طرح تولید دستگاه خرمن کوب (خرمنکوب)

در صنعت از ماشین آلات بسیاری به کار گرفته می شود که هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند و برای کاربردهایی خاص به کار برده می شوند . از جمله مهم ترین صنایعی که از ماشین آلات صنعتی بسیاری استفاده می کند ، صنعت کشاورزی می باشد که از ماشین آلات بسیاری برای کاشت ، داشت و در نهایت برداشت محصولات خود به کار می گیرد که از جمله این ماشین ها می توان به خرمنکوب ها اشاره کرد .
خرمن‌کوب وسیله‌ای است در کشاورزی که در قدیم بر خر و گاو می‌بستند و آن را بر روی غلات به‌ویژه گندم می‌دواندند تا گندم از ساقه جدا شده و کاه و گندم جدا گردد. خرمن‌کوب قدیم در واقع یک یا دو یا سه استوانه متحرک بود که دارای تیغه‌هایی در اطراف بود و با کشیده شدن توسط گاو و خر به حرکت درمی‌آمد. امروزه خرمن‌کوب‌ها تراکتور هستند یا با تراکتور یا برق کار می‌کنند.
خرمن به محوطه یا زمین مسطح و صاف‌شده و محکم‌شده با غلتک گفته می‌شد که بوته (پوته) گندم‌ها را در آنجا جمع می‌کردند تا خشک شود و برای کوبیده شدن توسط دستگاه آماده شود. این زمین با گل مخصوص تنورسازی محکم می‌شد و مانند آسفالت امروزی می‌گردید تا گندم با خاک آمیخته نشود. در حال حاضر دستگاه‌های کمباین نیازی به محوطه مخصوص برای کوبیدن گندم ندارند.

کاربرد خرمن کوب

یکی از مهمترین و اصلی ترین آیتم هایی که سبب شده است تا امروزه بسیاری از مردم به دنبال تهیه و استفاده از دستگاه خرمن کوب باشد، کاربرد بسیار بی نظیر آن می باشد. شما نیز می توانید قبل از خرید و استفاده از این دستگاه در مورد کاربرد اصلی آن اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. از مهمترین و بارزترین کاربرد دستگاه خرمنکوب بوجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:.
– خرمن کردن و بسته بندی دانه های مختلف غلات و حبوبات به شکل همزمان
– این دستگاه می تواند دانه های مختلف را به راحتی از کاه جدا کرده و غبارگیری لازم را انجام دهد.
– شما می توانید به کمک دستگاه خرمن کوب، دانه های برخی از ساقه ها را از کاه آن جدا کرده و آنها را به عنوان خوراک در اختیار دام ها قرار دهید.

مزایای استفاده از دستگاه خرمن کوب یا کاه کوب

میزان صدمه وارد شده به دانه ها با استفاده از دستگاه خرمن کوب و کاه کوب به حدود صفر می رسد.
بازدهی این دستگاه ها بسیار بالاست.
استفاده از دستگاه خرمن کوب و کاه کوب بسیار آسان و هزینه نگاه داری و تعمیر آن ها ، بسیار کم است.
همزمان با عمل خرمن کوبی کاه را بسته بندی کرده و از این طریق در زمان و هزینه صرفه جویی می شود.
قبل از بسته بندی دانه ها در کیسه ، دستگاه خرمن کوب گرد و غبار و تخم های هرز را از آن ها جدا می کند.
از آنجا که خرمن کوب مجهز به چرخ است جا به جایی آن بسیار ساده است.

نکات فنی

خرمنکوب های نوع تیلری از جمله ماشین های کشاورزی متداول در شمال کشور است که بیشتر کشاورزان که سطح زیر کشت کمی دارند برای عملیات خرمنکوبی شالی از آن استفاده می کنند. این نوع خرمنکوب ها ساختمان بسیار ساده ای دارند. اما در صورت رعایت نکردن توصیه های فنی، بازده کار کاهش یافته، میزان افت محصول به شدت افزایش پیدا می کند. در بسیاری از موادر فروشندگان ماشین های کشاورزی به هنگام فروش، دفترچه راهنمای کار ماشین را به خریداران تحویل نمی دهند و به این ترتیب نکاتی که باید در طول کار خرمنکوب رعایت شود، نادیده گرفته می شود. از این رو به نظر می رسد، ارایه یک نشریه هر چند مختصر در مورد محوه بکارگیری خرمنکوب در استفاده موثر از ماشین می تواند مفید واقع شود.

خرمنکوب های ساده

خرمنکوب های ساده تراکتوری آنهایی هستند که غله را کوبیده و دانه را از سنبله آزاد می سازند و در بعضی انواع جداسازی دانه را از کاه را هم انجام می دهند. بیشتر خرمنکوبهایی که در ایران به وسیله سازندگان ماشین های کشاورزی ساخته می شوند از نوع ساده هستند. در این نوع خرمنکوب ها محور کوبنده که به چندین تیغه مجهز است بدور خود دوران می نماید تیغه ها در جهت اشعه دایره محور قرار دارند و عمدتاً ثابت هستند. محور در دو انتهای طولی خود در دو بلبرینگ روی بدنه متصل می شود. در داخل محفظه نیز چندین تیغه ثابت وجود دارند که به بدنه دستگاه متصل می باشند. وجود این تیغه ها موجب خرد شدن بیشتر کاه غلات می شوند. دهانه ورودی خرمنکوب در بالا قرار گرفته و بدنه دستگاه از صفحات آهنی ساخته شده است.
غله درو شده به کمک چنگالهای (چهار شاخ) به دهانه ورودی ریخته می شود. بر اثر دوران سریع کوبنده و ضرباتی که تیغه ها بر غلات وارد می سازند ساقه غله را در هم شکسته و سنبله یا خوشه را خرد نموده و دانه آزاد می گردد. مخلوط کاه و دانه به قسمت پایین خرمنکوب می ریزد.
در بعضی از خرمنکوب ها پس از محور انتقال نیرو و در جلو محور کوبنده یک چرخ طیار قرار دارد که موجب یکنواخت شدن حرکت چرخشی کوبنده می گردد.
این گونه خرمنکوبها دارای دو چرخ لاستیکی هستند. در این حالت، خرمنکوب به مالبند تراکنور متصل می شود و همراه با آن از مکانی به مکان دیگر انتقال می یابد. بعضی دیگر قابل نصب روی سه بازوی هیدرولیک تراکتور می باشند. این نوع خرمنکوبها دارای دو پایه فلزی هستند که هنگام کار بر روی زمین قرار می گیرد تا از لرزش دستگاه کاسته گردد.
خرمنکوب های ساده فاقد نوار خوراک دهنده هستند و محصول غله به کمک چنگال های مخصوصی از خرمن آن برداشته و از طریق دهانه دستگاه به داخل آن ریخته می شود. کاه و سنبله که بر اثر ضربات تیغه در هم شکسته اند همراه با دانه های جدا شده از غلاف بر روی یک صفحه مشبک که در زیر کوبنده قرار دارد می ریزند و از سوراخهای صفحه عبور نموده در صورتی که دستگاه مجهز به بادبزن باشد در معرض جریان هوا قرار می گیرند کاه به علت سبکی به فاصله دورتری منتقل می گردد و دانه در محل باقی می ماند در خرمنکوبهای ساده فاقد بادبزن مخلوط دانه و کاه در قسمت زیر دستگاه می ریزد.
بادبزن در خرمنکوب های این قسمت متشکل از چهار پره چوبی است که درون محفظه ای قرار دارد و به وسیله چرخ تسمه به حرکت در می آید. حرکت دورانی تسمه از چرخ تسمه متصل به محور کوبنده تأمین می گردد متأسفانه بیشتر خرمنکوبهایی از این نوع فاقد وسیله تنظیم جریان هوا می باشند. هوا از دو سوی محفظه استوانه ای بدرون آن مکیده می شود و از دریچه ای در پایین بدنه خرمنکوب در جهت افقی دمیده می گردد. مقدار هوا و سرعت حرکت آن در این نوع خرمنکوب ها ثابت می باشد و نمی توان آن را متناسب با نوع بذر و کیفیت محصول تنظیم نمود.

خرمنکوب های کامل

این نوع خرمنکوبها دارای قسمت بوجاری بوده و علاوه بر جداسازی دانه از کاه دانه را به قسمت کیسه کنی می فرستند.
از امتیازات این نوع خرمنکوبها قابلیت تنظیم سرعت کوبنده و همچنین فاصله بین دو کوبنده است. همچنین شدت باد حاصله از بادبزن و جهت دمیدن آن قابل تنظیم بوده لذا می توان آن را برای محصولات مختلف کشاورزی با کیفیت های گوناگون بکار برد.
این خرمنکوب ها در دو نوع چرخ دار و فاقد چرخ می باشند و در ایران نیز متداول می باشند می توان مدل تی ۲۵ کارخانه اشتاد ایران را نام برد. این خرمنکوب فاقد چرخ بوده و باید بر روی پایه ای نصب و در محلی استقرار یابد. حرکت قسمتهای کوبنده، بوجاری و بالا برنده از موتور تیلر یا موتورهای دیزل و بنزینی و یا تراکتور تامین می گردد که به کمک تسمه هایی با مقطع V به خرمنکوب منتقل می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید خرمنکوب

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع خرمن کوب ۲۹۲۱۴۱۲۳۴۲
کد آیسیک خرمن کوب ۲۹۲۱۵۱۲۳۴۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید خرمنکوب

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی خرمنکوب ۸۴۳۳۵۱ میباشد.

فرآیند تولید دستگاه خرمنکوب

اهمیت استفاده از دستگاه خرمن کوب

در سال های اخیر شاهد افزایش میزان فروش دستگاه خرمنکوب در سراسر جهان هستیم که این امر نشان از اهمیت استفاده از این دستگاه می باشد. امروزه کشاورزان برای انجام فعالیت خرمن مورد نظر خود دیگر نیازی به استفاده از نیروی دست و دستگاه های قدیمی ندارند، بلکه می توانند با تهیه یکی از بهترین و مناسب ترین این دستگاه ها، در زمان اندکی، حجم بالایی از علوفه یا ساقه های مورد نظر خود را خرمن نموده و دانه های مورد نیاز خود را جداسازی کنند. شما نیز این فرصت را از دست ندهید و هم اکنون اقدام به خرید باکیفیت ترین این محصولات داشته باشید.

وضعیت واحد های فعال تولید دستگاه خرمن کوب

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید دستگاه خرمن کوب در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید دستگاه خرمن کوب

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید دستگاه خرمن کوب در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات دستگاه خرمن کوب

نمودار واردات و صادرات دستگاه خرمن کوب در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید دستگاه خرمن کوب (خرمنکوب)

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۶۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۰.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز