طرح تولید رب خرما

هر محصول ویژگی ها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیح مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود. محصول تولیدی در این طرح رب خرما می باشد. این محصول ظاهر و طعمی شبیه به رب انار و دارای خواص شیره خرما می باشد. معمولا این محصول در مصارف خانگی استفاده می گردد. رب خرما از ارقام میوه نخل خرما، کاملا رسیده و عاری از آلودگی که پس از خمیر کردن به کمک آب و اعمال حرارت، صاف کردن، اضافه کردن اسیدهای مجاز خوراکی و غلیظ کردن به صورت محلولی نیمه سیال به دست می آید.

بررسی استانداردهای موجود در مورد رب خرما

بر اساس سامانه اطلاع رسانی سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران استاندارهای زیر جهت تولید رب خرما استفاده می شود.

جدول استانداردهای رب خرما

ردیفموضوعشماره استاندارد
۱رب خرما – ویژگی ها و روش های آزمون۱۱۹۵۵

 

 

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه تولید داخلی و جهانی محصول رب خرما

قیمت انواع رب خرما نظیر سایر کالاها تحت تاثیر بازار عرضه و تقاضا تعیین می گـردد. قیمت های مربوط به این محصولات با توجه به نوع محصولات، کیفیت محصولات ومشخصات آن دارای تنوع می‌باشد. پارامترهای مختلفی بر قیمت یک محصول تاثیر میگذارند که برخی از آنها در ذیل شرح داده شـده است:

قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینه های متغیر تولید می باشد و نقش عمـده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مـواد اولیـه و کـانون هـای مصرف محصول، هزینه های مربوطه را تحت تاثیر قرار می دهد.
نوع تکنولوژی مورد استفاده از طریق تاثیر بر سرمایه گـذاری، کیفیـت محـصول تولیـد شـده و میـزان ضایعات و … بر قیمت فروش محصول موثر است.
هزینه های نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم بر هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.
ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است به. این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد.

با توجه به نکات مذکور، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر اینکه باید هزینه‌های تولید را تامین نماید، باید توانایی سهم‌گیری از بازار را داشته باشد. همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مد نظر باشد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد.

بررسی قیمت‌های داخلی رب خرما

تعیین قیمت‌های محصولات رب خرما در داخل کشور بیشتر به صورت رقابتی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده رب خرما در داخل کشور در جدول ۲ آورده شده است. همچنین متوسط قیمت فروش هر یک از محصولات در جدول ۳ ارائه گردیده است.

ردیفشرکترشته فعالیت
۱فرآورده های غذایی گل بهانعمل اوری وحفاظت ازفسادمیوه وسبزیجات نباتات
۲فرآورده های غذایی آبتابعمل اوری وحفاظت ازفسادمیوه وسبزیجات نباتات
۳شکلات خرمای پارسیانعمل اوری وحفاظت ازفسادمیوه وسبزیجات نباتات
۴صنایع غذایی آفرین به گلعمل اوری وحفاظت ازفسادمیوه وسبزیجات نباتات

 

 

بررسی قیمت‌های جهانی

متوسط قیمت‌ های جهانی انواع رب خرما

ردیفشرحقیمت (دلار)
۱متوسط قیمت جهانی انواع

رب خرما بر حسب تن

۲۳۰۰ الی ۲۵۰۰

 

موارد مصرف و کاربرد‌های رب خرما

موارد رب خرما مانند رب انار می باشد که عمدتا دارای کاربرد مصارف خانگی است. عمده مصارف رب خرما به صورت زیر می باشد.

۱-در تهیه غذاهایی مثل خورشت فسنجان و…

۲- به عنوان چاشنی و سس جهت کباب

۳- در تهیه زیتون پرورده

کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصولات

از جمله موارد جایگزین رب خرما می‌توان به انواع رب میوه ها از جمله انار، نارنج و انجیر اشاره نمود.

البته مهمترین محصول جایگزین برای رب ها، رب گوجه فرنگی می باشد که دارای کاربرد و مصارف بیشتری می باشد و نسبت به سایر رب ها از قیمت کمتری برخوردار است.

ردیفمحصولات طرحمحصولات جایگزین
۱رب خرمارب انار، نارنج، انجیر و رب گوجه فرنگی

 

 

شرایط واردات رب خرما

با مراجعه به کتاب مقررات بازرگانی خارجی کشور بر اساس قانون صادرات و واردات، محدودیتی برای واردات رب خرما وجود ندارد. این محصولات باید با استانداردهای ملی ایران منطبق باشد. همچنین ورود این محصول موکول به رعایت ماده ۱۶ قانون نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب ۱۳۴۶ می باشد. همچنین ورود محصولاتی که منع شرعی داشته باشد ممنوع است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید رب خرما

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک رب خرما : ۱۰۰۰۰۰۲۷۲ _ ۱۵۱۳۵۱۲۵۳۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید رب خرما

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی سایر سسها و فرآورده ها برا ی  سس , چاشنیها و ا دویه های  مخلوط شده غیر مذکور درجای دیگر : ۲۱۰۳۹۰۰۰

وضعیت واحد های فعال تولید رب خرما

در نمودار زیر تعداد واحدهای فعال تولید رب خرما در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات رب خرما

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن بر اساس کد تعرفه سایر سسها و فرآورده ها برا ی  سس , چاشنیها و ادویه های  مخلوط شده غیر مذکور درجای دیگر میباشد.

اهمیت استراتژیکی محصولات در دنیا
ایران بزرگ ترین تولید کننده خرما در جهان محسوب می شود بطوریکه علی الرغم این جایگاه در تولید در بازارهای خارجی در رتبه های خوبی قرار نگرفته است. از طرفی میزان ضایعات انواع محصولات خرما در ایران بیش از ۳۰ درصد بوده و عمدتا از نوع درجه دوم، سوم و چهارم می باشند. عمده تولید محصول خرما در استان های جنوبی انجام می شود و به دلیل کاربردهای زیاد آن در صنایع غذایی یک محصول استراتژیک کشاورزی محسوب می شود. با توجه به اینکه میزان ضایعات محصول خرما بالا می باشد بنابراین سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی موجب کاهش این ضایعات و بر طرف کردن نیاز بازار داخل و صادرات مازاد آنها و ارزآوری بسیار مناسبی برای کشور می گردد. استان سیستان و بلوچستان ، با توجه به وسعت زیاد و با توجه به اینکه بیشترین سطح زیر کشت خرما از انواع مرغوب و دومین تولید کننده این محصول استراتژیک کشور می باشد می تواند با برنامه ریزی های مدون و حمایت دولت از تولیدکنندگان و صنایع فرآوری خرما از جمله صنعت تولید رب خرما در این استان گام های مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی بردارد.

با توجه به سنتی بودن کشاورزی و پراکندگی باغات در سطح استان و بسته بندی نامناسب، ضایعات بسیاری در این محصول وجود دارد. از طرفی کمبود صنایع تبدیلی و بسته بندی و نبود انبار و سرخانه جهت نگهداری و نبود صنایع فرآوری مناسب، خرما با قیمت پایین و به صورت فله ای به کشورهای همسایه صادر می شود که موجب از دست دادن ارزش افزوده اصلی محصول می شود. بنابراین با توجه به مسائل فوق توجه ویژه به صنایع تبدیلی و فرآوری در این حوزه دارای اهمیت بسیاری است و موجب ارزآوری مناسبی برای کشور می گردد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید رب خرما

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۴۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۶ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۲ امتیاز)