طرح تولید تیتان

تیتانیوم دی اکسید (TITANIUM DIOXIDE) یا تیتان چیست؟
دی اکسید تیتان یا تیتانیا (TIO2) اولین بار در سال۱۹۲۳ به طور تجاری تولید شد. این ماده از سنگ معدن های مختلف از جمله ایلمنیت به دست آمده است. ماده حجیم TIO2 در سه نوع کلی روتایل، آناتاز و بروکیت وجود داد. در میان آن ها ،TIO2 بیشتر به صورت فازهای روتایل و آناتاز یافت می شود که هر دوی آن ها ساختارهای تتراگونال دارندرنگدانه تیتان از قدیمی ترین رنگدانه های پوششی محسوب می شود ایلمنت در حقیقت تیتانات آهن دو ظریفتی است که بسیاری از نقاط دنیا از جمله هندوستان و نروژ، آمریکا، کاناداو سوئد یافت می شود. نوع روتیل آن در حقیقت تیتانیوم دی اکسید طبیعی است که برای جدا سازی آن از سایر مواد از روش کلراید استفاده می کنند و ماده اولیه مناسبی برای این روش است.
پیگمنت های دی اکسید تیتانیم(TIO2) عامل ایجاد پشت پوشی و رنگ سفید در فیلم پوشش هستند و برگستره وسیعی از دیگران خصوصیات فیلم تأثیر می گذارند. معرفی و توسعه دی اکسید تیتانیم درسراسر قرن بیستم امکان تولید پوشش هایی مطمئن و با کیفیت بالا را برای استفاده بر سطوح داخلی و خارجی فراهم آورده است . هرچند فرآیندهای تولید صنعتی دی اکسید تیتانیم نسبتا گران بوده و لذا این پیگمنت اغلب گرانترین ماده خام مورد استفاده در رنگهای امولسیونی است.
طی سالیان متمادی فن آوریهای متعددی به منظور استفاده بهینه از دی اکسید تیتانیم و کاهش مقدار مصرف آنها ، با حفظ خصوصیات کاربردی پوشش معرفی شده و توسعه یافته اند. در مدتی بیش از ۳۰ سال سازندگان پر کننده ها، تولیدات خود را گسترش و استفاده از این مواد را به عنوان روشی در صرفه جویی در مصرف دی اکسید تیتانیم معرفی نموده اند.
یک پیگمنت در حقیقت یک پودر جامد غیر قابل حل در یک بایندر (رزین) می باشد که میتوان آنرا در همان بایندر بسهولت پخش نمود و پیگمانهای سفید، مواد غیر آلی (معدنی) فلزات سرب، روی و تیتانیم می باشند و وقتی کاملا ًسفید بنظر خواهند رسید که تمامی طول موجهای قابل دید تابش برخود را منعکس نمایند.
پیگمان دی اکسید تیتانیم سفید ترین پیگمان سفید بوده که بعلت قدرت پوشش بیشتر و قیمت کمتر از دیگر سایر پیگمانهای سفید مصرف بیشتری در ساخت رنگ دارد و یا به جرأت میتوان گفت که امروزه از دی اکسید تیتان بعنوان تنها پیگمان سفید استفاده مینمایند زیرا که علاوه بر خواص فوق خواص کلی دیگر پیگمانهای سفید را نیز در بر دارد. مثلاً نوع روتایل آن بیشتر از اکسید روی خاصیت کنترل گچ یا خاک شوندگی فیلم حاصل بر سطوح بیرونی را دارد. نوع روتایل ۲۰ الی ۳۰ درصد قدرت پوشش بیشتری از نوع آناتاز دارد. نوع آناتاز با اینکه سفید تر از نوع روتایل است اما جهت ساخت مصارف بیرونی بعلت میل گچ شوندگی توصیه نمیگردد.
رنگدانه دی اکسید تیتان فوق العاده غیر فعال بوده و بعلاوه غیر محلول در اسیدهای رقیق آلی و معدنی، بازها، آب و حلالهای آلی میباشد ولی در اسیدهای سولفوریک و فلوئدریک گرم و غلیظ حل میشود، این ماده سمی نبوده و در برابر حرارت مقاومت خوبی داشته و خنثی نیز می باشد. بعلاوه در اثر برخورد با گاز ئیدروژن سولفوره و دیگر گازها ئیکه در جو میباشند بیرنگ نمیشود، از موارد مصرف تیتان صنایع رنگ سازی، کاغذ سازی، پلاستیک، لاستیک، سرامیک، مرکب و غیره را میتوان نام برد.
اتمهای تیتان در حالت روتایل بسیار توهم تر( چگالتر) از نوع آناتاز میباشند بنابراین فرم یا حالت روتایل بسیار ثابت تر بوده و در نتیجه چنین آرایش مولکولی فرم آناتاز برنگ سفید مایل به آبی و نوع روتایل برنگ سفید مایل به زرد میباشد.
رنگدانه های سفید بجز تیتان از قدیمی ترین رنگدانه های پوششی محسوب میشوند که امروزه مصرف تعدادی از آنان تقریباً به صفر رسیده زیرا نوع جدیدتر و بهتری جایگزین آنها شده است که به دی اکسید تیتان معروف است. رنگدانه های سفید سربی عبارتند از کربنات، سولفات و سیلیکات بازی سرب و از دیگر رنگدانه های سفید میتوان اکسیدروی، اکسید روی سرب دار، اکسید آنتی مونی، لیتوپون و دی اکسید تیتانیم را نام برد. تفاوتهای اساسی درخواص فیزیکی و شیمیایی آنان وجود دارد که یک فرمولیست می بایستی با آن تفاوتها آشنایی کامل داشته تا قادر به ارائه یک فرمول مناسب باشد. از عمده تفاوتهای فیزیکی میتوان ضریب شکست، پوشش ، اندازه ذرات، قدرت جذب روغن ،وزن مخصوص ظاهری، فام، و غیره را نام برد. از میان رنگدانه های سفید فقط کربنات بازی سرب و اکسید روی هستند که خصلت واکنش پذیری با اسیدهای موجود در بعضی از رزینها را دارند و بقیه رنگدانه های سفید بی اثرند. نتیجه واکنش این رنگدانه ها با اسیدهای چرب آزاد موجوددر بعضی از رزینها، صابون و یانمک روی و سرب خواهد بود که اثرات جانبی منفی از قبیل طولانی تر شدن زمان آسیاب، ایجاد ته نشینی ، افزایش ویسکوزیته و کاهش عمر مفید فیلم یک رنگ از خود باقی میگذارند. به غیر از اسیدهای آزاد در رزینها، اسیدهای دیگری از قبیل فرمیک، استیک و پروپیونیک در محیط موجودند که در دراز مدت و در نتیجه مکانیزم اکسیداسیون این نوع رزینها به وجود می آیند.
تولیدات حاصل از واکنش دو رنگدانه سفید واکنش پذیر فوق الذکر با اسیدهای تولیدی حاصل از مکانیزم اکسیداسیون نیز اثرات معکوسی بر بعضی از خواص فیلم از قبیل سختی، انعطاف پذیری ، مقاومت در مقابل آب، براقیت و مقاومت، خارجی یک فیلم میگذارند.
لذا در ساخت رنگهای مصرفی بر سطوح خارجی از ترکیب هر دو نوع پیگمان یعنی واکنش پذیر و واکنش ناپذیر جهت ایجاد خواص ماگزیمم استفاده می نمایند، زیرا که فیلم حاصل از تمامی پیگمانهای سفید به غیر از اکسیدروی مصرفی بر سطوح بیرونی، در دراز مدت حالت زردی یایلوئینگ به خود می گیرد که این تغییر حالت ناشی از ایجاد پراکسیدی است که بر اثر واکنش اکسیداسیونی بند دو گانه رزین های روغنی به وجود می آید. بنابراین استفاده از حدود ۱۰% اکسید روی همراه دیگر پیگمانهای سفید، بعلت جذب اشعه های نورانی نور خورشید، نه تنها زرد گرائی فیلم را بکلی از بین خواهد برد و یا حتی المقدور کاهش میدهد و بلکه همچنین از فاسد شدن فیلم نیز جلوگیری بعمل خواهد آورد.
اگر سطوحی که با رنگ محتوی رنگدانه سفید سربی رنگ آمیزی شده اند را در هوای آزاد آغشته به گاز ئیدروژن سولفوره قرار دهید، بر اثر تولید سولفید سرب (PBS) که سیاهرنگ هست سیاه می گردند و به عکس سطوح رنگ آمیزی شده با رنگهای محتوی درصد کمی اکسید روی در چنین هوایی سیاه نمیگردند زیرا سولفید روی (ZNS) حاصل بر عکس سولفید سرب سفید رنگ می باشد و بنابراین تأثیری بر رنگ نهائی فیلم نخواهد داشت. از پیگمانهای سربی به همراه اکسید روی در ساخت رنگهای مصرفی بر سطوح خارجی جهت افزایش چسبندگی، فلو و خاصیت برس خوری بهتر استفاده میشود و اما از آنجائی که سمی می باشند در ساخت رنگهای مصرفی بر سطوح داخلی استفاده نمیگردند.

خواص تیتانیوم دی اکسید

در میان رنگدانه های سفید، تیتانیوم دی اکسید دارای قدرت پوشانندگی بیشتر و همرنگ کنندگی بهتری می باشد و به همین علت به عنوان رنگدانه سفید بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده است. این رنگدانه غیر سمی است و در مقابل حلالهایی که در رنگ بکار می روند مقاوم است و پایداری حرارتی خوبی هم دارد. همچنین پایداری شیمیایی آن خوب است، و تنها در اسید سولفوریک غلیظ حل می شود که سرعت واکنش خیلی کم است .
این رنگدانه در دو نوع آناتاز و روتیل وجود دارد. ساختمان کریستالی هر دو یکسان است اما وزن مخصوص آناتاز کمتر از روتیل می باشد که به علت فاصله بیشتر بین اتمهای تیتانیوم و اکسیژن است. هر دو نوع رنگدانه زمانی که در معرض اشعه فرابنفش قرار می گیرند به شدت آن را جذب می کنند. نوع آناتاز در اثر جذب اشعه شدیداً تحریک می شود و فعالیت کاتالیستی سطحی زیادی از خود نشان میدهد، اما، تهییج و فعالیت کاتالیستی نوع روتیل بسیار کم بوده، و بیشتر انرژی جذب شده را به صورت گرما از دست می دهد.

موارد استفاده تیتانیوم دی اکسید

زمانی که در رنگی رنگدانه سفید لازم است، معمولاً از تیتانیوم دی اکسید استفاده می شود. نوع روتیل در رنگهای تزئینی، رنگهای براق صنعتی، رنگهای تزئینی نیمه براق، رنگهای نهایی مات و پوست تخم مرغی، رنگهای دریایی، آستریها و رنگهای امولسیونی برای مصارف داخلی و خارجی بکار می رود.
نوع آناتاز در رنگهای صنعتی که سفیدی رنگ مسئله مهمی است ولی مقاومت آن در مقابل آب وهوا چندان اهمیتی ندارد، مانند رنگهای وسایل خانگی و تجهیزات بیمارستانی، بکار می رود.
شناسایی تیتانیوم دی اکسید
مقاومت شیمیایی بسیار خوب این رنگدانه ما را قادر می سازد که بتوانیم آن را از اکثر رنگدانه های دیگر جدا کنیم (البته این عمل در مورد بعضی از رنگدانه یارها عملی نیست. اما، با وجود این، چنین موادی در آزمایشات شناسائی ایجاد مزاحمت نخواهد کرد. شناسایی تیتانیوم دی اکسید با آزمایش ساده زیر انجام می گیرد.
مقدار کمی رنگدانه را در یک شیشه ساعت ریخته و آن را با اسید سولفوریک غلیظ مرطوب می کنیم. افزودن چند قطره محلول پر اکسید هیدروژن و ایجاد رنگ نارنجی یا زرد مایل به نارنجی نشان دهنده وجود اکسید تیتانیوم است.

مصارف دارویی

پودر دی اکسید تیتان ( روتیل ) که از آن پراکسید تیتان ، سالسیلات تیتان و تانات تیتان تهیه می کنند ، عملی همانند اکسید روی بر روی پوست بدن ایجاد می کند .دی اکسید تیتان برای التیام سوزش های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد و منعکس کننده اشعه ماوراء بنفش خورشید است و بدین جهت در ساختن کرم ها و لوسیون های ضد آفتاب ( ضد سوختگی ) استفاده می شود از پودر دی اکسید تیتان در ساخت قاب کپسول های دارویی و پوشش قرص ها نیز استفاده می شود .

مصارف آرایشی

دی اکسید تیتان در ساخت وسایل آرایشی به کار می رود. مصرف سالیانه عنصر تیتانیوم و ترکیبات آن، ۱۰۵ تا ۱۰۶ تن می باشد. تقریباً ۹۵% تیتان به فرم اکسید تیتان TiO4 مصرف می شود و یک رنگدانه دایمی و به شدت سفید رنگ با قدرت پوششی خوب در رنگ ها ، کاغذ و پلاستیک است رنگ ها با وجود اکسید تیتانیوم یک بازتابنده بسیار عالی اشعه مادون قرمز را می سازد و بنابراین به طور گسترده ای توسط اختر شناسان مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که این فلز مقاومت بالا، وزن سبک، مقاومت غیرعادی در برابر خوردگی و توانایی ایستادگی در برابر دماهای بسیار بالا می باشد .بخاطر مقاومت بالا در آب دریا، این فلز برای ساخت شفت ها (محور)ملخ هواپیما و پروانه کشتی استفاده می شود.

اهمیت استراتژیک دی اکسید تیتانیوم یا تیتان

با توجه به اهمیت و مصرف فوق العاده کاغذ ، پلاستیک و بالاخص رنگ در صنعت امروز جهان و افزایش چشمگیر تقاضا ، بومی بودن صنعت مذکور گامی مؤثر در صنعت کشور خواهد بود . افزایش قیمت این محصول و همچنین افزایش تقاضای آن ، اهمیت این ماده شکل تازه ای به خود گرفته است .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تیتان

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک تیتان ۱۳۲۰۵۱۲۳۷۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تیتان

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تیتان ۲۶۱۴۰۰۰۰ میباشد.

روش تهیه تیتانیوم دی اکسید
روش سولفات

در این روش ایلمنیت به عنوان ماده خام بکار می رود، پس از خرد کردن سنگ معدن، مواد همراه آن جدا می گردد، پس از آسیاب کردن، خشک و سپس در اولئوم حل می شود که این واکنش آرام است، در حالی که با اسید سولفوریک غلیظ واکنش شدید می باشد. محلول اولئوم بتدریج با اسید سولفوریک و سپس با آب رقیق می گردد. در اثر این عمل، محلولی از سولفات تیتانیوم، سولفات فرو سولفات فریک همراه با سیلیس غیر محلول بدست می آید. از طریق فیلتراسیون، سیلیس نامحلول جدا و سپس مقداری آهن قراضه به محلول آن اضافه می کنند تا تمام آهن موجود به املاح دو ظرفیتی آهن تبدیل شود. سپس محلول را جدا می کنند و پس از صاف کردن به دستگاه تبخیر در خلاء انتقال می دهند . بدین ترتیب سولفات فرو به صورت کریستال جدا می شود .
مرحله بعد از این نظر که کنترل کننده اندازه ذرات و ماهیت رنگدانه می باشد، مرحله مشکل و تعیین کننده ای است. در این مرحله ابتدا محلول را می جوشانند تا سولفات تیتانیوم هیدرولیز و به هیدروکسید تیتانیوم تبدیل گردد. شرایط عمل هیدرولیز باید دقیقاً کنترل شود. رسوب هیدروکسید با آب کاملاً شسته می شود تا اسید و آهن آن خارج گردد، پس از فیلتراسیون و خارج کردن رسوب هیدروکسید تیتانیوم آن را در کوره دواری با دمای C ◦ ۸۰۰ کلسینه می کنند.
در این روش تیتانیوم دی اکسید نوع آناتازتهیه می شود . نوع روتیل از طریق وارد کردن ذرات روتیل (نشاندن ذرات روتیل در درون ذرات هیدروکسید تیتانیوم) یا فزودن نمک روی قبل از مرحله هیدرولیز، تهیه می گردد.

روش کلراید

در این روش گاز کلردر دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراد از روی مخلوط سنگ معدن روتیل و زغال کک عبور داده می شود، سنگ معدن روتیل ۹۶-۹۵% اکسید تیتانیوم دارد و واکنش زیر انجام می گیرد:
تتراکلرید تیتانیوم فرار است ولی با کلرید فریک، که به علت وجود ناخالصیهای آهن در سنگ معدن تشکیل می شود، مخلوط می گردد. در هنگام سرد کردن گازها، کلرید فریک در دمای بالاتر از نقطه جوش تتراکلرید تیتانیوم به مایع تبدیل می شود. تتراکلرید تیتانیوم با سرد کردن بیشتر به مایع تبدیل و بوسیله تقطیر خالص می گردد.
تتراکلرید تیتانیوم در حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد در مجاورت اکسیژن می سوزد که در اثر اکسید شدن آن تیتانیوم دی اکسید بدست می آید.
برای اطمینان از تشکیل رنگدانه نوع روتیل، اکسیژن مصرفی اندکی رطوبت دارد و علاوه بر آن مقدار کمی کلرید آلومینیوم نیز با تتراکلرید تیتانیوم مخلوط می شود که همزمان اکسیده می گردد.
تیتانیوم دی اکسید حاصل، برای جدا کردن ، اسید، کاملاً شستشو می شود و پس از عملیات بهبود سازی سطح خشک می گردد.
با کنترل دقیق فرایند اکسیداسیون، تیتانیوم دی اکسید خالص تری بدست می آید که در نتیجه رنگ آن کاملاً سفید و اندازه ذرات آن تقریباً یکسان است.
عملیات بهبود سازی خصوصیات سطح رنگدانه
برای بهتر شدن بعضی خواص عملی و کارآیی تیتانیوم دی اکسید (مثل قابلیت مرطوب شدن، سهولت پخش شدن و مقاومت در برابر گچی شدن ) با استفاده از اکسیدها یا هیدروکسید آلومینیم، سیلیسیوم و روی، عملیاتی روی سطح آن انجام می شود این عملیات شامل رسوب دادن مواد فوق از محلول نمکهای مربوطه بر روی سطح ذرات رنگدانه می باشد که پس از آن عملیات شستشو و خشک کردن انجام می گیرد. عملیاتی که روی سطح رنگدانه انجام می شود سبب کاهش فعالیت کاتالیزوری سطح رنگدانه می گردد، که در مورد روتیل فعالیت کاتالیزوری سطح خیلی کم می شود.
مقدار نسبی اکسیدهای مصرفی و مقداری که برای پوشش دار کردن سطح رنگدانه بکار می رود، بستگی به نوع کاربرد روتیل دارد، مثلاً آیا در رنگهای نهایی براق تزئینی ، مصرف می شود، یا لعابهای کوره ای صنعتی، یا رنگهای امولسیونی و غیره.مقدار تیتانیوم دی اکسید موجود در رنگدانه ای که عملیات بهبود سازی سطح بر روی آن انجام شده است می تواند بین ۹۵-۹۰% متغیر باشد.

فرایند تولید دی اکسید تیتانیوم یا تیتان

فرآیند تولید سرباره غنی اکسید تیتانیوم شامل احیاء و ذوب کنستانتره ایلمنیت به همراه آنتراسیت به عنوان ماده احیاء کننده در کوره قوس الکتریک است . در طی فرآیند احیاء و ذوب در دمای بالا، آهن موجود در کنستانتره توسط کربن احیاء شده و تولید چدن می کند . با خروج آهن از ترکیب کنستانتره، اکسید تیتانیوم به همراه دیگر ترکیبات احیاء نشده، وارد سرباره شده و سرباره غنی از اکسید تیتانیوم تولید میشود . بدین ترتیب علاوه بر افزایش عیار اکسید تیتانیوم درسرباره ، آهن به عنوان یک محصول جانبی قابل مصرف در صنایع ریخته گری تبدیل میشود . بدین ترتیب کنستانتره ایلمنیت حاوی حدود ۴۵ درصد اکسید تیتانیوم به محصول سرباره غنی اکسید تیتانیوم حاوی ۵۷-۸۰ درصد اکسید تیتانیوم شده و ترکیبات مضر آن در تولید پیگمنت نیز کاهش می یابد . فرآیند تولید سرباره غنی اکسید تیتانیوم شامل فرآوری مواد اولیه ، احیاء و ذوب ، فرآوری سرباره و چدن و تصفیه گاز است . مواد اولیه شامل کنستانتره ایلمنیت و آنتراسیت با دانه بندی مناسب در انبار مواد اولیه ذخیره شده و به مرور مصرف میشود . بخشی از مواد اولیه پس از آسیاب کردن در واحد گندله سازی با افزودن چسب و آب به گندله تبدیل شده و پس از خشک کردن در مخازن روزانه کوره ذخیره میشود . رطوبت آنتراسیت مصرفی در فرآیند گندله سازی ، در خشک کن حذف میشود . بخش دیگری از کنستانتره و آنتراسیت مستقیما ” به مخازن روزانه انتقال می یابد . در مخازن روزانه کنستانتره ، آنتراسیت و گندله کنستانتره – آنتراسیت با نسبت های معین وزن شده و مخلوط آنها به کوره منتقل شده و توسط لوله های باردهی وارد کوره میگردد . به علت دمای بالا در کوره و اختلاف چگالی ، سرباره و چدن از هم جدا شده و به صورت متناوب به صورت مذاب از کوره تخلیه می شوند . سرباره ژل از سرد کردن توسط پاشش آب ، شکسته و خرد میگردد . پس از حذف ذرات چدن باقیمانده توسط جدا کننده مغناطیسی ، سرباره در انبار محصول ذخیره شده و در واحد تولید پیگمنت مورد استفاده قرار میگیرد . چدن مذاب پس از حذف گوگرد و تنظیم ترکیب به شکل شمش ریخته گری شده و به فروش می رسد . گازهای گرم حاوی گرد و غبار تولید شده در کوره به بخش تصفیه گاز منتقل شده ، پس از کاهش دمای ذرات گرد و غبار آن جدا میشود . گرد و غبار جمع آوری شده مجددا ” در بخش گندله سازی مصرف می شود .

برترین تولیدکننده‌های تیتانیوم جهان

روسیه پس از چین دومین تولیدکننده بزرگ این عنصر است و تیتانیومی که از روسیه به امریکا صادر می‌شود در فرآیند تولید هواپیمای بوئینگ نقش مهمی دارد.

بررسی میزان تولید تیتانیوم بزرگترین تولیدکنندگان جهان

فلز تیتانیوم به دلیل استحکام بالا و چگالی کم بسیار کابردی است چنان که در ساخت آلیاژهای فلزی با استحکام بالا از آن استفاده می‌شود. در ضمن این فلز درخشان به علت نقطه ذوب نسبتا بالا در برابر حرارت بسیار مقاوم است. استخراج این فلز بسیار دشوار و پرهزینه بوده و کارآمدترین روش تولید آن، استفاده از فرایند کرال (Kroll) است. در پیرومتالورژی صنعتی، فرایند کرال، یک فرایند بهینه در تولید تیتانیوم فلزی است. کشورهای متعددی به تولید تیتانیوم می‎‌پردازند ولی از میان آن‌ها ۶ کشور جایگاه ویژه‌ای در میان تولیدکنندگان دارند

هند

هند ششمین تولیدکننده تیتانیوم در جهان است. این کشور تولید تیتانیوم خود را به ۵۰۰ تن در سال ۲۰۱۶ رساند. هند، سرزمین اصلی روتایل (یکی از پلی‌مورف‌های مینرالی اکسید تیتانیوم) است که یکی از مواد اولیه معدنی اصلی تیتانیوم محسوب می‌شود. ذخایر متمرکز فراوانی از این رسوبات در هند وجود دارد، اما آن‌ها دارای عیار پایین‌تر از کنسانتره‌های تیتانیوم نسبت به سایر مواد معدنی اولیه در جهان هستند.

اوکراین

اوکراین پنجمین تولید‌کننده تیتانیوم جهان با میزان تولید ۸ هزار تن در سال ۲۰۱۶ بوده است. صنعت تیتانیوم این کشور شامل تولید ایلمنیت (اکسید تیتانیوم – آهن) و روتایل، اسفنج تیتانیوم با ترکیب (Zaporozhye Titanium & Magnesium – ZTMK) و تولید شمش تیتانیوم توسط چندین تولیدکننده کوچک است.

قزاقستان
قزاقستان با تولید ۹ هزار تن تیتانیوم در سال ۲۰۱۶ به عنوان چهارمین تولیدکننده این فلز در جهان شناخته می‌شود. طی چند سال اخیر، در ناحیه شرقی قزاقستان، ذخایر عظیم تیتانیوم کشف شده است. قزاقستان در سال‌های گذشته به‌دلیل فراوانی مواد معدنی و فلزات، توجه صنایع جهان را به خود جلب کرده است. در سال ۲۰۱۰ شرکت POSCO در کره جنوبی اعلام کرده بود که با شرکت UKTMP قزاقستان به‌صورت انتفاعی قصد افزایش تولید تیتانیوم را دارد.

روسیه

روسیه با تولید ۳۸ هزار تن در سال ۲۰۱۶ سومین رتبه تولیدکنندگان تیتانیوم جهان را داراست. ۳ معدن بزرگ تیتانیوم در روسیه، معدن Pudozhsky در جمهوری کارلیا، معدنRuchar در ناحیه فدرال خاور دور و معدن Yugo-Vostochnaya Gremyakha در استان Murmansk هستند. در سال ۲۰۱۰ روسیه اعلام کرد که منطقه دره تیتانیوم (Titanium Valley) واقع در ناحیه فدرالی اورال، با هدف تمرکز در تولید محصولات تیتانیوم یک منطقه اقتصادی ویژه به‌حساب می‌آید که قرار است توسط شرکت روسی VSMPO-AVISMA به بزرگترین تولیدکننده و عرضه‌کننده تیتانیوم در جهان، تبدیل شود.

ژاپن

ژاپن با تولید ۵۴ هزار تن تیتانیوم در سال ۲۰۱۶ در رتبه دوم تولیدکنندگان این فلز قرار گرفت. تا سال ۲۰۱۵ این مقام در اختیار روسیه بود. معدن Kabasawa واقع در شهر Sendai در منطقه Tohoku مرکز تولید تیتانیوم و مهمترین معدن تیتانیوم در ژاپن است. ژاپن عمدتا تیتانیوم را به‌صورت اسفنج تولید می‌کند و شرکتOsaka Titanium Technologies Corporation دومین شرکت تولیدکننده این محصول در جهان است.

چین

و اما چین که همواره ثابت کرده است که می‌خواهد پرچم‌دار تمام صنایع باشد با تولید ۶۰ هزار تن تیتانیوم در سال ۲۰۱۶ بالاترین مقدار تیتانیوم را در جهان تولید کرد که تقریبا ۲ برابر بیشتر از میزان تولید روسیه، به‌عنوان دومین کشور بزرگ تولیدکننده تیتانیوم است. چین منابع تیتانیوم خود را در ۱۰۸ حوزه معدنی و در ۲۱ استان و منطقه تولید می‌کند. استان سیچوان، منطقه اصلی تولید تیتانیوم در کشور چین است، چین همچنین در مجموع بزرگترین ذخایر تیتانیوم در جهان را در اختیار دارد که اصلی‌ترین معدن تیتانیوم آن کانسنگ‌های نوع ایلمنیت (Ilmenite) است.

وضعیت واحد های فعال تولید تیتان

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید تیتان در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات تیتان

نمودار واردات و صادرات تیتان در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید تیتان

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۷۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۵۶ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)