طرح تولید روغن های گیاهی

روغن ها و چربی ها نقش مهمی در تغذیه ما دارند. اگر چه مصرف زیاد آنها خطر اضافه وزن و بیماری هـای قلبی و عروقی و بعضی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد، ولی وجود مقـدار کـافی از روغـن و چربـی در رژیم غذایی برای سلامت بدن ضروری است. روغن های گیاهی مایع با دارا بودن مقـادیر کـافی از اسـیدهای چرب غیر اشباع و نداشتن کلسترول ، مناسب تر از روغن جامد هستند. الا بردن مقاومت، آنها را هیدروژنه یا جامد می کنند . در این فرایند اسیدهای چرب روغن، اشباع شده و بـه همین دلیل به این روغن ها اشباع شده می گویند. روغن های جامد مدت بیشتری قابـل نگهـداری هسـتند، حرارت را بهتر تحمل می کنند و علاوه بر این به نور حساس نیستند، ولی به دلیل داشـتن اسـیدهای چـرب اشباع برای سلامت بدن زیان آورند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با طرح تولید روغن های گیاهی

طرح توجیهی تولید روغن خام پنبه دانه: ۱۵۱۴۱۲۱۱
طرح توجیهی تولید روغن خام تخم آفتابگردان: ۱۵۱۴۱۲۱۲

موارد مصرف و کاربرد روغن های گیاهی

محصول تولیدی این واحد انواع روغنهای خام حاصل از دانه های نباتی می باشد. که جهت تولید انواع روغن های خوراکی جامد و مایع مورد استفاده قرار میگیرد. دانه های روغنی و روغن استخراجی از آنها، از محصولات با ارزش بخش کشاورزی و صنعت بشمار میرود. دانه های روغنی به عنوان ماده اولیه صنایع روغن کشی و تامین کننده نیازهای چربی، پروتئینی و ویتامین، در حیات موجودات زنده نقش اساسی را ایفا میکنند. ز میان دانه های روغنی، در این طرح روغن کشی دانه روغنی آفتابگردان و پنبه دانه مد نظر بوده است. دانه های روغنی، دانه یا میوه نباتی حاوی روغن می باشند که بعنوان ماده اولیه در روغن کشی و تهیه پروتئین غذایی بکار می روند نخستین محصول و عصاره حاصل از روغن کشی دانه های، روغن خام نباتی می باشد که بعد از انجام عملیات تصفیه فیزیکی و شیمیایی، به دو صورت روغن نباتی جامد و مایع، در زمره چربی و بعنوان یکی از مواد اصلی تغذیه انسان مورد استفاده قرار میگیرد

اهمیت تولید روغن های گیاهی در کشور

با توجه به نقش دانه های روغنی در گردش فعالیت صنایع روغن کشی، تهیه خوراک دام، صابون سازی و دیگر موارد بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی و تولید سایر فرآورده های جانبی از اولویت خاصی در سیاست های کشاورزی اکثر کشورها برخوردار گردیده است و به همین دلیل یارانه قابل توجهی جهت افزایش تولید آنها پرداخت می شود.

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید روغن های گیاهی

پوست گیر
بالا برنده
کانوایر افقی و عمودی
خرد کن
روغن گیر
پمپ روغن
کمپرسور هوا
فیلتر
بسته بندی و …

طرح تولید روغن های گیاهی

قیمت خط تولید روغن های گیاهی

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کننده خط تولید روغن های گیاهی ، برابر با ۷۸۹ میلیون ریال بر آورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت روغن های گیاهی

بودجه: بالای ۱۰ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۳۰۰۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۲۱۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۶۰۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۲۷ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۱۶۲۸۴.۲ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)