طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی

طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی یک دستگاه باقابلیت چرخشی است که با استفاده از هوای فشرده‌شده از طریق شلنگ یونیت دندانپزشکی و توسط کوپلینگ به حرکت درمی‌آید. انواع مختلفی از این هندپیس‌ها برای مصارف دندانپزشکی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و هر یک خصوصیات منحصربه‌فرد خود رادارند.
توربین‌های دندانپزشکی انواع مختلفی دارند اما اساس کار همه آن‌ها برای برش‌کاری دندان‌ها می‌باشد. درواقع توربین وسیله ایی مانند دریل‌های صنعتی می‌باشد که به‌وسیلهٔ آن‌ها دندان را سوراخ می‌کنند و یا تراش می‌دهند.
توربین‌ها با توجه به کارخانه سازنده و تنوع مدل دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان آن‌ها را به دو نوع بلبرینگی و ایربرینگی تقسیم نمود.

توربین‌های دندانپزشکی چگونه کار می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم مبنای عملکرد این ابزارها تبدیل انرژی پتانسیل ذخیره‌شده به انرژی چرخشی است که موجب به حرکت درآوردن سر این هندپیس‌ها می‌گردد. در میان تمامی ابزارهای چرخشی، توربین‌ها در شمار سریع‌ترین ابزارها به شمار آمده و سرعتی بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ دور در دقیقه دارند. علی‌رغم این موضوع، توربین‌ها کمترین گشتاور را داشته و سرعت آن‌ها در هنگام کار تقریباً نصف سرعت آزاد این ابزارهاست.
این سرعت‌بالا موجب می‌گردد که انرژی قابل‌توجهی به شکل نیروی اصطکاک آزادشده و درنتیجه نیاز به سیستم ایریگیشن با آب و به‌کارگیری هوا جهت پایین آوردن دمای سیستم توجیه گردد.

طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی
در توربین‌ها ۳ نوع سه‌نظام وجود دارد
نظام فشاری
نظام آچاری: (توربین‌های زیمنس)
نظام فشاری توسط فرز: (توربین‌های سوپرتک و فارو و سوپر آل ایر)
توربین‌ها در ساده‌ترین حالت دارای کابل ارتباطی با دو رشته شلنگ باریک ماکارونی جهت تغذیه آب‌وهوای مورداستفاده توربین هستند. انواع دیگر توربین‌ها نیز وجود دراند که دارای اگزوز (خروجی آب یا هوا و یا هر دو)، فیبرهای نوری جهت تصویربرداری (اگر دارای دوربین باشد بجای فیبر نوری از کابل تصویر استفاده می‌کنند) و…. می‌باشند.
دو عدد شیر برقی (سلونوئید) و دو عدد فشارشکن نیز برای تنظیم و قطع و وصل آب‌وهوا در مسیر آب‌وهوا بکار می‌رود. به‌طور برای کنترل و قطع و وصل حرکت اینسترومنتها (توربین، میکرو موتور، ایرموتور، موتور آویز، کویترون و …) از پدال استفاده می‌شود.
در دندانپزشکی توربین مته دندانپزشکی است که در سر آن فرزهایی الماس‌نشان قرار داده می‌شود که می‌تواند مینای دندان را به‌راحتی تراش دهد. انگل مته دندانپزشکی است که سروصدای بیشتری دارد و دلیلش هم این است که موتور قوی‌تری نسبت به توربین دارد.
با توجه به اینکه سر توربین و مته با بافت لثه در ارتباط است، به‌راحتی می‌تواند ناقل بیمار گردد. البته بسیار از دندان‌پزشکان تلاش می‌کنند با استریل کردن آن‌ها در اتوکلاو، این عامل را حذف کنند ولی باید دقت نمود قسمت‌هایی از توربین دندانپزشکی، قابل استریل شدن در اتوکلاو نیستند.بهتر است دندانپزشک برای هر بیمار یک انگل و توربین جداگانه استفاده کند.

علت و مزیت استفاده از توربین‌های دندانپزشکی یک‌بارمصرف چیست؟
یکی از دغدغه‌های درمانی دندانپزشکی، انتقال بیماری‌های عفونی مانند ایدز، هپاتیت و آنفلوانزا است که در صورت مناسب نبودن کیفیت استریل کردن تجهیزات قابل اتو کلاو و دائمی دندانپزشکی ممکن است ایجاد شود.
استفاده از توربین‌های یک‌بارمصرف دندانپزشکی که برای هر فرد به‌صورت منحصربه‌فرد به‌کاربرده می‌شود، یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها از افراد مبتلابه سایرین می‌باشد. توربین دندانپزشکی یک‌بارمصرف یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در علم دندانپزشکی می‌باشد که در مدل‌های گوناگون تولید می‌گردد.

اساس کار توربین دندانپزشکی

اساس کار توربین دندانپزشکی این است که با چرخش خود مواد داخل دندان یا قسمت‌های پوسیدهٔ دندان را سریع خارج می‌کند و امکان ادامهٔ درمان را برای دندان‌پزشکان فراهم می‌نماید. همان‌گونه که از اسم آن مشخص است یک‌بارمصرف می‌باشد و پس یک‌بار استفاده قابل‌مصرف نبوده و دور انداخته می‌شود به همین دلیل امکان انتقال بیماری‌های عفونی بسیار کاهش پیدا می‌کند و بیمار با خیال راحت تحت درمان قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها با چرخش سریع و به‌وسیله سری‌های برنده، مینا و عاج دندان را برش می‌دهند. میزان قدرت و آب‌رسانی توربین‌های یک‌بارمصرف مانند نمونه فلزی آن است و هیچ ضعفی در طول انجام درمان در مقایسه با نمونه قبلی وجود ندارد.

مشخصات توربین یکبار مصرف دندانپزشکی
به اتوکلاو دیگر نیاز نیست.
دارای سرعت‌بالایی می‌باشد و امر درمان را تسریع می‌بخشد.
باعث کاهش استهلاک اینسترومنت‌ها می‌گردد.
نیاز به تعمیر ندارد چرا بعد از هر مصرف دور انداخته می‌شود.
نیازی به استفاده از مواد شیمیایی برای استریل کردن آن پس از هر استفاده وجود ندارد.
این توربین‌ها در ابتدا از خارج وارد کشور می‌شدند ولی امروزه با پیشرفت علم در ایران، متخصصان و پژوهشگران داخلی با تولید این محصول در داخل کشور از خروج ارز جلوگیری کرده و از طرفی خطر آلوده بودن این ابزار به حداقل رسیده چراکه محصولات خارجی ممکن است به ویروس‌های ایدز، آنفولانزا و غیره آلوده‌شده باشند و ازآنجایی‌که نمی‌توان اطمینان کامل حاصل نمود استفاده از محصولات ایرانی ارجحیت پیدا می‌کند و حتی با تهیهٔ این ابزار از نوع داخلی آن از تولید ملی و جوانان ایرانی حمایت می‌شود و زمینه رفاه و آسایش برایشان فراهم می‌گردد.

طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی
مزایا توربین یکبار مصرف دندانپزشکی
احتیاج نداشتن به روغن‌کاری و دیگر سرویس‌های نگهداری
نداشتن هزینه تعمیرات توربین‌های معمول
قیمت نازل در قیاس با توربین‌های معمول
عدم نیاز به سرویس اتوکلاو در پایان روز
امنیت بسیار بالا در جلوگیری از انتقال انواع بیماری‌های مسری
بالا بردن ضریب اطمینان بیمار در مورد رعایت بهداشت در مطب
سازگار با یونیت‌های NSK

مزایای ابزار توربین یکبار مصرف دندانپزشکی

ابزار یکبارمصرف، همیشه نو و آماده استفاده هستند. آنها در اولین استفاده، فاقد فرسودگی، سایش یا کهنگی می باشند و این موضوع، عملکرد مناسبی را برایشان فراهم می کند. تعویض راحت و بی نیازی از استریلیزه کردن آنها، به سرعت و کیفیت درمان می افزاید و اطمینان از حداکثر قدرت و عدم انتقال آلودگی، خیال تیم درمان را راحت می کند. بنابراین از مزایای فراوان این گونه محصولات بهره مند شوید اما هرگز آنها را دوبار مورد استفاده قرار ندهید.

چرا باید یک بار استفاده شود؟

مطالعات نشان می دهد که چنانچه محصولی به طور صحیح در پروسه اتوکلاو تمیز نشود، پروتئین های غیرنرمالی که عامل بیماری هستند، می توانند به طور بالقوه در همان چرخه استریلیزاسیون تولید شوند و تیم درمان و بیماران را در معرض خطر قرار دهند. محصولات یکبار مصرف، برای قرار گرفتن در پروسه استیریلیزاسیون مناسب نیستند و در صورت اقدام به این پروسه ها، هم آسیب می بینند و هم آسیب می رسانند.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
سرتوربین روسی دندانپزشکیRussian turbine۳۳۱۱۵۱۲۸۰۲
سرتوربین پوش باتن دندانپزشکیBush button turbine۳۳۱۱۵۱۲۸۰۳
سرتوربین آچاری دندانپزشکیWrench turbine۳۳۱۱۵۱۲۸۰۴
سرتوربین چهار سوراخه دندانپزشکی۴-holes turbine۳۳۱۱۵۱۲۸۰۵
سرتوربین دو سوراخه دندانپزشکی۲-holes turbine۳۳۱۱۵۱۲۸۰۶

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولProduct Nameکد تعرفه گمرکی
سرتوربین روسی دندانپزشکیRussian turbine۹۰۱۸۴۹۹۰
سرتوربین پوش باتن دندانپزشکیBush button turbine۹۰۱۸۴۹۹۰
سرتوربین آچاری دندانپزشکیWrench turbine۹۰۱۸۴۹۹۰
سرتوربین چهار سوراخه دندانپزشکی۴-holes turbine۹۰۱۸۴۹۹۰
سرتوربین دو سوراخه دندانپزشکی۲-holes turbine۹۰۱۸۴۹۹۰

 

وضعیت واحد های در دست احداث طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای در دست احداث طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی
وضعیت واحد های در دست احداث طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای در دست احداث طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید توربین یکبار مصرف دندانپزشکی

ظرفیت : ۲۲۵۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۸ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۹ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)