طرح تولید سپر خودرو

سپر (به انگلیسی: Bumper) عبارت است از بخشی از بدنه یک خودرو که در جلو و پشت آن قرار دارد. دلیل طراحی این بخش در خودروها ایجاد ایمنی در آن و عدم خوردن ضربه به خودرو می‌باشد. البته در تصادف‌هایی که در سرعت بالا رخ می‌دهد این بخش قادر به مهار خسارت‌ها نیست. اما به میزان زیادی این خسارت‌ها را کاهش می‌دهد. در بسیاری از کشورها از لحاظ قانونی وجود سپر در وسایل نقلیه اجباری می‌باشد
سپر خودروها نقش محافظتی دارند، از جنس‌های مختلفی ساخته شده اند. نخستین سپرهایی که برای خودروها ساخته می‌شدند فلزی بودند. این سپرها دارای استحکام بسیار زیادی بودند نکات منفی هم داشتند. یکی از این نکات وزن بسیار زیاد آن است و نکته دیگر این که این سپرها ضربه را به خوبی مهار نمی‌کنند و به سایر قسمت‌ها از جمله اتاق خودرو منتقل می‌کنند.
همچنین خودروهای دیگر در صورت تصادف با خودروهای سپر فلزی آسیب بسیار زیادی می‌بینند و ترمیم آن‌ها هم کار بسیار سختی بود.
با پیشرفت تکنولوژی مواد پلاستیکی جایگزین فلز‌ها شد و از کامپوزیت‌های مختلف ساخته می‌شود.
در حال حاضر سپرها از ترکیبی از مواد پلاستیکی، فلزی و فیبر کربن مقاوم ساخته می‌شوند که به صورت جدا از بدنه یا متصل به بدنه و یکپارچه طراحی می‌شوند.
جنس آن‌ها از دو نوع پایه پلیمری (PMC) و پایه فلزی (MMC) تشکیل می‌شود. در خودروهای شهری بیشتر از جنس پلاستیک برای سپرها استفاده می‌شوند اما برخی خودروهای شاسی بلند که دارای ویژگی‌های آفرود هستند از جنس فلز برخوردار هستند.
گفتنی است که سپرها علاوه بر استحکام باید دارای ویژگی‌های آیرودینامیکی نیز باشد.

اولین سپر در سال ۱۸۹۷ توسط یک شرکت خودرو ساز کشور چکسلواکی ساخته شد. طراحی این سپر به اندازه کافی کاربردی نبود و دائما از روی خودرو می افتاد. سپر ساخته شده در واقع بیشتر جنبه زیبایی داشت. اما در سال ۱۹۰۱ این مخترع بریتانیایی (Frederick Simms) بود که توانست سپری را تولید کند که قادر بود تا حدی تاثیرات ناشی از تصادف را کاهش دهد. بعد از این اختراع بود که چندیدن شرکت خودر ساز تصمیم به نصب سپر در خودرو های خود کرده اند. اما استفاده از سپر خودرو به صورت انبوه در خودرو مدل A فورد در سال ۱۹۲۷ بر می گردد.
سپر خودروها نقش محافظتی دارند، از جنس های مختلفی ساخته شده اند. نخستین سپر هایی که برای خودرو ها ساخته می شدند فلزی بودند. این سپر ها دارای استحکام بسیار زیادی بودند نکات منفی هم داشتند. یکی از این نکات وزن بسیار زیاد آن است نکته دیگر این که این سپر ها ضربه را به خوبی مهار نمی کنند و به سایر قسمت ها از جمله اتاق خودرو منتقل می کنند.
تولید سپر در دنیای امروز تنها به مسئله آیرودینامیک، زیبایی ظاهری خودرو و وزن سپر ها ختم نمی شود. همان طور که آینه ی خودرو ها مجازی، سقف خودرو های کنترلی و ترمز خودرو ها ABS شده، سپر ها هم تحولاتی داشته اند.
سپر خودرو از سه قسمت اصلی پیشانی(پوسته)، تیر عرض(دیاق) و جاذب (ضربه گیر)تشکیل می شود. در خودرو های مدرن با افزودن تجهیزات جانبی ظاهر سپر ها تغییر می کند؛ اما به طور کلی سپر خودرو از این سه بخش تشکیل می شود.
سپر های امروزی از ترکیب چند آلیاژ فلز، پلاستیک و فیبر کربن تولید می شوند. در برابر آب و آفتاب و… مقاوم است. خاصیت آیرودینامیکی دارد، محکم و در عین حال منعطف و ضربه گیر است.
گرید کوپلیمر، ابر ضربه پذیری است که حاصل به کارگیری بروزترین فناوری ها بوده و در تولید سپر خودرو استفائه می شود.
تولید سپر های پلاستیکی هم خالی از عیب و ایراد نبود. این سپر ها در برخورد های شدید آسیب جدی می دیدند.
سپر خودرو از اولین باری که شکل گرفت تا به امروز که انواع متفاوتی دارد، تغییر و تحولات زیادی را به خود دیده است.

نقش سپر در خودرو

سپر ماشین یکی از قطعات بیرونی و ظاهری در جلو و عقب خودرو می باشد که هر فردی هر چند ناآشنا با مسائل خودرو، باز این قطعه را می شناسد.
هدف اصلی وجود این قطعه گرفتن ضربات احتمالی در جلو و عقب خودرو می باشد و به نحوی جزو قطعات ایمنی در خودرو محسوب می شود و از آنجا که هر خودرویی به دو سمت جلو و عقب می تواند حرکت داشته باشد، به همین منظور سپر را در این دو قسمت طراحی و کار گذاشته اند.
شاید بپرسید که ممکن است خودرو از طرفت درب نیز دچار حادثه و ضربه شود. بله، اما این خودروی در حال رانندگی ممکن است با سرعت بسیار بالایی با خودرو و یا مانع دیگری از جلو و یا عقب برخورد داشته باشد.
ضربات برخوردی از سمت درب ها همیشه ضعیف تر و خیلی کمتر از جلو و عقب خودرو می باشند اما باز برای گرفتن ضربات احتمالی پهلوهای خودرو، معمولا زه های پلاستیکی بر روی در ماشین قرار می گیرد، تا مانع از برخورد هر جسم خارجی با بدنه خودرو گردد.

پیشانی سپر

رویه و تمام آنچه که یک ناظر از بیرون خودرو می تواند در ظاهر سپر ببیند را پیشانی سپر می گویند. این قسمت همانطور که از ظرافت و جنس آن مشهود است، قرار نیست که ضربه های سنگین را تحمل کند و به نوعی تنها پوشش رویه و ظاهری سپر می باشد.
پیشانی سپر تنها به نوعی، محتویات داخلی سپر را کاور کرده و زیبایی و ظرافت خودرو را حفظ می کند و یک دست بودن کابین و بدنه خودرو را نیز به طور کامل بر عهده دارد.
پیشانی سپر خودرو ممکن است از انواع پلاستیک های خاص و یا حتی فلز ساخته و تولید شود. در نوع پلاستیکی، معمولا پیشانی سپر به رنگ سیاه طراحی و تولید می شوند و یکی از مزیت های این جنس و متریال که در خودروهایی مثل پراید بیشتر دیده می شود، این است که هر نوع خط و خش و ضربات وارده را نیز در خود خنثی می کند و به این راحتی ظاهر آن خراب و از بین نمی رود.
و در بسیاری از خودروهای مدرن تر امروزی و خصوصا خودروهای لوکس، پیشانی خودرو را نیز از ورق فلزی می سازند ولی وجود سنسورهای حفاظتی و ترمزی در این خودروها، این امکان را به وجود اورده است که خودرو تا حد امکان، با هیچ مانع جلو و یا عقبی خود برخوردی نداشته باشد تا ظاهر زیبا و بدون خط و خش آن محفوظ باقی بماند.

شکل ظاهری سپر ماشین

از آنجا که سپرها در خودروهای مدرن و امروزی، به نحوی پوششی از بدنه خودرو محسوب می شوند و تنها یک تیر ساده عرضی در جلو و عقب خودرو نیستند، در واقع نیاز دارند که به نحوی پیچیده تر و با انحنا و تو رفتگی و بیرون آمدگی و سوراخ ها و پنجره هایی در داخل خود طراحی شوند.
در واقع سپر قسمت اعظمی از جلو و یا عقب خودرو را پوشش می دهد که از طرف بالا با صنوق عقب و یا کاپوت جلو و از طرفین با چراغ های خودرو و گلگیر ها و از سمت پایین با چراغ های مه شکن و توری زیر سپر و از وسط با جلو پنجره و لوگوی خودرو ممکن است در ارتباط باشد. به همین منظور شکل ظاهری سپرها متناسب با هر نوع مدل خودرویی کاملا متفاوت و می تواند پیچیدگی های خاص به خود را داشته باشند.
طراحان خودرو در خودروهای مدرن و امروزی همیشه سعی کرده اند که بیشترین یک دستی و یکپارچگی برای حفظ ظاهر خودرو را مد نظر قرار دهند این در حالتی بوده است که در خودروهای قدیمی تر، ظاهر کم اهمیت از مسائل دیگر خودرو به حساب می آمد.
به همین دلیل در سپر خودروهای نسل جدید می توان موارد بسیار ظریف و زیبا را مشاهده کرد که علاوه بر تامین یکی از نیازهای خودرو، ظاهری بسیار زیبا به خودر بخشیده است.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سپر خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک سپر خودرو ۳۴۳۰۵۱۲۵۰۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سپر خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی سپر خودرو ۸۷۰۸۱۰ میباشد.

فرایند تولید سپر

۱- برشکاری : ورق ها تحت عملیات برش خورده می شوند ، این عملیات بر روی ورق می توانند به لیزری یا با دستگاه های برش کاری موجود انجام شود و خمکاری آن ها به وسیله دستگاه پرس انجام می شود .
۲- کروماتی کردن : پوشش کروماتی برای جلوگیری از زنگ زدن بر روی قطعات داده می شود .
۳- نفوذ پلاستیک : پلاستیک مذاب وارد سپر شده و در آن جا شکل می گیرد .
۴- سرد کردن پلاستیک : در این مرحله دمای پلاستیکی مذاب پایین می آید و کاهش دما باید بع آرامی انجام شود تا یک نواخت باشد .
۵- خمکاری نهایی : بعد از نفوذ پلاستیک و قرار دادن ورق های فایبر گلس و تولید لایه از فیبر کربن ، قطعه به وسیله فیکسچر مخصوص خم خواهد شد .
۶- پلیسه گیری : در این مرحله پلیسه های اضافه گرفته می شود و به ماشین وصل می شود .

وضعیت واحد های فعال تولید سپر خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید سپر خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات سپر خودرو

نمودار واردات و صادرات سپر خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)