سماور

طرح تولید سماور

سماور وسیله‌ای معمولاً فلزی است که برای آماده کردن چای به منظور نوشیدن بکار می‌رود. واژه سماور از زبان روسی آمده و به معنای خود جوش می باشد. بطور سنتی، مرکز تولید سماور در ایران، شهر بروجرد در استان لرستان بوده‌است. بیشتر سماورهای تولید بروجرد از جنس ورشو و برنج هستند.(طرح تولید سماور)

کاربرد سماور

سماور سال هاست که نماد خانه های ایرانی است. سال ها پیش سماورها با ذغال کار می کردند. هنگامی که استفاده از نفت سفید رایج شد خانواده های پردرآمدتر خانه های خود را با سماورهای نفتی زینت دادند. سه دهه پیش با ورود برق به اکثر خانه های ایرانی و رواج گرم کننده های برقی، سازندگان سماور اولین نسل سماورهای برقی را روانه بازار کردند و خانواده های شهری سماورهای نفتی را کنار گذاشتند. البته برخی خانواده ها به دلیل طعم بهتر چای دم شده روی سماورهای نفتی این ماورها را دور نریختند. اما سماورهای برقی نسل قدیم با مشکلاتی نظیر اتصال برق و سوختن المنت روبه رو بود. در همین حین با رشد مشترکان گاز طبیعی سماور سازها به این فکر افتادندکه سماور گازی تولید کنند. به این ترتیب سماورهای گازی در اندازه های زرگ و کوچک برای استفاده در اماکن بزرگ و خانه ها روانه بازار شد. امروزه در بسیاری از منازل و ادارات از سماورهای برقی و گازی جهت جوشاندن آب و آماده نمودن چای استفاده میگردد.(طرح تولید سماور)

تاریخچه سماور

در دوره صفویه ابتدا قهوه به عنوان یک نوشیدنی وارد ایران شد و در زمان شاه عباس اول، مصرف آن در دربار و برای پذیرایی از مهمانان معمول شد و آبدارخانه‌هایی به همین منظور دائر گردید. در همین زمان در بیشتر شهرهای بزرگ ایران قهوه‌ ططخانه‌های متعددی دائر گردید که محل سرگرمی و میعادگاه شاعران، هنرمندان و اهل دل بود. به مرور زمان قهوه‌خانه در شمار یکی از واحدهای معتبر صنفی درآمد و قهوه چی‌ گری یکی از شغلهای رسمی و شناخته شده در جامعه گردید. اغلب این مراکز را قهوه چیانی می‌گرداندند که از پهلوانان و لوطیان و جوانمردان یا معتمدان یا ریش سفیدان محله به‌شمار می‌رفتند. مؤلف تذکره الملوک در بیان مشاغل دوره صفویه از صاحب جمع قهوه‌خانه نام برده و نوشته‌است که قهوه دانهای طلا، نقره، مس، قرا آفتابه، قهوه بریان، پیاله و سینی تحویل مشارالیه می‌شده همچنین برای وی مواجبی نیز تعیین می‌نمودند.

سماور

قیمت تولید داخلی و جهانی سماور

جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. در کشور ما بازارهای تعیین کننده قیمت شامل ارگانهای ذیل میباشد. ‐ نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و… بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب میشوند توسط ارگانهای رسمی تعیین میشود و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.(طرح تولید سماور)

کاربرد سماور

سماور وسیلهای فلزی است که برای آماده نمودن چای به منظور نوشیدن بکار میرود. واژه سماور از زبان روسی آمده و در آن زبان معنی آن خودجوش است. سماور سال هاست که نماد خانه های ایرانی است. سال ها پیش سماورها با ذغال کار می کردند. هنگامی که استفاده از نفت سفید رایج شد خانواده های پردرآمدتر خانه های خود را با سماورهای نفتی زینت دادند. سه دهه پیش با ورود برق به اکثر خانه های ایرانی و رواج گرم کننده های برقی، سازندگان سماور اولین نسل سماورهای برقی را روانه بازار کردند و خانواده های شهری سماورهای نفتی را کنار گذاشتند. البته برخی خانواده ها به دلیل طعم بهتر چای دم شده روی سماورهای نفتی این ماورها را دور نریختند. اما سماورهای برقی نسل قدیم با مشکلاتی نظیر اتصال برق و سوختن المنت روبه رو بود. در همین حین با رشد مشترکان گاز طبیعی سماور سازها به این فکر افتادندکه سماور گازی تولید کنند. به این ترتیب سماورهای گازی در اندازه های زرگ و کوچک برای استفاده در اماکن بزرگ و خانه ها روانه بازار شد. امروزه در بسیاری از منازل و ادارات از سماورهای برقی و گازی جهت جوشاندن آب و آماده نمودن چای استفاده میگردد.

فرآیند تولید سماور

طرح تولید سماور (1)

بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به توضیحات بخشهای قبل و وجود کالای جایگزین این محصول، سماورهای برقی و گازی دارای اهمیت استراتژیک نمی باشند. البته ذکر این نکته ضروری است که استفاده از انواع کم مصرف آن به دلیل اهمیت استفاده بهینه از انرژی دارای اهمیت می باشد.

کشورهای عمده تولید کننده سماور

کشورهای عمده تولید کننده این محصول آلمان، روسیه، ایران و تعدادی از کشورهای آسیای میانه می باشند. کشورهای آلمان و روسیه کشورهایی میباشند که بخش عمده این کالا را به کشورمان صادر نموده و کشورهای کویت وعربستان مقصد اصلی صادراتی کشورمان می باشند.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید سماور

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید سماور به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولproduct nameکد آیسیک
سماور گازی خانگیGas samovar۲۹۳۰۵۱۲۳۷۲
سماور نفتیOil samovar۲۹۳۰۵۱۲۳۷۳
سماور روگازیSamovar۲۹۳۰۵۱۲۴۲۵
سماور با حجم بالاSamovar۲۹۳۰۵۱۲۴۲۶
سماور زغالیcoal samovar۲۹۳۰۵۱۲۴۵۷
انواع کتری و سماور برقیElectric samovar and kettle۲۹۳۰۴۱۲۳۶۶
انواع سماور برقیElectric samovars۲۹۳۰۵۱۲۳۶۸
انواع سماور غیر برقیNon-electric samovar۲۹۳۰۴۱۲۳۷۱

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید سماور

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولproduct nameکد تعرفه گمرکی
سماور گازی خانگیGas samovar۸۴۱۹۸۱۰۰
سماور نفتیOil samovar۸۴۱۹۸۱۰۰
سماور روگازیSamovar۸۴۱۹۸۱۰۰
سماور با حجم بالاSamovar۸۴۱۹۸۱۰۰
انواع کتری و سماور برقیElectric samovar and kettle۸۵۱۶۶۰۰۰
انواع سماور برقیElectric samovars۸۵۱۶۷۹۰۰
انواع سماور غیر برقیNon-electric samovar۸۴۱۹۸۱۰۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید سماور

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید سماور در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
آذربایجان شرقیتبریز انواع سماورهای برقی۱۴۰۰۰دستگاه
آذربایجان شرقیتبریز انواع سماورهای برقی۳۰۰۰دستگاه
خراسان رضویمشهد انواع سماورهای برقی۶۰۰دستگاه
تهرانتهران انواع سماورهای برقی۴۰۰۰۰دستگاه
تهرانتهران انواع سماورهای برقی۳۰۰۰۰دستگاه
تهرانپاکدشت انواع سماورهای برقی۱۴۵۷۵۰دستگاه
تهرانرباط کریم انواع سماورهای برقی۱۰۰۰۰دستگاه
آذربایجان شرقیتبریز انواع سماوروکتری برقی۱۳۰۰۰دستگاه
تهرانتهران انواع سماوروکتری برقی۱۲۰۰۰۰دستگاه
تهرانرباط کریم انواع سماوروکتری برقی۱۰۰۰۰دستگاه
آذربایجان شرقیتبریز سماورگازی۳۰۰۰دستگاه
خراسان رضویمشهد سماورگازی۱۲۰۰دستگاه
تهرانپاکدشت سماورگازی۱۵۶۸۰دستگاه
تهرانپاکدشت سماورگازی۱۸۹۵۰۰دستگاه
آذربایجان شرقیتبریز سماورنفتی۴۵۰۰۰دستگاه
آذربایجان شرقیتبریز سماورنفتی۱۳۰۰۰دستگاه
آذربایجان شرقیتبریز سماورنفتی۶۰۰۰دستگاه
آذربایجان شرقیتبریز سماورنفتی۳۰۰۰دستگاه
آذربایجان شرقیتبریزانواع سماور برقی۱۰۰۰۰دستگاه
آذربایجان شرقیآذرشهرانواع سماور برقی۳۰۰۰۰دستگاه
تهرانپاکدشتانواع سماور برقی۴۰۰۰۰دستگاه
تهرانبهارستانانواع سماور برقی۵۰۰دستگاه
تهرانملاردانواع سماور برقی۲۸۰۰۰دستگاه
تهرانپاکدشتانواع سماور برقی۳۶۰۰۰دستگاه
تهرانتهرانانواع سماور برقی۵۰۰۰دستگاه
کردستانبانهانواع سماور برقی۳۰۰۰دستگاه
منطقه آزاد ارسانواع سماور برقی۱۳۰۰۰دستگاه
منطقه آزاد ارسانواع سماور برقی۴۰۰۰دستگاه
منطقه آزاد ارسانواع کتری و سماور۴۰۰۰۰دستگاه
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۸۷۲,۲۳۰دستگاه

 

وضعیت واحد های فعال تولید سماور

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده سماور در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید سماور (6)

تولید سماور برقی

با توجه به مشخصات فنی ارایه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران طرح حاضر مربوط به تولید سماور برقی و نفتی می باشد اما با توجه به اینکـه در حال حاضر استفاده از سماور نفتـی در حال منسوخ شدن است لذا در این طرح به بررسی سماور برقی و گازی پرداخته شده که مشخصات فنی محصول این طرح عبارت است از : مطابق با استاندارد ملی ١٩٣١ و با توانهای ٨٠٠، ١٠٠٠، ١٣٠٠ و ٢٠٠٠ وات و ظرفیت های ٣، ۵/۴، ۵ و ۶ لیتر .

کاربرد سماور برقی

سماور وسیله ای فلزی است که برای آماده نمودن چای به منظور نوشیدن بکار می رود . سال ها پیش سماورها با ذغال کار می کردند . هنگامی که استفاده از نفت سفید رایج شد خانواده های پردرآمدتر خانه های خود را با سماورهای نفتی زینت دادند .
سه دهه پیش با ورود برق به اکثر خانه های ایرانی و رواج گرم کننده های برقی ، سازندگان سماور اولین نسل سماورهای برقی را روانه بازار کردند و خانواده های شهری سماورهای نفتی را کنار گذاشتند . البته برخی خانواده ها به دلیل طعم بهتر چای دم شده روی سماورهای نفتی این سماورها را دور نریختند . اما سماورهای برقی نسل قدیم با مشکلاتی نظیر اتصال برق و سوختن المنت روبه رو بود .
در همین حین با رشد مشترکان گاز طبیعی سماور سازها به این فکر افتادندکه سماور گازی تولید کنند . به این ترتیب سماورهای گازی در اندازه های بزرگ و کوچک برای استفاده در اماکن بزرگ و خانه ها روانه بازار شد . امروزه در بسیاری از منازل و ادارات از سماورهای برقی و گازی جهت جوشاندن آب و آماده نمودن چای استفاده می گردد .

استاندارد های قابل توجه سماور برقی

با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سایت این مؤسسه ، شماره استاندارد ملی ٧٨٧۵ ( استاندارد اجباری ) جهت این محصول بدست آمده که رعایت استاندارد فوق برای کلیه تولید کنندگان الزامی است .

شرایط واردات سماور برقی

طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی سال ١٣٨۶ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی ۵۰ درصد امکان واردات وجود دارد .

معرفی شرایط صادرات سماور برقی

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی جهت صادرات محصول تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد .(طرح تولید سماور)

فرآیند تولید سماور برقی
۱- برشکاری

با استفاده از دستگاه برش ورقهای برنجی بریده می شوند .

۲‐ پرس کاری

با استفاده از سمبه ماتریسهای متفاوت شکل اولیه قطعات ساخته می شود . قسمتهایی که نیاز به پرس کاری دارند عبارتند از قطعه جوش سوز ، قاب مطلق ، شعله پخش کن ، سوراخ بادگیر ، زیر قوری و نعلبکی ، درب سماور ، زیر تانکی و روتانکی .

۳‐ خمکاری یا چرخ کاری

تقریباﹰ ۵٠ درصد اجزاء سماور به کمک دستگاه چرخ کاری تولید می شود . ورقهای برنجی پس از برش به شکل مشخص ( با استفاده از شابلون ) قبل از فرم دهی توسط این دستگاه با عملیات حرارتی نرم ( آنیله ) می گردد .
قطعاتی از قبیل بدنه ، شرفه درب ، پاتو ، بادگیر ، سرپیچ چراغ ، طوقه و غیره توسط این دستگاه فرم داده می شوند .

۴‐ لحیم کاری

قطعات مختلف سماور پس از تولید با اتصالات لحیمی یا پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند . لحیم کاری با سرب برای اتصال لوله مرکزی به بدنه و لحیم کاری قلع برای لحیم زیرتانکی به روتانکی استفاده می گردد .

۵‐ آبکاری

آبکاری قطعات سماور با استفاده از نیکل و کروم صورت می گیرد . قبل از آبکاری ، سطح قطعه مورد نظر باید تمیز و یکنواخت باشد . بدنه سماور ابتدا با نیکل آب کاری شده سپس با بهره گیری از کروم آب کاری نهایی روی آن شکل می گیرد . لازم به ذکر است کلیه قسمتهای برنجی سماور اعم از درب ، بدنه و غیره آبکاری می شوند .

۶‐ پولیش

قطعات پس از آبکاری باید پولیش داده شده تا سطح آنها براق و آیینه وار شوند . این عمل توسط برسهای مخصوصی که به دستگاه پولیش متصل هستند و به کمک واکس خاصی که بر روی قطعات مالیده می شود انجام می گیرد .

۷‐ مونتاژ قطعات

قطعات مختلف پس از تولید باید مونتاژ شوند که مراحل مونتاژ در سماورهای برقی و گازی متفاوت بوده که به شرح ذیل می باشد .
۱ _ جهت مونتاژ سماورهای برقی به صورت ذیل عمل می شود .
الف‐ قسمت برقی سماور شامل ترموستات ، المنت الکتریکی و اتصالات الکتریکی آنها در سماور نصب می شود .
ب‐ با پرچمکاری سه قطعه مجزای درب سماور به یکدیگر متصل می شود .
ج‐ دسته باکالیتی و شیر سماور به آن متصل می گردد .
د‐ دسته های باکالیتی و شیر سماور با پیچ به بدنه بسته می گردد .
۲ _ جهت مونتاژ سماورهای گازی ابتدا شعله پخش کن و قسمت انتقال گاز در سماور نصب شده و سپس مراحل بعدی مونتاژ همانند سماور برقی انجام می گیرد .
پس از اتمام مراحل مونتاژ و تولید ، سماور ابتدا در نایلون بسته بندی و سپس در کارتن مخصوص گذاشته و به انبار محصول حمل می گردد .

سماور
فرآیند تولید سماور برقی
برشکاری
پرس کاری
خمکاری یا چرخ کاری
لحیم کاری
آبکاری
پولیش
مونتاژ قطعات
بسته بندی
مواد اولیه سماور برقی
ورق برنجی
سرب خشک
قلع
سولفات نیکل
کلرید نیکل
اسید بوریک
اسید کرومیک
اسید سولفوریک
میخ پرچ
ترموستات
المنت
واکس
لامپ کوچک
دسته
شیر سماور
قطعات برنجی
ضامن سماور
شعله پخش کن
کارتن

ماشین آلات طرح تولید سماور برقی
پرس ضربه ای ۷۰ تن
پرس ضربه ای ۳۰ تن
گیوتین عرض ۲ متر
ریل ستونی
دستگاه خم کاری دستی
دستگاه پولیش



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)