طرح تولید روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن

پوشش لوله پلی اتیلن سه لایه از پوشش‌های گرمی مثل قطران ذغال سنگ از نظر ضربه و نفوذ مقاوم‌تر است، به همین دلیل هنگام حمل و نقل و انتقال و انبار کردن و گذاشتن آنها بر روی زمین آسیب پذیری کمتری دارد.
مقاومت الکتریکی پوشش سه لایه پلی اتیلن هم بالاست و در طول عمر کاری‌اش، جریان حفاظت کاتدی کمی استفاده می‌کند.
لایه آستری اپوکسی (FBE) اولین لایه پوشش لوله پلی اتیلن سه لایه است. چسب، لایهٔ میانی و لایهٔ بالایی (HDPE) می‌باشد. این سه لایه اجزای تشکیل دهندهٔ پوشش‌های پلی اتیلن سه لایه هستندکه برای افزایش عمر پوشش
دارای خواص متفاوتی هستند.

مقایسه هر لایه پوشش لوله پلی اتیلن

اولین لایه آستری اپوکسی، پیوندهای عرضی ایجاد می‌کند که این پیوندها سبب ایجاد چسبندگی خیلی خوبی می‌شود و مقاومت زیادی در مقابل خوردگی و نفوذ اکسیژن دارد اما در برابر ضربات فیزیکی و مکانیکی حین انبار کردن و جابه جایی و اجرای خط بسیار آسیب پذیر است. در مقابل پلی اتیلن در برابر ضربات مکانیکی بسیار مقاوم است ولی پلی اتیلن با فلز چسبندگی ندارد. بنابراین لایه میانی چسب که پلیمر تعدیل شده است، بین لایه آستری و پلی اتیلن قرار می‌گیرد تا این دو لایه را به هم بچسباند.
اگر لایه میانی چسب پس از تمام شدن زمان ژل شدن و پس از تکمیل شبکه پلیمری در پوشش آستری قرار گیرد، واکنش شیمیایی بین پوشش آستری و چسب پلی اتیلن (به غیر از مالئیک اسید، که در چسب وجود دارد) متوقف می‌شود و شکل نمی‌گیرد و چسبندگی ایجاد شده، فیزیکی می‌باشد. چسبندگی فیزیکی در برابر شرایط جوی نمی‌تواند مقاومت زیادی ایجاد کند و کارایی چندانی ندارد.

لایه-های-لوله-پلی-اتیلن
ویژگی‌های پوشش سه لایه لوله پلی اتیلن

مقاومت شیمایی، مقاومت الکتریکی بالا، چسبندگی خوب، مقاومت در برابر سایش، مقاومت مکانیکی، ویژگی تحمل خمش سرد، مقاومت در برابر نفوذ آب و اکسیژن، پایداری و مقاومت عالی در دماهای پایین ۴۰- درجه سانتیگراد از جمله ویژگی‌های پوشش سه لایه پلی اتیلنی می‌باشد که این پوشش را از پوشش‌های دیگر متمایز و پرکاربردتر کرده است.

مزایا روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن

این فرایند ضد خوردگی ارزان قیمت به طور کلی در سراسر جهان پذیرفته شده است.
۳LPE می‌تواند خواص مکانیکی خط لوله، مقاومت الکتریکی بالا، ضد آب، ضد پیری را تقویت کند.می‌تواند از لوله در برابر اتلاف گرما که فقط ۱/۴ لوله را تشکیل می‌دهد، محافظت کند.
تعمیر خرابی‌های لوله شامل صرف هزینه و وقت زیادی است. بنابراین استفاده از پوشش‌هایی که در برابر خوردگی و جدایش پوشش از مقاومت بیشتری برخوردار هستند مورد توجه قرار گرفته است.
از بین انواع پوشش‌ها، به پوشش‌های سه لایه پلی اتیلنی به دلیل مقاومت بسیار بالادر برابر خوردگی توجه ویژه‌ای شده است.

چالش‌های پیش رو

پدیده جورابی شدن یا جدایش پوشش سه لایه از مشکلات مهم دیگری است که در خطوط لوله ایجاد می‌شود. این پدیده به علت جدا شدن پوشش از سطح لوله، بخش‌هایی از لوله را چروک و بخش‌های دیگری که پوشش به طور کامل جدا شده است را دچار آسیب و خوردگی می‌کند. خرابی پوشش باعث تماس مستقیم لوله با آسیب‌های محیطی و در نتیجه آسیب دیدگی و خرابی لوله می‌شود.

کاربردهای روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن

در انتقال گاز طبیعی، نفت خام و فرآورده روغن تصفیه شده در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود.
همچنین می‌تواند در سیستم لوله کشی گاز شهری سوخت، مخازن ذخیره سازی و سیستم لوله کشی شیار استفاده شود.
هدف اصلی ۳LPE محافظت از لوله‌هایی است که در صنایع برق و ارتباطات و سیستم‌های لوله کشی آب استفاده می‌شود.

مراحل اجرای پوشش لوله پلی اتیلن سه لایه

اولین مرحلهٔ اعمال پوشش آماده کردن سطوح لوله‌های فولادی با سنگ زنی می‌باشد. که به آن سندبلاست می گویند. در مرحلهٔ بعد سطوح لوله فولادی را با کرومات یا اسیدفسفریک شسته می‌شود. پس از شستن سطوح پور اپوکسی روی سطوح فولادی پاشیده می‌شود. در آخر توسط دستگاه اکسترودر لایه خارجی پلی اتیلن به حالت نواری بر روی سطوح اعمال می‌شود.

مراحل اجرای پوشش لوله پلی اتیلن

مراحل تولید پوشش لوله پلی اتیلن

کد آیسیک مرتبط با تولید روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک تولید روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن یافت نشد اما کد آیسیک برای لوله پلی اتیلن به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولکد آیسیک
لوله از پلی اتیلن۲۵۲۰۴۱۲۳۲۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی تولید روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن یافت نشد اما کد تعرفه گمرکی برای لوله پلی اتیلن به شرح جدول ذیل می باشد.

شرحشماره تعرفه گمرکی
لوله از  پلی اتیلن۳۹۱۷۲۱۰۰

 

وضعیت واحد های فعال تولید روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن در کشور به تفکیک استان آمده است.

نام واحداستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
تولید پوشش لوله ماهشهرخوزستانپوشش پلی اتیلن ۳لایه لوله فلز۲۵۰۰۰۰مترمربع

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری تولید روکش های سه لایه اپوکسی – پلی اتیلن

ظرفیت : ۲۵۰۰۰۰ مترمربع
نرخ برابری دلار : ۳۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۲ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸/۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۲ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۶ امتیاز)