طرح تولید زایلین مخلوط

مخلوط زایلن ها, دومین محصول آروماتیک مهم مورد مصرف صنایع شیمیایی در سطح جهان است. به لحاظ جایگاه اهمیت پشت سر بنزن و جلوی تولوئن قرار دارد. منظور از اصطاح مخلوط زایلن ها در واقع بیانگر مخلوطی از چهار ایزومر زایلن با فرمول شیمیایی یکسان C8H10 است که عبارتند از: پارا زایلن (PX) اورتو زایلن (OX), متازایلن (MX) و اتیل بنزن. مخلوط زایلن ها را می توان به چند روش مختلف تولید کرد اما با اختلاف روشی که بیشترین کاربرد را در حال حاضر دارد, استفاده از نفت خام به منظور تولید آن است. مخلوط زایلن ها عموما در طی یک فرایند catalytic reformate پالایشگاهی تولید می شود.
هر چند یک بخش بزرگی از زایلن تولیدی در پالایشگاه در خود پالایشگاه به منظور افزایش عدد اکتان بنزین به مصرف می رسد. تقریبا بیش از نیمی از واحدهای استیم ریفرمینگ در سطح جهان به منظور تولید زایلن انجام می گیرند. بازار بسیار قوی بنزین و اکتان می تواند پالایشگاه ها را تشویق کند که زایلن تولیدی خود را عموما به این منظور مورد استفاده قرار دهند و کمتر تمایل به این داشته باشد که این ترکیب را به صورت جداگانه به فروش برسانند. (کاربرد زایلن) لازم به توضیح است که بیش از شروع به کار با این محصول حتما msds آن مطالعه گردد.

مشخصات زایلین مخلوط

نام ماده (فارسی): زایلن مخلوط یا زایلین مخلوط
نام ماده (انگلیسی): Mixed Xylene
زایلن و ایزومرهای مختلف این ترکیب آروماتیکی در رتبه دوم میزان تولید و مصرف آروماتیک ها بعد از بنزن قرار دارند. اورتو، متا و پارا زایلن سه ایزومر مختلف از زایلن هستند که ایزومر پارا زایلن نسبت به دو ایزومر دیگر دارای کاربرد بیشتری است.حدود ۸۶ درصد از مخلوط زایلن ها به ترفتالیک اسید، ۹ درصد آن به انیدرید فتالیک و ۲.۶ درصد به دی متیل ترفتالات و نهایتا ۱.۶ درصد از انها نیز به ایزوفتالیک اسید تبدیل می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی زایلین

Molecular formula: C8H10
Molar mass= 106.16 g mol-1
Appearance: Colorless liquid
Density= 0.86 to 0.88 g/cm3
Melting point= -47 to 13 C
Boiling point = 138 to 144 C
Solubility in water: Practically insoluble

موارد مصرف و کاربرد زایلین

کاربرد های زایلن بسیار گسترده می باشد. پارا زایلن در تولید دو مونومر terephthalic acid و dimethyl terephthalate که در تولید پلیمر PET کاربرد دارند استفاده می شوند. یکی از کاربرد های مهم زایلن در صنعت استفاده به عنوان حلال می باشد. کاربرد های آن به عنوان حلال در صنایع پرینت، لاستیک، رنگ و چرم بیشتر است.
در صنعت نفت زایلن به عنوان یکی از مواد رایج مورد استفاده به عنوان حلال پارافین است و در هنگام گرفتگی لوله ها با وکس و پارافین کاربرد دارد. زایلن در آزمایشگاه ها کاربرد گسترده ای به عنوان حلال و از بین برنده چربی دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید زایلین مخلوط

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک زایلین مخلوط : ۲۴۱۱۴۱۲۵۶۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید زایلین مخلوط

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی زایلین مخلوط : ۲۹۰۲۴۴۰۰

 شرح فرایند تولید زایلین مخلوط
با استفاده از فرایندی که با نام totaray شناخته می شود می توان مخلوط زایلن ها و گریدهای پتروشیمیایی بنزن را تولید کرد. منطق اصلی این فرایند بر اساس واکنش disproportionation تولوئن و ترنس آلکیلیشن تولوئن و آروماتیک های  است.فرایند Tatory  شامل دوبخش اصلی راکتور بستر ثابت و جداسازی محصولات است. خوراک ورودی با جریان غنی از هیدروژن بازیابی ترکیب می شود. سپس با استفاده از مبدل خوراک (۱) پیش گرم می شود از آنجا جریان به گرم کن (۲) منتقل می شود تا پیش از تزریق آن به راکتور سیال موجود در خط به دمای عملیاتی خود برسد.
خوراک داغ وارد راکتور می شود (۳). جریان خروجی از راکتور در مبدل دمایی خوراک با جریان خوراک تبادل گرما می کند و خنک می شود و سپس به واحد جداسازی فرستاده می شود. هیدروژن خروجی از جریان بالای ستون جداساز همراه با یک جریان میک آپ هیدروژن بازیابی می شود و به راکتور بازگردانده می شود. جریان مایع خروجی از پایین جداساز نیز به ستون دفع (۵) فرستاده می شود. جریان خروجی از بالای برج دفع نیز به عنوان سوخت مورد مصرف قرار می گیرد. هم چنین جریان مایع خروجی بالای ستون نیز ممکن است که به ستون دیبوتانایزر فرستاده شود. محصول پایینی برج دفع نیز بازیابی شده و به بخش BT fractionation واحد آروماتیک ها فرستاده می شود.
به لطف کاتالیست های مدرن, واحدهای امروزی دارای ظرفیت فرآوری خوراک با ترکیب درصد ۱۰۰%wt تولوئن تا ۱۰۰% وزنی ترکیبات C9+ را دارا می باشند. اما مقدار بهینه غلظت C9+ در جریان خوراک چیزی در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد وزنی می باشد. فرایندهای امروزی این امکان را ایجاد کرده اند که از تولوئن ویا آروماتیک های سنگین بتوان مقادیر بیشتری مخلوط زایلن تولید کرد.
وضعیت واحد های فعال تولید زایلین مخلوط

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید زایلین مخلوط  در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات زایلین مخلوط

نمودار واردات و صادرات زایلین مخلوط در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)