Epoxy soybean oil

طرح تولید روغن سویا اپوکسی

روغن اپوکسی سویا (به انگلیسی: Epoxidized soybean oil) یک ماده شیمیایی است. این ماده، روغنی شکل بوده به رنگ زرد روشن می‌باشد و از واکنش پراسید (per Acid) با روغن سویا تولید می‌شود و موارد مصرف به عنوان نرم کننده و استبیلایزر برای رزین PVC استفاده می‌شود همچون در تولید رنگ‌ها ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.(طرح تولید روغن سویا اپوکسی)

روغن اپوکسی شده چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

روغن اپوکسی شده ترکیبی ارزان قیمت، غیر سمی و سازگار با محیط زیست است که جایگزین مناسبی برای مشتقات نفتی سمی موجود در بازار به خصوص نرم کننده‌هایی از جمله DOP محسوب می‌شود. در حال حاضر بخشی از نیاز کشور در این زمینه به‌صورت واردات تأمین می‌شود.
این محصول با پشتوانه تحقیقات کتابخانه‌ای و آزمایشگاهی دانش‌بنیان، با توجه به بازار مصرف در گریدهای مختلف ارائه می‌شود.
روغن سویا اپوکسی دارای خواص ویژه و واکنش پذیری بالا در واکنش‌های شیمیایی است و می‌تواند به عنوان گیرنده رادیکال و عامل دیسپرس کننده در واکنش‌های زیستی و غیر زیستی استفاده شود. همچنین این ترکیب با توجه به ویژگی‌های شیمیایی خاص می‌تواند به عنوان افزودنی نرم کننده و پایدارکننده در صنایع پلاستیک سازی به کار رود.

روغن سویا اپوکسی و نکات مهم در مورد آن

روغن سویا اپوکسی درواقع یک منبع تجدید شدنی غیر سمی و باقیمت مناسب به شمار می‌رود که دارای اسیدهای چرب می‌باشد این روغن در اثر فرایند اکسیداسیون به روغن سویای اپوکسی تبدیل می‌گردد حلقه‌هایی که دارد واکنش‌پذیری خیلی زیادی در واکنش‌های شیمیایی ایجاد می‌کند و همین‌طور در واکنش‌های استری شدن هم شرکت کرده و اپوکسی دار شدن هیدروژناسیون و استیل شدن را هم دارد نکته دیگری که در مورد آن وجود دارد این است که در واکنش‌های زیستی و غیر زیستی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث می‌شود تا کاربرد خیلی زیادی داشته باشد .
نکته‌ای که باید در مورد این روغن به شما گفته شود این است که روغن سویای اپوکسی شده با توجه به عملیات اپوکسی تا سی‌ام از روغن سویا به دست می‌آید و شکل ظاهری آن رنگی مایع شفاف به رنگ زرد دارد ضریب شکست آن مناسب است و همین‌طور کارایی خیلی زیادی باعث می‌شود تا داشته باشد .
یک سری نکاتی در مورد آن وجود دارد که در ادامه قصد داریم به آن اشاره‌کنیم نکته‌ای که باید در مورد این روغن در نظر داشته باشید این است که کاربرد زیاد و فراوانی روغن سویای اپوکسی دارد چراکه به‌عنوان ماده حد وسط در ساخت مواد مصرف صنایع پلی یورتان بشمار می‌رود.

کاربرد روغن سویا اپوکسی

سویای اپوکسی به دلیل ساختاری که دارد به‌عنوان پایدارکننده ثانوی و همین‌طور نرم‌کننده در صنایع پی‌وی‌سی مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی برای طراحی ساخت و تولید موادی مثل فیلم‌های پی‌وی‌سی چسب چرم مصنوعی کیف و کفش اسباب‌بازی نوار دور شیشه لباس‌های چرمی صنایع بسته‌بندی روکش عایق سیم و کابل تولید محصولات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین‌طور در گرید های غذایی و دارویی با توجه به گیاهی بودن آن‌ها استفاده می‌شود در مورد کاربردهای دیگر آن‌هم می‌توان بگوییم که او برای حذف اسیدها و در صنایع عطر و اسانس لاستیک‌سازی چسب با پوشش و مصنوعات پلیمری مثل دیوار پوش و کف‌پوش‌ها و موارد این‌چنینی بکار گرفته می‌شود چراکه ویژگی‌ای که دارد در صنایع پلیمری به‌ویژه پلیمرهای زیستی و در ساخت مصنوعات پی‌وی‌سی بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌شده و علاوه بر ارزش غذایی بالا به‌عنوان یک ماده فعال سطحی زیست دوستم برای انباشتگی و به هم چسبیدن نانو ذرات و مقابله کردن با آن‌ها بکار گرفته می‌شود..

ویژگی‌ها

_ g/l دانسیته: ۹۹۴ کیلوگرم بر مترمکعب
_ Oxirane Oxygen Value: 6.5(± ۰.۱)
_ Iodine value: 2.5(Max)
_ Acid value mg KOH/g: 0.8(Max)
_ رطوبت ٪: ۰.۱(Max)
_ Sp.Gr. at 27 ℃: ۰.۹۴-۰.۹۹
_ R.I. at 27 ℃: ۱.۴۷۰-۱.۴۷۲
_ Turbidity point: -8℃

Epoxy soybean oilویژگی‌های کاربردی

نکته بعدی که باید در مورد روغن اپوکسی بدانید این است که با توجه به علت حضور تعداد زیادی پیوندهای دوگانه که اپوکسی شده‌اند از آن به‌عنوان نرم‌کننده ثانویه و پایدارکننده حرارتی استفاده می‌شود گروه‌های اپوکسی در ساختار مولکولی این روغن واکنش خیلی زیادی نسبت به پیوندهای دوگانه دارند و همین‌طور هیدروکلریک‌اسید را می‌رباید و از تخریب ساختار پلیمر پی‌وی‌سی جلوگیری می‌کنند ازاین‌رو ویژگی‌های کاربردی آن اهمیت خیلی زیادی دارد.

نکات ایمنی و شرایط نگهداری محصول

هر محصول یکسری نکته ایمنی دارد که اگر رعایت نشود می‌تواند یکسری مشکلاتی را ایجاد کند و باید شرایط نگهداری‌اش خیلی درست و اصولی رعایت شود در مورد روغن اپوکسی شده به شما باید گفته شود که این محصول باید در مکان‌های سرپوشیده و بدون دسترس تابش مستقیم نور خورشید رعایت شود گستره دمایی آن‌ها باید پنج‌تا سی‌وپنج درجه سانتی‌گراد در بشکه‌های سالم و در بسته‌ای گالوانیزه یا پلی‌اتیلنی باشد همچنین باید از تماس با چشم و دست در مورد آن‌ها خودداری شده و ازآنجایی‌که ممکن است دچار آتش‌سوزی و عوامل آن شود از منابع آتش‌زا هم تا حد ممکن باید مجزا نگهداری شود.(طرح تولید روغن سویا اپوکسی)

کاربرد روغن سویا اپوکسی شده در صنایع پلیمری چیست؟

روغن سویا اپوکسی در صنایع پلیمری به‌ویژه تهیه پلیمرهای زیستی و نیز ساخت مصنوعات از جنس پلی وینیل کلراید (PVC)، به عنوان عامل جلوگیری از تخریب، نرم کننده (پلاستی سایزر) و پایدارکننده حرارتی کاربرد دارد.
همچنین از این ترکیب در سنتز نانو داروها به عنوان یک ماده فعال سطحی استفاده می‌شود و کاربرد دیگر و بسیار مهم و فراوان آن به عنوان ماده حد واسط در ساخت مواد اولیه مورد مصرف در صنایع پلی یورتان‌ها است. روغن سویا اپوکسی در صنعت پی‌وی‌سی مانند دیوار پوش، کف پوش، سیم و کابل، چرم‌سازی و… نیز به عنوان نرم کننده (پلاستی سایزر) و پایدارکننده حرارتی کاربرد دارد.
در تهیه پلیمرهای زیستی و ساخت مصنوعات PVC به عنوان جذب‌کننده اسیدکلریدریک در پوشش بطری‌های نوشیدنی، روان کننده‌ها پایدارکننده های حرارتی مورد استفاده قرارمی گیرند. یکی از بهترین افزودنی‌ها در جهت بهبود خواص گرمایی PVC است و درسنتزنانوداروها به عنوان ماده فعال سطحی و آب‌گریز استفاده می‌شود. برای جلوگیری از به هم چسبیدن نانو ذرات به یکدیگر و ایجاد تجمع (نگه‌داشتن در حالت کلوئیدی) استفاده می‌شود. کاربرد بسیار مهم آن استفاده به عنوان ماده حد واسط درساخت پلی اول‌های مورد مصرف در صنایع پلی یورتان ها می‌باشد.

اپوکسی دارشدن روغن سویا و کلزا

روغن‌های گیاهی، مواد پایدار، تجدید پذیر و زیست‌تخریب‌پذیری هستند که جایگزین مواد پتروشیمی در برخی کاربردها شده‌اند. روغن‌های سویا و کلزا حاوی مقادیر بالای اسید چرب هستند که می‌توان به اسید اپوکسی چرب تبدیل شوند. روغن سویا شامل ۱۱.۴% پالمیتیک اسید، ۳.۷۷% استئاریک اسید، ۲۴.۴۸% اولئیک اسید، ۴۷.۰۶% لنولئیک اسید و ۷.۸۷% لنولنیک اسید و روغن کلزا حاوی ۳.۹% پالمیتیک اسید، ۱.۲۷% استئاریک اسید، ۶۴.۲۷% اولئیک اسید، ۱۷.۰۹% لنولئیک اسید و ۸.۸% لنولنیک اسید که بوسیله هیدروژن پراکسید به عنوان دهنده اکسیژن اپوکسیده شد.
فرمیک اسید به عنوان کاتالیزور استفاده شد. مقدار اضافی از هیدروژن پراکسید برای دستیابی به بالاترین میزان تبدیل ضروری می‌باشد. بالاترین میزان گروه‌های اپوکسی برای روغن سویا ۶.۱۱% وزنی و برای روغن کلزا ۴.۵۳% وزنی به دست آمد. با توجه به انجام واکنش‌های جانبی باز شدن حلقه اپوکسی امکان پذیر است و بنابراین گروه‌های هیدروکسی انتهایی با استفاده از طیف سنجی FT-IR قابل مشاهده می‌باشند. نتایج نشان داد که میزان اپوکسی دار شدن روغن سویا در شرایط یکسان بیشتر از روغن کلزا می‌باشد که می‌تواند ناشی از میزان بیشتر پیوند دوگانه در روغن سویا باشد.

دیسپرس کردن پیگمنت ها در صنعت چاپ و رنگ

افزودنی‌های سوخت و روغن‌های روان‌ساز
حذف اسیدها و مرکپتان ها
تهیه روغن‌های صنعتی
تهیه روغن‌های صنعتی
صنایع عطرواسانس
لاستیک‌سازی
چسب و پوشش‌ها
انواع فیلم و ورق
چرم مصنوعی
کاغذدیواری پلاستیکی
مصنوعات پلیمری مانند دیوار پوش و کف پوش، بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی، روکش سیم و کابل و شیلنگ‌های آبیاری

روغن سویای اپوکسی

از مزایای روغن سویای اپوکسی شده، بهداشتی بودن و امکان استفاده در فرمولاسیون PVC است که موجب نرم شدگی و بهبود خواص محصول نهایی می‌شود. پس به علت بالا بودن جرم مولی آن می‌توان یک نوع پلاستی سایزر پلیمری به شمار آورد.
ابتکارات شرکت‌ها و تقاضای مصرف‌کننده برای کالاهای ایمن باعث پیشرفت فناوری‌های سویا برای جایگزینی مواد شیمیایی پتروشیمی و مواد افزودنی مورد استفاده در پلاستیک‌ها با مشتقات سویا شده است.
با توسعه سریع صنعت پلاستیک، تقاضا برای نرم کننده بیشتر و بیشتر می‌شود. در همین زمان، در سال‌های اخیر، با افزایش آگاهی مردم از حفاظت از محیط زیست، مواد افزودنی پلاستیکی نیز الزامات بهداشتی بالاتری را ارائه می‌دهند.
ازآنجاکه استرهای نرم کننده فتالات معمولاً خطر سرطان‌زایی دارند، تولید یک نرم کننده جدید غیر سمی ذهن همگان را درگیر کرد. روغن سویا اپوکسی یک پلاستی کننده غیر سمی است که به‌تازگی تولیدشده است و چشم‌انداز گسترده‌ای در پلاستیک‌ها، به‌ویژه در پردازش پلی وینیل کلرید دارد.
روغن سویای اپوکسی به دلیل مقاومت در برابر حرارت، نور، نفوذپذیری متقابل، نرمی و سختی کم، و فراریت کم، بدون سمیت، کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد، به‌ویژه برای مواد پلاستیکی مواد بسته‌بندی مواد پلاستیکی مواد غذایی و دارویی.
روغن سویا اپوکسی به‌طور گسترده‌ای در پردازش PVC استفاده می‌شود. میزان اپوکسی موجود می‌تواند باعث افزایش مقاومت مکانیکی محصولات شود و سرعت تخریب را کاهش دهد این ماده نه‌تنها اثر پلاستیکی روی پلی وینیل کلراید دارد، بلکه می‌تواند اتم کلر فعال در زنجیره پلی وینیل کلراید را پایدار کند و می‌تواند به‌سرعت HCL را که توسط گرما و نور تخریب می‌شود، جذب کند، بنابراین تجزیه مداوم پلی وینیل کلرید را مسدود کرده و پایدار می‌شود.
از جمله کاربردهای روغن سویا اپوکسی شده می‌توان به استفاده در فیلم‌های کشاورزی، لوله‌های PVC و محصولات کابلی اشاره کرد که این افزودنی می‌توانند محصول را در برابر حرارت، تحمل نور و مقاومت در برابر آب‌وهوا حفظ کنند. استفاده از این محصول می‌تواند برای کاهش مقدار سایر نرم‌کننده‌ها، تثبیت‌کننده‌ها و روان کننده‌ها مناسب باشد.
از جمله کاربردهای دیگر این محصول استفاده در تولید، بطری‌های شفاف، جعبه‌های شفاف، انواع مواد بسته‌بندی مواد غذایی، محصولات پزشکی “کیسه انتقال خون”، انواع فیلم‌ها، ورق‌ها، لوله‌ها، مهروموم‌های یخچال، تجهیزات برودتی و وسایل نقلیه موتوری، واشر، چرم مصنوعی، چرم کف، کاغذدیواری پلاستیکی، سیم و کابل و سایر محصولات پلاستیکی مورد استفاده روزانه، همچنین برای جوهرهای ویژه، تثبیت‌کننده کامپوزیت مایع نیز استفاده می‌شود.

اثر روغن سویای اپوکسی شده بر مصنوعات PVC

خواص محصول نهایی رابه شرح زیر بهبود می‌بخشد:
ثبات حرارتی دراز مدت محصول را بالامی برد.
ثبات نوری محصول را افزایش می‌دهد.
قابلیت جایگزینی ۹۰ درصدی روغن DOP را دارد، بدون اینکه نرمی محصول را کاهش دهد.
در محصولات بهداشتی و پزشکی قابل استفاده می‌باشد.
جزو محصولات زیست تخریب پذیر طبقه‌بندی می‌شود و مشکل محیط زیستی ندارد.
EBSOP610 – EBSOP620 – EBSOP630 تولید در ۳ گرید برای کاربردهای مختلف به‌صورت تخصصی روغن سویا اپوکسی شده یک نرم کننده و پلاستی سایزر غیر سمی و سازگار با محیط زیست می‌باشد. روغن سویا در اثر فرایند اکسیداسیون به روغن سویا اپوکسی تبدیل می‌گردد که حلقه‌های اپوکسی تشکیل شده دارای واکنش پذیری بالایی در واکنش‌های شیمیایی هستند با توجه به روش تولید و مواد اولیه مصرفی در گریدهای مختلفی تولید می‌گردد
هرچه عدد اکسیران روغن سویا اپوکسی بالاتر و عدد یدیان پایین‌تر باشد ازنظر خواص حرارتی و پلاستی سایزی مرغوب‌تر می‌باشد.

کاربردهای دیگر روغن سویای اپوکسی

دیسپرس کردن پیگمنت ها در صنعت رنگ و چاپ
حذف اسیدها و مرکپتان ها
صنایع عطر و اسانس
لاستیک‌سازی
افزودنی‌های سوخت و روغن‌های روان‌ساز
تهیه روغن‌های صنعتی
چسب و پوشش‌ها
مصنوعات پلیمری مانند دیوار پوش و کف پوش، بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی، روکش سیم و کابل، شیلنگ‌های آبیاری و …
شایان‌ذکر است تعداد حلقه‌های اپوکسی در بهبود کیفیت و کارایی محصول تأثیر به سزایی خواهد داشت.

مزایای روغن اپوکسی سویا

مزایای روغن سویای اپوکسی شده نسبت به بقیه روغن‌ها به شرح زیر است:
غیر سمی و سازگار با محیط زیست است.
از شکنندگی اتصالات و مصنوعات PVC در برابر نور خورشید جلوگیری می‌کند.
سازگاری با پلاستی سایزرهای بر پایه ترکیبات آروماتیک از جمله: DOP, DOTP, DBP دارد.
بوی بسیار کم و مطلوب و درجه اپوکسی بالا دارد.
روان‌سازی را در فرایند ساخت افزایش و ویسکوزیته را در محصولات بر پایه PVC را کاهش می‌دهد.
قابل‌حل در اکثر حلال‌های آلی و قابل اختلاط و ترکیب با سایر افزودنی‌های مورد استفاده در صنعت PVC می‌باشد.
صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش طول عمر مفید ماشین‌آلات از مزیت‌های این محصول می‌باشد.

تولید روغن سویا اپوکسی

روغن سویا اپوکسی شده محصول شیمیایی ساخته‌شده از روغن سویا پس از اکسیداسیون است. این‌یک مایع روغن چسبناک در دمای اتاق است. این پلاستیک و تثبیت‌کننده غیر سمی پلی وینیل کلرید است. این سازگاری خوبی با رزین پی‌وی‌سی، نوسان کم و تحرک کوچک دارد. دارای پایداری حرارتی عالی و پایداری نور، مقاومت در برابر آب و مقاومت روغن است. این می‌تواند محصولات را به‌خوبی مکانیکی، هوشیاری و خواص الکتریکی، و هیچ سمیت ندارد. این مواد شیمیایی برای مواد بسته‌بندی مواد غذایی شناخته‌شده بین‌المللی است.
در حضور کاتالیزور و تثبیت‌کننده، روغن سویا خام به‌وسیله اپوکسی کردن با پراکسید کیک کربوکسیلیک اسید، که برای محصولات صنعتی تصفیه‌شده است، تهیه می‌شود.
پراکسیسوکاربوکیلیک اسید معمولاً با واکنش پراکسید هیدروژن با اسید فرمیک (یا اسید استیک) به دست می‌آید.
در حضور اسیدسولفوریک، اسید فرمیک و پراکسید هیدروژن می‌تواند اسید پراکسی اسید را تولید کند، با روغن سویا واکنش نشان می‌دهد، روغن سویا اپوکسی تولید می‌کند و اسید فرمیک را به اسید فرمیک بازگردانید.
پس از مخلوط کردن روغن سویا، اسید فرمیک، اسیدسولفوریک و بنزن، آن را به‌آرامی H2O2 قطره می‌دهد و دمای واکنش شروع به کاهش می‌دهد و واکنش نقطه پایان است.
سیال واکنش به‌طور موضعی به لایه پایین‌تر از آب‌اسید زدایی تقسیم شد. لایه نفت ابتدا با محلول نوشابه خنثی شد و سپس خنثی شد. پس از جداسازی آب، لایه نفت توسط تقطیر بخار تقطیر داده شد، محصولات باقیمانده خلأ تقطیرشده، ماده جوش پایین و آب حذف شد و محصول نهایی توسط فیلتراسیون فشار به دست آمد.
روغن سویا اپوکسیک به علت مقاومت خوبی در برابر حرارت، نور، نفوذپذیری متقابل، نرمی و سختی کم، و نوسان کم، بدون سمیت است، بنابراین کاربرد بسیار گسترده است، مخصوصاً برای پلاستیک مصالح پلاستیکی بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی. روغن سویا اپوکسی به‌طور گسترده‌ای در پردازش پی‌وی‌سی استفاده می‌شود.
گروه اپوکسی می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از طریق پلاکت‌های پی‌وی‌سی تثبیت کند، واکنش رادیکال آزاد از تخریب پی‌وی‌سی را خنثی کند، سرعت تخریب را کاهش می‌دهد، مقاومت نور، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت روغن در محصولات PVC را بهبود می‌بخشد و محصولات را باقدرت مکانیکی خوب، رطوبت و خواص الکتریکی. این اثر نه‌تنها اثر پلاستیوژن روی پی‌وی‌سی را دارد، بلکه می‌تواند اتم کلر فعال را در زنجیره پی‌وی‌سی کلرید پایدار نگه دارد و به‌سرعت می‌تواند HCL را جذب کند که از طریق گرما و نور تجزیه می‌شود و بنابراین انحلال مداوم پی‌وی‌سی پلی وینیل کلرید را تضعیف می‌کند کارکرد.
در فیلم‌های کشاورزی، لوله‌های PVC و محصولات کابلی هوای آزاد برای اضافه کردن روغن سویا اپوکسی می‌تواند مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر نور و مقاومت به هوای خوب را ایجاد کند. علاوه بر این، سازگاری روغن سویا اپوکسی با PVC بسیار خوب است، می‌تواند به‌سرعت به‌طور مساوی در سیستم پی‌وی‌سی پراکنده شود، درنتیجه تضعیف نیرو بین ماکرو مولکول‌های پی‌وی‌سی، افزایش فعالیت بین مولکول‌ها. در فرایند پردازش پی‌وی‌سی، تا زمانی که استفاده از مقدار کمی روغن سویا اپوکسی مصرف انرژی پردازش را کاهش دهد، سرعت پردازش را بهبود می‌بخشد، شرایط عملیاتی را بهبود می‌بخشد، کیفیت سطح محصول را بهبود می‌بخشد، برای کاهش هزینه‌ها، بهبود کارایی اقتصادی، مثبت نقش. روغن سویا اپوکسی و پلی‌استرهای پلی‌استر می‌توانند مهاجرت پلی‌استر را کاهش دهند.
این اثر سینرژیک خوبی در هنگام استفاده باثبات کننده نمک‌های فلزی مانند کادمیوم و روی دارد. استفاده از این محصول می‌تواند مناسب برای کاهش مقدار دیگر پلاستیک، تثبیت‌کننده‌ها و روان کننده‌ها باشد. این محصولات قابل استفاده برای انواع محصولات پی‌وی‌سی، بطری‌های شفاف، جعبه‌های شفاف، انواع مواد بسته‌بندی مواد غذایی، محصولات پزشکی “کیسه انتقال خون”، انواع فیلم‌ها، ورق، لوله، مهروموم یخچال، تجهیزات تبرید و وسایل نقلیه موتوری مورد استفاده در واشر، چرم مصنوعی، چرم کف، تصویر زمینه پلاستیکی، سیم و کابل و دیگر محصولات پلاستیکی روزانه استفاده می‌شود، بلکه برای جوهرهای خاص، تثبیت‌کننده کامپوزیت مایع. پلاستیک‌های PVC پلاستیکی، غشای ضد آب، درب‌های پلاستیکی و پنجره‌ها، کاغذدیواری، فیلم‌های پلاستیکی و غیره باید از روغن سویا اپوکسی استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود محصولات غیر سمی، شفاف، گرما، دمای پایین، سخت شدن، ضد پیری و غیره بر. علاوه بر این، به علت روغن سمی اپوکسی غیر سمی، همچنین می‌تواند به عنوان مواد بسته‌بندی مواد غذایی، اسباب‌بازی‌ها و مواد دکوری خانه مانند مواد افزودنی استفاده شود.

Epoxy soybean oil
روش های تولید روغن اپوکسی سویا

در حال حاضر، روش‌های اصلی تولید روغن سویا اپوکسی روش حلال است، روش‌های اصلی تولید اکسیداسیون اسید اوریکتیک، کاتالیزوری رزین تبادل یونی، کاتالیزوری آلومینیوم سولفات، اکسیداسیون پراکساسیون اسید و روش اکسیداسیون کاتالیزوری انتقال فاز است.

روش اکسیداسیون اسید پراتیک

این فرآیند، بنزن را به عنوان حلال، اسیدسولفوریک به عنوان کاتالیزور، اسید فرمیک و پراکسید هیدروژن برای تولید اسید پرایسکتیک در حضور اسید سولفوریک و اپوکسیداسیون روغن سویا برای تولید روغن سویا اپوکسی می‌گیرد. روغن سویا، اسید فرمیک، اسید سولفوریک و بنزن در یک کتری واکنش با توجه به نسبت دوز خاص قرار داده می‌شود، هم زدن و مخلوط کردن به طور مساوی. مقدار ۴۰٪ (WT) پراکسید هیدروژن به تدریج به تکان اضافه می‌شود.
در طول فرایند قطره، دمای واکنش توسط آب‌خنک کننده و شتاب قطره تنظیم می‌شود. پس از افزودن پراکسید هیدروژن، مدت‌زمان لازم برای تحریک شدن، و به همین ترتیب دمای مواد در آب‌خنک نشده افزایش پیدا می‌کند و یا حتی یک قطره کوچک، شما می‌توانید متوقف کنید. سپس طبقه‌بندی استاتیک، لایه بالایی برای لایه نفت، حاوی محصولات و بنزن، لایه پایین‌تر از آب‌اسیدی زباله است.
پس از جدا شدن اسید آب‌زدگی، لایه نفت خنثی و شستشو با آب مایع سودا ۲٪ -۵٪ رقیق‌شده و سپس خنثی می‌شود. پس از جداسازی آب، لایه نفت از بین می‌رود، مخلوطی از بنزن و آب از طریق تراکم جدا می‌شود و ۸۰ درصد بنزن می‌تواند بازیافت شود. مایع کتری فشرده‌شده و سپس محصول نهایی تحت‌فشار پالایه می‌شود.
این فرآیند دارای سرعت واکنش سریع و دمای پایین است، اما فرایند طولانی و پیچیده است، کیفیت محصول ناپایدار است، مقدار اپوکسی حدود ۵٪ است، هزینه تولید بالا است، تجهیزات زیادی دارد، درمان سه‌بعدی مقدار بزرگ است، بنزن حلال دارای سمیت خاصی است. به تدریج با روش‌های بدون حلال جایگزین می‌شود.

اسید فرمیک یا اسید استیک و پراکسید هیدروژن برای تولید اکسیدان حلقه تحت عمل اسید سولفوریک کانالی است واکنش داده و عامل حلال اکسیدکننده را به روغن سویا در محدوده دما مشخص می‌کند، پس از واکنش به پایان می‌رسد، محصول توسط شستشوی قلیایی به دست می‌آید، تمیز کردن و تمیز کردن آب.
فرآیند تولید این روش کوتاه است، دمای واکنش کم است، زمان واکنش کوتاه است، کمبود محصولات، کیفیت محصول بالا است و فن‌آوری تولید بنزن به عنوان حلال اساساً جایگزین شده است. ازآنجایی‌که مولکول اسید فرمیک کوچک‌تر از اسید استیک است، میزان اکسیداسیون اسید پرایساتیک بالاتر از اسید پراتیک است، بنابراین کیفیت محصولات تولید شده توسط اسید فرمیک کمی بهتر است و روند واکنش کوتاهتر است.
در حال حاضر، اکثر شرکت‌های تولیدی اسید فرمیک را به عنوان حامل اکسیدکننده اکسیژن فعال، استفاده از اسید فسفریک و برخی از تجزیه اسید مونوکسید کربن تولید شده توسط سمیت تولید می‌کنند. مؤسسه نور و شیمیایی دالیان تحت شرایط بدون حلال، مطالعه سنتز روغن سویا اپوکسی با استفاده از اسید پراتیک و تأثیر شرایط واکنش اصلی بر اپوکسید شدن و مسیر فنی، فرآیند تکنولوژیکی، شرایط فن‌آوری و کیفیت محصول از سنتز روغن سویا اپوکسی به روش حلال و روش بدون حلال مقایسه شده است.
مشخص‌شده است که روش حلال بدون مزایای استفاده از فرایند تولید ساده، هیچ مشکل بازیافت حلال، مصرف مواد کم مواد اولیه، چرخه تولید کوتاه، کیفیت محصول در حال پیشرفت در تولید محصولات داخلی مشابه نیست، حل مشکل آلودگی حلال بنزن در فرایند تولید و محیط تولید کارگران را بهبود می‌بخشد.
در همان زمان، موسسه مهندسی شیمی فوجیان در کارخانه شیمیایی Zhangzhou، استفاده از فرایند اپوکسی کردن یک مرحله‌ای بدون حل‌کننده، یعنی پراکسید هیدروژن و اسید استیک یخبندان در حضور کاتالیزور تحت واکنش تشکیل اسیدهای استیک، اسید استیک و واکنش روغن سویا تصفیه‌شده برای دریافت روغن سویا اپوکسی.
این مزایای بسیاری از مراحل مصنوعی بنزن را به عنوان حلال، اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزور، هزینه بالای محصول، مقدار زیادی از درمان “سه زباله” و عملکرد پایین را برطرف می‌کند. پایداری حرارتی پلاستیک مصنوعی روغن اپوکسی تولید شده توسط فرآیند بدون حلال به طور واضح بهبود یافت و پایداری حرارتی اپوکسی (اپوکسی) از ۶۰٪ تا ۸۰٪ فرایند حلال به بیش از ۹۵٪ افزایش یافت، درحالی‌که مشکلات “سه زباله‌های “آلودگی و تجهیزات خط لوله خوردگی غلبه کردند.
علاوه بر این، محققان دریافتند که استفاده از پراکسید آمونیاک-هیدروژن رقیق‌شده برای اصلاح روغن خام می‌تواند از دست دادن روغن کاهش یابد و رنگ‌روغن تصفیه‌شده را بهتر از استاندارد روغن خوراکی تولید کند. واکنش اپوکسیتیک بدون کاتالیزور، استفاده از اوره به عنوان جزء اصلی تثبیت کننده، زمان واکنش اپوکسید شدن، رنگ درشت بسیار کم است؛ با استفاده از سه بار شستشو و شستشو برای حذف اسیدهای ارگانیک در محصولات درشت، جایگزین کردن فرآیند شستشوی قلیایی، می‌تواند امولسیون و از دست دادن محصولات خام را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و برای طبقه بندی آب شیرین دو مرحله مفید است. در حال حاضر، این فنّاوری برای کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرارگرفته است

روش کاتالیزوری رزین‌های تبادل یونی

اگرچه روش بدون حلال، کمبود بسیاری از حلال‌ها را برطرف می‌کند، همچنین دارای ضعف ثبات ضعیف واکنش، ارزش اپوکسی پایین محصولات، رنگ عمیق محصول، خوردگی تجهیزات و آلودگی جدی محیط زیست و جایگزینی رزین تبادل کاتیونی برای اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزور، اسید پراتیک و اسید استیک به عنوان اکسیدان، روند سنتز روغن سویا اپوکسی تحت شرایط بدون حلال می‌تواند بر این معایب غلبه کند.
اضافه کردن روغن سویا، رزین تبادل یونی و اسید استیک در کوره واکنش، حرارت دادن تا ۷۰-۸۰ ℃، اضافه کردن پراکسید هیدروژن در کوره واکنش به طور مساوی در ۴۰ دقیقه، هنگامی‌که درجه حرارت افزایش می‌یابد، آب سرد و واکنش گرما حفظ ۱۲- ۱۸ ساعت پس از واکنش پالایه، رزین مبادله یونی حذف می‌شود، لایه استاتیک جداشده و فاز نفت با محلول اشباع NaCl حاوی هیدروکسید سدیم ۲٪ -۳٪ به یک میکرو الکلی (خلوص pH برابر با ۸.۵-۹.۰)، و سپس با آب خالص به یون‌های آزاد و بدون کلر خالص. ۳۰ دقیقه، لایه پایین را جدا کنید. پس از شستشوی کالاهای درشت به کتری تقطیر، از کم آب شدن محلول تقطیر کردن می‌توان از محصولات روغن سویا استفاده کرد.
این فرایند با فرایند ساده، فرایند تولید کوتاه، مصرف انرژی کم، سرمایه‌گذاری کمتر تجهیزات، تولید ایمن، کیفیت خوب محصولات، هیچ حلال سمی، کمبود زمان چرخه نسبتاً طولانی است. این مطالعه نشان داد که رزین کاتیونی مورد استفاده می‌تواند مورد استفاده مجدد قرار گیرد، هنگامی‌که فعالیت کاتالیزور به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، با شستشوی رفلکس ۹۵٪ اتانول و رزین بازیافت ۲ ساعت، شستشو، خشک‌کردن، و سپس پیشگیری از رزین، سپس فعالیت کاتالیزوری رزین بازگردانده شد.

کاتالیزوری آلومینیوم سولفات

اسید فرمیک و پراکسید هیدروژن برای تولید اکسیدان حلقه تحت عمل کاتالیزور سولفات آلومینیم واکنش نشان می‌دهند، سپس اکسیدان حلقه به روغن سویا در یک محدوده خاصی اضافه می‌شود و روغن سویا اپوکسی به‌وسیله شستشوی قلیایی، شستشو و تقطیر خلاء پس از واکنش.
این فرآیند دارای واکنش پذیری بالا، پردازش آسان، عملکرد می‌تواند تا ۹۶٪، در مقایسه با کاتالیزوری رزین تبادل کاتیونی، هزینه کاتالیزور کم است، کمبود این است که کاتالیزور نیاز به شدت کنترل محتوای Fe2 +، آهن بیش از حد بالا است، fe2 + در حضور پراکسید هیدروژن آسان است به عنوان یک کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به ناتوانی در پیشرفت واکنش اپوکسی شدن. در عین حال، fe2 + همچنین باعث می‌شود که درجه حرارت مواد به شدت افزایش یابد، کنترل دما برای واکنش اپوکسیتیک مشکل است.

روش انتقال اکسیداسیون کاتالیستی
مرحله انتقال

موسسه شیمی و علوم مواد، دانشگاه Norman Shaanxi، دنگ Fang و غیره در شرایط بدون کربوکسیلیک اسید، اتیل استر اسید استیک به عنوان حلال، سدیم هیدروژن متیل سه اکتیل به عنوان کاتالیزور انتقال فاز، روغن اپوکسی سویا با اپوکسیید مستقیم روغن سویا با ۳۰٪ (جرمی) محلول پراکسید هیدروژن.
نتایج تجربی نشان می‌دهد که اپوکسیداسیون روغن سویا می‌تواند با پراکسید هیدروژن در شرایط بدون کربوکسیلیک اسید موفقیت آمیز باشد، مقدار اپوکسی محصول ۶.۲۷٪ و مقدارید ۵.۸۰g / 100g است، در صورتی که محلول ph 2، دمای واکنش ۶۰ ℃ و زمان واکنش ۷ ساعت است. این روش از تشکیل اسید در واکنش جلوگیری می‌کند، تولید محصولات جانبی را کاهش می‌دهد و کیفیت محصول را بهبود می‌بخشد.
Wuya، Institute of Chemistry and Materials Science دانشگاه واشنگتن شانکسی واکنش اکسیداسیون سیکل روغن سویا با استفاده از مجتمع‌های اکسیژن-تنگستن به عنوان کاتالیزورهای انتقال فاز انجام شد و نتایج نشان داد که دمای واکنش ۶۰ ℃ بود، معادله نفت حلال بود، و نمک ۱،۲ – پیریدین (CWP) به عنوان کاتالیزور مورد استفاده قرار گرفت.
ارزش اپوکسی محصول واکنش به ۶.۴٪ رسید و ارزشید ۴.۴g / 100g بود. این واکنش از اسید پرایسکتیک خطرناک و اسید سولفوریک خورنده قوی استفاده نمی‌کند، رنگ محصول کم رنگ می‌شود، ارزش اپوکسی بالا است، کیفیت خوب است، اما استفاده مجدد از مجتمع اکسیژن هنوز در انتظار بررسی بیشتر است.

چشمه‌های توسعه و استفاده از روغن اپوکسی سویا

پلاستیک‌هایی که در سال‌های اخیر در کشور ما استفاده می‌شود، استثنای فتالات هستند. کشورهای خارجی به علت از دست دادن فرار DBP از بین رفته است، DOP به دلیل موسسه سرطان ایالات متحده (NCI) و اداره غذا (FDA) پیشنهاد کرده است که ممکن است موجب سرطان شود، درنتیجه محدود کردن کاربرد آن.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فتالات در محیط برای فرار، به بدن و یا حیوانات باعث ایجاد استروژن می‌شود، حیوانات مرد و زن تأثیر می‌گذارند. ازنظر حفاظت از محیط زیست، تولید و کاربرد آن توسط مقررات زیست‌محیطی محدود می‌شود. روغن سویا اپوکسی به عنوان غیر سمی، پلاستیسیته، مواد افزودنی پلاستیکی پایدار، به طور فزاینده‌ای باعث تولید صنایع پلاستیکی و شرکت‌های تولیدکننده پلاستیک می‌شود.
چین از منابع نفتی، انواع بیشتر، به‌ویژه تولید روغن سویا در خط مقدم کشورهای جهان است که مواد اولیه را برای توسعه روغن سویا اپوکسی فراهم می‌کند. در سال‌های اخیر با توسعه صنایع اتیلن در چین، تولید رزین پلی وینیل کلرید به‌سرعت در حال رشد بوده است. در سال ۲۰۰۶ ظرفیت تولید پلی وینیل کلراید به ۱۰.۹۹ میلیون تن رسیده است، تولید به ۸.۶۴۱ میلیون تن رسید، مصرف به ۹.۵۹۴ میلیون تن رسید، ظرفیت تولید سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۱۴ میلیون تن خواهد رسید، تقاضا حدود ۱۲.۵ میلیون تن خواهد رسید، سپس تقاضای پلاستیک‌ها نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و روغن سویا اپوکسی به عنوان یک پلاستیسایزر غیر سمی، چشم‌انداز توسعه آن بسیار گسترده خواهد بود.
بنابراین، بنگاه‌های تولیدی مربوطه باید سرعت بخشیدن به پیشرفت فنّاوری را بهبود ببخشند، صنعتی شدن تکنولوژی تولید روغن اپوکسی سویا را بهبود بخشد، کاهش هزینه تولید، بهبود کیفیت محصول، رفع صنایع پلاستیکی برای نیازهای با کیفیت بالا، چند منظوره پلاستیسیزر، به‌منظور برای به دست آوردن مزایای اقتصادی بیشتر.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید روغن سویا اپوکسی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید روغن سویا اپوکسی به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولLatin Titleکد آیسیک
روغن سویای اپوکسی شدهEpoxidized soybean oil۲۴۱۱۴۱۲۹۲۷

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید روغن سویا اپوکسی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال طرح تولید روغن سویا اپوکسی

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای طرح تولید روغن سویا اپوکسی در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
اصفهانمبارکهروغن سویای اپوکسی شده۲۰۰۰تن
قمقمروغن سویای اپوکسی شده۲۰۰۰تن
قزوینبوئین زهراروغن سویای اپوکسی شده۷۵۰۰تن
قمقمروغن سویای اپوکسی شده۳۴۰تن
قمقمروغن سویای اپوکسی شده۲۵۰تن
قمقمروغن سویای اپوکسی شده۲۵۰تن
البرزکرجروغن سویای اپوکسی شده۲۰۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۱۲,۵۴۰تن

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید روغن سویا اپوکسی

ظرفیت : ۱۸۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۰ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)