طرح تولید زیپ

یک زیپ تشکیل شده‌است از دو نوار پارچه‌ای که به هر کدام یک سری دنده‌های ریز زیپ(به‌صورت نر و ماده) وصل شده‌است، این دندانه‌های ریز عموماً از جنس پلاستیک یا فلز می‌باشند.
زیپ دو ردیف دندانهٔ کوچک دارد که هر ردیف در یک طرف دو لبه‌ای که باید به هم متصل شوند قرار می‌گیرد. یک وسیلهٔ کشویی، با لغزیدن در یک جهت، دندانه‌های زیپ را در هم قفل می‌کند و با لغزیدن در جهت دیگر، آن‌ها را از هم می‌گشاید
عمدتا زیپ ها از دو نوع فلزی و پلاستیکی توام با نوار بافته شده از نخ پنبه ای یا نخ مخلوط با الیاف مصنوعی ( مانند نایلون و پلی استر ) یا الیاف مصنوعی صد در صد تهیه می شود .
در نوع اول از آلیاژ برنج و آلومینیوم و مس برای ساخت دندانه استفاده می شود و در نوع دوم از فیلامنت نایلون یا پلی پروپلین برای ساخت دندانه بهره گیری می شود . جنس زیپ بسته به نوع مصرف آن و قیمت تمام شده ی محصول انتخاب می گردد .

۱ – زیپ استخوان

در این نوع زیپ از منو فیلامنت پلی پروپیلن برای ساخت دندانه استفاده می گردد . علیرقم پایین بودن قیمت مواد اولیه به دلیل کاهش مؤثر تولید در این روش قیمت تمام شده نسبتا بالاست و این زیپ معمولا گرانترین نوع زیپ است و مورد مصرف بیشتر برای کاپشن و بادگیرهای زمستانی دارد .

۲ – زیپ فلزی

مواد اولیه این نوع زیپ برنج ، مس و یا آلومینیم و نیکل می باشد . خط تولید زیپ فلزی طولانی و طبعا قیمت تمام شده بالاتراست . اصولا ماشین آلات خط تولید این نوع زیپ با زیپ پلاستیکی پس از مرحله ی نوار بافی کاملا متفاوت است .

۳ – زیپ نایلونی

به دلیل مصرف عام بخصوص برای البسه از یک طرف و خط تولید نسبتا کوتاه تر و بالمحال قیمت تمام شده پایین به عنوان طرح قابل اجرا در چارچوب صنایع کوچک جا دارد .
در واحدهای بزرگ زیپ سازی بافت نوار کناره با استفاده از نخ خریداری شده از ریسندگی و همچنین قالب سازی انواع و سایز متفاوت کشور بست ها و ساخت این قطعات در خود واحد انجام می شود که این باعث بالا رفتن قابل توجه سرمایه گذاری طرح از یک طرف و استفاده از تخصص های مختلف از طرف دیگر می گردد .
به علت ممنوعیت فعلی واردات با توجه به بازار رو به رشد مصرف زیپ کمبودهای قابل توجهی در سالهای آینده ی موجود خواهد بود که می بایست با احداث چنین صنایعی مرتفع گردد . احداث واحدهای جدید صنعتی علاوه بر رفع نیازهای مصرفی کشور شرایط صادراتی محصولی را به همرا نیز داشته باشد

کاربرد زیپ

زیپ برای دوخت موقت دو قسمت البسه یا کفش بکار می رود . این مورد به خصوص در کاپشن و کفش ، کیف و …. حائز اهمیت است . به طوری که در برخی موارد همچون باگیر ، کیف و …. نمی توان کالای جایگزینی برای آن تعریف کرد . از این رو یکی از عمده مصرف کنندگان این کالا کارخانجات تولید پوشاک می باشد . همچنین با توجه به مصرفی بودن و طول عمر کم زیپ و نیاز به تعویض مجدد هر چند ماه یکبار آن ، مشخص می شود که به چه میزان در خواست انواع زیپ بالاست .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید زیپ

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک زیپ به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
زیپ فلزی۳۶۹۹۵۱۲۳۷۰
زیپ استخوانی۳۶۹۹۶۱۲۴۳۳
زیپ چسبان۳۶۹۹۶۱۲۴۳۴
زیپ پلاستیکی معمولی۳۶۹۹۵۱۲۳۶۹
انواع زیپ و سر زیپ۳۶۹۹۴۱۲۳۶۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید زیپ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی زیپ به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
زیپ فلزی۹۶۰۷۱۱۰۰
زیپ پلاستیکی معمولی۹۶۰۷۱۹۰۰
انواع زیپ و سر زیپ۹۶۰۷

 

فرایند تولید انواع زیپ

روش های تولید این محصول نیز عمدتا یکسان بوده و فقط می تواند تفاوت هایی داشته باشد ، که می توان به دو روش تولید مکانیزه و اتوماتیک و تقسیم نمود که هر یک از عناوین فوق در زیر به اختصار تشریح می گردد .
۱- نقش کارگر در این روش تنها کنترل ماشین آلات در خط تولید بوده و کلیه عملیات در فرایند تولید به صورت اتوماتیک و توسط ماشین انجام می گردد . به این ترتیب انجام عملیات از سرعت و کیفیت و ایمنی بالایی برخوردار است . ولی در عین حال سرمایه گذاری زیاد اشتغال زائی کم و هزینه ی تعمیر و نگهداری بالا از نکات نامطلوب این روش می باشد .
۲- تولید نیمه اتوماتیک این محصول تلفیقی از روش مکانیزه و دستی بوده به طوریکه بخشی از عملیات در این روش توسط کارگران و درصدی نیز توسط ماشین مربوطه انجام می گیرد .
برای تهیه ی زیپ روش تولید بدین گونه می باشد ، که مواد اولیه را به نسبت نیاز از انبار مواد اولیه تهیه کرده و طبق نظر قسمت کنترل کیفیت مواد اولیه بررسی می گردد و توسط دستگاه ها عمل آوری شده و به اشکال مورد نظر تبدیل و عملیات مقاوم سازی و تزئین و رنگ انجام می گیرد .
سپس در ظرفی که دارای استاندارد مشخص است بسته بندی شده و برچسب کارخانه تولیدی به همراه مشخصات زیپ روی کارتن آن چسبانده خواهد شد . سپس در کارتن قرار گرفته و به سمت انبار هدایت می شود .

زیپ

فرآوری قبلی
مواد خام در این مرحله به زیپ های نیمه تمام تبدیل می شوند.
مونوفیلامنت پلی استر و نخ مرکزی به یک زنجیر دندان مارپیچی پیچیده می شوند.
نخ های رشته پلی استر در نوار زیپ بافته می شوند.
زنجیر و نوار دندانه زیپ دار به هم دوخته می شوند.
رنگرزی و مرتب کردن زنجیر زیپ نیمه تمام سفید رنگ شده و در محصول رنگارنگ مرتب می شود.
زنجیر زیپ سفید با دستگاه سیم پیچ به طور یکنواخت روی سیلندر رنگرزی پیچیده می شود.
زنجیر زیپ سفید را در مخزن رنگ قرار دهید تا فرآیند رنگ در دمای بالا و فشار بالا تکمیل شود.
زنجیر زیپ رنگی را صاف و اتو کنید تا صاف و ثابت شود.

ساخت لغزنده

ساخت لغزنده از ۳ قسمت تشکیل شده است.
ریخته گری قالب قطعات لغزنده، مونتاژ قطعات لغزنده و عملیات سطحی لغزنده مونتاژ شده.

پردازش محصول نهایی

زنجیره زیپ رنگی، لغزنده، درپوش و سایر لوازم جانبی بسته به تقاضای مشتری در محصول نهایی مونتاژ می شوند. زیپ تمام شده را می توان به زیپ انتهای باز و زیپ انتهای بسته تقسیم کرد.

اهمیت استراتژیک زیپ

از زیپ در تولید انواع پوشاک مردانه ، زنانه و بچه گانه به عنوان اجزای اصلی و تزئینات به کار می رود . بنابراین اهمیت آن در ردیف اجزای مختلف پوشاک نظیر دکمه ، نخ دوخت ، چاپ ، گلدوزی و….. است و نقش مؤثری در کیفیت و زیبایی پوشاک دارد .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده زیپ

کشورهای عمده تولید کننده زیپ عبارتند از : امارات ، چین ، ترکیه ، ایتالیا ، کره جنوبی
کشورهای عمده مصرف کننده زیپ عبارتند از : کانادا ، گرجستان ، آلمان ، ترکیه ، چین ، کره جنوبی ، ایتالیا

وضعیت واحد های فعال تولید زیپ

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید زیپ در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید زیپ

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید زیپ در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید زیپ

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰ میلیون متر
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۶ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)