصول آسیاب گلوله ای وابسته به مشخصات فیزیکی و مواد ورودی به آن است که لاجرم حصول نتیجه مطلوب ر ا منوط به انتخاب صحیح و طراحی مناسب دستگاه میسازد. مخلوط پودری حاصل از مرحله آسیاب، ضمن توزین به مقدار مورد نظر با اسید فسفریک جهت تولید پلت مخلوط میشود تا مخلوط حاصل برای انجام فرایند کلسینه شدن و حذف فلوئور به کوره دوار هدایت شود.
کلسیناسیون
طراحی کوره دوار در عمل کلسیناسیون و تسریع حذف فلوئور (فلوئور زدایی) حایز اهمیت به سزایی میباشد. از عمده ترین معضلات این مرحله، حذف فلوئور و تبدیل سنگ فسفات به صورت محلول در آب میباشد. لذا طراحی درون کوره، کنترل فرایند به گونه ای صورت میگیرد که منجر به تولید تری کلسیم فسفات گردد.
ساختمان کلی کوره دوار به صورت کپسولی فلزی است که بر روی چهار عدد غلتک ( از طریق یک سیستم) به آرامی می چرخد. دیواره داخلی کوره را با مواد نسوز می پوشانند.
به کار گیری کوره اقتصادی ترین انتخاب مناسب جهت حذف فلوئور و بازیابی حرارت احتراق می باشد . در حضور بخار آب کافی پلت ها به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه در حرارت ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگ راد جهت ۹۵ درصد محتویات فلوئور سنگ فسفات حرارت میبیند. افزایش مقدار رطوبت در فضای کوره – حذف ۱۰۰ کمک موثری در جهت فلوئور زدایی از سنگ فسفات خواهد بود.
سیستم پخت شامل دو قسمت کوره و خنک کن است. قسمت اصلی عمل پخت در کوره صورت می گیرد . کوره پخت استوانه فلزی است که طول و قطر آن متناسب با ظرفیت کارخانه می باشد . این استوانه با شیب حدود ٣ تا ۴ درصد روی چند پایه مجهز به غلتک، قرار گرفته و دارای حرکت دورانی می باشد. مواد خام پساز طی مسیر از انتهای کوره، وارد کوره می شوند و به دلیل وجود شیب و حرکت دورانی مو اد به سمت خروجی کوره و منطقه پخت سرازیر می شوند.
در انتهای کوره یک مشعل تعبیه شده که با استفاده از سوختهای مختلف، ایجاد محیط حرارتی با درجه حرارت حدود ١۴٠٠ درجه سانتی گراد را می نماید. برای حفاظت از بدنه کوره در مقابل این حرارت بسیار زیاد، مناطق مختلف کوره با استفاده از انواع آجرهای نسوز، بتون و جرمهای نسوز پوشیده می شوند. محصول سیستم پخت که از کوره خارج می گردد کلینکر نام دارد. کلینکر خروجی از کوره دارای درجه حرارتی حدود ١ ۵سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تری کلسیم فسفات ١٠٠٠ تا ١٢٠٠ درجه سانتی گراد است. بازیابی این مقدار حرارت و همچنین مشکل بودن جابجا کردن کلینکر داغ، ضرورت سرد کردن آنرا ایجاب می نماید. خاصیت اساسی دیگر مربوط به سرد کرد ن کلینکر تکمیل تشکیل کریستالهای کلینکر و بالا رفتن کیفیت آن می باشد. عمل سرد کردن کلینکر توسط دستگاه خنک کن (کولر) انجام می پذیرد. کلینکر تولیدی یا محصول سیستم پخت قبل از ورود به آسیاب در سیلو، انبار و یا سالنهای مربوطه ذخیره می گردد. برای پودر کردن کلینکر از آسیابهای گلوله ای استفاده می شود.
حهت استفاده بهینه و اقتصادی، گازهای حاصل از احتراق بعد از حذف غبار و ذرات احتما لی جهت تولید بخار به کار گرفته میشوند.

 

به طور کلی مراحل فرایند تولید تری کلسیم فسفات را میتوان به صورت زیر خلاصه نمود.

۱- آسیاب
۲- غربال مکانیکی
۳- تولید پلت
۴- جدا کننده غبار
۵- کوره دوار
۶- خنک کن دوار
۷- مخزن جمع آوری کلینکر
۸- آسیاب کلینکر
۹- سیلوی محصول
۱۰ -بسته بندی

 

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

فسفر یا فسفات یکی از عوامل در زندگی امروزی به شمار میرود چرا که یکی از نیازهای عمده رشد و توسعه محصولات کشاورزی را کودهای فسفاته تشکیل میدهد. از طرفی به دلیل افزایش جمعیت، همواره جهان نیازمند مواد غذایی بیشتری خواهد بود. سنگ فسفات عنوان تنها منبع اقتصادی تامین کربنات فسفری، در توسعه بخش کشاورزی و صنعتی دارای نقش بسیار مهم و حیاتی و غیر قابل جایگزین میباشد. با توجه به نقش حیاتی این ماده در عرصه حیات، با افزایش جمعیت جهان، نیاز به آن افزایش چشمگیری یافته است

 

وضعیت واحد های فعال تری کلسیم فسفات

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید تری کلسیم فسفات در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

جدول واردات و صادرات تری کلسیم فسفات

در نمودار زیر واردات و صادرات تری کلسیم فسفات در کشور به تفکیک استان آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تری کلسیم فسفات

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)