طرح تولید سوربیتول

حتما تا کنون بر روی محصولاتی که خریداری کرده اید با برچسب بدون قند مواجه گشته اید. این محصولات معمولا دارای شیرین کننده هایی مانند سوربیتول می باشند که به عنوان جایگزین شکر در این محصولات مورد استفاده قرار می گیرند سوربیتول نوعی کربوهیدرات با نام الکل قند Sugar alcohol و یا پلی ال می باشد که مقدار کالری این ماده حدود یک سوم شکر است اما چیزی حدود ۶۰ درصد خاصیت شیرین سازی ای بیشتری دارد محصول فوق به دو صورت پودری و مایع در بازار وجود دارد که فرم مایع در مقایسه با نوع پودری بیشتر استفاده می شود. در ادامه با این ماده بیشتر آشنا خواهید شد.

خواص فیزیکی سوربیتول

همانطور که در شکل زیر نیز مشهود است ، در ساختار این ماده هیچگونه گروه کربونیلی ای ندارد و بیش از یک گروه هیدروکسیل در آن مشاهده می گردد. بنابراین سوربیتول را جز خانواده ی پلی ال ها تقسیم بندی می نمایند. پروپیلن گلیکول، گلیسیرین و بسیاری از الکل های دیگر نیز به دلیل همین خاصیت جز خانواده ی پلی ال ها می باشند و شامل حال این تقسیم بندی می گردند.سوربیتول قابلیت انحلال پذیری زیادی در آب دارد و به مقدار اندک نیز در اتانول حل می گردد.sorbitol با نام های دیگری از قبیل گلوسیتول (Glucitol ) و سوربیلاکس ( Sorbilax) نیز شناخته می شود.
سوربیتول دارای چیزی حدود ۶۰ درصد قند و کمتر از ۳۰ درصد کالری می باشد (۲.۶ کالری در هر گرم که در مقایسه با شکر( ۴ کالری در هر گرم ) بسیار ناچیز است. همین امر موجب جایگزینی این ماده با شکر در بعضی محصولات غذایی شده است).
مشخصات فیزیکی این ماده را در جدول زیر می توانید مشاهده نمایید:

فرمول شیمیاییC6H14O6
جرم ملوکولی۱۸۲.۱۷ g/mol
دانسیته۱.۴۹ g/cm³
نقطه جوش۲۹۶ °C
کاربردهای سوربیتول

این ماده حدود ۶۰ درصد شیرین تر از شکر می باشد و حدود ۳۵ درصد کالری ای کمتر نسبت به شکر در هر گرم دارد.اما مزیت های استفاده از سوربیتول به کالری اندک آن محدود نمی گردد. در سال ۱۹۲۰ مطالعات عمده ای بر روی افراد دیابتیک و تاثیر سوربیتول بر روی قند خون این افراد مورد مطالعه قرار گرفت. مطالعات انجام گرفته در دو قسمت و بر روی سلامت دهان و قند خون مورد مطالعه قرار گرفت.

صنایع غذایی

سوربیتول در محصولات بدون شکر مانند آدامس های جویدنی در برند های معتبری مانند اکسترا، اوربیت و تریدنت مورد استفاده قرار می گیرد. در شیرین سازی شربت های دارویی مانند شربت ضد سرفه از سوربیتول کمک می گیرند. کوکی ها و شکلات های بدون قند نیز حاوی سوربیتول به عنوان شیرین کننده می باشند.از این محصول به عنوان شیرین کننده در انواع شکلات ها، آبنبات ها ، پاستیل ها و… نیز به وفور استفاده می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سوربیتول

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک سوربیتول : ۲۴۱۱۵۱۳۰۳۴
کد آیسیک سوربیتول (ساشه) : ۲۴۲۳۵۱۲۹۸۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سوربیتول

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سوربیتول یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات ان نامشخص میباشد.

فرآیند تولید سوربیتول

این شیرین کننده را می توان از واکنش کاهش گلوکز تولید کرد. که در طی آن, گروه آلدهید به گروه هیدروکسیل تبدیل می شود. این واکنش نیاز به NADH به عنوان کاتالیزگر دارد. کاربرد اصلی این ترکیب در تهیه ی اسید اسکوربیک (ویتامین C) و فعال کننده های سطح است. این ماده در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی نیز کاربرد دارد.برای تهیه ی این ترکیب محلول ۵۰ درصد دکستروز را توسط آب تقطیر شده گرم تهیه می کنند.
سپس یک پارت از پودر نیکل کاملا آسیاب شده و ۴ پارت خاک رس را توسط مخلوط کن با محلول مذکور مخلوط می نمایند. مایع آبکی به دست آمده را به داخل راکتور پیوسته ی تحت فشار ۱۰۰-۱۲۵ اتمسفر منتقل می کنند. گاز هیدروژن متراکم تحت فشار تقریبی ۱۷۵ اتمسفر در داخل راکتور قرار دارد. درجه حرارت واکنش ممکن است بین ۱۲۰-۲۱۰ درجه سانتی گراد متغیر باشد. زمان واکنش حدود ۱ تا ۲ دقیقه می باشد. محصول راکتور را به مرحله ی شست و شو انتقال می دهند و هیدروژن اضافی جهت فشرده شدن مجدد، دوباره به جریان می افتد. مایع آبکی خارج شده از راکتور را فیلتر می کنند و کاتالیست جدا شده جهت مصرف دوباره مجددا اصلاح و احیا می شود.
محلول فیلتر شده را از میان رزین های یونی (آنیونی و کاتیونی) عبور می دهند تا کاتیون ها و آنیون های فلزی به ترتیب جذب شوند. محلولی که این چنین به دست می آید خالص شده و به وسیله ی کربن فعال رنگبری و متعاقبا فیلتر می نمایند. در نهایت محلول به دست آمده توسط یک تبخیر کننده در درجه ی حرارت ۹۵ درجه ی سانتی گراد تغلیظ نموده و به سوربیتول ۷۰ درصد تبدیل می نمایند.

وضعیت واحد های فعال تولید سوربیتول

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید سوربیتول در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید سوربیتول

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید سوربیتول در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات سوربیتول

با توجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سوربیتول یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات ان نامشخص میباشد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید سوربیتول

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز :  ۱۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۱۰۰ میلیارد تومان(بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸۰۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۱ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۴ امتیاز)