طرح تولید سموم دفع علف های هرز

هر گیاهی به غیر از گیاه اصلی کاشته شده در مزرعه روییده شود، علف هرز نامیده می شود.
بعضی از گیاهان ماهیتاً علف هرز می باشند. مثل یولاف و پیچک صحرایی ولی بعضی از گیاهان فقط در شرایط خاص، علف هرز می باشند. مثلاً در مزرعه گندم، رشد گیاه جو به عنوان علف هرز می باشد.

خسارت های علف های هرز

رقابت با گیاه اصلی در جذب آب و مواد غذایی
تشدید آفات و امراض
به طور کلی علف های هرز، میزبان های اولیه آفات و امراض می باشند در فصل بهار قبل از اینکه گیاهان اصلی رویش نمایند این علف های هرز می باشند که رشد کرده و در این زمان آفات و بیماری ها بر روی اولین گیاهان سبز شده که همان علف های هرز می باشند منتقل شده و فعالیت می کنند و در هفته های آینده کم کم گیاهان اصلی شروع به رشد می کنند و این آلودگی ها از روی علف هرز به گیاه اصلی منتقل خواهد شد.
یک سری از علف های هرز دارای مواد سمی و مسموم کننده می باشد که برای انسان و دام خطرناک است.
علف های هرز باعث بالا بردن هزینه تولید می گردد. زیرا تولید کننده بایستی هزینه نماید تا بتواند علف های هرز را کنترل نماید بنابراین آگاهی از نحوه ی کنترل علف های هرز قبل از کشت تا آخرین مرحله ی رشد گیاه لازم است.
سم یکلروفنوکسی استیک اسید یک علف کشی سیستمی عمومی که با توانایی شکار انتخاب ،ی دارای ی ط ف استفادهی گسترده می باشد، چه برای گیاهان پهن برگ سمی و چه برای خانوادهی گیاهان علفی .یکی از هورمون های گیاهان علف کش که معروف به ید کلروفنوکسی استیک اسید است جزو خانواده ی آلکانوئیک اسید ها میباشد و به اسم یک علف کش فنوکسی شناخته مش شود . این سم در آمریکای شمالی به عنوان سومین سم پر مصرف و در جهان به عنوان پرکاربردترین آنها محسوب می شود . توفوردی اولین بار در جنگ جهانی دوم و توسط تیمی انگلیسی در ایستگاه تحقیقی Rothamsted تحت سرپرستی جودا هیرش کواستل و با هدف بالا بردن محصول جهت تامین غذایی نواحی تحت جنگ تولید . شد وقتی که این محصول در ۱۹۴۶ به تولید تجاری رسید، به کسب عنوان اولین علفکش انتخابی موفق، نائل شد. اجازه یافت تا به صورت گسترده ای در مزارع گندم، ذرت، برنج و دیگر غلات مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که این سم تنها دولپه ا ی ها را مورد تهاجم قرار می دهد و تک لپه ای ها رها می کند .
علفکش فنوکس متشکل از triclopyr,mecoprop می باشد . ترکیب شیمیایی منجر به تشکیل مکانیسمی علیه علف های هرز میشود. توفوردی یک هورمون گیاهی مصنوعی است که نوعی کنترل کننده رشد گیاه است یا. ن ماده توسط برگ ها جذب می شود و به آن بخشی ی م رود که در آن تقسیم سلولی صورت می گبرد .به دنبال این مسئله رشد کنترل نشده و غی یرپا دار گیاه اتفاق می افتد که باعث خمیده و فر شدن ساقه، پژمردگی برگها و مرگ نهایی گیاه می گردد. توفوردی نوعاً به عنوان یک نمک آمین استعمال می شود اما گونه های پرتوانتر استری آن نیز موجود است

 

توضیح موارد مصرف و کاربرد

استفاده ی عمده ی نی ا علف کش برای جلوگ ری ی از رویش علف های هرز در گیاهان گندمی از قبیل :
گندم، ذرت دانه ای، ذرت میوه ای و در چمن زار میباشد. نیا علف کش به صورت ترک یبی با علف کشی های دیگر در جنگل داری هم مورد استفاده قرار میگیرد . برای جلوگیری از رویش علف هرز وابسته به آب در درختان میوه . علف کش های گروه فنوکسی از پر کاربرد ترین علف کش های دنیا محسوب میشوند به ویژه در آمریکای توفوردی به عنوان علف کش اصلی (به طور تقر یبی %۸۳ مزارع) در مزارع گیاهان گندم ی مورد استفاده قرار میگیرد
بد ن ترتیب می توان موارد عمده استفائده آن را به صورت زیر خلاصه کرد :
.۱ جلوگیری از رویش علف های هرز در چمنزار
.۲ جلوگیری از رویش علف های هرز در اطراف جاده و ریلها
.۳ جلوگیری از رویش علف یها هرز در اطراف درختانی که میوه دار مخروطی همانند درخت کاج
.۴ در مزارع گیاهان دانه گندمی
.۵ در مزارع ذرت و نیشکر
.۶ به عنوان یک هورمون گیاهی ترکیبی

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سموم دفع علف های هرز

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک سموم دفع علف های هرز ۲۴۲۱۳۱۲۳۲۵
کد آیسیک توفوردی ۲۴۲۱۵۱۲۴۹۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سموم دفع علف های هرز

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی توفوردی ۲۹۱۵۴۰۹۰ میباشد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به کاربردهای مختلف این ماده در صنعت می توان گفت در صنعت کشاورزی این علف کش جزء پر کاربرد ترین علف کشها محسوب میشود و هم چنین از مشتقات آن برای تهیه علف کشهای ی د گری از جمله MCPA استفاده میشود. همچنین از خانواده فنوکسی ها میتوان به عنوان یک ماده اولیه در زمینه ی تولید حشرهکش ها استفاده نمود. از جمله حشره کشهایی که فنوکسی اسید جزء ماده اولیه آن است میتوان به دیازینون اشاره کرد. بدین ترتیب مشاهده می شود که در جهان امروز که از طرفی با بحران غذا روبرو بوده و از طرفی دیگر تغییر اکوسیستم کره زمین او را با تهدید هایی گوناگون مواجه ساخته دست یابی به راهی کم دغدغه برای کاستن از مشکلات غذا از اهمیتی تردید ناپذیر برخوردار است.

 

شرایط صادرات

صدور انواع سموم دفع آفات نباتی موکول به موافقت وزارت جهاد کشاورزی میباشد. هرچند در حال حاضر ایران در زمینه ی تولید و صادرات توفوردی نقشی ندارد. با توجه به اینکه تخصیص ارز با درنظرگرفتن نیاز کشور صورت میپذیرد عملاً صادرات سموم دفع علف های هرز ممنوع میباشد و با شرایط فعلی در سالهای آینده ، نیز صادرات نخواهیم داشت

وضعیت عرضه و تقاضا

سازمان حفظ نباتات بعنوان مجری کنترل آفات و بیماریهای گیاهی ، با توجه به سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در سراسر کشور و همچنین وجود انواع آفات و بیماریها و علفهای هرز ، فهرست سموم با مقادیر مورد نیاز آنها را تهیه و از طریق معاونت زراعت کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ارسال مینماید. شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با برگزاری مناقصه نسبت به تهیه و تدارک سموم مورد نیاز کشور از طریق واحدهای تولیدکننده داخلی و واردات سموم اقدام مینماید. شرکت یادشده سموم تولیدی داخلی و سموم وارداتی را در انبارهای مرکزی نگهداری نموده و با توجه به میزان موجودی ، سهمیه هر استان را به انبار نمایندگیهای خود ارسال و سپس سهمیه سموم هر شهرستان را بین عاملین مجاز توزی مینماید. و نهایتاً مطابق نسخه گیاه پزشک بین کشاورزان توزیع میگردد.
ضوابط شبکه توزیع بشرح ذیل میباشد:
-۱ براساس آئین نامه های سازمان حفظ نباتات ، تنها کسانی مجاز به خرید و فروش سموم هستند که پروانه (مجوز) صلاحیت فروشندگی سموم را از وزارت کشاورزی دریافت کرده باشند.
-۲ براساس مجوز سازمان حفظ نباتات ، کارخانه های فرمولاتور داخلی بشرط رعایت شرایط ذیل میتوانند نسبت به فروش تولیدات خود و دستگاههای توزیعکننده مجاز که دارای پروانه توزیع مجاز سموم باشند اقدام نمایند.
-۱-۲ کیفیت سموم فرموله از طرف سازمان حفظ نباتات مورد تائید باشد.
-۲-۲ قیمت مصوب شورای اقتصاد و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان رعایت گردد.
-۳-۲ توزیع سموم در مناطق بانظارت وهماهنگی سازمان حفط نباتات وسازمان کشاورزی استانها صورت گیرد.
-۳ حمل و نقل سموم تخصیصی از یک شهرستان به شهرستان دیگر ممنوع و غیر قانونی است و به منزله عرضه خارج از شبکه تلقی میگردد، جز مواردی که مجوز توزیع از طرف سازمان حفظ نباتات صادر گردد.

وضعیت واردات و صادرات سموم دفع علف های هرز

نمودار واردات و صادرات سموم دفع علف های هرز در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید سموم دفع علف های هرز

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۳۰۰ مترمربع
سطح زیربنا : ۲۱۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱.۵ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)